صورت سود و زیان چیست؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

صورت سود و زیان چیست؟

صورت سود و زیان

صورت درآمد و هزینه یکی از سه صورت های مالی است که از آن به منظور تهیه گزارش عملکرد مالی یک شرکت در یک دوره حسابداری خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. صورت درآمد دارای چندین نام متفاوت است و اغلب اوقات ممکن است با نام صورت سود و زیان و یا لیست درآمد و هزینه معرفی گردد.

اما این نام‌های متعدد بر روی عملکرد آن اثر نمی‌گذارد و هدف تمامی آن‌ها روشن کردن نتیجه فعالیت شرکت در یک دوره مشخص در زمینه تطبیق درآمد با هزینه است. همانطور که از نام این صورت سود وزیان مشخص است بر چهار موضوع اصلی تمرکز دارد که شامل موارد زیر است:

  • درآمد
  • هزینه
  • سود
  • زیان

در این مقاله از فراپیام قصد داریم تا برای شما عزیزان توضیح دهیم که صورت سود و زیان چیست و چه اهداف و کاربردی دارد.

‌صورت سود و زیان چیست ؟

همانطور که توضیح مختصری در مقدمه به شما دادیم صورت سود و زیان به بخش مهمی از گزارش عملکرد سیستم حسابداری و مالی یک شرکت گفته می‌شود که همواره باید به طور منظم به SEC ارسال شود. همچنین اظهارنامه درآمد را با صورت سود و زیان اشتباه نگیرید؛ زیرا با یکدیگر بسیار تفاوت دارند.

صورت سود و زیان اطلاعات مهمی را در مورد چهار عنصر اساسی یعنی درآمد، هزینه، سود و زیان در اختیار کاربران صورت‌های مالی قرار می‌دهد. صورت سود با درآمد (فروش) آغاز می‌شود و با درآمد خالص به پایان میرسد و به همین دلیل مهمترین عنصری شناخته می‌شود که توجه سرمایه‌داران اصولاً به آن معطوف می‌گردد زیرا درآمد مثبت خالص یا همان سود منعکس‌کننده افزایش حقوق صاحبان سهام و در نتیجه افزایش کلی ارزش سهام است در حالی که درآمد خالص منفی (ضرر) نشانگر کاهش ارزش سهام می‌باشد.

همچنین لازم است تا در همین جا این مسئله را روشن کنیم که صورت سود و زیان بر مبنای حسابداری تعهدی محاسبه می‌گردد. لازم است بدانید که صورت سود و زیان اطلاعات ارزشمندی را به منظور پیش‌بینی توانایی شرکت در تولید درآمد‌، ارزیابی کارایی عملیات و سبک مدیریت، شناسایی ادارات کم عملکرد و مقایسه عملکرد کلی شرکت را به ما ارائه می‌دهد.

سود و زیان

به طور کلی صورت سود و زیان را می‌توان یک گزارش از چگونگی درآمد خالص تحقق یافته توسط شرکت به درآمد خالص سود و زیان دانست. همچنین درامد خالص در این صورت حسابداری براساس این فرمول محاسبه می‌گردد:

  • درآمد خالص = (درآمد کل + سود) – (هزینه های کل + ضرر)

موارد استفاده از صورت سود و زیان چیست؟

اگرچه هدف اصلی از تهیه این صورت حسابداری توضیح نتایج کلی از تجارت یک شرکت برای سایر سهامداران است اما در واقع اطلاعات مفیدی درباره عملکرد داخلی بخش‌ها در اختیار ما قرار می‌دهد.

به طور کلی می‌توان گفت که برخی شرکت‌ها مایلند تا این گزارش را به صورت داخلی برای خود حفظ بکنند اما برخی شرکت های دیگر ممکن است در بازه‌های زمانی کوتاه اقدام به تهیه صورت سود و زیاد کنند تا با استفاده از آن مدیران بخش‌ها بتوانند کارایی فعالیت‌ها و فرایندهای عملیاتی شرکت را در طول سال ارزیابی نمایند.

در واقع بسته به نتایج حاصل از صورت درآمد، مدیران ممکن است تصمیمات مثبتی به منظور گسترش تجارت به بازارهای جدید، اعمال فشار به ممظور فروش بیشتر، افزایش ظرفیت تولید، بهره‌مندی از دارایی‌ها یا فروش مستقیم اجناس اتخاذ کنند. همچنین ممکن است نتایج این گزارش باعث گرفتن تصمیماتی چون بستن یک بخش و یا خط تولید خاص به منظور جلوگیری از ضرر باشد.

همچنین کارایی دیگر صورت سود و زیاد در این است که رقبا می‌توانند به منظور به دست آوردن شاخص‌هایی در مورد وضعیت مالی یک شرکت و شناسایی هزینه‌های مربوطه مانند تحقیق و توسعه از صورت سود و زیان بهره ببرند که استفاده از این امر می‌تواند منجر به تغییر استراتژی رقابتی آن‌ها شود و در نهایت آن ها را به سود قابل قبولی برساند.

عده‌ای دیگر از افرادی که علاقه‌مند به استفاده از صورت‌های سود و زیان می‌باشند تحلیلگران مالی هستند. آن‌ها به صورت سالانه و یا سه ماه اقدام به بررسی صورت‌های سود و زیان برخی شرکت‌ها می‌کنند.

انجام این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند بهتر به ارائه مشاوره به مشتریان خود در خصوص امکان سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار یک شرکت بپردازند. به طور کلی باید بگویم که  با خواندن صورت سود و زیان می‌توان فهمید که آیا تلاش‌های کلی شرکت در راستای کاهش هزینه‌های فروش به منظور افزایش سود در دراز مدت تاثیرگذار بوده است و یا خیر و آیا مدیریت موفق شده است هزینه‌های عملیاتی را کنترل کند یا خیر.  

تفاوت ترازنامه با صورت سود و زیان در چیست؟

صورت های مالی سود و زیان

همانطور که بالاتر برای شما گفتیم دو مورد از مهمترین صورت‌های مالی موجود در حسابداری ترازنامه و صورت سود و زیان هستند.

این دو به ابزارهای تحلیلی بسیار مهمی برای سرمایه گذاران به هنگام حسابرسی یک شرکت تبدیل شده‌اند. این دو صورت مالی در مواردی از جمله درآمد، هزینه‌ها و سود با یکدیگر مشابه هستند اما تفاوت‌های مهمی نیز بایکدیگر دارند. حال که دیگر می‌دانید صورت سود و زیان چیست به منظور اینکه بهتر بتوانید متوجه تفاوت میان این دو بشوید بهتر است ابتدا به شما بگوییم که ترازنامه چیست .

ترازنامه عبارت است از گزارشی در خصوص دارایی‌ها، بدهی‌ها و سرمایه‌های یک شرکت یا یک تجارت در یک بازه زمان خاص. حال می‌توانیم به شما بگوییم که تفاوت اصلی میان سود و زیان و ترازنامه را می‌توان در این دانست که ترازنامه وضعیت مالی شرکت را برای مدت زمانی خاص مشخص می‌کند در صورتی که صورت سود و زیان درآمد و هزینه‌ها را در یک بازه زمانی مشخص به ما ارائه می دهد.

همچنین مدت زمان مندرج به منظور محاسبه صورت سود و زیان ممکن است متفاوت باشد، اما اصولاً در فواصل مشخصی مانند سه ماهه ویا سالانه صورت می‌گیرد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از شبکه دانش فراپیام ما برای شما به توضیح مبحث صورت سود و زیان چیست پرداختیم و گفتیم که صورت سود و زیاد یا همان صورت درامد و هزینه همواره اطلاعاتی ارزشمند را در مورد جنبه‌های مختلف عملکرد شرکت از جمله ارزیابی فعالیت‌های شرکت، کارآیی مدیریت، تعیین مقرراتی که ممکن است موجب از بین رفتن سود گردد و سازگاری عملکرد شرکت با عملکردهای این صنعت را به کاربران صورت‌های مالی ارائه می‌دهد.

همچنین گفتیم که صورت سود و زیان فقط یکی از سه لیست چرخه حسابداری است (علاوه بر ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد) که مجموعاً وضعیت مالی شرکت را طی یک دوره حسابداری خاص تعریف می‌کنند.

امیدواریم مطالعه ارائه شده در این خصوص مورد توجه شما دوستان واقع گردد.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو