سامانه قضایی ثنا چیست

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

سامانه ثنا

سامانه قضایی ثنا و نحوه ثبت‌نام گام‌به‌گام در آن که امروزه به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شده است به ساده‌ترین روش ممکن انجام می‌شود کافی است در این مقاله با فراپیام همراه باشید.

سامانه ثنا که برای ابلاغ نامه الکترونیکی قضایی مورد کاربرد قرار می‌گیرد می‌تواند برای رفاه حال عموم مردم خدمات مقرون به‌صرفه‌ای را به نمایش بگذارد. باید به این گزینه دقت داشته باشید که سامانه ثنا می‌تواند با حفظ حریم شریف شخصی افراد از هزینه‌های بسیاری مربوط به ابلاغیه نامه جلوگیری ‌کند.

امروزه با توجه به خدمات بی نظیر تکنولوژی و دنیای فناوری، شما می‌توانید با استفاده از سامانه ثنا تمامی خدمات قضایی خود را به صورت اینترنتی دریافت کنید. به گونه‌ای که خدمات ثنا تنها در گوشی همراه شما رویت می‌شود و به همین شکل است که حریم شخصی شما حفظ می‌شود.

ثنا که مخفف کلمه ثبت نام الکترونیک است، برای این سامانه انتخاب شده است که شما به صورت کاملا رایگان و البته آسان می‌توانید مراحل ثبت نام آن را انجام دهید و تنها با ثبت نام این اختیار را دارید که از تمامی امکانات دستگاه قضایی مانند ارائه و پیگیری دادخواست، اظهارنامه، پیگیری پرونده، شکواییه و بسیاری از خدمات دیگر به راحتی استفاده کنید.

دلایل استفاده از سامانه قضایی ثنا

 با استفاده از سامانه قضایی ثنا و نحوه ثبت‌نام گام‌به‌گام در آن از مراجعه طرفین دعوا به فضای دادگاه جلوگیری به عمل می‌آید. این جلوگیری باعث می‌شود تا روند پرونده سرعت عمل بیشتری داشته باشد و فضای دادگاه با تنش کمتری همراه شود. مراجعان به دادگاه برای برآورد امور قضایی خود با استفاده از سامانه ثنا در دریافت خدمات می‌توانند به راحتی بهبود شرایط را احساس کنند.

البته شما برای ثبت نام در سامانه ثنا قبل از هر چیز باید در سامانه هویت سنجی الکترونیکی حامی برای احراز هویت خود که تایید گردد، مراجعه کنید؛ چرا که برای ثبت نام در سامانه ثنا احراز هویت مهم‌ترین کاری است که شما باید در انجام آن دقت داشته باشید.

 سامانه ثنا برای ثبت نام اشخاص حقیقی خدمات مقرون به‌صرفه‌ای مورد بررسی قرار داده است. احراز هویت برای افراد و دریافت شناسه و رمز ورود و ایجاد یک حساب کاربری اولین و مهم‌ترین کاری است که شما باید آن را انجام دهید. پس قبل از هر چیزی احراز هویت خود را ثبت کنید تا بتوانید از خدمات سامانه ثبت نام ثنا استفاده کنید.

چنانچه بخواهیم به هدفمندی سامانه ثنا توجه کنیم شما می‌توانید این سامانه را همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، برای جلوگیری از مراجعه مراجعان به دادگاه امری مهم در نظر بگیرید، که البته خبر رسانی هدفمند به مردم برای جلوگیری از اطاله دادرسی نمی‌تواند جزء اهداف کاربردی و بسیار مهم سامانه‌ثنا معرفی نگردد.

 عمدتا در گذشته افرادی به عنوان مأمور ابلاغیه با یک لباس خاص برای ارائه برگ ابلاغیه نامه به منزل افراد مراجعه می‌کردند، که ص این کار نمی‌توانست جلوه مناسبی داشته باشد.

اما امروزه همه چیز در گوشی تلفن همراه شما مشاهده می‌شود و به واسطه اهمیت بالای دستگاه قضایی ضریب امنیتی بالایی برای این سامانه در نظر گرفته شده است، شما به واسطه حساب کاربری خود می‌توانید با اطمینان کامل بدون هیچ گونه هک، سرقت و نفوذ، اطلاعات را مورد بررسی قرار دهید. در هنگام ثبت نام سامانه ثنا تمامی اطلاعات شما همانند کد پستی، شماره همراه تلفن و ثابت و بسیاری از خدمات دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد و شما باید تمام این موارد را به ثبت برسانید.

شما می‌توانید از طریق دفتر پیشخوان دولت ثبت نام سامانه ثنا را انجام دهید. برخی چنانچه مایل به انجام این کار نباشند می‌توانند به صورت الکتریکی از طریق سامانه به راحتی در منزل این کار را در کمترین زمان ممکن انجام دهند.

مدارک لازم برای ثبت‌نام گام‌به‌گام در سامانه قضایی ثنا

شما برای سامانه قضایی ثنا و نحوه ثبت‌نام گام‌به‌گام در آن باید به مدارکی مانند اسکن شناسنامه و کارت ملی خود که باید همراه خود داشته باشید و مهم‌تر از همه از یک قبض آب، برق، گاز برای مشخص کردن محل سکونت خود و وارد کردن آدرس دقیق پستی و کد پستی نیز استفاده کنید.

در پایان کار عکس اسکن شده شما برای ثبت نام در سامانه قضایی ثنا مورد نیاز است. تمامی مدارک برای ثبت نام لازم و ضروری محسوب می‌شوند. شما باید در ابتدای کار برای ثبت نام سامانه قضایی ثنا و نحوه ثبت‌نام گام‌به‌گام در آن به سامانه آن مراجعه کنید.

در مرحله بعدی انتخاب خود را انجام می‌دهید؛ در مورد تعریف شخص حقیقی و حقوقی که باید بدانید، شخص حقیقی فردی است که به عنوان یک انسان زنده در دوران حیات خود حقوق خاصی پیروی می‌کند؛ اما در مورد شخص حقوقی، این شخص از لحاظ حقوقی امتیازات خاصی دارد که به ان شخص حقوقی گفته می‌شود.

اما در مرحله بعدی شما باید تمامی اطلاعات خود را به صورت دقیق وارد کنید، این اطلاعات می‌تواند کد ملی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، نام پدر، شماره سریال شناسنامه و اطلاعات و موارد این چنینی باشد.

تمامی اطلاعات وارد شده شما باید با اطلاعات ثبت هویت دیجیتالی یکسان باشد، تا بتوانید ثبت نام خود را به نحو احسن انجام دهید. چنانچه در این مرحله تمامی اطلاعات خود را به درستی وارد کرده‌اید می‌توانید به مرحله بعدی یعنی ثبت اطلاعات مراجعه کنید.

شما برای احراز هویت و همچنین گرفتن امضا باید یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید تا بتوانید احراز هویت خود را به صورت ثبتی و به نحو احسن انجام دهید. شما بعد از ثبت نام در سامانه قضایی ثنا و نحوه ثبت‌نام گام‌به‌گام در آن ابلاغ الکترونیکی خود را در این سامانه بدون هیچ هزینه‌ای مشاهده می‌کنید.

نکته: این نکته را به خاطر داشته باشید که شما با وارد کردن اطلاعات خود در زمان ثبت نام قضایی ثنا نباید به تایید اطلاعات مطمئن. در پایان کار بعد از ثبت اطلاعات در سامانه باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و بدین ترتیب رمز شخصی خود را دفتر خدمات مربوطه دریافت کنید.

دریافت رمز ثنا

سامانه ثنا چیست

رمز ثنا را برای استفاده از خدمات سامانه قضایی ثنا نباید از یاد ببرید. این رمز را باید در سامانه قضایی ثنا و نحوه ثبت‌نام گام‌به‌گام در آن بعد از فرایند ثبت نام و هر سری برای ورود در نظر بگیرید.

دریافت کد کاربری و رمز عبور شما برای ورود به این سامانه با وارد کردن شماره ملی  و رمز مختص خود و بعد از آن رمز ثنا به شماره همراه شما پیامک می‌شود. شما باید در کادری که قبل از ورود به صفحه ابلاغیه مشاهده می‌کنید کد را وارد نمایید. تنها ۲۴ ساعت این کد اعتبار دارد؛ بعد از ۲۴ ساعت شما باید برای ورود دوباره به دریافت رمز ثنا اقدام کنید. صبر و شکیبایی شما در این‌جا بسیار کارساز است چون که در برخی از شرایط این کد ممکن است کمی با تأخیر برای افراد ارسال شود.

قابلیت های ابلاغ الکترونیکی سامانه قضایی ثنا

شما بعد از انجام سامانه قضایی ثنا و نحوه ثبت‌نام گام‌به‌گام در آن که بسیار ساده است می‌توانید برای وارد شدن به سامانه قضایی و مشاهده ابلاغ الکترونیکی خود تنها از طریق سامانه اقدام کنید. در برخی از موارد بعضی از سایت‌ها خدمات ویژه خود را در این باره در اختیار شما قرار می‌دهند که اعتبار سایت را قبل از هرچیزی مورد بررسی قرار دهید.

همچنین وجود ایمیل اختصاصی بسیار برای این سامانه قضایی ثنا مهم است؛ به گونه‌ای که اگر شما ایمیل خود را ثبت نکرده باشید در هنگام ثبت نام و احراز هویت یک ایمیل کامل و اختصاصی به شما داده می‌شود.

شما باید برای هر گونه تغییرات در ثبت اطلاعات را هر چه سریع‌تر به سامانه قضایی ثنا مانند تغییراتی همانند آدرس، تلفن همراه و دیگر اطلاعات مهم را به سامانه قضایی ثنا و دریافت نامه ابلاغیه الکترونیکی اطلاع دهید تا ابلاغ الکترونیکی بدون مشکل به دست شما برسد.

از جمله قابلیت‌های اصلی سامانه ثنا ذخیره و ثبت اطلاعات ابلاغیه در حساب کاربری شما است. برخی از ابلاغیه‌ها را به شکل الکترونیکی نمی‌توان ارائه داد و به همین دلیل به روش سنتی انجاک می‌گردد.

اما چنانچه شماره تلفن و پست الکترونیکی مخاطب برای ارسال ابلاغیه‌های الکترونیکی در دسترس نباشد ‌همانند گذشته ابلاغیه به واسطه مأمور مورد نظر انجام می‌پذیرد؛ البته این کار تنها یک مرتبه انجام می‌شود و بعد از آن تمامی ابلاغیه‌ها تنها در سامانه قضایی ثنا مشاهده می‌شود. ثبت نام ثنا از طریق سایت انجام می‌شود و چنانچه فردی در زندان حضور داشته باشد، ابلاغیه به حساب کاربری زندان ارسال می‌شود . مسئول اجرای ابلاغ این وظیفه را دارد که ابلاغیه نامه را به فرد بازداشت شده اطلاع دهد.

سامانه قضایی ثنا و نحوه ثبت‌نام گام‌به‌گام در آن به این جهت حائز اهمیت است که چنانچه تا به حال به دادگاه مراجعه نکرده‌اید و هنوز ثبت نام سامانه ثنا را انجام نداده‌اید بهتر است این کار را هرچه سریعتر انجام دهید؛ چرا که برای دریافت خدمات مربوط به دادگستری شما باید نسبت به ثبت نام اولیه در سامانه ثنا هر چه سریع‌تر اقدام کنید. گام به گام ثبت نام در سامانه ثنا به صورت زیر است مشخص شده است:

  • گام اول ورود به سامانه ثنا
  • گام دوم ورود اطلاعات
  • گام سوم دریافت کد رهگیری
  • گام چهارم فعال سازی ثبت نام

 البته تمام این گام‌ها را به صورت مفصل برای شما در ابتدای مقاله توضیح دادیم. بعد از انجام مراحلی که گفته شد در هر بار استفاده از خدمات سامانه ثنا باید از رمز یکبار مصرف ثنا برای حفظ امنیت اطلاعات خود استفاده کنید؛ تنها ۲۴ ساعت این کد اعتبار دارد و شما نباید آن را به فرد دیگری بسپارید.

چگونگی مشاهده ابلاغ الکترونیکی در سامانه ثنا

شما برای مشاهده ابلاغیه مشخص شده سامانه قضایی ثنا و نحوه ثبت‌نام گام‌به‌گام در آن اگر علیه شخصی اقامه دعوا کرده‌اید و یا فرد دیگری علیه شما دعوایی مطرح کرده است یا به هر دلیل جزء طرفین دعوای حقوقی و کیفری هستید می‌توانید ابلاغ الکترونیکی خود را در سامانه قضایی ثنا مشاهده کنید.

شما به واسطه شناسه قضایی و رمز شخصی خود و همچنین رمز ۲۴ ساعته ثنا که به گوشی شما ارسال می‌شود می‌توانید به مشاهده ابلاغ الکترونیکی خود بپردازید؛ این چنین از خدمات دادگستری هرچه سریع‌تر استفاده کنید و در مهلت مقرر خدماتی  که از شما خواسته شده است را انجام دهید.

پیگیری و اطلاع از خدمات پرونده در سامانه قضایی ثنا

ثنا

سامانه قضایی ثنا و نحوه ثبت‌نام گام‌به‌گام در آن به شما این اجازه را می‌دهد که برای ثبت و پیگیری شکایت اینترنتی خود از طریق این سامانه اقدام کنید. شما بعد از ورود به سامانه ثنا در قسمت دسترسی سریع می‌توانید با کلیک روی گزینه ارائه و پیگیری دادخواست ثبت و پیگیری شکایت اینترنتی خود به صورت اینترنتی از طریق سایت اقدام کنید.

البته با استفاده از سامانه قضایی ثنا و همچنین مراجعه به قسمت اطلاع‌رسانی شما به واسطه رمز پرونده ۱۶ رقمی خود که این رمز نیز به شما پیامک می‌شود می‌توانید از تمام خدمات انجام شده در پرونده خود اطلاع داشته باشید. با توجه به خدمات بی‌نظیر سامانه قضایی ثنا شما اگر رمز خود را به هر دلیل  هنگام ورود به سامانه فراموش کرده‌اید و یا قصد دارید رمز خود را تغییر دهید می‌توانید از طریق سامانه آن را به صورت دو مرحله‌ای انجام دهید.

فواید وجود سامانه قضایی ثنا

در مورد فواید سامانه ثنا می‌توان اشاره کرد که:

  • با الکترونیکی شدن سامانه الکترونیکی قضایی دیگر مردم نیاز ندارند تا به صورت مکرر به مراجع دادگستری مراجعه کنند.
  • تمامی ابلاغیه‌ها بدون حضور مامور ابلاغ نجام می‌شود و روال کاغذی ابلاغیه دیگر از میان برداشته شده است.
  • تنها ابلاغیه به حساب کاربری افراد ارسال می‌شود و همچنین پیگیری پرونده نمی‌تواند دردسرهای خاص خود را در برای افراد به وجود آورد.
  • همچنین با الکترونیکی شدن ابلاغیه‌ها دیگر فرآیندهای دادرسی قضایی بسیار طولانی انجام نمی‌شود و و این امر کاهش می‌یابد.
  • مهم‌تر از همه فضای دادگستری دیگر با ازدحام جمعیت روبه‌رو نمی‌شود و شلوغی زود هنگامی را به خود نمی‌بیند.
  • در برخی از شرایط ابلاغیه‌های کاغذی به دست افراد نمی‌رسید و این چنین مشکلات خاصی در ارائه خدمات به وجود می‌آمد.
  • سوءاستفاده افراد به واسطه رعایت نکردن حریم خصوصی و شخصی بسیار شایع و رایج بوده است که به سبب الکترونیکی شدن خدمات از این‌گونه مسائل شدیدا جلوگیری به عمل می‌آید.
  • مهم‌تر از همه در الکترونیکی شدن ابلاغیه‌ها شما می‌توانید امنیت کافی و لازم را در فضای کاربری خود مشاهده کنید.

خدمات سامانه قضایی ثنا

از جمله قابلیت‎های سامانه قضایی ثنا ثبت شکایات به صورت الکترونیکی است. شما حتی می‌توانید پیگیری و ارائه دادخواست‌های خود را نیز به شکل الکترونیکی انجام دهید؛ چرا که پیگیری و ارائه اظهارنامه با همین روش و با محاسبه هزینه دادرسی بسیار کم انجام می‌شود.

تمامی موارد در سال ۱۳۹۵ با توجه به ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری برای راه‌اندازی سامانه ثنا اعمال شده است. هدف اصلی سامانه قضایی ثنا کاهش چشمگیر جمعیت مراجعه به شعبه دادگستری اعلام شده است. در صورتی که شماره تلفن اعلامی برای دریافت رمز یکبار مصرف ثنا را به هر دلیلی دیگر به آن دسترسی ندارید می‌توانید به دفتر خدمات قضایی مراجعه و شماره جدید خود را اطلاع دهید.

تفاوت سامنه سنا و سامانه ثنا

توجه داشته باشید که سامانه ثنا با سامانه سنا کاملا متفاوت است؛ چرا که سامانه سنا یک درگاه کاملا اختصاصی برای ثبت خریدوفروش و مبادلات ارزی روزمره است. شما این تفاوت را نباید در روال کار این دو سامانه یعنی سامانه ثنا و سامانه سنا از یاد ببرید.

ویرایش اطلاعات در سامانه قضایی ثنا

شما حتی می توانید به ویرایش اطلاعات خود در سامانه الکترونیک ثنا بپردازید. برای ای نکار کافی است وارد حساب کاربری خود شده و از قسمت ویرایش اطلاعات این کار را هر چه سریع‌تر انجام دهید. در مورد ویرایش اطلاعات توجه داشته باشید صفحه کیبورد شما برای وارد کردن اعداد به هیچ عنوان نباید فارسی باشد.

همچنین اگر رمز موقت خود را به هر دلیلی از یاد برده‌اید می‌توانید از ارسال مجدد رمز استفاده کنید. شما در قسمت ویرایش اطلاعات نیز می‌توانید شماره موبایل خود را به راحتی تغییر دهید، تا از این پس ابلاغیه‌ها به شماره تلفن جدید ارسال شود. در پایان کار باید برای خروج از حساب تمامی فرایند را به صورت کامل تمام و از خروج استفاده کنید.

سخن پایانی

سامانه قضایی ثنا و نحوه ثبت نام گام به گام در آن باعث شده است که امروزه مردم مجبور نباشند برای ثبت و پیگیری شکایت خود و بسیاری از خدمات دیگر به دادگستری مراجعه کنند؛ چرا که به راحتی در سامانه قضایی ثنا تمامی موارد در حساب کاربری افراد به آن پرداخته می‌شود و این‌گونه از ازدحام جمعیت در فضای دادگستری و پرداخت هزینه‌های مربوطه برای ابلاغ قضایی جلوگیری به عمل می‌آید.

فرایند ثبت نام گام به گام بسیار آسان است و بدون هیچ گونه مشکلی در دفاتر خدمات قضایی و یا حتی در سامانه ثنا انجام می‌شود که کاربران قبل از انجام ثبت نام باید از احراز هویت خود مطمئن باشند، تا بتوانند از خدمات ثبت نام سامانه قضایی ثنا استفاده کنند.

بیشتر بخوانید :


 

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو