خطرهای شغل حسابداری که ممکن است با آن ها روبرو شوید

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

خطرهای شغل حسابداری

خطرات شغل حسابداری

خطرهای شغل حسابداری؟ صبر کنید … مگر حسابداری شغلی بدون خطر نیست؟ خیلی از افراد گمان می­کنند که حسابداری جزء کم خطرترین مشاغل دنیا است. در واقع زمانی که پای ریسک یا خطرهای شغل حسابداری به میان می­آید اغلب ما به ریسک­های مرتبط با اصطلاحات تجاری فکر می­کنیم. اما علیرغم این باور عمومی، حسابداری نیز خطرها و ریسک­های خودش را دارد.

عادت ما این است که خطرات تهدیدکننده امنیت و یا سلامتی خود را دست کم گرفته و آنها را جز خطرهای شغلی حساب نمی­کنیم. البته شاید هم دلیل کافی برای فکر کردن در مورد این نوع خطرات به مردم داده نشده باشد. شغل حسابداری جدای از اینکه کمی استرس­زا است، چیزی آرام و غیر خطرناک به تصویر کشیده است. در این مقاله از شبکه دانش فراپیام قصد داریم مشکلاتی را که یک حسابدار ممکن است با آن مواجه شود بررسی نماییم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

خطرات مرتبط با شغل حسابداری کدامند؟

ریسک یکی از واقعیت­های زندگی در هر کسب و کاری است. در واقع تمامی مشاغل با خطراتی روبرو هستند اما برخی صنایع با ریسک­های منحصربفردی در زمینه کاری خود مواجه هستند، از جمله حسابداران که روزهای کاری طولانی داشته و حتی گاهی اوقات شب­ها نیز به دلیل حجم کاری زیاد باید کار کنند.

– سبک زندگی بی تحرک

یک حسابدار، مانند بسیاری از مشاغل اداری، مدت زمان زیادی را صرف نشستن پشت میز می­نماید. در واقع او ساعات زیادی را برای کار کردن با لپ تاپ و بررسی اعداد و سوابق صرف خواهد کرد. نوع سبک زندگی قطعا مشکلات زیادی را به همراه دارد.

یکی از خطرات این است که شما برای قدم زدن و یا راه رفتن زمان زیادی نمی­گذارید. حتی اگر پس از کار خود به باشگاه بروید به دلیل اینکه ضربان قلب شما در طول روز یکنواخت بوده است بدنتان دچار آسیب خواهد شد. از این رو توصیه می­شود که هر ساعت حداقل برای چند دقیقه برخاسته و راه بروید.

– رسوایی کلاهبرداران!

وقتی از نزدیک امور مالی دیگران را بررسی می­کنید، چیزهای زیادی را در مورد آنها متوجه خواهید شد. بعضی اوقات، بیشتر از آنچه دوست داشتید بدانید، می فهمید. در واقع یک حسابدار خوب که به سوابق یک کلاهبردار نگاه می­کند، ممکن است ناهنجاری­هایی را بیابد که جنایات فرد مذکور را فاش نماید. یک لحظه صبر کنید! این یعنی یکی از خطرهای شغل حسابداری است؟ در واقع این خطر نباید فرد کلاهبرداری که مرتکب جرم شده را تهدید کند؟

متأسفانه، قضایا همیشه آنقدر ساده نیستند. اگر حسابدار در حال بررسی سوابق شرکتی باشد که در آن کار می­کند و متوجه برخی از فعالیت­های جعلی شود، چه اتفاقی می­افتد؟ وقتی به این وضعیت فکر کنید، متوجه خطرات نیز خواهید شد. در حقیقت این می­تواند به یک پرونده حقوقی بسیار ناخوشایند تبدیل شود که بسیاری از حسابداران مایل هستند از آن اجتناب کنند. آنها همچنین از تلافی افراد کلاهبردار می­ترسند.

اما نگران نباشید، چون قانون پشت شما است و در صورت نیاز می­توانید این کار شرکت را به مسئولان ذیربط گزارش دهید.

حسابداری و خطرات آن

– ضعف چشم

یکی دیگر از خطرهای شغل حسابداری، ضعف چشمان است. از آنجایی که حسابداران در طول روز مشغول محاسبه بوده و با ارقام و اعداد سر و کار دارند و یا دائما پشت سیستم خود هستند این احتمال وجود دارد که پس از مدتی چشمانشان ضعیف شود. خستگی، سردرد، قرمزی و آبریزش چشم از رایج­ترین علائم ضعف چشمان هستند.

شما نیز به عنوان یک حسابدار اگر می­خواهید که از این عوارض در امان بمانید بهتر است که به طور مداوم به اعداد، نوشته­ها یا صفحه مانیتور نگاه نکنید. سعی کنید بعد از هر ۳۰ دقیقه کار، چند دقیقه به چشمانتان استراحت دهید. برای این کار می­توانید مدتی به دور دست نگاه کنید و یا چشمان خود را کمی ببندید تا خستگی آنها رفع شود.

– تمرکز تحت فشار

تحت فشار قرار گرفتنِ حسابداران نیز یکی دیگر از خطرهای شغل حسابداری است. بعضی مواقع حسابداران باید چندین وظیفه را با هم انجام دهند و قطعا بیش از حد کار خواهند کرد. در این لحظات است که فشار و استرس زیادی به فرد وارد شده و از نظر روانی تحت فشار قرار می­گیرد. اما شما نباید تحت تأثیر این عامل قرار بگیرید و بایستی آرامش خود را حفظ نمایید.


همچنین بخوانید : اصول حسابداری


– قانع کردن مشتریان

شاید بهتر باشد که گاهی اوقات برای کمی شوک آماده باشید. شما به عنوان یک حسابدار حرفه­ای و باتجربه باید به ناچار در مورد شرایط خاص و عواقب کارها، به مشتریان خود توصیه ­های صحیحی را در جهت منافع آنها ارائه دهید. اما ممکن است مشتری واکنش مثبتی به این توصیه­ها نشان ندهد.

 بهتر است این­گونه بگوییم، وقتی مشاوره شما برای یک تصمیم ضعیف، که کاملا مطمئن هستید به مشتری آسیب جدی وارد می­کند از سوی او رد می­شود بسیار شوکه خواهید شد. اما در هر صورت، شما باید هر طور شده به مشتریان کمک کنید تا به سرعت از گودالی که در آن گیر کرده­اند رها شوند.

­- استرس

می­توان گفت استرس یکی از خطرهای شایع شغل حسابداری است زیرا همیشه این احتمال وجود دارد که حسابداران در محاسبات و امور مالی حتی در نرم افزار حسابداری دچار اشتباه شوند و از این رو استرس زیاد به آنها وارد آید.

علاوه بر این استرس نه تنها ممکن است به خاطر کار حساب و کتاب، بلکه به این دلیل که روابط خانوادگی فرد به دلیل حجم کاری زیاد و خستگی­های مزمن در معرض خطر قرار می­گیرد رخ دهد. البته این مسئله بیشتر در طولانی مدت اتفاق می­افتد و اگر فرد بتواند به خوبی برنامه­ریزی کرده و ذهن خود را به مسائل دیگری نیز اختصاص دهد می­تواند تا حد زیادی از بروز استرس جلوگیری نماید.

خطرات شغل حسابداری

مدیریت خطرهای شغل حسابداری

مدیریت ریسک یا خطر عبارت است از فرآیند درک خطرات کسب و کار و سپس یافتن راه حل­هایی برای کاهش این خطرات. در شغل حسابداری نیز مدیریت این خطرها از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع یکی از عناصر اصلی مدیریت این حرفه، شناسایی کلیه خطرات احتمالی است، زیرا این خطراتِ کاملا غیرمنتظره، احتمالا آسیب­های مخربی به بار می­آورند.

به منظور روشن شدن و درک بهتر این قضیه، مثالی می­زنیم. قبل از آن لازم به ذکر است که یکی از خطرهای هر شغلی از جمله حسابداری می­تواند استخدام یک کارمند ناکارآمد باشد. برای مثال، در شرکت شما یکی از حسابداران مدتی است که خوب کار نکرده و از انجام وظایف خود شانه خالی می­کند. از همه بدتر، با رفتار خود سبب شده که سایر کارمندان نیز تحت تأثیر این رفتار منفی او قرار گیرند.

شما به عنوان مدیر شرکت، تمام تلاش خود را می­کنید تا با ترغیب به کار یا تشویق ، این مشکل را حل کرده و کارمند بتواند مجددا به اوج موفقیت روزهای قبلی خود برگردد. اما عملا با شکست مواجه می­شوید. بدین منظور باید خطرهای شغل حسابداری از جمله این مشکل را مدیریت نمایید. مثلا می­توانید او را اخراج کرده و فردی که بتواند وظایف خویش را به خوبی انجام دهد استخدام کنید. در واقع شما باید شرکت را از این بحران نجات دهید و تمامی راه­حل­های ممکن را امتحان کنید.

جمع بندی

با توجه به مطالب بالا دریافتیم که برخی از مشکلات احتمالی در حرفه حسابداری وجود دارند. حسابداران مسئول پردازش و گزارش دقیق اطلاعات مالی شرکت بوده و اشتباهات آنها می­تواند خسارات جبران­ناپذیری را به شرکت وارد کند. از خطرهای شغل حسابداری می­توان به استرس و فشار به دلیل ساعات طولانی کار یا صدمات فیزیکی اشاره نمود. اما لازم نیست که نگران باشید زیرا می­توان با توجه به جزئیات، تغییر سبک زندگی و در نهایت مدیریت خطرهای شغل حسابداری، تمامی این مشکلات را کاهش داد.

امیدواریم که شما نیز با تغییر سبک زندگی و حفظ آرامش از عهده فعالیت­ های کاری خود به خوبی برآیید. سپاس از اینکه با این مقاله فراپیام نیز همراه بودید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
1 دیدگاه
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
پرنیان
پرنیان
2 years ago

خیلی ممنون عالی بود. منم هنرجوی رشته ی حسابداری پایه یازدهم هستم. خیلی رشته ی باحالی هست خیلی هم آسان هست جدا از این مشکلاتش

مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو