بازاریابی چیست ؟ بهترین تعریف بازاریابی

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

بازاریابی چیست ؟ بهترین تعریف بازاریابی

بازاریابی

مارکتینگ یا بازاریابی از نظر هر شخص تعریف متفاوتی دارد، با این حال همه ما میدانیم که بازاریابی یک اصل جدا نشدنی و همیشگی برای بیزینس است و پیشرفت کسب و کار‌ها بدون وجود یک استراتژی بازاریابی حساب شده ممکن نیست.

جمله‌ای معروف از ام سی کنا می‌گوید: مارکتینگ همه چیز است و همه چیز مارکتینگ است. اما بازاریابی چیست؟ انواع بازاریابی کدام است؟ تفاوت بازاریابی سنتی با نوین چیست؟ در ادامه این مقاله از فراپیام با پاسخ به سوالات مطرح شده به بررسی دقیق بازاریابی خواهیم پرداخت.

بازاریابی چیست؟

رسیدن به یک تعریف واحد برای بازاریابی کار دشواری است؛ شاید بتوان تعداد تعارف بازاریابی را با تعداد کسب‌ و کار موفق برابر دانست. برای درک کامل مفهوم بازاریابی به نگاه بزرگان این حوزه می‌پردازیم. با این حال می‌توان گفت بازاریابی یک خلق یک ارزش است.

  • بازاریابی از دیدگاه فیلیپ کاتلر:

فرایندی که به وسیله آن شرکت‌ها مشتری را درگیر می‌کنند و به ساخت روابط مستحکم با مشتری می‌پردازند و در نهایت ارزشی را برای مشتری ایجاد می‌کنند و در مقابل آن، ارزشی دریافت می‌کنند.

  • بازاریابی از دیگاه پیتر دراکر:

یک کسب و کار تنها و تنها دو کارکرد تجاری مهم دارد: بازاریابی و نوآوری. این مشتری است که حاضر است برای خدمات و محصولات ما پول پرداخت کند و ارزشی را برای یک کسب و کار ایجاد کند.

  • بازاریابی از دیدگاه انجمن علمی آمریکا:

مجموعه‌ای از فعالیت‌ها نهاد‌ها و فرایندهایی است که برای خلق، ارتباط، تحویل و مبادله پیشنهاداتی به کار می‌رود که برای مشتریان، شرکا، مراجع و جامعه ارزشمند است.

بهترین تعریف بازاریابی را زمانی می‌توان داشت که استراتژی بازاریابی را در مرکز خود داشته باشد و عامل موفقیت سازمان باشد. بازاریابی یکه محدودیت دپارتمانی نیست و فراتر از تمام تعاریفمی‌تواند فعالیت کند.

آیا برندسازی و تبلیغات بازاریابی است؟

بدون شک برندسازی و تبلیغات دو زیر مجموعه جدا نشدنی از بازاریابی هستند. هر دو این فاکتورها یعنی تبلیغات و برندسازی به پیشربد صحیح بازاریابی کمک خواهند کرد.

به عبارتی دیگر می‌توان گفت به طور کلی اهداف بازاریابی به دو دسته کلی تقسیم می‌شود: معرفی برند و افزایش فروش، زمانی که ما در حال تبلیغ یک محصول هستیم پیام مورد استفاده برای تبلیغ به نوعی معرف برند (برندسازی) است. به همین دلیل می‌توان گفت برندسازی و تبلیغات دو اصل جدا نشدنی از بازاریابی است.

انواع بازاریابی از گذشته تا به امروز

بازایابی سنتی

بازاریابی سنتی یک مقوله نسبتاً گسترده است که اشکال بسیاری از تبلیغات و بازاریابی را در خود جای داده است. این نوع مارکتینگ قدیمی‌ترین نوع بازاریابی است و شامل تبلیغاتی است که هر روز می بینیم و می شنویم.

هزینه این نوع بازاریابی در مقایسه با بازاریابی آنلاین بالا بوده و امکاناتی مانند: بررسی دقیق مخاطبین، نتایج و غیره، که در بازاریابی آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد را ندارد. با این حال کماکان بازاریابی سنتی و آفلاین نتایج ویژه‌ای را برای مدیران و کسب‌وکارها به همراه دارد.

کانال های بازاریابی سنتی و آفلاین

بازاریابی سنتی

اکثر کانال‌های بازاریابی سنتی تحت یکی از این چهار دسته قرار می‌گیرند: (چاپ، پخش، پست مستقیم و تلفن).

چاپ: شامل تبلیغات در روزنامه‌ها، خبرنامه‌ها، مجلات و سایر مواد چاپی جهت توزیع است. در این روش محتوای مورد نظر برای پیشبرد اهداف بازاریابی، روی کاغذ یا بنر چاپ شده و از این طریق پیام مورد نظر کسب‌و کار در فضا‌هایی که امکان بازدید مخاطب وجود دارد، قرار می‌گیرد.

نامه مستقیم: شامل آگهی‌ها ، کارت پستال‌ها ، بروشورها ، نامه‌ها ، کاتالوگ‌ها و سایر مطالبی که مستقیماً برای مصرف کنندگان چاپ و ارسال می‌شود. این دسته شباهت بسیار زیادی با دسته چاپ دارد با این تفاوت که پیام به طور مستقیم به مخاطب می‌رسد.


همچنین بخوانید : بازاریابی b2b چیست ؟


پخش: شامل تبلیغات رادیویی و تلویزیونی و همچنین فرم‌های تخصصی مانند تبلیغات سینمای روی صفحه نمایش است.

بازاریابی از راه دور: شامل تماس تلفنی درخواست شده و تماس تلفنی از مصرف کنندگان از طریق تلفن است.

بازاریابی چاپ قدیمی ترین شکل بازاریابی سنتی است. این استراتژی که به صورت کاغذی تعریف شده است، از زمان‌های بسیار قدیم و با استفاده از ارسال پیام‌های فروش و پوسترهای دیواری روی پاپیروس استفاده می‌شده است. امروزه، بازاریابی چاپی معمولاً به فضای تبلیغاتی در روزنامه‌ها، تراکت‌ها، مجلات‌، خبرنامه‌ها و سایر موارد چاپی که برای توزیع در نظر گرفته شده است، اشاره دارد.

ابازاریابی پخش شامل تبلیغات تلویزیونی و رادیویی است. پخش‌های رادیویی از دهه ۱۹۰۰ میلادی شروع شده است. قدم بعدی در فناوری و سرگرمی مردم تلوزیون بود که تبلیغات در آن سریع‌تر به نتیجه رسید.

در بازاریابی پستی به طور مستقیم از مواد چاپی مانند کارت پستال، بروشور، نامه، کاتالوگ و آگهی‌هایی که از طریق نامه پستی ارسال می شود، برای جذب مشتری استفاده می‌شده. یکی از اولین و شناخته شده ترین نمونه نامه‌های مستقیم، کاتالوگ سیرز است که برای اولین بار در سال ۱۸۸۸ برای مصرف کنندگان ارسال شد.

سرانجام، بازاریابی تلفنی یا همان بازاریابی از طریق تلفن، راهی برای ارسال پیام‌های فروش از طریق تلفن برای متقاعد کردن مصرف کنندگان برای خرید یک محصول یا خدمات است. این شکل از بازاریابی در عصر مدرن باعث بروز انقلابی در مسیر بازاریابی و فروش شد، به طوری که بسیاری از telemarketers از روش‌های تهاجمی فروش استفاده می‌کردند.

انواع استراتژی در بازاریابی سنتی

به طور کلی استراتژی‌های موجود برای بازاریابی بسیار گسترده است. از نگاهی دیگر می‌توان گفت هر شرکی بر اساس مخاطبان، بودجه کالا یا خدماتی که ارائه می‌دهد می‌توان یک استراتژی شخصی برای بازاریابی داشته باشد.

پایه استراتژی‌های بازاریابی در شرکت‌های بزرگ به صورت ارتباط مستقیم با مشتریان است؛ این نکته به دلیل است که این گونه سازمان‌ها بودجه لازم برای تامین هزینه‌های طراحی، چاپ و تبلیغات پخش و… را در اختیار دارند.

مشاغل متوسط اغلب از همه‌ی اشکال بازاریابی سنتی استفاده می کنند.

کارآفرینان و مشاغل کوچک نیز، که ممکن است بودجه محدودی داشته باشند، اغلب از بازاریابی در روزنامه‌ها یا پخش تراکت برای تبلیغات به مشتریان محلی استفاده می‌کنند. اما عمده فعالیت شرکت‌های کوچک نوپا در زمینه بازاریابی آنلاین است.

مهارت بازاریابی

کسب مهارت از طریق آموزش صحیح در برنامه بازاریابی، دانش و مهارت‌های لازم برای استفاده موثر از تکنیک‌های سنتی بازاریابی از چاپ تا پخش در کار شما بسیار موثر است. برنامه‌های بازاریابی با استراتژی‌های بازاریابی سنتی در ذهن متخصصین طراحی و پیاده سازی می‌شود. بسیاری از شرکت های خدماتی برنامه‌هایی را ارائه می دهند که به طور خاص به بازاریابی چاپی یا پخش شده، مانند رسانه پخش، و طراحی گرافیکی اختصاص داده شده است.

موضوعاتی مانند ارتباطات که به متخصصان کمک می کند تا موثرترین راه‌ها برای طراحی و ارائه کمپین بازاریابی سنتی را درک کنند. برنامه‌های بازاریابی دوره‌هایی در زمینه روانشناسی مصرف کننده نیز خواهند داشت که درک صحیحی از عادات و انگیزه‌های خرید را آموزش می‌دهد.

بازاریابی مدرن

modern marketing

با شنیدن نام بازاریابی مدرن اطلاعتی همچون فناوری، تکنولوژی و اینترنت برای افراد تداعی می‌شود. قاعدتا بازاریابی مدرن هموراه با بازاریابی سنتی همراه است، اما چه تفاوتی بین این دو وجود دارد که بازاریابی را باگذشت زمان با نام بازاریابی مدرن شناختیم.

افراد فعال در این زمینه حتما با نام رو آلدرسون به عنوان پدر بازاریابی نوین آشنا هستند. او اولین کسی بود که پس از فعالیت‌های زیاد با نظریات خود رویکردی جدید از بازاریابی مدرن مطرح کرد.

بازاریابی مدرن از دهه ۱۹۵۰ آغاز شد که صاحبان کسب و کار برای بازاریابی یک محصول، بیشتر از رسانه‌های چاپی شروع به استفاده کردند. از آنجا که بعد از گذشت زمان تلویزیون و اینترنت وارد خانواده‌ها شد ، بازاریابان می‌توانستند کل کمپین‌ها را در چندین سیستم عامل انجام دهند و همانطور که انتظار می‌رفت، طی ۷۰ سال گذشته، برای تنظیم دقیق نحوه فروش یک کالا به مصرف کنندگان، برای بهینه سازی بهتر، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

امروزه، به معنای واقعی کلمه ده‌ها مکان وجود دارد که می‌توانید یک کمپین بازاریابی را انجام دهید.


همچنین بخوانید : استراتژی اقیانوس آبی در بازاریابی


در بخش بازاریابی آنلاین به صورت کامل به این موضوع می‌پردازیم.

اصول و مبانی پایه در بازاریابی

همانطور که اشاره شد استراتژی‌های بسیار زیادی در بازاریابی وجود دارد؛ در زمان پیشبرد این استراتژی هر فردی می‌توانید از یک تکنیک خاص در بازاریابی استفاده کند. تکنیک‌های بازاریابی عمده روش‌هایی هستند بسیاری از بیزینس‌ها با استفاده از آنها توانسته‌اند مسیر بازاریابی را با نتایج بهتری به پایان برسانند.

بازاریابی آمیخته یا بازاریابی چهارp

بازاریابی چهار پی یا قانون چهار پی به عنوان یک اصل ساده اما بسیار مهم در انجام فرایندهای بازاریابی (مانند طراحی استراتژی) است. در صورت رعایت این ۴ می‌توانید رضایت مشتریان خود را به سادگی جلب کنید.

  • Product- محصول
  • Price – قیمت
  • Place – توزیع
  • Promotion – ترفیع

محصول یا خدمت: اگر به افراد غیرمتخصص در جامعه بگوییم چه چیزی فروش یک محصول را بالا می‌برد، احتمالا می‌گوید کیفیت محصول، اما این تمام ماجرا نیست. در بازار پر رقابت امروز، مفاهیم دیگری نیز باید رعایت شود تا بتوان یک بازاریابی صحیح انجام شود. محصول یا خدمت همراه با ویژگی‌های فیزیکی و کارکردی است که شامل: برند، مدل، کیفیت، ایمنی و… است.

قیمت: استراتژی قیمت گذاری یک محصول یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای موفقین یک بیزینس است. قیمت گذاری یک محصول بر اساس آیتم‌های مختلفی مانند: کیفیت، نوع بسته بندی، مخاطب هدف، برند و… تعیین می‌شود.

توزیع: همانطور که مشخص است بخش مهمی از بازاریابی به توزیع و در اختیار مشتری قرار دادن محصول یا خدمت اختصاص دارد. در توزیع یک محصول باید به آیتم‌هایی مانند: زمان توزیع، مکان توزیع، روش توزیع، مخاطبان هدف و… توجه داشت.

ترفیع: به دسته اقداماتی که بین کسب‌وکار و مشتری برای ارئه خدمات و ارتباط بهتر انجام می‌شود، ترفیع می گویند. برای مثال فرض کنید که کالای مورد نیاز مخاطبین خود باکیفیت و بسته عالی در زمان مناسب و با قیمتی باور نکردنی را در دسترس مخاطبین خود قرار می‌دهید اما تعداد اندکی از افراد این کالا را خریداری می‌کنند. در این زمان مشکلی اصلی عدم ترفیع صحیح کالا است؛ اگر شما درباره ویژگی‌های این محصول با مشتریان خود صحبت کنید و به مشتریان خود این اطمینان را دهید که به این محصول نیازمند هستند، در اصل ترفیع کالا را به خوبی انجام داده‌اید.

بازاریابی آنلاین

دیجیتال مارکتینگ

ضرورت استفاده از بازاریابی در فضای آنلاین در دنیای دیجیتال امروز، کاملا محرز است. استفاده از فضای آنلاین برای بقای هر کسب وکاری در قرن ۲۱ یک اصلا لازم و ضروری است.

به سادگی می‌توان دیجیتال مارکتینگ را به عنوان سریع‌ترین راه برای معرفی برند و بازاریابی در سراسر جهان معرفی کرد.

تاریخچه استفاده از این روش بسیار نزدیک و کوتاه است؛ با این حال شرکت‌های بسیار زیادی با استفاده از این روش به نتایج ویژه و موفقیت آمیزی دست پیدا کرده‌اند.

اصطلاح بازاریابی دیجیتالی برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ مطرح شد ولی پیش از آن در سال ۱۹۸۰ یک گروه به نام SoftAd Group دست به اقدامی مبتکرانه زد و روش‌های ترفیعی چندین شرکت اتومبیل سازی را تغییر داد و پایه و اساس بازاریابی دیجیتال را بنیان گذاری کرد.

بازاریابی آنلاین چیست؟

بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ، یک روش بازاریابی مبتنی بر فضای وب است که در حال حاضر انقلابی در فروش محصولات به پا کرده است.

به طور کلی، بازاریابی آنلاین، روشی است که در آن با استفاده از کانال‌های موجود در فضای اینترنت می‌توان به برندسازی نام کسب و کار، معرفی خدمات یا فروش محصولات به مخاطبان و مشتریان پرداخت.

هدف از انجام فرایند‌های بازاریابی آنلاین جذب مشتریان بالقوه‌ای است که رفتار آنلاین برای خرید یا استفاده از خدمات را در فضای اینترنت دارا هستند؛ این مشتریان عموما افرادی هستند که زمان خود را صرف خواندن، جستجو کردن، خرید و معاشرت در فضای آنلاین می‌کنند.

دسترسی بالای افراد در سراسر جهان به فضای اینترنت و وبستگی بیش از پیش ما برای استفاده روزانه از فضای اینترنت باعث ایجاد یک فضای بسیار ایده‌آل برای انجام فعالیت‌های آنلاین در زمینه بازاریابی شده است.

با این حال روشن است که بازاریابی در فضای دیجیتال، یک کار ساده نیست و در مسیر استفاده از این روش با چالش‌ها و مشکلات بسیار زیادی روبرو خوهید بود.

کانال‌های مورد استفاده در بازاریابی آنلاین

راه‌های بسیار زیادی برای انجام فرایند‌های دیجیتال مارکتینگ وجود دارد، که به شما کمک می‌کند تا در سریع‌تر زمان ممکن به معرفی برند، خدمات یا فروش محصولات بپردازید.

با وجود گستردگی کانال‌های مختلف برای انجام دیجیتال مارکتینگ، نمی‌توان بازاریابی آنلاین را جایگزین بازاریابی آفلاین و سنتی کرد.

سئو (seo)

سئو یا بهینه سازی سایت، یکی از راه‌های بسیار مهم و ضروری در بازاریابی دیجیتال است. در فرایند سئو، با بهینه سازی عملکرد سایت برای نمایش بیشتر وبسایت، به بازاریابی پرداخته می‌شود. سئو نجات دهنده شما در بین رقیبان است؛ با بهینه سازی سایت (سئو) شانس بیشتری برای جلب توجه مخاطبان خواهید داشت.

استفاده از سئو یک انتخاب مناسب برای بازاریابی در فضای دیجیتال است که به شما کمک می‌کند تا با هزینه کمتر و در طولانی مدت به نتایج ویژه‌ای دست پیدا کنید.در این فرایند مخاطبان با جستجوی نام برند یا کلمات مرتبط با کسب وکار (برای مثال خرید خودرو) ، وبسایت شما را در نتایج اولیه گوگل مشاهد خواهند کرد.

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوای یک اصل ضروری، برای بازاریابی وبسایت شما در فضای آنلاین است.این روش یک اصل ویژه در معرفی برند و کسب‌وکارها قلمداد می‌شود.

بازاریابی محتوایی یکی از فرایندهایی است که به سئو سایت کمک شایانی می‌کند.محتوای مورد استفاده در وبسایت شما نمایش دهنده قدرت، اعتبار و شخصیت برند شما است.

محتوا در فضای آنلاین شامل: ویدئوها، تصاویر، مقالات وبلاگ، کتا‌ب‌های الکترونیکی (صوتی، متنی، تصوریری) و موارد دیگر است. محتوای موجود در وبسایت شما اگر بر اساس اصول بازاریابی آنلاین و متناسب با بیزینس شما تهیه و تنظیم شود، می‌تواند مانند یک آهن‌ربا قدرتمند مشتریان بالقوه و مخاطبان شما را به سمت کسب وکارتان جذب کند.

شبکه‌های اجتماعی

اینستاگرام، لینکدین، فیس بوک، توئییتر و… همه و همه از انواع شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌آیند. شبکه‌های اجتماعی از قوی‌ترین کانال‌های بازاریابی برای تبلیغات، برند سازی و ارتباط با مشتریان است. در استفاده از شبکه‌های اجتماعی باید به طور کامل بر فضای شبکه انتخابی و محتوای مورد نیاز متناسب با بیزینس خود اشراف داشته باشید تا به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

مهمترین مزیت شبکه‌های اجتماعی فعالیت بسیاری از افراد در آن است، همین امر به شما کمک می‌کند تا با داشتن یک استراتژی حساب شده بتوانید توجه مخاطبان را به سمت بیزینس خود جلب کنید.‌حضور شما در شبکه های اجتماعی و فعالیت هر روزتان به مخاطبان نشان می‌دهید که یک بیزینس فعال بوده و باعث یادآوری نام شما در ذهن آن‌ها خواهد شد.

از دیگر مزایای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی باید به جلب اعتماد مخاطبان اشاره کرد، خرید از دنیای آنلاین حتی تا امروز هم برای بسیاری ازافراد نگران کننده و غیرقابل اعتماد است و این اعتماد زمانی در مخاطب ایجاد می‌شود که احساس کند در پشت‌صحنه فضای وب‌سایت شما فردی قابل اعتماد حضور دارد؛ با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و معرفی خود می‌توانید این نکته را برای مخاطبان خود شفاف سازی و اعتماد آن‌ها را جل کنید.

با داشتن یک استراتژی ویژه و فعالیت براساس آن به‌سادگی مخاطبان را به سمت وبسایت خود هدایت کنید. این کار باعث افزایش میزان ترافیک و افزایش میزان فروش نیز خواهد شد.

بازاریابی ایمیلی

ایمیل مارکتینگ یک کانال ارتباطی منعطف، موثر و کارآمد برای بازاریابی در فضای آنلاین است. بازاریابی ایمیلی از طریق ارسال ایمیل انبوه از سوی یک بیزینس به سوی مخاطبان انجام می‌شود این فرایند اگر بر اساس یک استراتژی قوی، با توجه به نیاز مخاطب و حساب شده باشد، به افزایش فروش، جلب اعتماد مشتریان و شناخته‌تر شدن برند شما منجر خواهد شد.

به طور کلی به هر ایمیلی که از سوی کسب‌وکارها برای ایجاد ارتباط بالقوه به مشتریان ارسال می‌شود؛ بازاریابی ایمیلی می‌گویند. عموما ایمیل‌های ناشناس یا ایمیل های تبلیغات به سختی باز می‌شوند. با این حال، با داشتن یک فضای سفارشی در محتوای ایمیل می‌توانید در ذهن مخاطبین حک شوید و در طولانی مدت آن‌ها را تبدیل به یک مخاطب یا مشتری وفادار کنید.

تبلیغات گوگل ادز

گوگل ادوردز یا گوگل ادز ، سیستم تبلیغاتی شرکت گوگل است که در آن تبلیغ کنندگان از طریق نمایش سایت‌ها ابزارهای مختلف گوگل، تبلیغات خود را به مشتریان می رسانند. معروفترین شکل تبلیغات ادوردز، تبلیغات در موتور جستجوی گوگل است. در این روش افراد عبارات یا کلمات کلیدی مورد نظر خود را در گوگل ادوردز وارد می‌کند تا تبلیغاتش برای کسانی که این عبارات را جستجو می کنند نشان داده شود.

تبلیغ کننده همچنین برای هر کلیک هزینه‌ای را پرداخت می‌کند، برای جستجوی یک کلمه کلیدی، گوگل از بین پیشنهادهای مختلف تبلیغ دهندگان، بر اساس ضوابطی خاص برخی از تبلیغ ها رو انتخاب و به کاربران نشان می دهد.

استفاده از گوگل ادز می‌تواند به سئو سایت و برندسازی شما کمک کند. هزینه تبلیغات گوگل اگر با مدیریت ب تنظیمات صحیح انجام شود بسیار به‌صرفه و کار آمد خواهد بود.

تبلیغات کلیکی (cpc)

تبلیغات کلیکی، از روش‌های متداولی است که به کمک آن می‌توانید، با هزینه پایین، به بازاریابی بپردازید. این روش مانند تبلیغات کلیکی گوگل است با این تفاوت که توسط شرکت‌های دیگری انجام می‌شود. تقریبا با هر بودجه‌ای می‌توانید تبلیغات کلیکی را شروع کنید.

این تبلیغات می‌تواند در قالب یک بنر، پاپ‌آپ یا موارد دیگر برای مخاطبان در وبسایت‌ها آیا اپلیکشن‌های مختلف، متناسب با نیاز بیزینس و مخاطبان شما، نمایش داده شود. هزینه تبلیغات کلیکی بر اساس کلیک مخاطبان بر روی تبلیغ مورد نظر محاسبه می‌‌شود.با بررسی نتایج این کانال بازاریابی می‌توانید روند تبلیغات را بهبود بخشید.

مزایای استفاده از بازاریابی آنلاین

بازاریابی سنتی تفاوت بسیار زیادی با بازاریابی آنلاین دارد، با این حال نمی‌توان روش‌های بازاریابی سنتی را به طور کامل جایگزین دیجیتال مارکتینگ کرد. به طور کلی بازاریابی آنلاین یه راه بسیار موثر برای مدیریت بهتر زمان، هزینه و مخاطب (مشتری) است. با اطلاع از مزایای بازاریابی آنلاین با آگاهی و اشتیاق بیشتری به مارکتینگ در فضای دیجیتال خواهید پرداخت.

قابلیت سنجش نتایج

از مزایای استفاده از بازاریابی آنلاین می‌توان به قابلیت بررسی دقیق فرایند‌های انجام شده، مانند تبلیغات، اشاره کرد. برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه کنید: فرض کنید برای تبلیغ یک محصول در یکی از اتوبان‌های پر رفت و آمد تهران بیلبوردی گرفته‌اید، بعد از اتمام زمان استفاده از بیلبورد میتوانید تخمین بزنید چه تعداد از افراد از بیلبورد شما بازدید داشته‌اند یا بخاطر طراحی بیلبورد شما از شما خرید کرده‌اند؟

متاسفانه پاسخ تمامی این سوالات منفی است. با داشتن پاسخ این سوالات یه سادگی می‌توان به بهینه سازی دیگر تبلیغات پرداخت خوشبختانه در فضای آنلاین به سادگی ‌می‌توان تمامی ابعاد کمپین‌های تبلیغاتی را چه در زمان انجام کمپین و چه در زمان اتمام کمپین تبلیغاتی، در تمامی ابعاد بررسی کرد.

هزینه پایین و مدیریت بهتر هزینه‌ها

برای داشتن یک تبلیغ ۱۰ ثانیه در تلوزیون یا گرفتن انواع بیلبورد، تراکت، بروشور یا… باید هزینه‌های بسیار سنگینی پرداخت کنید. این در حالی است که می‌توانید با بودجه کمتری به معرفی برند خود در انواع کانال‌های دیجیتال بپردازید. مدیریتی که در زمان انجام تبلیغات در فضای آنلاین دارید، نکته دیگری است که به کاهش هزینه‌های شما در زمان بازاریابی، کمک می‌کند.

مقایس پذیر بودن

برای راه اندازی یک بیزینس و بازاریابی در فضای سنتی باید مکانی مانند دفتر کار یا یک مغازه داشته باشید و برای گسترش آن نیز باید دردسرهای زیادی را متحمل شوید؛ اما با بازاریابی در فضای آنلاین به سادگی می‌توانید با ایجاد یک وبسایت و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی این مشکل را حل کنید و در هر زمانی به سادگی بیزینس خود را در فضای آنلاین گسترش دهید.

شخصی سازی یا سفارشی سازی

در بازاریابی به روش سنتی برای طراحی یک تبلیغ باید میانگینی از سلیقه تمامی مشتریان خود در نظر بگیرید و امکان سفارشی سازی تبلیغ یا پیام ارسالی شما، برای هر کدام یک از مخاطبان وجود ندارد، این در حالی است که در بازاریابی دیجیتال به سادگی ‌می‌توانید تمامی برای هر کدام از مخاطبان خود یک تبلیغ شخصی ارسال کنید یه به یک گروه خاص از مخاطبان (مثلا خانم‌ها در روز مادر) یک پیام سفارشی ارسال کنید. این ویژگی از مهترین مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ است.

افزایش مشارکت و نرخ تبدیل مشتریان

استفاده از اینترنت بسیار ساده، کم هزینه و البته قابل دسترس است؛ به همین دلیل بازاریابی در فضای دیجیتال انسان رفاه طلب امروزی را راغب به همکاری و مشارکت با شما خواهد کرد.

به جای اینکه مشتریان، مسیر طولانی را رانندگی کنند تا برای تهیه کالای مورد نظر خود به فروشگاه شما دسترسی پیدا کنند، می‌توانند از طریق تلفن همراه وارد وبسایت شما شوند و محصول مورد نیاز خود را خریداری کرده یا درباره کسب و کار شما اطلاعاتی کسب کنند.

هدف گذاری دقیق‌تر

از دیگر مزایای بازاریابی در فضای آنلاین، امکان فعالیت در فضایی هدفمند و هوشمند است. در فضای دیجیتال می‌توانید سلیقه پرسونای خود را به طور دقیق مشخص کنید و در بهترین زمان و متناسب با سلایق مخاطب خود ظاهر شوید و آن‌ها را تبدیل به یک مشتری وفادار کنید.

مخاطبان بیشتری داشته باشید

در فضای آنلاین پرسرو‌صدای اینترنت می‌توانید با هزینه کمتر مخاطبان بیشتری را جذب کنید. جلب توجه مشتریان در فضای آنلاین به نوعی نامحدود است. شما می‌توانید پیام مورد نظر خود را به مشتریان خود در هر کجای ایران و جهان برسانید.

سخن آخر

نکات بسیار گسترده‌ای درباره بازاریابی در فضای آنلاین و آفلاین، برای عملکرد بهتر بیزینس‌ها وجود دارد؛ کسب دانش و اطلاعات درباره بازاریابی، به عنوان یک مهارت، می‌تواند به پیشرفت روز افزون کسب‌وکار شما کمک شایانی کند.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
1 1 رای
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو