نرم افزار حسابداری صرافی فراپیام

رضا خانی
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

وقتی نام «حسابداری» را می‌شنویم، معمولاً به یاد حسابداری مربوط به فروشگاه‌ها و کسب‌وکارها می‌اُفتیم. اما حسابداری جنبه‌های گوناگونی دارد. به طوری‌که حالا موضوع نرم افزار حسابداری صرافی نیز مورد توجه قرار گرفته است. صرافی‌ها صنفی هستند که نرم‌افزارهای عمومی حسابداری، نیاز آن‌ها را برطرف نمی‌کند و به نرم‌افزارهای مخصوص پیشه خود نیاز دارند. در ادامه قصد داریم تا به تعریف حسابداری صرافی بپردازیم. پس اگر شما نیز می‌خواهید بدانید حسابداری صرافی چیست و چه کارایی دارد، با ما همراه شوید.

نرم افزار حسابداری صرافی چیست؟

«نرم افزار حسابداری صرافی» همان‌طور که از نام آن هم پیداست، نرم افزاری است که برای محاسبه امور در صرافی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً در صرافی‌ها، ارزهای مختلف مورد معامله قرار می‌گیرند. تمام این ارزها و رمزارزها در برابر پول ملی هر کشور باید محاسبه شده و برحسب قیمت روز هر ارزها محاسبه شوند. برای این امر به امور حسابداری مختص صرافی‌ها نیاز است. نرم‌افزار حسابداری صرافی امکانات بسیاری را در اختیار صرافی‌ها قرار می‌دهد. همچنین سبب می‌شود تا صرافی‌ها کنترل دقیقی بر حساب‌ها و معاملات خود داشته باشند. در واقع، نرم‌افزار حسابداری صرافی یک ابزار کاربردی است که به صرافی‌ها در «ثبت و گزارش‌دهی معاملات مالی»، «مدیریت و کنترل حساب‌ها» و… کمک می‌کند. این گروه از نرم‌افزارها در جهت پردازش سریع و کارآمد معاملاتی که به‌صورت روزانه در صرافی‌ها انجام می‌شوند، فعالیت می‌کنند. همچنین منجر به کاهش هزینه‌های اضافی و افزایش بهره‌وری می‌شوند. این نرم‌افزارها به عنوان یک دستیار هوشمند برای صرافی‌ها مطرح هستند.

ویژگی‌های نرم افزار حسابداری صرافی

انواع نرم ‌افزار حسابداری صرافی برای پاسخگویی به نیاز‌های مالی و عملیات جاری صرافی‌ها طراحی شده‌اند. در واقع این نرم‌افزارها به‌صورت یک سیستم اتوماسیون عمل می‌کنند که با دارا بودن بخش خزانه‌داری امکان خرید و فروش و همچنین انتقال انواع ارز‌های مختلف را آسان کرده‌اند. اگر بخواهیم ویژگی‌های اصلی این گروه از نرم‌افزارها را نام ببریم، موارد زیر در اولویت قرار دارند:

  • تعریف کردن و ثبت کردن ارزهای مختلف
  • ثبت کردن اطلاعات حساب‌ مشتریان
  • انجام عملیات مبادله ارزها (خرید و فروش)
  • انتقال ارزهای مختلف و حواله‌های ارزی
  • قیمت‌گذاری و تبدیل ارزها
  • معرفی دارایی و منابع مالی مختلفی همچون طلا، سکه، نقره و …
  • محاسبه و انجام عملیات حسابداری همچون هزینه اجاره، ایاب ‌و ذهاب، حقوق و ….
  • ارائه گزارش‌های سود و زیان
  • ارائه گزارشات عملکرد روزانه، هفتگی و ماهانه (به تفکیک هر ارز در بازه زمانی مشخص)
  • یکپارچه‌سازی اطلاعات مشتریان
  • ارائه صورت‌حساب‌های مالی (به صورت لحظه‌ای و دوره‌ای)
  • تعریف کاربران جرید و تعیین سطح دسترسی برای هریک از آن‌ها

موارد فوق جزو اصلی‌ترین ویژگی‌هایی هستند که می‌توانیم از یک نرم افزار حسابداری صرافی انتظار داشته باشیم. طبیعتاً به جز این موارد نیز می‌توان ویژگی‌های دیگری را برای این گروه از نرم‌افزارها مطرح کرد. اما نمونه‌های اعلام شده از اهمیت بالاتری برخوردارند. در ادامه به بررسی برخی از اصطلاحات رایج در نرم‌افزارهای حسابداری صرافی می‌پردازیم تا بیشتر با کارکرد این برنامه‌ها آشنا شوید.

اصطلاحات رایج در حسابداری صرافی

صرافی‌ها نهادهایی هستند که به‌صورت مستقیم با پول سروکار دارند، بنابراین طبیعتاً موضوع حسابداری در آن‌ها بسیار مطرحیت دارد. با توجه به مطالبی که تا به اینجا بررسی کردیم، صرافی‌ها برای محاسبه هر بخش از فعالیت خود به ثبت اطلاعات در نرم‌افزار حسابداری نیاز دارند. هربخش از نرم‌افزار حسابداری صرافی به ثبت یک گروه خاص از داده‌ها اختصاص دارد. اصطلاحات زیر، جزو اصلی‌ترین مواردی هستند که در هر نرم‌افزار صرافی می‌توانید ببینید:

  • ارز دولتی:

ارز دولتی به ارزی گفته می‌شود که دولت آن را برای وارد کردن کالا از خارج از کشور به برخی از اشخاص و شرکت‌ها اعطا می‌کند.

  • نرخ اسکناس:

نرخ اسکناس به ارزش و قیمت یک ارز یا واحد پولی در یک زمان معین اشاره دارد. (مثلاً وقتی شما برای دریافت یک ارز خاص به صرافی مراجعه می‌کنید، شخص صراف برحسب قیمت لحظه‌ای و روز آن ارز را برای شما حساب می‌کند. به این قیمت به‌روز و معین، نرخ اسکناس گفته می‌شود!)

  • حواله ارزی:

به نقل و انتقال پول در خارج از کشور، حواله ارزی گفته می‌شود. یعنی دستور پرداخت پول به یک بانک با مؤسسه مالی خارجی از طرف صرافی، همان حواله ارزی است. (گاهی صرافی‌ها به درخواست مشتری، از حساب خود در خارج از کشور به حساب یک بانک یا مؤسسه خارجی پول واریز می‌کنند. این نوع واریز پول که در خارج از کشور برای مشتری انجام می‌شود، تحت عنوان حواله ارزی شناخته می‌شود!)

  • تسعیر ارز:

عملیات تبدیل کردن واحد پول یک کشور به واحد پول کشور دیگر، تحت عنوان «تسعیر ارز» شناخته می‌شود. مانند تبدیل ریال یا تومان به دلار و… (در حال حاضر بیشتر سازمان‌ها برای عملیات خرید و فروش خود از ارزهای خارجی استفاده می‌کنند. در حالی‌که برحسب قوانین حسابداری، کلیه حساب‌های شرکت و سازمان‌ها باید برحسب و مبنای ارز ریال ثبت شود. برای حل این مشکل، سازمان‌ها کلیه حساب‌های خود را با استفاده از تغییر ارز به ریال محاسبه کرده و سپس آن را در دفتر حساب‌های خود ثبت می‌کنند!)

  • کارمزد:

طبیعتاً صرافی‌ها برای انجام مبادلات ارزی مشتریان، از آن‌ها کارمزد دریافت می‌کنند. به نوعی می‌توان گفت که منبع درآمد صرافی‌ها از کارمزد صرافی‌ تأمین می‌شود. این کارمزد بسته به نوع مبادله، متفاوت خواهد بود. اصطلاحات فوق در نرم‌افزارهای حسابداری صرافی‌ها دیده می‌شود که با توجه به مفهومی که دارند باید به درستی مورد استفاده قرار بگیرند.

سخن نهایی

همان‌طور که بررسی کردیم، نرم‌افزارهای حسابداری صرافی، مختص عملیات و فعالیت صرافی‌ها طراحی شده‌اند. به طوری‌که کلیه امور مربوط به تبدیل ارزهای مختلف به هم و محاسبه آن‌ها برحسب قیمت روز هر ارز در آن‌ها لحاظ شده است. به همین خاطر است که صرافی‌ها نمی‌توانند از نرم‌افزارهای حسابداری عمومی استفاده کنند، بلکه به نرم‌افزار حسابداری مخصوص صنف خود نیاز دارند.

سؤالات متداول:

  • نرم افزار حسابداری صرافی چیست؟

نرم افزار حسابداری صرافی به نرم‌افزارهایی گفته می‌شود که کلیه حساب‌های مبادله ارزی در صرافی‌ها به همراه دیگر قسمت‌های محاسباتی آن‌ها در آن قابل انجام است.

  • چرا باید از نرم افزار حسابداری صرافی استفاده کنیم؟

صرافی‌ها نیز مانند بانک‌ها یا هر کسب‌وکار دیگر با مشتریان و ثبت حساب‌های زیادی سروکار دارند. همچنین با توجه به زمینه شغلی صرافی‌ها، باید گزینه‌های متفاوتی در نرم‌افزار برای تبدیل ارزها و دیگر امور آن‌ها وجود داشته باشد. بنابراین صرافی‌ها باید از نرم‌افزار حسابداری مختص خود استفاده کنند.

  • چه نرم افزارهایی برای حسابداری صرافی وجود دارند؟

خوشبختانه شرکت‌های تولید نرم‌افزارهای داخلی کشور، نرم افزارهای حسابداری گسترده و اختصاصی برای صرافی‌ها تولید کرده‌اند که همه‌‌ي آن‌ها قابلیت استفاده توسط صرافی‌های داخلی را دارند.

 

بیشتر بخوانید:

نرم ‌افزار تحت وب چیست؟

نرم افزار حسابداری ارزی فراپیام

کسب‌ و کارهای کوچک به چه نرم‌ افزاری نیاز دارند؟

حساب ارزی چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

نویسنده: رضا خانی

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو