مالیات علی ‌الراس چیست؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها
مالیات چیست

مقدمه

ممکن است بارها در میان دوستان و نزدیکان خود استفاده از عبارت مالیات علی‌الراس را شنیده باشید اما هیچگاه متوجه معنی دقیق آن نگشته‌اید. دیگر جای نگرانی نیست، زیرا در این مقاله از شرکت نرم افزاری فراپیام قرار است تا با شما در مورد مالیات علی‌الراس صحبت کنیم.

همانطور که در مقاله‌های قبلی از فراپیام بارها درباره اظهار نامه‌های مالیاتی با شما صحبت کرده بودیم لازم است تا دوباره برایتان روشن کنم که یکی از بهترین و با ارزشترین ابزارهای تشخیص درآمد یک شرکت و یا واحد تجاری بررسی اظهارنامه‌های مالیاتی آن‌هاست.

در واقع شرکت‌ها موظفند تا در بازه‌های زمانی مشخص تمامی اطلاعات حسابداری خود را تحت عنوان اظهارنامه‌ مالیاتی تهیه نمایند و به اداره امور مالیاتی تحویل دهند. حال در خصوص ارتباط اظهارنامه مالیاتی و مالیات علی‌الراس باید به شما بگویم که پس از اینکه یک شرکت و یا تجارت اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی تحویل می‌دهد کارشناسان و متخصصان این سازمان اقدام به ممیزی کردن اطلاعات ثبت شده در اظهارنامه‌ها می‌‌کنند و با توجه به اطلاعات ثبت شده و بررسی صحت آن‌ها اقدام به تشخیص مالیات می‌نمایند.

حال در خصوص ارتباط مالیات علی الراس و اظهارنامه‌ها می‌توانم به شما بگویم که یکی از متداولترین روش‌های تشخیص مالیاتی همین شیوه محاسبه مالیات برمبنای علی الراس است. حال در ادامه این مقاله به شما توضیح می‌دهیم که اظهارنامه مالیاتی چیست و چه فوایدی دارد.

مالیات علی‌الرس چیست؟

ساده‌‌ترین تعریفی که در خصوص مالیات علی‌الراس می‌توانم به شما ارائه کنم این است که مامورین و کارشناسان اداره امور مالیاتی تنها به اظهارنامه‌ای که توسط یک شرکت ثبت شده است (برخی نیز به آن خود اظهاری می‌گویند) بسنده نمی‌کنند بلکه خودشان شخصا به بررسی صحت این خود اظهاری‌ها و یا مدارک و اسناد مالی می‌پردازند و سپس در خصوص تعیین مالیات برای یک شرکت تصمیم می‌گیرند.


همچنین بخوانید : مالیات شرکت های تازه تاسیس


بررسی و ممیزی کردن این اطلاعات توسط کارشناس‌های مالیاتی تحت عنوان بند ۲ ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم انجام می‌گیرد و روالی کاملاً قانونی دارد. معمولاً کارشناسان اداره امور مالیات چیزی حدود یک هفته زمان دارند تا بعد از این که صاحب شرکت و یا مودی، اظهارنامه برگه درخواست اسناد را ابلاغ نمود اقدام به بررسی مدارک ارائه شده توسط وی نمایند.

مالیات

در واقع پس از اینکه ممیزی‌های لازم توسط کارشناسان و متخصصین اداره امور مالیات بر روی یک اظهارنامه و یا ضریب مالیاتی صورت گرفت در صورت مشاهده هرگونه عدم تطابق و یا دستکاری انجام شده در این گونه اطلاعات، مامورین مالیاتی این اختیار را دارند تا بر اساس معیارهای از پیش تعیین شده و قوانین مالیاتی اقدام دریافت مالیات علی‌الراس نمایند.

مراحل رسیدگی به مالیات علی الرس چگونه‌ صورت می‌گیرد؟

به منظور رسیدگی به مالیات علی‌الراس ابتدا مامورین ممیزی با ارائه “برگه درخواست اسناد و مدارک ” از صاحب یک شرکت می‌خواهند تا تمامی اسناد و مدارک مربوط به حساب‌های خویش (یا همان اظهارنامه مالیاتی که از پیش تهیه کرده‌اند) را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

سپس پس از از اینکه برگ درخواست اسناد و مدارک را به شرکت مورد نظر ابلاغ نمودند چیزی حدود یک هفته الی ۱۵ روز مامورین مالیاتی فرصت دارند تا به دفاتر مورد نظر رجوع کنند و اطلاعات آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

همواره با توجه به حسابرسی‌ های صورت گرفته توسط مامورین محاسباتی یکی از سه حالت زیر ممکن است رخ دهد:

  • در حالت اول پس از بررسی‌های انجام شده توسط مامورین مالیاتی ثابت خواهد شد که هیچ گونه نقص و اشتباهی در اظهارنامه‌های مالیاتی مشاهده نشده و همه چیز طبق دستورالعمل‌های قانونی انجام شده است.
  • حالت دوم زمانی رخ می‌دهد که اظهارنامه‌های مالیاتی به شیوه‌ای درست نگارش نشده باشند و در آن‌ها مغایرت و تخلفات زیادی مشاهده گردد. در این زمان مامورین مالیاتی می‌توانند تمامی اسناد ارائه شده را به کلی رد نمایند و به شیوه علی‌الراس برای این متخلفین مالیات تعیین کنند.
  • حالت دیگر از بررسی اظهارنامه‌ها توسط مامورین مالیاتی به این صورت است که صلاحیت اظهارنامه‌های ارائه شده توسط یک شرکت و همچنین دفاتر قانونی آن‌ها توسط مامورین رد می‌شود و قابل رسیدگی تشخیص داده نمی‌گردد. در این حالت پس از اطلاع دادن وضعیت موجود به مودی بررسی‌های نهایی به منظور تعیین مالیات توسط یک هیئت سه نفره برگزار خواهد شد.

دلایل اصلی برای علی الرس شدن مالیات یک شرکت چیست؟

مالیات علی الراس چیست

در ادامه به شما سه تا از دلایل اصلی علی الرس شدن محاسبه مالیات برای یک شرکت را ذکر خواهیم کرد:

  1. اولین حالت زمانی رخ می‌دهد که  در موعد مقرر شده ترازنامه به مراکز مربوطه ارائه نگردد.
  2. این حالت نیز مخصوص زمانی است که اسناد یک شرکت توسط مامورین اداره امور مالیات غیر قابل رسیدگی تشخیص داده شوند.
  3. در این حالت اگر مدارکی که یک شرکت از ارائه اطلاعات صحیح آن به اداره امور مالی امتناع ورزیده باشد در خصوص “هزینه‌ها” باشد به گونه‌ای از احتساب آن جزو هزینه‌های قابل قبول امتناع خواهد شد ولی اگر اطلاعات ارائه نشده و یا دستکاری شده در خصوص “درآمد” باشد متاسفانه این درآمد مشمول مالیات علی الراس می‌گردد.

همچنین بخوانید : مالیات غیر مستقیم


نتیجه‌گیری

در این مقاله از شبکه دانش فراپیام سعی کردیم تا برای شما توضیح دهیم که مالیات علی‌الراس چیست و مراحل رسیدگی به آن چگونه صورت می‌گیرد.

همچنین سعی کردیم تا در ادامه مقاله برای شما توضیح دهیم که دلایل اصلی علی الراس شدن مالیات در یک شرکت چیست؟ و به بررسی سه حالت متفاوت آن پرداختیم. همچنین ارتباط بین اظهارنامه و مالیات علی‌الراس را نیز مورد بررسی قرار دادیم. در نهایت امیدواریم تا مقاله ارائه شده در خصوص مالیات علی‌الراس مورد توجه شما همراهان همیشگی فراپیام قرار گیرد.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو