رایانش ابری چیست و چه کاربردی دارد؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

 رایانش ابری چیست و چه کاربردی دارد؟

با گسترش روز افزون خدمات اینترنتی، شرکت­ ها همواره به دنبال راهی برای ارتقای کارایی خود هستند، زیرا هر شرکتی که سریع­تر عمل کند و کارآیی بهتری داشته باشد در این میدان برنده خواهد بود. در این میان رایانش ابری با بهره‌گیری از فناوری مجازی‌سازی گام بزرگی در ضمینه مقیاس‌پذیری برداشته است.

گوگل با سرویس google docs خود از مدت­ ها قبل گام مهمی در این ضمینه برداشته است. توسط این سرویس شما می‌­توانید تولید فایل­ های متنی یا اکسل خود را به راحتی به صورت آنلاین انجام دهید. در این مقاله قصد داریم درباره این فناوری کارآمد به‌طور کامل صحبت کنیم تا اگر قصد استفاده از آن را داشتید بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید.

فناوری رایانش ابری چیست؟

 معنای لغوی رایانش ابری پردازش به واسطه محیط­ های ابری است. همچنین محیط­ هایی مانند اینترنت را ابری می‌گویند زیرا کاربران اطلاعی از پشت پرده آن ندارد؛ درست مانند یک ابر. برای متوجه شدن مفهوم رایانش ابری، در نظر بگیرید که هر شخصی توان پردازشی حافظه سیستم خود را که از آن استفاده نمی­کند را در اختیار یک شبکه قرار دهد.

این به معنای فضای عظیمی از قدرت پردازش و محل ذخیره‌سازی است و هر کاربر با توجه به نیاز خود می‌تواند از این فضای به اصطلاح ابری استفاده کند. یک سیستم رایانش ابری را به این صورت در نظر بگیرید که شما دارای یک رایانه شخصی معمولی هستید اما قصد استفاده از یک نرم افزار سنگین و قدرتمند را دارید.

به واسطه یک فضای ابری هر تکه از نرم افزار مورد نظر شما برروی یک رایانه­ دیگر نصب می­شود. هنگام اجرای برنامه هر تکه از برنامه از رایانه دیگری برای شما فراخوانی می­شود. شما بدون این که از پشت پرده این کار اطلاعی داشته باشید از آن نرم افزار استفاده می­کنید.

در نتیجه هدف رایانش ابری دسترسی به حجم عظیم محاسبات به صورت مجازی‌ است. سرویس­ هایی که در مدل رایانش ابری به مشتری ارائه می‎‌شود دارای محدودیت در مقدار و مدت استفاده از منابع هستند.

مدل های پیاده سازی  فناوری رایانش ابری

مدل ابرهای عمومی: در این روش زیر ساخت ها و منابع در اختیار یک شرکت قرار دارند. شرکت از طریق شبکه ای عمومی خدمات خود را ارائه می­دهد. در این مدل ابری سیستم های ذخیره ‌سازی مشتریان متفاوت با هم برروی یک سرور قرار دارند.

مدل ابرهای عمومی: در این روش زیر ساخت ها و منابع در اختیار یک شرکت قرار دارند. شرکت از طریق شبکه ای عمومی خدمات خود را ارائه می­دهد. در این مدل ابری سیستم های ذخیره ‌سازی مشتریان متفاوت با هم برروی یک سرور قرار دارند.

مدل ابرهای عمومی: در این روش زیر ساخت ها و منابع در اختیار یک شرکت قرار دارند. شرکت از طریق شبکه ای عمومی خدمات خود را ارائه می­دهد. در این مدل ابری سیستم های ذخیره ‌سازی مشتریان متفاوت با هم برروی یک سرور قرار دارند.

مدل ابر­های گروهی:  این مدا ابری زمانی به وجود می­آید که چندین سازمان نیازهای مشترک دارند و به دنبال این هستند که با اشتراک ‌گذاری زیر ساخت از مزایای رایانش ابری استفاده کنند. این نحوه پیاده‌ سازی گران­تر از ابر عمومی است اما میزان بیشتری از امنیت به دنبال می­آورد.

میزان اقتصادی بودن فناوری رایانش ابری

در به کارگیری مدل فناوری رایانش ابری، کاربران می‌ ­توانند از پرداخت هزینه برای خرید نرم افزار، سخت افزار و سایر خدمات دوری کنند؛ زیرا کاربران به‌خاطرآن‌چه استفاده می­کنند به سرویس‌دهنده پول پرداخت می­کنند نه به خاطر هزینه اولیه خرید تجهیزات. سایر مزایای رایانش ابری عبارت اند از:

  • منابع ورود به بازار کمتر
  • هزینه و زیرساخت اشتراکی
  • سربار مدیریتی کمتر
  • دسترسی سریع به طیف وسیعی از برنامه های کاربردی

معماری مدل های رایانش ابری به چه صورت است؟

معماری سیستم های نرم افزار رائه‌ دهنده رایانش ابری عموماً شامل اجزایی است که از طریق رابط برنامه نویسی نرم افزار یا معمولا یک سیستم تحت وب با هم ارتباط برقرار می کنند. شباهت معماری ریانش ابری بسیار مشابه فلسفه یونیکس است که در آن برنامه های مختلف که هر کدام کار خود را به خوبی انجام می‌دهد با یک­دیگر و از طریق واسطه های جهانی ارتباط برقرار می‌کنند. سامانه های حاصل از این نوع معماری مدیریت ‌پذیرتر از همتای یک پارچه خود هستند.

زیر ساخت های لازم برای سیستم های رایانش ابری چیست؟

زیرساخت سیستم های رایانش ابری عموماً یک زیرساخت رایانه ای است که یک بستر عمومی را به صورت مجازی ارائه می­دهند. کاربران به جای خرید سخت افزار، نرم افزار، دیتا سنتر و یا تجهیزات شبکه همه این­ها را به صورت یک سرویس کامل و برون‌سپاری شده خریداری می‌کنند. یک سرویس بستر ابری، استقرار برنامه های کاربردی، بدون هزینه و پیچیدگی خرید و مدیریت لایه های نرم افزاری و سخت افزاری زیرین را آسان می­کند.

مزایای اصلی رایانش ابری چیست؟

  1. قابل اطمینان بودن: با توجه به این که از رایانش ابری از طریق سایت های مختلف استفاده شود اما بسیار امن و قابل اطمینان است.
  2. عدم وابستگی به دستگاه و مکان: کاربران می‌توانند در هر مکان و زمان و به‌وسیله هر دستگاهی مانند تلفن همراه، مرورگر وب و اینترنت به سامانه دسترسی داشته باشند.
  3. چابکی: کاربران می‌توانند در صورت لزوم میزان منابع قابل استفاده را افزایش یا کاهش دهند.
  4. هزینه: این فناوری هزینه ها را به میزان زیادی کاهش می­دهد و هزینه سرمایه ای را به هزینه عملیاتی تبدیل می­کند. توسط این سیستم مشتریان از مخارج سخت افزاری، نرم افزاری، هزینه نصب و نگهداری نجات می­یابند. همچنین هزینه های توسعه نرم افزاری نیز کاهش می­یابد.
  5. چند مستاجری: توسط این ویژگی امکان به اشتراک‌گذاری منابع و هزینه های بین گروهی از کاربران وجود دارد.
  6. مقیاس‌پذیری: کاربران می‌توانند در صورت تقاضا و به صورت داینامیک منابع را تدارک ببیند و دیگر نیازی به تدارک پیشین برای حداکثر مصرف منابع نیست.
  7. امنیت: به دلیل عدم تمرکز داده های و منابع امنیتی، امنیت افزایش می­یابد.
  8. نگهداری: به دلیل عدم نیاز به نصب برنامه های کاربردی برای کاربر نگهداری آسان­تر و با هزینه کمتر انجام می­شود.
  9. سنجش پذیری: منابع در رایانش ابری باید قابل اندازه‌گیری باشند. لازم است که میزان مصرف منابع برای هر کاربر و هر منبع بر اساس واحد­های ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهانه  قابل اندازه‌گیری باشد.

مفهوم میان ابر چیست؟

میان‌ابر، ابری جهانی از ابرهای به هم پیوسته است که از گسترش اینترنت به‌عنوان شبکه نتیجه می­شود. این واژه برای اولین‌بار توسط «کوین کلی»  به کار گرفته شد. این کلمه در سال ۲۰۰۹ مقبولیت عمومی یافت. واژه میان‌ابر همچنین برای توصیف مراکز داده آینده به کار می­رود.

چالش های پیش ­روی رایانش ابری چیست؟

  • امکان آسیب ‌پذیری در زمان رکود اقتصادی

مدل ­خدمات رایانه‌ای در برابر رکود بسیار آسیب‌پذیر است. زیرا هزینه صرف شده برای خدمات رایانه ای در زمان رکود کاهش می­یابد.

  • کنترل

ارائه‌دهندگان با توجه به این که چه شکلی از تکنولوژی به بهترین نحو نیاز کابران را تامین می­کند؟ می­توانند آن را تغییر دهند اما این کار خارج از کنترل کاربران است.

  • پهنای باند بالا

کاربران می‌توانند به لطف پهنای بالای باند هم‌زمان که از اینترنت به‌عنوان یک کامپیوتر فراگیر استفاده می­کند احساس کار برروی سیستم محلی خود را داشته باشند. این امر می‌تواند هدف کاربر برای استفاده از سیستم ابری که کاهش هزینه است را مانع شود و کاربر هزینه بالایی برای پهنای باند متحمل گردد؛ در حالی که پهنای باند برای یک کاربر عادی و برای استفاده های معمولی اصلا لازم و حائز اهمیت نیست. پهنای باند اینترنت برای شرکت های بزرگ مهم است و در صورت عدم استفاده از سیستم های ابری هزینه زیادی برای آن­ها در پی خواهد داشت.

  • قابلیت اطمینان

رایانش ابری نتوانسته به صورت مستمر اطمینان کاربران را جلب کند و در برخی موارد کاربران مدت ها قادر به دریافت خدمات نبوده­اند.

  • حفظ حریم خصوصی

ارائه‌دهندگان سرویس ابری می­توانند کنترل و نظارت قانونی یا غیر قانونی برروی داده ها داشته باشند که این نکته مقابل حفظ حریم خصوصی است.

  • میزان در دسترس بودن و کارآیی

علاوه‌بر امنیت و در دسترس بودن، کارایی برنامه های کاربردی که روی ابر میزبانی می­شوند برای کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است.

برخی از کاربرد­های فناوری رایانش ابری

  • پزشکی: ذخیره سازی اطلاعات بیماران به وسیله سیستم های ابری، با استفاده از این تکنولوژی پزشکان هر کجا و هر زمان می­توانند به اطلاعات بیماران دسترسی داشته باشند و نگهداری این اطلاعات به صورت فیزیکی و آرشیو به صرفه نمی باشد.
  • آموزش: ورود رایانش ابری به حوزه آموزش می­تواند نسخه های الکترونیکی را جایگزین نسخه های چاپی کند.
  • امور دفاعی: امروزه به کار­گیری رایانش ابری در حوزه دفاعی به خودکارسازی ، مدیریت مالی در کنار نرم افزار مالی، ارتباطات و برنامه ریزی محدود می­شود.
  • صنایع تولید و خدماتی: کاربرد رایانش ابری در حوزه تولید و خدمات فعلاً به پیام رسانی و برنامه ریزی محدود است.

سخن پایانی

استفاده از سیستم رایانش ابری برای همه کاربران مزایای بیشتری از معایب آن دارد؛ اما اگر شما خواهان پیاده‌سازی رایانش ابری برای سازمان یا کسب‌و‌کار خود هستید می‌بایست ابتدا همه جوانب را در نظر گرفته و با توجه به هدفی که دارید یکی از مدل های ابری را در سازمان خود پیاده سازی کنید.

در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد رایانش ابری برای شما توضیح داده شده است. با مطالعه این مقاله شما از صفر تا صد بحث های عمومی در مورد رایانش ابری خواهید آموخت و می­توانید درست ترین انتخاب را در مورد استفاده از فناوری رایانش ابری داشته باشید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو