ارسال لیست مالیات حقوق + ورود به سامانه مالیات بر حقوق

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

لیست مالیات

پرداخت کنندگان حقوق بر اساس ماده ۸۶ قانون مالیات­ های مستقیم در زمان هر پرداخت وظیفه دارند که مالیات متعلق را طبق مقررات ماده ۸۵ محاسبه و تا پایان ماه بعد لیست متضمن نام و نشانی دریافت کنندگان، حقوق و میزان آن را به اداره مالیاتی محل پرداخت نمایند. در ماه ­های بعدی آنها تنها باید تغییرات را صورت دهند.

مالیات حقوق و ارسال لیست آن، همچنین ورود به سامانه مالیات بر حقوق، مسائلی هستند که افراد شاغل باید از آن آگاهی داشته باشند. اینکه مالیات بر حقوق چیست یا چگونه به سامانه مالیات وارد شده و لیست مربوطه را ارسال کنیم؟ در همین راستا، فراپیام قصد دارد تا توضیح کاملی را در مورد مسائل بالا خدمت شما عزیزان ارائه دهد.

مالیات حقوق و دستمزد چیست؟

تمام افرادی که شاغل هستند، حقوق دریافت می­کنند و تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند باید قسمتی از حقوق دریافتی خود را به عنوان مالیات به وزارت اقتصاد و دارایی بپردازند. این افراد می­‌توانند مالیات حقوق خود را با ورود به سامانه مربوطه پرداخت کنند. در حقیقت این یک عرف بوده و در تمامی کشورها وجود دارد.

میزان این مالیات نیز در هر سال متفاوت بوده و این لیست به تمامی کارفرماها و بنگاه ­های اقتصادی بر اساس بخش­نامه­ هایی ارسال می­‌شود. در حقیقت، مقدار مالیات حقوق در هر سال بر اساس وضعیت اقتصادی کشور، میزان تولید و یا تورم و نیز رونق بازار در کشور تغییر می­‌کند. به عبارتی، کارفرما موظف است این مالیات را کسر کرده و به حساب وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز نماید.

ارسال لیست مالیات حقوق

لیست مالیات حقوق و دستمزد پرسنل یک شرکت باید به صورت ماهانه به سازمان امور مالیاتی ارسال گردد و این اطلاعات حسابداری و مبالغ کسر شده توسط کارفرمایان عمدتا در قالب نرم افزاری که مورد تأیید دارایی باشد تکمیل می­شود. زمانی که مالیات دریافت شد می­‌توان با مراجعه به بانک مربوطه، شناسه قبض و شناسه پرداخت را دریافت نمود.

همانند کلیه قبوض تلفن ثابت یا گاز، این وجه پرداخت شده در لحظه پرداخت در حساب­ های مربوط به سازمان مالیات ثبت شده و دیگر نیازی نیست که شما به صورت حضوری به شعب مالیاتی مراجعه نمایید.

نحوه ارسال لیست مالیات حقوق در سامانه مالیات حقوق

ارسال لیست بیمه

به منظور ارسال لیست مالیات حقوق باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. در ابتدا وارد سایت tax.gov.ir شده و روی گزینه فهرست مالیات حقوق الکترونیکی کلیک نمایید. شما می­‌توانید تمامی اطلاعات ارسالی به سازمان امور مالیاتی را از طریق همین سایت و با کلیک روی هر یک از سرفصل­ های آن مشاهده نمایید.
  2. با کلیک روی فهرست مالیات حقوق الکترونیکی وارد مرحله بعدی شده و نیاز است که روی متن ورود به سامانه جدید تسلیم لیست حقوق کارکنان کلیک کنید. لازم به ذکر است که به جای این مرحله و مرحله قبلی می‌­توانید مستقیما به آدرس salary.tax.gov.ir مراجعه نمایید.
  3. در این مرحله نیاز است که نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد پرتال مربوطه نمایید. نام کاربری و کلمه عبور پس از ثبت نام در سازمان امور مالیاتی به صورت محرمانه به شرکت­ها ارسال می‌­شود.
  4. حال با انتخاب فهرست حقوق و انتخاب فهرست جدید می­‌توانید فایلی را که در قالب مربوطه از نرم افزار حقوق دریافت نموده­اید در سایت بارگذاری کنید. امروزه اکثر نرم افزار حسابداری شرکتی این قابلیت را دارند که اطلاعات حقوق و دستمزد را به قالب­ های دارایی تبدیل کنند از جمله فراپیام.
  5. در این مرحله شما باید فیلدهای مربوط به ماه، نوع و نام لیست، حوزه مالیاتی را تکمیل کرده و نسبت به انتخاب نحوه ثبت لیست بارگذاری فایل­ های WP،WH،WK اقدام نمایید. در ادامه با این فرمت­ ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

فرمت فایل ­های ارسالی در سامانه مالیات حقوق

به یاد داشته باشید که تکمیل فیلدهای مربوطه به صورت انتخابی می­‌باشد. فراموش نکنید که فرمت فایل­ها در سیستم­ عامل ­های مختلف ممکن است متفاوت باشد. البته بیشتر سیستم عامل­ ها دارای فرمت WK و WH هستند و سیستم­ عامل­ هایی مانند MS DOS، از دو فرمت DK و DH برخوردار می­باشند.

شما می­‌توانید برای ارسال لیست مالیات حقوق یکی از گزینه ­های زیر را انتخاب نمایید:

  • بدون ارسال فایل
  • ارسال فایل متنی TXT
  • ارسال فایل ZIP
  • کپی از ماه قبل

در صورتی که حجم فایل ­های مالیات حقوق شما زیاد باشد شما می­‌توانید دو فایل را در یک فایل ZIP قرار داده و سپس ارسال نمایید.

سایت و سامانه مالیات حقوق

وقتی صحبت از ورود به سامانه مالیات بر حقوق می شود، هدف از طراحی سامانه ارسال لیست مالیات حقوق، جلب رضایت مودیان مالیاتی و نیز کاهش هزینه ­ها و صرفه­ جویی در زمان می­باشد.در واقع در طول این سال­ های اخیر، سامانه ­های الکترونیکی زیادی برای این امر راه اندازی شده ­اند که هدف همگی تسهیل و تسریع در انجام امور مربوط به مالیات حقوق بوده است.

علاوه بر موارد مذکور، در این سامانه، تمامی جزئیات و اطلاعات مورد نیاز در مورد شخص پرداخت کننده و دریافت کننده ذکر شده و جزئیات مربوط به میزان حقوق و مالیات پرداختی در قالب فایل­ های الکترونیکی از مودیان مالیاتی دریافت و ذخیره می­شود.

یکی از امتیازاتی که نرم افزار مالی در این خصوص دارند این است که اطلاعات مورد نظر را می­توان در این نرم افزارها ذخیره نمود و کارها با سهولت بیشتر و طی زمان کمتر انجام شوند.

چه درآمدهایی از پرداخت مالیات معاف هستند؟

مالیات و لیست بیمه

توجه داشته باشید که برخی از درآمدهای حقوق از طریق مشاغل مختلف از پرداخت مالیات بر حقوق معاف هستند از جمله:

  • حق مسکن در محل کارخانه برای کارگران
  • درآمدهایی که از مأموریت سیاسی خارجی در ایران به دست می­آید.
  • درآمدهایی که از مأموریت­های کنسول خارجی در ایران حاصل می­شود.
  • درآمد کارشناس خارجی که با موافقت دولت ایران به کشور اعزام شده است.
  • مزایای غیر نقدی دریافتی پرسنل نیروهای مسلح
  • هزینه مأموریت شغلی
  • هزینه درمان که از سوی کارفرما به کارگر پرداخت می­شود.

موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه

مطابق اعلام سازمان تأمین اجتماعی در سایت رسمی این سازمان، موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه به شرح زیر هستند:

  • هزینه عائله مندی
  • بازخرید ایام مرخصی
  • هزینه­ های مأموریت
  • عیدی و پاداش آخر سال
  • حق شیر
  • پاداش نهضت سوادآموزی
  • حق تضمین کسر صندوق
  • پاداش افزایش تولید
  • خسارت اخراج و مزایای سنوات

سخن پایانی

از مطالب بالا دریافتیم که تمامی اشخاصی که به هر شکلی مشغول به کار بوده، حقوق دریافت می‌­کنند و بیمه تأمین اجتماعی برای آنان لحاظ می­‌شود باید بخشی از حقوق خود را به عنوان مالیات حقوق به وزارت اقتصاد و دارایی پرداخت کنند.

امید است که با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم را در خصوص ارسال لیست مالیات حقوق و ورود به سامانه آن به دست آورده باشید. اما اگر هنوز هم در مورد این مسئله سوالی دارید می­‌توانید با ما تماس بگیرید. فراپیام به شما کمک خواهد کرد تا با استفاده از فناوری و ارائه یک بستر کامل از محصولات و خدمات مرتبط با حسابداری، امور مرتبط با شرکت خود را به بهترین وجه مدیریت نمایید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو