بک لینک چیست و چقدر در سئو تاثیر دارد؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

بک لینک چیست و چقدر در سئو تاثیر دارد؟

بک لینک چیست

بک لینک چیست ؟ زمانی که یک سایت به سایت دیگری لینک می‌دهد به لینک خارجی مورد نظر بک‌لینک میگویند. اما تاثیر بک‌لینک در سئو سایت چگونه است؟

امروزه وبسمترها توجه ویژه‌ای به بکلینک‌‌ها و به طور کلی لینک‌سازی از خود نشان می‌دهند. زمانی که تمام پارامترهای دو وبسایت یکسان باشد، این قدرت بک‌لینک‌های هر وبسایت است که در رتبه‌بندی گوگل تعیین‌کننده می‌شود. بیشتر افرادی که حتی به تازگی وارد حوزه سئو شده‌اند با بک‌لینک‌ها و به طور کلی نحوه لینک‌سازی درگیری خاصی دارند. دلیل این درگیری اهمیت ویژه‌ای است که لینک‌سازی پیدا کرده است. تا کنون هیچوقت لینک‌سازی یا به دست آوردن لینک‌های باکیفیت به حدی که امروزه اهمیت یافته‌اند مهم نبوده‌اند. در زمینه لینک‌سازی حرف برای گفتن زیاد است و این بحث کاملا تخصصی است. به همیم دلیل ما سعی کرده‌ایم در این مقاله از فراپیام با توضیح اینکه بک‌لینک و تاثیر آن در سئو و همچنین نحوه به دست آوردن آن به زبان ساده و پایه‌ای، شما را در فهم هرچه بیشتر این موضوع یاری کنیم. مواردی که در این مقاله با آن‌ها آشنا می‌شوید عبارت‌اند از:

  • چند اصطلاح تخصصی در لینک‌سازی
  • بک لینک چیست ؟
  • چرا فهم تاثیر بک‌لینک در سئو مهم است؟
  • تاثیر بک‌لینک در سئو چگونه است؟
  • اشاره‌ای مختصر به چند روش لینک‌سازی
  • نتیجه‌گیری؛ ساختن لینک یا به دست آوردن لینک؟

چند اصطلاح تخصصی در لینک‌سازی

همان‌طور که گفتیم لینک‌سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وبمسترها بخشی از زمان هرروزه خود را صرف رصد بک‌لینک‌های کسب شده توسط صفحات مختلف وبسایت خود می‌کنند. اگر کار خود را در این حوزه به تازگی آغاز کرده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با ادبیات لینک‌سازی اصطلاحات زیر را به خوبی به خاطر بسپارید:

  • بک‌لینک: زمانی که سایتی به سایت شما لینک می‌دهد شما یک بک‌لینک کسب کرده‌اید. بک‌لینک‌ها انواع مختلفی دارند و بسته به دامین آتوریتی یا قدرت دامنه وبسایت مبدا می‌توانند در رتبه‌بندی سایت شما و به طور کلی سئو آن تاثیرات مختلفی بگذارند.
  • قدرت دامنه: قدرت دامنه یا Domain Authority اشاره به عددی بین ۰ تا ۱۰۰ دارد که مشخص‌کننده اعتبار یا قدرت دامنه سایت مورد نظر است. قدرت دامنه خود به عوامل مختلفی از جمله میزان سرچ مستقیم وبسایت، لینک‌سازی و سرعت سایت مورد نظر دارد. هر چه قدرت دامنه بیشتر باشد تاثیر بک‌لینک مورد نظر بر سئو سایت مقصد بیشتر خواهد بود و از کیفیت بیشتری برخوردار خواهد بود.
  • لینک جوس: لینک جوس به میزان اعتبار یا قدرتی که بک‌لینک مورد نظر از وبسایت مبدا به سایت شما می‌بخشد می‌گویند. اگر لینک جوس بک‌لینک مورد نظر از وبسایت مبدا A را ۱۰۰ در نظر بگیریم، و صفحه مورد نظر به سه سایت مقصد دیگر لینک بدهد، لینک جوسی که به هریک از سایت‌های مقصد می‌رسد، ۳۳٫۳۳  خواهد بود. برای اینکه لینک جوسی که بک‌لینک شما از سایت مبدا خودتان عدد صفر باشد، می‌توانید از تگ نوفالو یا no-follow tag استفاده کنید.
  • لینک نوفالو: زمانی که وبسایت مبدا به سایتی غیرقابل اعتماد یا رقیب لینک می‌دهد و قصد دارد هیچ لینک جوسی از طریق بک‌لینک مورد نظر به وبسایت مورد نظر منتقل نشود و به طور کلی بک‌لینک مورد نظر دخالتی در رتبه‌بندی توسط گوگل نداشته باشد از تگ نوفالو یا no-follow tag استفاده می‌شود.
  • لینک دوفالو: لینک دوفالو یا do-follow به لینک‌هایی می‌گویند که لینک جوس را منتق می‌کنند. به طور پیشفرض تمام لینک‌های که به خارج از سایت خود در یک پست وبلاگی می‌دهید، لینک دوفالو محسوب می‌شود.
  • لینیکینگ روت دامین: یا Linking Root Domain به تعداد دامین‌های یکتایی گفته می‌شود که به وبسایت شما لینک داده‌اند. هرچند ده بک‌لینک از یک وبسایت دریافت کرده باشید، تعداد لینیکینگ روت دامین مورد نظر برابر همان یک خواهد بود.
  • لینک با کیفیت پایین: این نوع لینک‌ها به لینک‌های مخربی می‌گویند که از سایت‌های اسپم به سایت شما داده می‌شوند. این لینک‌ها نه تنها لینک جوسی منتقل نمی‌کنند، بلکه تاثیرات بسیار مخربی بر روی وبسایت شما خواهند داشت. به همین دلیل است که وبمسترها همه روزه بک‌لینک‌های داده شده به وبسایت خود را رصد می‌کنند تا لینک‌های مخرب را حذف کنند.
  • انکر تکست: به متنی که شما بک‌لینک خود را به شکل هایپرلینک بر روی آن قرار می‌دهید انکر تکست می‌گویند. انکر تکست یک روش بسایر مفید برای رتبه آوردن در کلمه کلیدی‌های مورد نظر است.

تعریف بک‌لینک و لینک‌سازی ، بک لینک چیست ؟

بک‌لینک را در بخش‌های قبل تعریف کرده‌ایم. به سراغ تعریف لینک‌سازی می‌رویم. به فرآیندی که در آن شما اقداماتی جهت کسب بک‌لینک برای سایت خود می‌کنید لینک‌سازی می‌گویند. این لینک‌ها روشی هستند برای اینکه بازدید‌کنندگان میان صفحات مختلف اینترنت راهنمایی شوند. فراموش نکنید که این هایپرلینک‌ها در کراول شدن وبسایتتان توسط موتور جستجوهای مختلف به ویژه گوگل نقش به‌سزایی دارند. روش‌های زیادی برای لینک‌سازی وجود دارند و وبمسترها تقریبا توافق دارند که لینک‌سازی یکی از سخت‌ترین و پر‌زحمت‌ترین بخش‌های فعالیت‌های مربوط به سئو است. اگر بتوانید لینک‌سازی را به خوبی انجام دهید و لینک‌های باکیفیت جذب کنید سریعا تاثیر این نوع بک‌لینک ها را در سئو سایت خود مشاهد خواهید کرد.

چرا فهم تاثیر بک‌لینک در سئو مهم است؟

قبلا نیز اشاره‌ای مختصر کردیم که اگر دو وبسایت از لحاظ تمام پارامتر‌های سئو مانند سئو درون‌صفحه‌ای، سئو محتوا و سئو تکنیکال یکسان باشند، این سئو برون‌صفحه‌ای یا به عبارتی بک‌لینک‌ها و لینک‌سازی هستند که سرنوشت‌ساز می‌شوند. به همین دلیل است که لینک‌سازی امروزه دارای اهمیت فراوانی شده است.

در سال ۱۹۹۰ لری پیج یکی از بنیانگذاران رتبه‌بندی صفحات را ابداع کرد که در آن محتواها یا صفحات مختلف را با توجه به تعداد لینک‌هایی که به آن صفحه اشاره کرده‌اند دسته‌بندی می‌کرد. این روش‌ بعدها به بخشی جدانشدنی از رتبه بندی کردن سایت‌ها توسط موتورهای جستجو تبدیل شد. دلیل این موضوع هم مشخص بود؛ احتمالا هر تعداد وبسایت‌هایی که به صفحه مورد نظر اشاره می‌کنند بیشتر باشد، احتمالا آن صفحه دارای کیفیت بالایی است.

احتمالا شما دوستتان را به یک عطر‌فروشی بد نمی‌فرستید. بر طبق همین تئوری بنیانگذاران گوگل نیز با خود اندیشیدند که حتما هر صفحه‌ای که توسط بک‌لینک به صفحه دیگری اشاره می‌کند در خال اعتبار دادن به صفحه مقصد است. طبق همین نظریه اینگونه نتیجه‌گیری شد که کیفیت محتوا صفحه مبدا بایتسی بالا باشد که توانسته است تعداد زیادی بک‌لینک کسب کند.

بکلینک

هرچند روش مورد نظر روش خوبی بود، برخی وبسایت‌ها تصمیم گرفتند رتبه گوگل را با لینک‌سازی که مدنظر گوگل نبود به انحصار خود درآورند. گوگل نیز همه‌روزه برای مقابه با این انحصار‌سازی تصمیم به به‌روزرسانی الگوریتم‌های خود گرفت و به این طریق توانست سایت‌هایی را در رتبه‌بندی‌های خوب نشان بدهد که واقعا استحقاقش را داشتند. برای مثال زمانی گوگل به سایت‌هایی که توسط سایت‌های فهرستی کسب می‌کردند اعتبار زیادی قائل بود.

اما از آنجایی که این روش به تدریج توسط برخی وبمسترها مورد سواستفاده قرار گرفت گوگل هم رفته رفته از اعتبار این نوع بک‌لینک‌ها کاسته و آن‌ها را کمتر در رتبه‌بندی‌های خود دخیل کرد. به علت همین سواستفاده شدن از برخی تکنیک‌ها گوگل قوانین سفت و سختی را برای مقابله با این نوع از لینک‌سازی‌ها در نظر گرفت. الگوریتم پنگوئن به همین منظور طراحی شده است تا گوگل از طریق این الگوریتم وبسایت‌هایی را که به اصطلاح خودش بیش از حد بهینه‌سازی توسط لینک‌سازی می‌کنند را جریمه کند.


همچنین بخوانید : دیجیتال مارکتینگ چیست ؟


هرچند الگوریتم‌هایی که توسط گوگل استفاده می‌شوند محرمانه هستند و گوگل آن‌ها را مخفی نگه می‌دارد و گاه به گاه تنها بخشی از آن را منتشر می‌کند، کمپانی ماز در سال ۲۰۱۵ نظر‌سنجی میان وبسمترها انجام داده که نتایج آن را در زیر آورده‌ایم تا بتوانید بهتر متوجه شوید که بک لینک چیست . هر عد نشان‌دهنده وزن آن فاکتور در رتبه‌بندی گوگل است:

  • ۹۴ درصد مربوط به تعداد لینک‌ها، کیفیت آن‌ها و قدرت دامنه بستگی دارد.
  • ۱۵ درصد به رتبه صفحات، رتبه اعتماد و توزیع انکر تکست‌ها و کیفیت لینک‌سازی داخلی و غیره بستگی دارد.
  • ۹۴ درصد به مدل موضوعات، نوع محتوا، تعداد آن‌ها و مربوط بودن آن‌ها به موضوع و غیره بستگی دارد.
  • ۸ درصد به طول محتوا، خوانایی آن، یکتا بودن و سرعت بارگذاری آن بستگی دارد.
  • ۵۹ درصد به قدرت برند در فضای آفلاین، تعداد دفعات ذکر شدن آن در رزونامه‌ها و به طور کلی رسانه و مواردی از این دست بستگی دارد.
  • ۰۶ درصد به کارایی، تعداد سرچ در مرورگرها، مقدار، تنوع و نرخ کلیک کوئری‌ها بستگی دارد.
  • ۲۴ درصد به دفعاتی و کیفیتی که در شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر، فیس‌بوک و گوگل‌پلاس به اشتراک گذاشته شده است بستگی دارد.
  • ۹۸ درصد به کلمه‌کلیدی‌هایی که کاملا یکسان یا بخشی از آن‌ها یکسان با دامنه است بستگی دارد.
  • ۲۱ درصد به طول دامنه، زمان واکنش HTTP سایت و مواردی از این دست بستگی دارد.

همانطور که ملاحظه می‌کنید دو مورد از بیشترین‌ تاثیرات مربوط به لینک‌سازی‌هاست و این اعدا نشان‌دهنده تاثیر بک‌لینک در سئو محتوا هستند.

تاثیر بک‌لینک در سئو و به طور کلی کسب‌وکار ما چگونه است؟

تاثیر و اهمیت لینک‌سازی بر روی کسب رتبه خوب در گوگل به طور کامل بررسی شد. حال قصد داریم به چند مورد دیگر از تاثیرات لینک‌سازی بر روی کسب‌وکار شما بپردازیم:

ساختن ارتباطات

برای لحظه‌ای تاثیر بک‌لینک بر روی رتبه‌بندی گوگل را فراموش کنید. در نظر بگیرید که لینک‌سازی کردن میان سایت شما و سایت مرتبط و فعال دیگر در این صنعت  یا صحبان وبلاگ‌ها تا چه حد می‌تواند مفید واقع شود. با اینکار شما نه تنها به رتبه‌بندی خود کمک می‌کنید بلکه می‌توانید، مدافعان و طرفداران برند قدرمتندی را برای خود کسب کنید که تاثیر بالایی بر روی فضای کسب و کار اینترنتی دارند.

کسب ترافیک بالا توسط لینک‌ها

یک لینک خوب توسط سایتی که بازدید بالایی دارد می‌تواند منجر به هدایت ترافیک بالایی به وبسایت شما شود. فراموش نکنید که اگر در درجه اول محصول یا خدمتی با کیفیت ارائه دهید و وبسایت شما نیز تجربه خوبی در اختیار کاربران قرار دهد، ترافیک بالاتر به معنای نرخ تبدیل بالاتر است. اگر سایت مبدا که به شما لینک داده است یک سایت مرتبط با کسب و کار شما باشد، فرصت خوبی است که ترافیک ورودی به سایت خود را از طریق لینک مورد نظر به مشتری و خریدار تبدیل کنید.

تعریف بک لینک

ساخت برندی موفق

زمانی که محتوایی تولید می‌کنید، تخصص خود را نشان می‌دهید. شما با در معرض نمایش گذاشت این تخصص و درخواست به اشتراک‌گذاری آن از افراد فعال در صنعت مورد نظر در حال ساخت برند خود هستید. به این طریق می‌توانید هم آگاهی از برند خود را بالا ببرید و هم اعتماد‌سازی کنید. فراموش نکنید در هر حوزه‌ای به اشتراک گذاشته شدن محتوای شما، یا لینک داده شدن به وبسایت شما توسط افراد و کمپانی‌های معتبر آن حوزه، نوعی امضا و تایید برای برند شماست.

اشاره‌ای مختصر به چند روش لینک‌سازی

تا کنون شما را با چند اصطلاح تخصصی مربوط به لینک‌سازی آشنا کرده، به سراغ تعریف آن رفتیم و اشاره کاملی به تاثیر و اهمیت بک‌لینک در سئو کردیم. اما چگونه باید لینک‌سازی کرد. به بیان دقیق‌تر بایستی لینک‌ها را به دست آورد. در ادامه قصد داریم به چند روش جهت به دست آوردن بک‌‌لینک اشاره کنیم:

مقاله‌های وبلاگی فوق‌العاده بنویسید

مررم برای به اشتراک گذشاتن مقاله شما به دنبال دلیل می‌گردند. یکی از بهترین دلایلی که مردم یک صفحه را به اشتراک گذارند، این است که آن صفحه به آن‌ها محتوایی لذت‌بخش و مفید ارائه دهد. برای نوشتن یک مقاله وبلاگی خوب به موارد زیر توجه کنید:

  • مشکلی را حل کنید. اگر مقاله شما مشکلی را حل کند کاربران به وجد می‌آیند و آن را به اشتراک می‌گذارند.
  • محتوایی بنویسید که خواندن آن ساده باشد. از جملات کوتاه و قابل درک استفاده کنید. با استفاده از عنوان‌بندی‌های مناسب، عکس‌ها و ویدئوها به مقاله خود فرمتی خاص بدهید تا برای کاربر جذاب باشد.
  • رویه‌ای خاص و یکتا داشته باشید. امروزه اینترنت پر از مقاله‌های مشابه مقاله‌ای است که شما می‌خواهید بنویسید. متفاوت عمل کنید.
  • محتوای معتبر منتشر کنید. برای اعتبار دادن به مقاله اگر خودتان فرد سرشناسی هستید از اسم خود استفاده کنید، اگر نیستید از نقل‌قول افراد و وبسایت‌های مشهور استفاده کنید.

گذاشتن پست مهمان را آغاز کنید

روش گذاشتن پست مهمان روش مناسبی برای به دست آوردن لینک است. در این روش شما به طور رایگان برای وبلاگ دیگری محتوا تهیه می‌کنید و وبلاگ مهمان اجازه می‌دهد ۱ یا ۲ لینک به سایت خود بدهید. فراموش نکنید اگر مطلب مورد نظر به اشتراک گذشاته شود در وهله اول به سایت میزبان و در درجه بعدی به سایت شما اعتباری کم‌تر اضافه خواهد شد.

استراتژی لینک‌سازی سایت‌های رقیب را آنالیز کنید

بک لینک چیست ؟ امروزه ابزار‌های بسیاری برای آنالیز استراتژی لینکسازی سایت‌های رقیب وجود دارد. به راحتی می‌توانید با وارد کردن دامنه سایت مورد نظر ببنید که چه نوع محتواهایی لینک‌های بیشتری کسب کرده‌اند. همچنین می‌توانید ببینید که سایت رقیب در چه سایت‌های پست مهمان گذاشته شده است. با استفاده از این روش شما می‌توانید با آنالیز این نوع محتواها یا گذاشتن پست مهمان در همان سایت‌هایی که رقیب اقدام به این کار کرده لینک‌سازی خود را پیش ببرید.

از لینک‌سازی لینک‌های خراب استفاده کنید

آیا می‌دانستید بسیاری از لینک‌هایی که زمانی به یکی از سایت‌های رقیب شما داده شده است مشکل پیدا کرده‌اند و ریدایرکت ۴۰۴ می‌دهند. علت این امر موارد مختلفی از جمله پاک شدن صفحه مورد نظر باشد. در اینجا شما باید سه کار انجام دهید:

  • لینک مورد نظر را شناسایی کنید
  • محتوای مربوط به آن را دوباره تولید کنید
  • با صاحب سایت مبا تماس بگیرید و از او بخواهید لینک مورد نظر را با لینک شما جایگرین کند.

با انجام سه مرحله‌ای که در بالا گفته شد می‌توانید به خوبی تاثیر بک‌لینک در سئو سایت خود را ملاحظه کنید.

لینک خارجی چیست

نتیجه‌گیری؛ ساختن لینک یا به دست آوردن لینک؟

آیا لینک‌ها به خودی خود ساخته می‌شوند؟ خیر شما باید آن‌ها را به دست آورید. اما چگونه؟ با ارائه ارزش پیشنهادی مناسب به کاربران. فراموش نکید تا زمانی که به مخاطبان خود ارزشی پیشنهاد ندهید آن‌ها صفحه یا محتوای شما را به اشتراک نمی‌گذارند. گاه ممکن است، ارزش پیشنهادی شما صفحه هوم‌پیج شما باشد. همچنین می‌توانید صفحاتی که دارای محتواهای ارزشمند و جذاب هستند به کاربران ارائه دهید؛ مطالعات موردی، لندینگ‌پیج‌های سرگرم‌کننده و محتواهای گرافیکی انواعی از این موارد هستند.

لینک‌سازی با استفاده از صفحه‌ای که ارزش پیشنهادی ندارد، کار بسیار سختی است و گاه شاید مجبور شوید برای به دست آوردن لینک به روش‌های سئوی کلاه‌-سیاه روی بیاورید. اما زمانی که ارزش پیشنهادی داشته باشید، فرآیند لینک‌سازی نیز به امری لذت‌بخش تبدیل می‌شود و می‌توانید شاهد پیشرفت هر‌روزه آن باشید.

در انتها از اینکه تا انتهای این مقاله از شبکه دانش فراپیام با ما همراه بودید نهایت تشکر را داریم. لطفا با ارائه نظرات و پیشنهادات خود در زیر همین پست وبلاگی ما را در ارائه هرچه بهتر مطالب خود یاری کنید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو