ماده ۱۴۱ قانون مالیات چیست وچطور مشمول آن می شویم؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

ماده ۱۴۱ قانون مالیات چیست وچطور مشمول آن می شویم؟

ماده 141

در حال حاضر بازار اقتصادی ایران در اثر تحریم‌ها و رکود اقتصادی که شامل حالش شده است وضعیت چندان خوشایندی ندارد، تا حدی که بسیاری از شرکت‌ها به جهت صرفه جویی در بودجه فعلی خود تصمیم به اخراج کارکنانشان گرفته‌اند.

چنین شرایطی باعث شده است تا تعداد زیادی از این شرکت‌ها در دخل و خرج خود بمانند و به همین دلیل اقدام به استخدام افرادی ‌کنند که از حد معمول حقوق کمتری دریافت می‌کنند. تنها اطلاعاتی که اکثر مردم راجع به مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت دارند، این است که این قانون شامل حال شرکت‌هایی می‌شود که در شرف ورشکستگی قرار دارند.

با توجه به وضعیت فعلی بازار تجارت در ایران بهتر است تا  صاحبین مشاغل اطلاعات خود را در خصوص مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت بالاتر ببرند. به همین منظور ما تصمیم گرفتیم تا در ادامه این مقاله فراپیام به توضیح این مبحث بپردازیم که چطور یک شرکت مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌شود؟

چطور مشمول ماده ۱۴۱ می‌شویم؟

طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت ایران گفته شده است که اگر چیزی حدود نصف و بیشتر از سرمایه یک شرکت به دلیل ضرر و زیان از بین برود، هیئت مدیره آن شرکت موظف است تا فوراً خواستار تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده متشکل از سهامداران و شرکای آن شرکت شود تا بتوانند بلافاصله در مورد انحلال یا بقا شرکت تصمیم گیری کنند.

طبق قانون تعیین شده هر زمان که سهامداران و شرکا به انحلال شرکت رأی ندهند مطابق با مقررات ماده ۶ قانون تجارت ایران، شرکت باید سرمایه خود را به میزانی ملموس و به قدر کافی کاهش دهد. به همین جهت با شامل شدن یک شرکت به ماده ۱۴۱ قانون تجارت ایران فرضیات موجود در خصوص تداوم شرکت می‌تواند با ابهام روبرو گردد. در چنین شرایطی کار حسابرسی شرکت نیز بسیار سخت‌تر می‌شود؛ زیرا در حال حاضر ادامه تداوم آن در حالت ابهام قرار دارد.

در واقع شرکت‌هایی که مشمول ماده ۱۴۱ می گردند؛ عبارتند از آن دسته شرکت‌هایی که تقریباً نیمی از سرمایه خود را از دست داده‌اند و در حال ضرر کردن هستند به همین منظور، هشدار ماده ۱۴۱ به آن‌ها داده می‌شود تا به نوعی توسط صاحبین آن شرکت یک پیشگیری در خصوص نابودی کل سرمای آن ها اجرا شود.

همچنین صاحبان مشاغلی که ماده ۱۴۱ قانون تجارت را رعایت نفرمایند طبق ماده ۲۶۵  قانون تجارت برای آنها حکم جزایی در نظر گرفته خواهد شد. همانگونه که در بالاتر درخصوص ماده ۱۴۱ به شما توضیح دادیم اگر پس از دریافت هشدار هیئت مدیره نسبت به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده اقدام ننمایند خود بازرس این وظیفه را به عهده دارد تا بر اساس ماده ۱۵۱ درباره این مسئله اقدام نماید و این کار را باید کمتر از مدت دو ماه در خصوص اعلام کاهش سرمایه و به نصف رسیدن آن به انجام برساند.

چگونه یک شرکت را از مشمولیت ماده۱۴۱ خارج کنیم؟

ماده 141 مالیات

هنگامی که شرکتی نصف دارایی خود را از دست می‌دهد و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌گردد، موظف است تا پس از تشکیل جلسه با سهامداران و شرکا اقدام به انتخاب  یکی از راه‌های زیر نماید:

  1. راه اول این است که هیئت مدیره در طول جلسه‌ای که با شرکا سایر سهامداران برگزار شده است، همگی تصمیم بگیرند تا شرکت را منحل کنند و اقدام به فروش اموال متعلق به شرکت نمایند. سپس با پول بدست آمده از فروش دارایی‌های شرکت ابتدا باید اقدام به تسویه حساب با طلبکاران نمایند سپس هر آن‌چه از این مبلغ باقی ماند را میان سرمایه‌داران و شرکا بر اساس میزان سهمی که در شرکت دارند تقسیم نمایند.

همچنین بخوانید : مالیات شرکت تازه تاسیس


  1. راه حل دوم که از راه اول آن خیلی رایج‌تر است بر این اساس است که به دنبال یافتن راه‌حل‌هایی باشند که بتوانند به واسطه آن از مشمولیت قانون ۱۴۱ خارج شوند. این گونه شرکت‌ها برای اینکه بتوانند از مشمولیت این ماده خارج شوند می‌توانند یکی از روند‌های زیر را اتخاذ نمایند.
  • تجدید ارزیابی بر دارایی
  • فروش دارایی‌های متعلق به شرکت

چگونه از مشمولیت این قانون جلوگیری کنیم؟

یکی از راه‌هایی که به منظور جلوگیری از مشمولیت ماده ۱۴۱ توسط شرکت‌ها انجام می‌شود، دستیابی به معافیت مالیاتی است. البته این معافیت مالیاتی به صورت کاملا موقتی است و در صورت بررسی و تایید نهایی توسط کارشناسان مربوطه اجازه آن صادر می‌گردد.

در واقع کارشناسان به منظور ارزیابی یک شرکت برای برخوردار شدن از معافیت مالی ابتدا آن شرکت‌ها را از نظر موقعیت مالی و دارایی‌هایش ارزیابی می کنند.

البته پروسه‌ی دستیابی به معافیت مالیاتی چندان هم کار راحتی نیست و نیازمند شرایط خاصی است که شرکت مربوطه باید بتواند شامل آن گردد.

قانون مالیات

نتیجه‌گیری

همانطور که در طول این مقاله از شبکه دانش فراپیام برای شما توضیح دادیم مشمولیت ماده ۱۴۱ برای آن دسته از شرکت‌هایی است که تقریبا نیمی از دارایی خود را از دست داده‌اند و در حال ضرر و زیان دیدن هستند. به موجب این ماده از قانون تجارت هیئت مدیره شرکت موظف می‌گردد تا با تشکیل یک جلسه به اتفاق سهامداران و شرکا اقدام به تصمیم‌گیری درباره‌ی آینده شرکت نمایند.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو