گواهی ارزش افزوده چیست و چه کاربردی دارد ؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی غیر‌مستقیم است که به استثنای برخی موارد، برروی کلیه کالاها و خدماتی که توسط مشاغل خریداری و فروخته می‌شوند اعمال می‌گردد. در حال حاضر قانون مالیات بر ارزش افزوده در بیش از ۱۶۰ کشور جهان اجرا می‌شود، زیرا این روند به نوعی منبع درآمدی است که به تقویت بودجه‌های دولتی کمک می‌کند.مالیات بر ارزش افزوده در هر مرحله از زنجیره تولید تا توزیع و تا فروش نهایی کالا یا ارائه خدمات اعمال می‌شود.

به طور بسیار ساده‌تر و خلاصه‌تر می‌توانیم این گونه بگوییم که ارزش افزوده به نوعی اختلاف و تفاوت قیمتی میان یک کالا در هنگام خریداری کردن و هنگام فروش آن گفته می‌شود.با فراپیام همراه باشید.

گواهی ارزش افزوده چیست و چه کاربردی دارد ؟

بطور کلی گواهی ارزش افزوده نوعی مجوز است که به واسطه داشتن آن دیگر صاحبان مشاغل یا خرده فروشی‌ها این اجازه را خواهند داشت تا ازخریداران، مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمایند. در واقع  کسب این  نوع گواهی تنها به منظور کارهای مرتبط با امور‌مالیاتی و همچنین دریافت ارزش افزوده است. این مبلغی که قرار است به عنوان مالیات بر ارزش افزوده کسب گردد نوعی هزینه است که به خدمات ارائه شده برای یک کالا تعلق می‌گیرد و در انتهای این چرخه تنها مصرف‌کنندگان نهایی هستند که مسئول پرداخت این هزینه هستند.

البته در این زمینه به خصوص ممکن است گاهاً شاهد انجام تخلفاتی باشیم که در طی آن فروشندگان در حرکتی خودسرانه اقدام به دریافت ارزش افزوده از مشتریان خود می‌کنند. به موجب جلوگیری از همچین سوءاستفاده‌هایی از مشتریان، سازمان امورمالیاتی تصمیم گرفت تا در طی یک اقدام قانونی اخذ گواهینامه ارزش افزوده را برای کسب و کار‌ها الزامی نماید.

از این پس دیگر خریداران می‌توانند برای کسب اطمینان بیشتر و قبل از پرداخت هر گونه مبالغ مالیاتی مبنی بر ارزش افزوده‌، از فروشندگان گواهینامه قانونی و جواز کسب ارزش افزوده آن‌ها را درخواست کند و پس از اطمینان یافتن از معتبر بودن آن پرداخت نهایی خود را انجام دهند. البته در صورت معتبر نبودن و یا نداشتن گواهی ارزش افزوده، مشتریان می‌توانند این موارد غیرقانونی را به اداره امور مالیاتی گزارش دهند و کسانی که اقدام به جعل و یا سوءاستفاده از گواهی ارزش افزوده کنند قطعاً مشمول جریمه‌ای از جانب اداره امور مالیاتی خواهند شد.


همچنین بخوانید : مالیات شرکت تازه تاسیس


گواهی ارزش افزوده چقدر اعتبار دارد؟

گواهی ارزش افزوده چیست

تعیین میزان اعتبار گواهینامه ارزش افزوده چیزی است که با توجه به سنجش و تشخیص حوزه مالیات بر ارزش افزوده تعیین می‌گردد و با اعتبارهایی به میزان ۶ ماه تا یک سال برای متقاضیان این گواهینامه‌ها صادر می‌شود.

در واقع خریداران هنگام درخواست برای بررسی گواهینامه ارزش افزوده یک کسب و کار، باید میزان اعتبار گواهینامه را نیز به دقت بررسی کنند. همچنین مشاغلی که موظف به دریافت این گواهینامه‌ها هستند باید پس از اعتبار هر دوره این گواهینامه‌ها، اقدام به تمدید آن نمایند.

برای تمدید کردن گواهی ارزش افزوده دیگر هیچ نیازی به ارائه دادن مجدد مدارکی که در هنگام ثبت نام اولیه ارائه دادید نیست. تنها کافیست تا به منظور تمدید گواهی ارزش افزوده خود وارد سامانه عملیات اینترنتی مالیات بر ارزش افزوده شوید و سپس اقدام به تمدید مجدد اعتبار خود کنید.

چه افرادی موظف به پرداخت ارزش افزوده هستند؟

در اوایل مهر ۱۳۸۷ که تصمیم‌نهایی اعمال مالیات بر ارزش افزوده در کشور تصویب شد، تنها مشمولان ثبت نام برای این گواهینامه‌ها شامل صادرکنندگان و واردکنندگان و فعالانی بود که مجموعه ارائه خدمات و فروش کالاهای آن‌ها در سال قبل یعنی سال ۱۳۸۶ از ۳ میلیارد ریال بیشتر شده بود.

اما پس از مدتی دیگر ثبت‌نام به منظور اخذ این گواهینامه‌ها شامل حال تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی شد که  در حال فعالیت در هر یک از مشاغل تعیین شده بند الف ماده ۹۶ قانون مالیات مستقیم بودند. البته یکسری استثنائات نیز وجود دارد که طبق قانون، معاف از پرداخت به میزان ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده هستند که از این سری مشاغل می‌توان به فروشندگان شیر خشک و مواد اولیه کشاورزی اشاره کرد. همچنین مشاغلی که اقدام به ثبت شرکت نموده‌اند و دارای شماره ثبت هستند نیز از جمله مشاغلی‌اند که ملزم به ثبت نام برای دریافت گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده هستند.

ارزش افزوده

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهی ارزش افزوده:

در واقع مدارکی که شما باید به منظور ثبت‌نام گواهی ارزش افزوده ارائه کنید شامل دو مرحله می‌شود:

  • مرحله اول

ازاین مدارک به منظور ثبت‌نام اولیه استفاده خواهد شد.

  1. کد اقتصادی
  2. داشتن یک نسخه آگهی از ثبت‌شرکت
  3. ارائه شماره تلفن‌ثابت و همراه پیمانکار
  4. ارائه کد پستی پیمانکار
  5. از شناسنامه و کارت ملی باید نسخه‌های کپی شده ارائه داد
  6. گزارش آخرین تغییرات شرکت
  7. آگهی ثبت در روزنامه رسمی

همچنین بخوانید : استرداد مالیاتی چیست ؟


  • مرحله دوم
  1. نام بانک
  2. ارائه شماره حساب
  3. ارائه کد اقتصادی
  4. ارائه آدرس هیئت‌مدیره و همچنین کد پستی او
  5. ارائه مدارک از آخرین اعضا

نتیجه‌گیری

همانگونه که در این مقاله از شبکه دانش فراپیام برای شما شرح دادیم گواهی ارزش افزوده نوعی مجوز است که مشاغل به واسطه داشتن آن می‌توانند از خریدارانی که به آن‌ها رجوع می‌کنند مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند. البته باید بدانید که این مجوز یا گواهی نیازمند تمدید مجدد پس از هر شیش ماه یا یک‌سال است و به منظور تمدید آن تنها کافی است تا وارد سامانه گفته شده شوید و اقدام به تمدید آن کنید. درخصوص این گواهی بهتر است این نکته را بدانید که داشتن آن دیگر جزو ضروریات فعالیت‌های اقتصادی شما محسوب خواهد شد. همچنین در این مقاله برای شما مدارک مورد نیاز به منظور ثبت‌نام برای اخذ این گواهی نیز توضیح داده شده است.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو