چک بین بانکی یا رمزدار چیست؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها
چک بین بانکی

چک یکی از انواع اوراق بهادار است که در بین بسیاری از افرادی که با معاملات بانکی زیاد سروکار دارند و همچنین در بین شرکت‌ها، بانک‌ها و معاملات بزرگ تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. چک را به طور کلی می‌توان یک ابزار کتبی دانست که حاوی دستور صدور پول از جانب بانک یا از حساب به مشتری است.

یکی از مهمترین مزایای استفاده از چک این است که دیگر لازم نیست تا شما به منظور حمل و نقل پول خودتان را خسته کنید و همچنین شما با به همراه داشتن یک چک پول دیگر خطرات ناشی از حمل پول نقد را به جان نمی‌خرید. انواع مختلفی از چک به وجود دارد که مردم به طور روزانه با آن  سر و کار دارند. از جمله مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • چک بین بانکی
  • چک مسافرتی
  • چک تضمین شده
  • چک عادی
  • چک گواهی شده

در این مقاله از فراپیام قرار است تا با شما بگویم چک بین بانکی یا چک رمزدار چیست و درباره خصوصیات و نوع کاربرد آن صحبت کنیم.

چک بین بانکی چیست

در خصوص چک بین بانکی باید به شما بگویم که این نوع چک کاربردی یکی از انواع چک‌های رمزدار محسوب می‌گردد. همانطور که خیلی از شما می‌دانید ماهیت اصلی یک چک به منظور انتقال وجه بین بانک و دریافت مبلغ است. چک بین بانکی یکی از معتبرترین چک‌های ممکن و همچنین یکی از کارآمد‌ترین و پرمصرف‌ترین انواع چک موجود است.


همچنین بخوانید : راس گیری چک یعنی چه؟


در خصوص چک‌های رمزدار نیز باید به شما بگویم که امنیت این نوع چک‌ها کاملاً به عهده بانک‌ها است و از این رو دیگر لازم نیست که نگران خطر گم شدن و یا دزدیده شدن آن‌ها باشید. نکته جالب دیگر درباره چک بین بانکی این است که این نوع چک دیگر نیازی به دسته چک ندارد و از جانب بانک و بر اساس مبلغی که شما انتخاب کرده‌اید برایتان صادر می‌گردد.

چک

در واقع چک‌های بین بانکی با توجه به نوع خواسته اشخاص از جانب بانک‌ها برایشان صادر می‌گردد. همچنین لازم است که در خصوص چک بین بانکی به شما بگویم که این نوع چک‌ها قابلیت این را ندارند که بصورت نقد پرداخت شوند و حتماً به منظور استفاده کردن از آن‌ها باید به حساب متقاضی و یا مشتری ریخته شود.

همچنین در وصف طرز استفاده از این نوع چک باید به شما بگویم که شما هنگامی که از بانکی که در آن شماره حساب دارید درخواست دریافت یک چک بین بانکی می‌کنید، بانک ابتدا مبلغ مورد نظر را از حساب شما کم می‌کند و سپس به شما یک چک رمزدار می‌دهد.

همانطور که به شما گفتیم ویژگی بارز این نوع چک این است که به صورت نقدی نمی‌توانید آن را دریافت کنید و مبلغ وجه مورد نظر تنها به حساب درخواست کننده آن ریخته می‌شود.

تفاوت چک بانکی و چک بین بانکی چیست؟

همانطور که در بالاتر در خصوص چک بین بانکی برای شما توضیح دادیم دیگر شما به خوبی می‌دانید که چک بین بانکی یا رمزدار چیست . حال در این قسمت از مقاله تصمیم گرفتیم تا به دلیل شباهت اسمی بین چک بانکی و چک بین بانکی به توضیح این دو نوع چک بپردازیم و به شما بگوییم که تفاوت آن‌ها در چیست.

همانطور که به شما گفتیم چک بین بانکی نوعی چک رمزدار است که تنها بنا بر درخواست مشتری برای او صادر می‌گردد. همانطور که از اسم این چک معلوم است از جانب یک بانک برای بانکی دیگری صادر می‌شود.

رمزدار بودن این گونه چک‌ها به این دلیل است که بانک بتواند امنیت آن‌ها را افزایش دهد و از هر گونه خطر احتمالی که ممکن است چک را تهدید کند مانند جعل و دزدی محافظت نماید.

همچنین یکی از بهترین مزایای چک بین بانکی این موضوع است که به منظور معامله کردن مبلغ زیادی پول بهتر است تا از این نوع چک‌ها استفاده کنید و عمده علت برتری این چک‌ها در این است که توسط بانک تضمین شده است و در صورت مفقودی دیگر لازم نیست تا مشکلات چک‌های عادی را تحمل کنید.

یکی از از تفاوت‌های چک بانکی و چک بین بانکی این است که شما چک بانکی را در تمامی شعبه‌های یک بانک می‌توانید نقد کنید درصورتیکه این امکان در استفاده از چک بین بانکی وجود ندارد.

تفاوت بعدی در خصوص امنیت بالای چک بین بانکی است؛ زیرا در صورت مفقود شدن این گونه چک‌ها شخص با خبر دادن به بانک مقصد که شماره حساب شخص مورد نظر در آن بانک را در پشت چک ضمیمه کرده بوده است می‌تواند اقدام به ابطال چک کند.

در صورتی که در چک‌های بانکی اگر شخص پشت چک را در وجه اشخاص حقیقی و یا شرکت‌های حقوقی امضا نموده باشد هر فردی ممکن است قادر به نقد نمودن این‌گونه چک‌ها در صورت دزدی و یا گم شدن چک باشد.

بنابراین عقلانی است که بلافاصله بعد از این که متوجه شدید چک بانکی خود را گم کرده‌اید فوراً به بانک مورد نظر اطلاع دهید؛ زیرا اینگونه چک‌ها راحت نقد می‌شوند و هر شخص بعد از پیدا کردن آن‌ها در همان لحظه قادر است تا اقدام به نقد نمودن چک شما کند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از شبکه دانش فراپیام برای شما عزیزان توضیح دادیم که چک بین بانکی یا چک رمزدار چیست و چه کاربردی دارد. در ادامه نیز به بررسی تفاوت‌های موجود میان چک بین بانکی و چک بانکی پرداختیم و متوجه شدیم که چک بین بانکی از نظر امنیت و تضمین پرداخت از جانب بانک یکی از بهترین چک‌های موجود خصوصاً به منظور جابجایی مبالغ زیاد است که می‌توانید با اطمینان خاطر از آن استفاده کنید.

در انتها امیدواریم تا مطالب ارائه شده در این مقاله مورد توجه شما همراهان همیشگی فراپیام قرار گرفته باشد.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
3 1 رای
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو