تله کلیک یا Clickbait چیست؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

تله کلیک یا Clickbait چیست؟

تله کلیک

تله کلیک یا clickbait فارغ از اینکه به روش درست به کار گرفته شود یا روش غیراخلاقی و فارغ از اینکه با چه نیتی به کار گرفته شود روش قدتمندی برای انتقال پیام است. اجازه دهید برایتان اتفاقی که چندروز پیش برایم روی داد را تعریف کنم.

در حال گشت زدن میان کانال‌هایی که در یوتیوب عضو آن‌ها هستم بودم که متوجه شدم عنوان ویدئوی جدید یکی از کانال‌های با موضوع سئویی که دنبال می‌کردم نوشته بود؛ «زمان خداحافظی است». و این برای منی که آن کانال را دنبال می‌کردم دردناک بود. بلافاصله ویدئو را باز کردم ابتدا اوضاع اینگونه می‌نمود که واقعا این یوتیوبر در حال خداحافظی از یوتیوب است.

اما کمی بعد متوجه شدم که منظور او از زمان خداحافظی، خداحافظی با سبک کار قدیمی فیلمبرداری ویدئوهایش بوده و حالا قصد دارد از متد جدیدی استفاده کند. و ویدئو به اینجا که رسید متوجه شدم که در تله کلیک یا clickbait افتاده‌ام.

در این مقاله از شبکه دانش فراپیام قصد داریم ابتدا با شما در مورد تاریخچه تله کلیک یا clickbait صحبت کنیم. سپس به سراغ چرایی کلیک کردن اکثر مخاطبان بر روی این لینک‌ها رفته و در انتها روش‌های نوشتن عنوانی جذاب بدون استفاده از تله کلیک می‌رویم.

تاریخچه تله کلیک یا clickbaite

تله کلیک چیزی نیست که ابداع سال‌های اخیر باشد. در چیزی حدود صد سال پیش روزنامه‌هایی وجود داشتند که برای بیشتر فروختن روزنامه‌های خود از این روش استفاده می‌کردند. در آن زمان‌ها بیشتر یک داستان کامیک که در آن یک پسربچه با لباس خواب زرد حرف‌های عجیب می‌زد فروش خوبی داشت.

و همین پسربچه بالباس زرد دلیلی شد بر ظهور کلمه‌ای تحت عنوان «روزنامه‌نگاری زرد».

روزنامه‌نگاری زرد روشی از روزنامه‌نگاری است که بیشتر کمپانی‌ها همیشه یا در مقطعی از آن برای جلب توجه بالا و گرفتن Pageview بالا در بستر اینترنت آن را به کار گرفته‌اند. و نتایج این نوع روزنامه‌نگاری در پاره‌ای از مواقع فاجعه‌بار بوده است.

به هرحال باید بگوییم که تله کلیک مساله جدیدی نیست و از سال‌ها پیش مورد استفاده قرار می‌گرفته است. فقط در سال‌های اخیر به علت استفاده زیاد محتواهای دارای تله کلیک، این محتواها تا این حد مشهور شده‌اند.

چرا بر روی تله کلیک یا clickbaite کلیک می‌کنیم؟

clickbait

حتی اگر بفهمید که یک عنوان تله کلیک است و در مقابل کلیک کردن بر روی آن مقاومت کنید،باز هم مغز شما فرمانی می‌دهد که شما را به کلیک کردن بر روی لینک متمایل می‌سازد. چرا؟ دلیلش تنها یک مساله است و آن کنجکاوی است. علوم شناختی بررسی کرده‌اند که به علت کنجکاوی و اینکه گاه اطلاعاتی در مورد آن موضوع نداریم باعث می‌شود که بر روی لینک کلیک کنیم.

تله کلیک چیست؟

تله کلیک یا clickbait عنوانی حاوی لینکی است که دارای محتوای گمراه‌کننده است. معمولا در تله کلیک عنوان و محتوا با یکدیگر همخوانی ندارند و به هم مرتب نیستند.

به همین دلیل است که معمولا از تله کلیک یا clickbaite تحت عنوان روشی غلط برای تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌شود. البته روش‌هایی است که می‌توان با استفاده از آن عناوین که بی‌شباهت به تله کلیک‌ها نیستند به عنوان روشی صحیح استفاده کرد.

در مواجهه با تله کلیک دقت کنید که چه چیزی باعث می‌شود شما، مایل به کلیک کردن شوید. آیا دلیلش علاقه‌ای است که به موضوع دارید، یا درگیر احساسات شده‌اید. در مورد مثالی که در ابتدای مقاله زدم، من درگیر احساسات شده بودم. ولی ممکن است شخصی صرفا به علت اینکه کنجکاو شده موضوع برایش جذاب است کلیک کند. به همین دلیل است که تله کلیک روشی قدرتمند برای این است که افراد را متقاعد کنیم بر روی لینک ما کلیک کنند.

به این عنوان که نیویورک پست از آن استفاده کرده است توجه کنید:

«ناسا شواهدی مبنی بر جهان موازی که زمان در آن به عقب باز می‌گردد یافت»

زمانی که مقاله را مطالعه کنید، مقاله بیشتر در مورد احتمالات صحبت می‌کند و در انتها نیز می‌گوید که مدارک قطعی که این مساله را به شکل علمی ثابت کنند، یافت نشده است. به همین دلیل که عنوان و محتوا در یک راستا نیستند و همخوانی ندارند می‌توانند این عنوان را تله کلیک یا clickbaite در نظر گرفت.

توضیحاتی در مورد عناوین تله کلیک

عناوین تله کلیک معمولا بر روی احساسات شما دست گذاشته و آن را تحریک می‌کنند و به شما این حس را القا می‌کنند که با خواندن محتوا حداقل اگر ارزش افزوده‌ای برایتان نداشته باشد، کنجکاویتان برطرف خواهد شد. اگر به تولید تله کلیک به عنوان یک روش همیشگی نگاه کنید، نتایج بدی خواهید گرفت. هرچند شاید ابتدا CTR یا نرخ کلیک خود را افزایش دهید.

پس از مدتی خواننده‌ها متوجه می‌شوند مطالبی که شما ارائه می‌دهید، با عنوان آن مطلب همخوانی ندارد و این مساله آسیب جبران ناپذیری به اعتماد برند شما می‌زند. اگر عنوان به شما القا کند که یک ارزش فراوانی برای شما خواهد آفرید این یک نمونه تله کلیک است که در صورت زرد بودن محتوای آن می‌تواند به برند شما آسیب بزند.

تله کلیک یا Clickbait تبلیغاتی

کلیک

تله کلیک همان طور که گفته شد بهترین روش برای افزایش نرخ کلیک یا CTR است. به همین دلیل این روش را روشی بدون نیاز به فکر کردن زیاد در تبلیغات می‌دانند. احتمالا تله کلیک‌های تبلیغاتی را در شبکه‌های اجتماعی مختلف دیده باشید، که با القای حس کسب مزیت در صورت کلیک، یا تحریک احساسات سعی در گرفتن کلیک دارند.

به هرحال هرچند تله کلیک بهترین روش برای گرفتن کلیک است اما موثرترین روش نیست. در ادامه قصد داریم شما را با روش‌های آشنا کنیم که با استفاده از آن ترافیک ارزشمند به سایت خود هدایت کنید:

روش‌های هدایت ترافیک به وبسایت بدون استفاده از تله کلیک

در این بخش قصد داریم به ارائه روش‌هایی که کاربر را فریب نمی‌دهند و ترافیک ارزشمند به سایتتان هدایت می‌کنند آشنا کنیم تا عنوان‌هایی بنویسید که به این هدف برسید:

جذاب‌ترین بخش مقاله را در عنوان استفاده کنید

بهترین بخش مقاله‌تان کدام است؟ به عنوان مثال آیا مقاله دارای آماری است که شوکه‌کننده باشد؟ با استفاده از آن می‌توانید عنوانی بنویسید که ترافیک زیادی به وبسایت هدایت کند.

هرچند در این عناوین هم از پایه‌های تله کلیک استفاده شده است اما تفاوت عمده آن با تله کلیک در این است که در اینجا شما کاربر را فریب نداده و محتوای اصیل در اختیار او برای مطالعه قرار داده‌اید.

احساسات به خرج دهید

برای نوشتن عناوین کارا یکی دیگر از روش‌ها استفاده از احساسات است. به عنوان زیر توجه کنید:

« ایمیل مارکتینگ کار دشواریه، اما واسه تو باید آسون باشه»

از این عنوان که با استفاده از احساسات به شکل اخلاقی آن نوشته شده است می‌توان به عنوان نوعی مناسب در دسته خود برا اهدافی مانند اتومیشن مارکتینگ استفاده کرد.

روش‌های دیگری

روش‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد مانند:

  • استفاده از اعداد در عنوان مانند «۱۰ نکته مهم در ایمیل مارکتینگ»
  • استفاده از لغاتی که حس ترغیب به وجود می‌آورند مانند«هر آنچه در مورد دیجیتال مارکتینگ باید بدانید» یا « استراتژی‌های فوق‌العاده کسب‌وکار که باید با آن‌ها آشنا شوید»

نتیجه‌گیری

حال که به انتهای این مقاله رسیدید شما را با تاریخچه تله کلیک آشنا کردیم. در مورد چرای کلیک کردن بر روی این لینک‌ها گفتیم و گفتیم تله کلیک چیست و موارد دیگر. در انتها نیز شما را با چهار روش برای نوشتن عناوین بدون استفاده از تله کلیک آشنا کردیم. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که هرچند شاید بتوانید با استفاده از تله کلیک نرخ کلیک به دست آورید اما نمی‌توانید نرخ تبدیل به دست آورید.

برای به دست آوردن نرخ تبدیل بالا باید عناوینی بنویسید که علاوه بر متمایل ساختن کاربر به کلیک دارای محتوای مرتبط با آن عنوان نیز باشد. و مسلما این کار نیازمند، تخصص و صرف انرژی و زمان است.

از این که با فراپیام تا انتهای این مقاله وبلاگی همراه بودید نهایت تشکر را دارا هستیم. لطفا با ارائه نظرات و پیشنهادات خود ما را در بهتر کردن هرچه بیشتر مقالاتمان همراهی کنید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو