استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی یا IFRS چیست؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

استاندارد گزارشات مالیاز جمله الزاماتی که یک شرکت حسابداری و مالیاتی باید از آن اطلاع داشته باشد، می‌توان به استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی اشاره داشت.

همچنین این شرکت علاوه بر مطلع بودن از این موضوع باید نحوه اجرای آن در حسابداری را نیز بداند. از همین جهت تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی این موضوع بپردازیم و در رابطه با استانداردهای گزارشگری بین المللی یا IFRS اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

IFRS که مخفف کلمه International Financial Reporting Standards است، یک اصطلاح حسابداری به حساب می‌آید که از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و ایران نیز چند سالی به حساب می‌آید که به این موضوع پرداخته و در حال استفاده از آن است.

هدف از پرداختن و استفاده از استاندارهای بین المللی یا IFRS چیست؟

دلیل و هدف استفاده از استانداردهای گزارشگری مالی و بین المللی را می‌توان در جهت یکپارچه‌سازی قوانین در نظر گرفت.

در واقع باید متذکر شد که IFRS به کمک افراد آماده است تا آن‌ها با استفاده از چنین استانداردهایی، صورت‌های مالی را در سراسر جهان با یکدیگر سازگار کنند. البته باید متذکر شد که چنین استانداردی قابلیت شفاف‌سازی و انجام مقایسه صورت‌های مالی را نیز دارد.

حال شاید برای شما سوال پیش آید که شفاف‌سازی، یکپارچه‌سازی و دیگر مواردی که به سبب استفاده از استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی تحقق می‌یابند، چه چیزهایی هستند؟ در جواب به این سوال باید متذکر شد که این استانداردها و اصول حسابداری، در واقع مورد استفاده قرار می‌گیرند تا به طور دقیق مشخص کنند که یک شرکت چگونه باید گزارش‌های مربوط به حساب خود را تهیه کند.

همچنین بهره‌گیری از این استانداردها بر موضوع معاملات و وقایع مالی نیز تاثیر دارد و باید به این موارد نیز توجه شود.

استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی یا IFRS در بازارهای مالی جهان به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم یافت می‌شوند که می‌توانند سبب ایجاد شفافیت، افزایش کارایی و پاسخگویی در سطح بین الملل، جذب اعتماد، ثبات و رشد بخشیدن به موضوع مالی و … شوند.

حال شاید برای شما سوال پیش آید که IFRS از چه لحاظ اهمیت دارد و چرا باید این دست از استانداردها مورد بررسی قرار گیرند؟

در راستای پاسخ به این سوال باید متذکر شد اطلاعاتی که از طریق استانداردهای گزارشگری مالی و بین المللی مورد بررسی قرار می‌گیرند، از مهم‌ترین اطلاعات به حساب می‌آیند که در سراسر جهان مردم در حال استفاده از آن هستند.

دقت داشته باشید که استفاده از چنین استانداردهایی، می‌تواند شفافیت صورت‌های مالی را به همراه داشته باشد و این موضوع برای سرمایه‌گذاری در زمینه بین الملل بسیار حائز اهمیت خواهد بود.


همچنین بخوانید : مقایسه استانداردهای حسابداری در ایران و جهان


در ادامه اهداف اصلی در نظر گرفته شده برای استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی را برای شما ذکر خواهیم کرد تا متوجه آن‌ها شوید.

  • توسعه و ایجاد مجموعه‌های صورت‌های مالی با کیفیت بالا، قابلیت اجرا، قابلیت پذیرش در سطوح جهانی و همچنین قابل فهم
  • بهبود شرایط استفاده و به کارگیری دقیق از استانداردهای تعیین شده
  • فراهم شدن شرایط برای همگرا کردن استانداردهای حسابداری ملی و IFRS

چیستی استاندارهای IFRS

گزارشگیری بین المللی

تا به اینجا در رابطه با IFRS یا International Financial Reporting Standards اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم؛ اما باید متذکر شد که استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی در واقع یک زبان مشترک در حوزه حسابداری به حساب می‌آیند که از طریق آن‌ها و به نحو مخصوصی، صورت‌های مالی یک شرکت و سازمان در هر جای جهان به شکل قابل ترجمه، قابل اعتماد و همچنین سازگار در می‌آیند.

باید متذکر شد که زبان IFRS در واقع به مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها در زمینه حسابداری گفته می‌شود که می‌تواند به صورت بین المللی مشخص کند که کدام دست از عوامل باید در زمان گزارش‌گیری صورت‌های مالی ذکر شوند.

حال شاید برای شما سوال پیش آید که این استانداردهای مالی توسط چه فرد و یا گروهی مشخص و ثبت می‌شود؟ در جواب باید گفت استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی توسط هیئت استاندارد بین‌المللی حسابداری که اصطلاحا به آن IASB گفته می‌شود، مشخص می‌گردد.

در این استانداردها به طور کامل و مشخص گفته می‌شود که حسابدار باید چه مواردی را در صورت‌های مالی گزارش کند. از طرفی باید متذکر شد که این دستورالعمل‌ها و قوانین در تمامی کشورهایی که تابع استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی یا IFRS هستند به اجرا در می‌آید.

بررسی تاریخچه مربوط به استاندارهای بین المللی

اولین بار در سال ۱۹۷۳ کمیته‌ای تحت نام استانداردهای بین المللی حسابداری شکل گرفت. در این کمیته ۱۰ کشور عضو بودند و کنار یکدیگر کمیته‌ای را شکل داده بودند. در این سال اولین استانداردهای بین المللی حسابداری انتشار پیدا کرد.

دقت داشته باشید که استانداردهای بین المللی حسابداری با استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی در زمینه‌هایی با یکدیگر تفاوت دارند؛ چرا که در واقع استانداردهای بین المللی قدیمی‌تر از نوع استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی هستند.

پس از این دوران و در سال ۲۰۰۱ کمیته استانداردهای بین الملل تغییر نام داد و از آن پس با نام استانداردهای بین‌المللی حسابداری شناخته می‌شد.

دقت داشته باشید که این کمیته تمام تلاش خود را در راستای ایجاد نقطه مشترک بین استانداردهای ملی یک کشور با استانداردهای بین‌المللی حسابداری نیز کرده و همچنان این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است.

توسعه این بنیاد ادامه پیدا کرد و تا اینکه در سال ۲۰۰۲ اتحادیه اروپا موافقت کرد که این استانداردها از سال ۲۰۰۵ نیز در کشورهای عضو این بنیاد به اجرا در بیایند.

در سال‌های بعد تعداد کشورهایی که به این بنیاد می‌پیوستن، با افزایش روبرو شد؛ به طوری که امروزه بیش از ۱۵۰ کشور این دست از اصل‌ها و استانداردها را پذیرفته‌اند و در زمینه حسابداری از آن در حال استفاده هستند.

کدام یک از کشورها در حال استفاده از IFRS هستند؟

نکته مهم دیگری نیز وجود دارد که باید در رابطه با کشورهای استفاده کننده از استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی بدانید و آن این است که کشورهایی که در حال تجارت و سرمایه‌گذاری بین المللی هستند بیشتر از این استانداردها استفاده می‌کنند.

در پاسخ به سوال اینکه کدام یک از کشورها در حال استفاده از این استانداردها هستند نیز باید گفت؛ امروزه بیشتر کشورهای اروپایی و بسیاری از کشورهای آسیایی و برخی کشورهای آمریکای جنوبی در حال استفاده از این دست استانداردها هستند.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید کشوری ایالات‌متحده نیز همچنین استفاده از این استانداردها را نپذیرفته و بر اصول خود محکم است.

بررسی استانداردهای بین المللی حسابداری در کشور ایران

گزارش گیری

همان‌طور که گفته شد، بنیاد مربوط به استانداردهای بین المللی حسابداری در بسیاری از کشورها مشغول به فعالیت هستند که ایران نیز یکی از این کشورها به حساب می‌آید.

خوشبختانه در ایران سازمان حسابرسی زیر نظر مستقیم بنیاد استانداردهای بین المللی حسابداری فعالیت نموده، به طوری که استانداردهای IFRS به‌طور ترجمه‌شده در اختیار شرکت‌های داخلی قرار می‌گیرند تا آن‌ها بتوانند با استفاده از اطلاعات به دست آمده امور خود را انجام دهند.

طبق آمار به دست آمده، امروزه حدود ۳۰ بانک و موسسه مالی، بیش از ۲۰ شرکت بیمه و نزدیک به ۳۰ مورد از شرکت‌های سازمان بورس نسبت به تهیه صورت‌های مالی ملزم شده‌اند که این صورت‌های مالی باید بر اساس استانداردهای IFRS انجام شود.

کاربردهای در نظر گرفته شده برای استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی

استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی از جمله استانداردهایی به حساب می‌آید که از طریق آن روش‌ها و رویه‌های حسابداری یکسان‌سازی می‌شود. از همین جهت می‌توان گفت این دست از استانداردها به سرمایه‌گذاران و مشاغل کمک می‌کنند تا تجزیه و تحلیل‌های لازم را انجام دهند.

با این اوصاف باید متذکر شد که این ویژگی برای شرکت‌های بین المللی مناسب‌تر از هر شرایط دیگری به نظر می‌رسد؛ چرا که می‌توانند با استفاده از استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی شفاف‌سازی لازم، پاسخگویی و کارایی شرکت خود را در بازارهای مالی سراسر جهان ایجاد کنند و سبب به وجود آمدن اعتماد، ثبات مالی و رشد در بلند مدت شوند.

باید متذکر شد که استفاده از این دست استانداردها برای شرکت‌های بین‌المللی اهمیت بسیاری دارد؛ چرا که سرمایه‌گذاران و دیگر شرکت‌های بین‌المللی این استانداردها را یک ملاک برای شفافیت صورت‌های مالی خود می‌دانند.

این موضوع می‌تواند همکاری شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی را نیز به همراه داشته باشد، زیرا آن‌ها می‌توانند صورت‌های مالی یک شرکت را به طور دقیق از طریق استانداردهای IFRS مطالعه کنند و اطلاعات لازم را به دست آورد.

مزایا و فواید استفاده از استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی

  1. شما می‌توانید با استفاده از استانداردهای IFRS صورت‌های مالی با کیفیت‌تر و قابل اعتمادی را ایجاد کنید. همچنین امکان شفاف‌سازی مسائل مالی نیز به راحتی برای شما فراهم می‌شود.
  2. شما می‌توانید پاسخگویی و انجام عملیات حسابداری را در ابعاد بین المللی به شکل راحت‌تر انجام دهید.
  3. از آنجایی که به سبب این استانداردها می‌توان یک زبان جدید حسابداری را ایجاد کرد، مشارکت اقتصادی در بازارهای جهانی افزایش پیدا می‌کرد.

الزامات استاندارد برای IFRS

IFRS

استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی طیف وسیعی از فعالیت‌های حسابداری را پوشش می‌دهند. از همین جهت IFRS قوانینی را به شکل اجبار تعیین نموده که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم داشت.

ترازنامه مالی: صورت وضعیت مالی یا ترازنامه مالی از جمله موارد تعیین شده توسط IFRS است که بر نحوه گزارش‌گیری اجزای ترازنامه تاثیر می‌گذارد.

صورت سود و زیان: این موضوع می‌تواند تنها در رابطه با سود یک معامله صورت گیرد یا می‌تواند مربوط به سود و زیان شود.

صورت جریان وجوه نقد: این نوع از گزارش، در واقع خلاصه‌ای از معاملات مالی یک شرکت که در دوره‌های معین اتفاق افتاده است را نشان می‌دهد.

صورت تغییرات در حقوق صاحبان سهام: در این نوع از صورت، سود و زیان‌های شرکت که ناپایدار هستند مورد بررسی قرار می‌گیرند.

جمع ‌بندی

همان ‌طور که مطالعه کردید، در این مقاله به بررسی چیستی و ویژگی‌های در نظر گرفته شده برای استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی پرداختیم و اطلاعاتی را در رابطه با هر یک در اختیارتان قرار دادیم. اکنون شما با این موضوع آشنا هستید و اطلاعات لازم رادارید. از همین جهت می‌توانید بهترین تصمیم‌ها را در این راستا بگیرید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو