نکات مهم در مدیریت مالی شرکت

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

در مدیریت مالی شرکت چه نکاتی حائز اهمیت است؟

نکات مهم مدیریت مالی شرکت

مدیریت مالی یک شرکت، مهم‌ترین و حساس‌ترین نقاط هر کسب‌وکار است که نیاز به توجه بسیاری دارد؛ زیرا اگر شرکت از نظر مالی تامین باشد، زمینه پیشرفت و رشد برای شرکت مهیا می‌شود و از طرف دیگر اگر شرکت از نظر مالی به مشکل بر بخورد، مشکلات جدی و یا حتی امکان شکست کسب ‌و کار برای شرکت به وجود می‌آید.

بنابراین مدیر مالی باید از مخارج و درآمدهای شرکت کاملا آگاه بوده و برای منابع مالی شرکت برنامه‌ریزی کند تا شرکت با کمبود نقدینگی رو به‌ رو نشود.

اگر مدیر مالی با وظایف خود و نکات کلیدی مدیریت مالی آگاه نباشد، نمی‌تواند منابع مالی شرکت را به درستی مدیریت کند و شرکت رفته رفته با کمبود نقدینگی مواجه شده که باعث توقف تولید و یا توقف ارائه خدمات شرکت خواهد شد.

بنابراین از طریق آشنایی با وظایف، اهداف، نکات مهم و شیوه‌ها و مهارت‌های مدیریت مالی می‌توانید شرکت خود را از شکست حتمی نجات داده و منابع مالی کسب‌ و کار خود را به راحتی مدیریت کنید.

مدیریت مالی

شخصی که وظیفه برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، کنترل و هدایت فعالیت‌های مالی شرکت را بر عهده دارد، مدیر مالی شرکت است. بنابراین مدیریت مالی یا Financial Management نیز به معنای استفاده از اصول اقتصادی برای تصمیم‌گیری در مورد امور مالی شرکت می‌باشد.

همان طور که می‌دانید، هدف تمام کسب ‌و کارها رسیدن به درآمد بالا و سوددهی شرکت خود هستند. این در حیطه کاری مدیریت مالی شرکت است تا هزینه‌ها و درآمد شرکت را مدیریت کرده و برای آینده مالی شرکت سرمایه‌گذاری کند.

اگر کسب ‌و کاری حساب‌های مالی خود را مدیریت نکند و از مدیران مالی برای کنترل نقدینگی شرکت استفاده نکند، دچار مشکلات جدی اقتصادی خواهد شد و به موفقیت چندانی نخواهد رسید.

اهداف مدیریت مالی

مدیریت مالی یک شرکت اهداف خاصی را دنبال می‌کند که هر کدام در راستای کنترل و برنامه‌ریزی منابع مالی شرکت می‌باشد. مهم‌ترین اهداف مدیریت مالی یک کسب‌ و کار عبارت‌اند از:

  • اطمینان از عرضه کافی بودجه شرکت به صورت منظم
  • اطمینان از بازگشت سود نهایی به سهامداران که وابسته به قیمت بازار سهام و توقعات سهام‌داران بستگی دارد
  • برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از منابع مالی شرکت، به صورتی که بودجه هر بخش در قسمت خود استفاده شود
  • اطمینان یافتن از امنیت سرمایه‌گذاری‌های شرکت. به عنوان مثال، مدیر مالی باید مطمئن شود تا بودجه شرکت در معاملاتی که ریسک پایین و نرخ بازگشت سرمایه بالا دارند استفاده شود.
  • ایجاد یک ساختار منظم مالی با استفاده از برنامه‌ریزی درست

وظایف مدیریت مالی

مدیر مالی یک شرکت مسئولیت‌های بسیار مهمی را به دوش می‌کشد و نیاز به دقت و ظرافت خاصی در انجام وظایف خود دارد.

همان‌طور که می‌دانیم، از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظایف مدیریت مالی، محاسبه و برآورد درآمد و هزینه‌های شرکت است. در واقع مدیر مالی با هوشمندی و درایت تمام، باعث پیشرفت و شکوفایی مالی شرکت شده و کسب ‌و کار را از کمبود بودجه و شکست نجات دهد. همچنین از دیگر وظایف مهم یک مدیر مالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت حساب‌های مالی شرکت و سایر دارایی‌های پولی و تامین وجوه اضافی برای مواقع ضروری
  • برنامه‌ریزی و ارائه پیشنهادات در زمینه‌های مالی و وصول مطالبات و نظارت بر اجرای صحیح تصمیمات مالی
  • نگه‌داری و مدیریت سوابق و مدارک مالی شرکت، تشخیص انحرافات مالی و برنامه‌ریزی برای رفع آن‌ها، مدیریت در پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و مدیریت امور مالیاتی شرکت
  • پیش‌بینی و برنامه‌ریزی بلند مدت برای فعالیت‌های مالی شرکت و سرمایه‌گذاری بر اساس تغییرات بازار سرمایه
  • تنظیم دستورالعمل‌ها و روش‌های مالی به منظور ایجاد هماهنگی در امور مالی با دیگر واحد‌های اجرایی شرکت
  • کنترل و نظارت مستمر بر گزارش‌های مالی واحد‌های مختلف شرکت و گزارش کردن هر گونه تخلف مالی
  • نظارت و کنترل مالی واحدهای مختلف شرکت به منظور حسن اجرای قوانین و دستوالعمل‌ها
  • تامین نیازهای آموزشی کارکنان در زمینه امور مالی
  • تشخیص نیاز به اعزام کارکنان به ماموریت‌های مختلف بر حسب نیاز‌های شرکت

اهمیت مدیریت مالی

همان طور که گفته شد، مدیریت مالی از مهم‌ترین اجزای یک شرکت یا کسب ‌و کار محسوب می‌شود و نبود آن باعث مشکلات اقتصادی و در نتیجه فروپاشی مالی شرکت خواهد شد. مدیریت مالی همچنین باعث می‌شود تا شرکت با توجه به شرایط مالی آینده خود تصمیمات جدید خود را بگیرد تا در صورت کاهش و یا افزایش شدید قیمت‌ها دچار مشکل نشود.

بنابراین مدیریت مالی یک شرکت در واقع امنیت مالی شرکت را تامین می‌کند و ما را از درستی تصمیمات در مسائل مالی شرکت آگاه می‌سازد. علاوه بر ویژگی‌های گفته شده، مدیریت مالی در سازمان‌دهی و ثبت گزارشات دقیق مالی که باعث هدر نرفتن منابع مالی شرکت می‌شود نیز نقش مهمی دارد.

مدیریت مالی

نکات حائز اهمیت در مدیریت مالی شرکت

حال پس از آشنایی کامل با مدیریت مالی و اهداف و وظایف آن، وقت آن است تا به اصل مطلب که همان نکات مهم در مدیریت مالی که باعث افزایش بازده مالی شرکت می‌شود، بپردازیم. در این قسمت با ترفندها و نکاتی آشنا می‌شویم که در سازمان‌دهی، محاسبات، و تحلیل مالی شرکت کمک بسیاری به مدیران مالی و یا حتی صاحبان کسب ‌و کار خواهد کرد.

ارتباط موثر با سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط

ارتباط موثر با دیگر سازمان‌ها و شرکت‌ها مانند سازمان مالیات، بیمه، حسابرسی داخلی و… را می‌توان مهم‌ترین ویژگی یک مدیر مالی موفق برشمرد. استفاده از این نکته کلیدی باعث می‌شود تا مدیر مالی شرکت با مدیران سازمان‌های بیرونی نیز در ارتباط بوده و از آن‌ها مشورت و الگو بگیرد تا بتواند در وظایف خود به خوبی عمل کرده و تاثیر به سزایی در موفقیت مالی کسب ‌و کار داشته باشد.

سازماندهی امور مالی شرکت

سازماندهی امور مالی از دیگر فعالیت‌های بسیار مهم در زمینه مدیریت مالی است که نیاز به توجه ویژه‌ای دارد؛ چرا که باعث می‌شود مدیر مالی به راحتی فعالیت‌های شرکت را از نظر مالی تحلیل و بررسی کرده و در راستای افزایش نقدینگی شرکت قدم بردارد.

همچنین با سازماندهی امور مالی، مدیر مالی به راحتی می‌تواند اطلاعات مالی شرکت را دسته‌بندی کرده و آن را به صورت منظم و روتین در اختیار مدیران ارشد شرکت قرار دهد تا وظیفه خود را به بهترین شکل به انجام برساند.

مطلع ساختن مدیران ارشد از فعالیت‌های مالی شرکت، از وظایف مهم مدیر مالی شرکت است که باعث می‌شود تمام فعالیت‌های شرکت به صورت واضح و بدون تخلف‌های احتمالی انجام بگیرد.

توانایی رهبری کارکنان

یک مدیر مالی باید توانایی رهبری تیم خود را در خود تقویت کند تا بتواند در راستای بهبود عملکرد مالی شرکت، به افراد تیم خود انگیزه داده و آن‌ها را به سوی موفقیت هدایت کند. همان طور که می‌دانید مهم‌ترین بخش مدیریت، تشویق و راهنمایی اعضای گروه خود در اجرای ایده‌های شما و نظارت بر کیفیت فعالیت‌های انجام شده توسط آن‌ها است.

پس یک مدیر مالی باید تخصص ویژه‌ای در رهبری تیم خود داشته باشد تا کیفیت کار خود را بالا ببرد و از بروز هر گونه خطا جلوگیری کند.

تسلط کامل بر ریاضی و تکنولوژی

مدیران مالی باید مهارت بالایی در زمینه ریاضی و تکنولوژی داشته باشد؛ چرا که تمام فعالیت‌های آن‌ها آمیخته با ریاضی و فناوری است. مدیر مالی‌ای که به ریاضی و فناوری روز دنیا تسلط نداشته باشد، هیچ صلاحیتی در انجام وظایف مالی شرکت ندارد؛ زیرا او نمی‌تواند فعالیت‌های شرکت را کنترل کند و یا از نرم افزار ‌حسابداری استفاده کند.

امروزه نرم‌افزارهای حسابداری کمک بسیاری در محاسبه، کنترل و ثبت جزئیات مالی شرکت می‌کنند و کمتر کسب ‌و کاری وجود دارد که به صورت دستی به حساب‌های خود رسیدگی کند. بنابراین یک مدیر مالی باید مهارت بالایی در زمینه ریاضی داشته باشد و بتواند با نرم‌افزارهای حسابداری به خوبی کار کند تا با سرعت و سهولت تمام، فعالیت‌های مالی شرکت را سر و سامان داده و آن‌ها را ثبت و ضبط کند.

 تحلیل و حل مشکلات مالی

همان طور که می‌دانید، هر مشکل و یا اشتباهی در فعالیت‌های مالی شرکت، منجر به کند یا متوقف شدن فعالیت‌های شرکت می‌شود و در نتیجه باعث کاهش درآمد و سود شرکت می‌شود. یک مدیر مالی موفق باید این مشکلات را شناسایی و تحلیل کرده، توانایی رویارویی با این مشکلات را داشته و برای حل این معضلات چاره‌ای بیاندیشد.

تجزیه، تحلیل و برنامه‌ریزی مالی

مدیر مالی شرکت، مسئول شناسایی دارایی‌ها و بدهی‌ها، تجزیه و تحلیل آن‌ها و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های آینده شرکت است. برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت مدیریت برای اهداف مالی شرکت، باعث می‌شود تا نیازهای مالی شرکت مشخص شده تا در آینده برای کسب ‌و کار مشکلی پیش نیاید.

مدیریت مسائل مالی شرکت

تعادل بین ریسک و بازده

تمام تصمیمات امور مالی شرکت، به تعادل بین ریسک و بازده آن بستگی دارد. ایجاد تعادل ریسک و بازده که جزو مهارت‌ها و وظایف مدیر مالی شرکت به شمار می‌رود، با استفاده از عواملی باعث تضمین سود حداکثری سهام‌داران می‌شود. این عوامل شامل سود هر سهم فعلی و آتی، راه‌های تامین مالی موسسه، شیوه تقسیم سود بین سرمایه‌گذاران و زمان‌بندی سودآوری می‌شوند.

نکات و تکنیک‌های گفته شده به شما کمک می‌کند تا در کسب‌ و کار خود دچار مشکل مالی و حسابداری نشده و در راستای افزایش جریان نقدی شرکت خود، قدم‌های بزرگی بردارید. اگر شما به خوبی به وظایف خود عمل کرده، فعالیت‌های مالی شرکت را به صورت منظم بررسی و ثبت کنید و با توجه به اطلاعات به دست آمده برای آینده مالی شرکت خود برنامه‌ریزی کنید، هیچ مشکلی برای کسب ‌و کار شما پیش نخواهد آمد و به راحتی می‌توانید به سود خوبی رسیده و همچنین در زمینه فعالیت خود به یک الگو برای دیگر کسب ‌و کارها تبدیل شوید.

 

 

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو