هویت سازمانی چیست و چطور ایجاد می­شود؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

هویت سازمانی چیست و چطور ایجاد می­شود؟

هویت سازمانی

وقتی صحبت از اصطلاحات تجاری می­شود فکر می­کنید تا چه اندازه با آنها آشنا هستید؟ آیا اگر نتوانید بین هویت سازمانی و تصویر برند خود تمایز قائل شوید، برایتان اهمیتی دارد؟ یا اینکه تلاش می­کنید تا درک بهتری از هویت سازمانی داشته باشید؟

درک این اصطلاحات مهم در بازاریابی، به خصوص هویت سازمانی و این که یک کسب و کار چه تفسیری از آنها باید داشته باشد تعیین می­نماید که برند شما تا چه حد می­تواند در بازارهای پرقدرت و رقابتی دنیای امروز نشان داده ­شود. در این مقاله از فراپیام قصد داریم با هویت سازمانی و نحوه ایجاد آن توضیح دهیم.

هویت سازمانی چیست؟

هویت سازمانی (Corporate identity) شامل تمام جنبه­های بصری و المان­های طراحی یک شرکت می­شود. گرچه طراحی لوگو برای شرکت تحت هویت سازمانی قرار می­گیرد، اما این اصطلاح فراتر از نماد بصری است که روی تمامی ابزارها به چشم می­خورد؛ از لوازم التحریر گرفته تا دارایی­های رسانه­های اجتماعی، تبلیغات بیلبورد تا لباس کارمندان و علائم اداری تا بسته­ بندی محصولات.

در هویت سازمانی یا تصویر سازمان، شرکت یا تشکیلات اقتصادی خود را با استفاده از برند تجاری به عموم نشان می­دهند. اما چرا هویت سازمانی تا این حد مهم است؟ زیرا اگر ایجاد هویت سازمانی به درستی صورت گیرد برندی خلق می­نماید که بلافاصله توسط مخاطبین شناسایی و به خاطر سپرده می­شود. با اطمینان از اینکه یک احساس و ظاهر ثابت در تمامی نقاط ارتباطی تجربه می­شود می­تواند شما را در مستحکم­ترین وضعیت ممکن قرار دهد و بر چگونگی تفسیر برند شما توسط مخاطبین تأثیرگذار باشد. ایجاد این هویت به شما کمک می­کند تا سطح کنترل خود را بر تمامی وجوه مهم برند خود افزایش دهید.

به زبان ساده اگر بخواهیم در مورد هویت سازمانی صحبت کنیم باید بگوییم که هویت سازمانی همان چیزی است که ظاهر فیزیکی برند شما را تشکیل می­دهد. در واقع اگر می­خواهید تجارت خود را حرفه­ای نشان دهید باید بدانید که حفظ یک هویت سازمانی منسجم بسیار حائز اهمیت است.

تأثیر هویت سازمانی و مزایای آن

شرکتی که بر ایجاد این نوع هویت قوی سرمایه­ گذاری می­کند در واقع پیامی مبنی بر موفقیت شرکت و ایجاد حس اعتماد را منتقل می­کند. برخورداری از یک هویت استوار این اطمینان را می­دهد که شرکت و برند به خوبی در ذهن مخاطبین جای گرفته­اند. علاوه بر این موارد هویت سازمانی می­تواند باعث ارتقاء آگاهی مشتری شده و رقابت سالم را افزایش دهد.

هویت کسب  و کار

مزایای ایجاد هویت سازمانی عبارتند از:

  • برخورداری از بالاترین تمایز: مهمترین جنبه هویت سازمانی لوگو است و یک لوگوی خوب می­تواند سازمان شما را از سایر رقبا متمایز نموده و بالاترین سطح دید را فراهم کند. در واقع هویت سازمانی نویدبخش ارائه بهترین خدمات با بالاترین کیفیت از سوی شما است. علاوه بر این تمایز برند تجاری شما در بازار می­تواند نرخ فروش را افزایش دهد.
  • شناسایی آسان: آنقدر که شرکت­های تازه تأسیس بر استقرار طولانی مدت خود تمرکز می­کنند به هویت سازمان خود اهمیت نمی­دهند. یک شرکت با ایجاد یک هویت قوی می­تواند به راحتی توسط مخاطبین شناخته شود. به عبارتی این امر به سازمان­ها کمک می­کند تا تصویری جدا از سازمان تجاری خود بسازد. در نهایت شرکت­ها با هویت سازمانی برجسته به راحتی در اذهان مشتریان ماندگار می­شوند.
  • افزایش اعتبار: وجهه و شهرت نیز یکی از مولفه­های مهم برای رشد شرکت شما به شمار می­رود. شما باید همگام با ایجاد هویت سازمانی، خدمات با کیفیتی را به مشتریان خود ارائه دهید. اعتبار شرکت به کیفیت خدمات ارائه شده و کیفیت خدمات به نحوه فعالیت­های کاری، برنامه­های استراتژیک و بازاریابی شما بستگی دارد.
  • مالکیت و کنترل: یکی دیگر از ویژگی­های منحصربفرد هویت سازمانی، افزایش مالکیت و کنترل شرکت است. همانگونه که مشتریان اکنون با تجارت و خدمات شما آشنایی دارند، پس می­توانند معیارهای مالکیت و کنترل شما بر سازمان را نیز به خوبی درک کنند. از این جهت شما باید مرتبا در مورد معیارهای مذکور آگاهی کسب کنید و شرکت­ها نیز باید این توانایی را داشته باشند تا با پیام­های جدید را جهت مطابقت با تغییرات از طریق هویت سازمانی مخابره نمایند.

همچنین بخوانید : اصول برندینگ و برندسازی


چگونه یک هویت سازمانی قوی ایجاد نماییم؟

سازمان

برای ایجاد یک هویت سازمانی قوی و به دنبال آن تضمین موفقیت شرکت لازم است که موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  1. باید بدانید که از کجا آمده ­اید: گاهی اوقات برای حرکت به جلو باید به گذشته خود نگاهی بیندازید. در زمان آغاز کسب و کار خود قطعا هدفی داشته­اید و نباید هنگام توسعه تجارت خود آن را فراموش کنید. پس مدتی را به تأمل در این زمینه اختصاص دهید:
  • انگیزه شما برای شروع این کار چه بود؟
  • چشم اندازه و هدفتان چه بود؟
  • پیشرفت کار خود را چگونه ارزیابی کردید؟

داشتن انگیزه و برنامه­ریزی اولیه می­تواند پایه­ریزی قوی برای ایجاد هویت سازمانی باشد و این اطمینان را به شما بدهد که کسب و کار شما دقیقا همانی است که آرزوی آن را داشته­اید.

  1. بدانید که در کجا قرار دارید: قبل از اینکه برای رسیدن به مسیر رویایی قدم بردارید، در جایی که اکنون هستید نگاهی انداخته و سوالات زیر را از خود بپرسید:
  • نظر مشتریان فعلی در مورد شرکت شما چیست؟
  • نظر کارمندانتان چطور؟
  • مولفه­های فعلی شرکت تا چه حد در ایجاد هویت سازمانی موثر بوده­اند؟

شاید در این راستا با برخی بازخوردهای مثبت و یا کلمات کلیدی مواجه شوید و تمایل داشته باشید آنها را حفظ کنید. اما فراموش نکنید که هنوز جای زیادی برای پیشرفت دارید. شما همچنین می­توانید از ورودی­های مثبت و منفی جهت این نوع هویت آینده بهره گیرید.

  1. نگاهی هم به خارج از شرکت داشته باشید: به آن سوی مرزهای شرکت نیز نگاهی بیندازید تا متوجه شوید که در اطراف شما چه می­گذرد. توسعه هویت سازمانی در حقیقت ایجاد تعادل میان رعایت قوانین شرکت و ترکیب مواردی است که برای ایستادن در صدر به آنها نیاز دارید. پس در مورد رقبای خود و اینکه آنها چه کسانی هستند بیشتر تحقیق کنید:
  • از هویت سازمانی شرکت رقیب چه چیزی یاد می­گیرید؟
  • چه مواردی را دوست داشته و از چه چیزهایی خوشتان نمی­آید؟
  • از نظر شما چه چیزی در موفقیت یک شرکت نقش بسزایی دارد؟

با دیدگاه­هایی که از سوالات بالا کسب می­کنید چه مثبت و چه منفی، همه را یادداشت کرده و برای ایجاد هویت سازمانی از آنها استفاده نمایید.

  1. برای آینده خود چشم­اندازی ایجاد نمایید: ایجاد یک هویت سازمانی نیازمند زمان بوده و از این رو دیدگاه­هایی را که برای موقعیت فعلی خود در نظر گرفته­اید نمی­توانید برای آینده نیز در نظر بگیرید؛ ولو اینکه آن تأثیرگذار باشد، زیرا با گذشت زمان دیدگاه شما منسوخ خواهد شد. در عوض با ترسیم یک افق پنج ساله، ببینید که کجای کار شما نیاز به تغییر دارد و برای بهبود هویت باید چه اقداماتی ترتیب دهید:
  • پس از پنج سال دیگر، دوست دارید که شرکت شما در چه سطحی قرار داشته باشد؟
  • ساختار داخلی و تیم شما چگونه خواهند بود؟
  • چه محصولات و خدمات جدیدی را ارائه خواهید کرد؟

پس نگاه به آینده به شما این اطمینان را خواهد داد که هویت سازمانی که اکنون در حال توسعه آن هستید نه تنها به سال­های آتی هم مرتبط خواهد بود بلکه حتی در رسیدن شما به آن موقعیت نیز کمک می­کند.

  1. هویت سازمانی خود را گسترش دهید: اکنون که می­دانید از کجا آمده­اید، و در چه موقعیتی قرار دارید ، به کجا خواهید رسید و نیز می­دانید رقبای شما در چه وضعیتی قرار دارند، می­توانید هویت سازمانی خود را قوی­تر از هر زمان دیگر توسعه دهید.

در مجموع از موارد بالا می­توان نتیجه گرفت که برای ایجاد هویت سازمانی و یا تغییر هویت فعلی خود، ضروری است که هر جنبه­ای از شرکت را که تحت سایبان “هویت سازمانی” است با دقت در نظر بگیرید. همچنین فراموش نکنید که مهمترین بخش هر کسب و کار در هر ابعادی، هویت آن کسب و کار و نوع تعامل و تأثیری است که بر مخاطب می­گذارد.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو