همه چیز درباره اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

اینترنت استارلینک

استارلینک اسپیس ایکس در تلاش است با فرستادن چندین هزار ماهواره­ ی استارلینک به مدارهای پایینی زمین، دسترسی اینترنت را برای همه ­ی مردم جهان امکان پذیر کند. به طور تقریبی سه میلیارد نفر یا چهل درصد جمعیت کل کره زمین به اینترنت دسترسی ندارند.

به همین دلیل خبرهایی که از اینترنت ماهواره­ای استارلینک رسیده است باعث امیدواری بسیاری از کاربران شده است. در این مطلب از شرکت نرم افزاری فراپیام قصد داریم بیش­تر با اینترنت ماهواره­ای به ویژه پروژه استارلینک اسپیس ایکس آشنا شویم.

آشنایی با ماهیت ماهواره ­های استارلینک

تئوری برنامه‌ریزی هدایت ماهواره‌های استارلینک به گونه است که این ماهواره ­ها در مدار پایین­ تری از زمین نسبت به دیگر ماهواره­ ها پرتاب می‌شوند و در ارتفاع۵۰۰  کیلومتری در فاز اول و ۳۰۰ کیلومتری در فازهای بعدی قرار می‌گیرند، همین نکته باعث شده است که اینترنت ماهواره­ای استارلینک تاخیر کمتری حتی در مقایسه با فیبرهای نوری داشته باشند.

ماهواره ­های استارلینک ۷۰ تا ۱۰۰ برابر از ماهواره ­های مخابراتی به زمین نزدیک­ تر هستند.

بزرگ­ترین شرکت­ های ارائه ­دهنده ­ی اینترنت ماهواره ­ای درحال حاضر شرکت ­های ویاست و هیوزنت هستند که این دو شرکت هم­زمان درسال ۲۰۱۲ باری اولین بار با ارائه ­ی اینترنت ماهواره­ای فعالیت خود را آغاز کردند، بنابراین اینترنت ماهواره­ای پدیده­ی جدیدی نیست.

چرا همه ­ی دنیا منتظر عرضه ­ی اینترنت ماهواره ­ای اسپیس ایکس هستند؟

استارلینک  مختص منطقه جغرافیایی خاصی نیست و طبق تئوری دسترسی به آن قرار است جهانی باشد.
استارلینک تعدا ماهواره­ های بیشتری دارد بنابراین پهنای باند بیشتری نیز خواهد داشت و به کاربران بیشتری سرویس خواهد داد.
اما نکته ­ای که بسیار حائز اهمیت است سرعت بسیار زیاد و تاخیر کم­تر استارلینک نسبت به دیگر اینترنت­ ها دارد.

سرعت و ظرفیت بالا علت اصلی محبوبیت اینترنت ماهواره ای

 از دیگر معایب اینترنت ماهوره ­ای پیش از این افت شدید سرعت اینترنت است که باعث محدود شدن کابران می‌شود. اسپیکس قصد دارد تعداد بیشتری ماهواره به فضا پرتاب کند، طبق برنامه قرار است در سال جاری میلادی حداقل ۱۰ پرتاب دیگر داشته باشد که تعدا ماهواره ­های فعالش را در مدار زمین به به بیشتر از هزار می‌­رساند.

در پایان فاز اول تعداد ماهواره­ های اسپیس ایکس به حدود ۴۰۰۰ عدد خواهد رسید و در که در نهایت به تعداد شگفت انگیز ۴۰۰۰۰ خواهد رسید، در صورتی که شرکت ویاست تنها ۴ ماهواره در مدار زمین دارد یعنی اسپیس ایکس قصد دارد ۲۵ بار بیشتر ماهواره ­های فعلی موجود در در مدار زمین به فضا ماهواره ارسال کند!

استارلینک به چه کسانی سرویس دهی می‌کند؟

استارلینک

اسپیس ایکس هدف نهایی استارلینک را فراهم کردن اینترنت ارزان و پرسرعت برای همه­ی دنیا بیان کرده است. استار لینک قصد دارد در ابتدا به مناطق دورافتاده اینترنت برساند و به شرکت­های تجاری، دولتی و نظامی سرویس بدهد. اما باید توجه داشت که این اهداف بلند مدت بوده و در کوتاه مدت هیچ کدام میسر نخواهد شد.

زمان عرضه­ی استارلینک

اسپیس ایکس از آبان ۹۹ ( اکتبر ۲۰۲۰ ) فاز عرضه عمومی خود را آغاز کرده و برای کسانی که ثبت نام نموده و در آمریکای شمالی ساکن هستند با پرداخت هزینه­ی اشتراک، تهیه­ی اینترنت استارلینک قابل استفاده است. از چند روز دیگر (آگوست ۲۰۲۱) به ­صورت تجاری برای عموم کاربران در مناطق تحت پوشش قابل عرضه خواهد بود.

اینترنت ماهواره­ای استارلینک در ایران

با وجود تحریم­ های آمریکا اگر اسپیس ایکس وارد مذاکره با مسئولان ایران شود موفق به کسب اجازه سرویس‌دهی در ایران شود بعید است بتواند به­ صورت رسمی به ایران سرویس بدهد.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو