حسابداری حقوق و دستمزد

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

حسابداری حقوق و دستمزد

حسابداری حقوق و دستمزد

پرداخت ­های کلیه کارمندان یک سازمان از طریق بخش حسابداری حقوق و دستمزد صورت می­ گیرد. یا به عبارتی دیگر روند مستند­ سازی حقوق و دستمزد کارکنان به عنوان حسابداری حقوق و دستمزد شناخته می­شود. حسابداران حقوق و دستمزد در اطمینان از ثبت صحیح سوابق نقش موثری دارند بنابراین کارمندان می­ توانند د­رآمد متناسب کار تمام شده را دریافت کنند و عملیات مالی به صورت هموار انجام گردد.

در این مقاله از فراپیام ، ما در مورد موضوعات حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟ آنچه در حسابداری حقوق و دستمزد گنجانده شده است، چه چیزی است؟ و نمونه­ هایی از این مفهوم و همچنین نحوه شروع حسابداری حقوق و دستمزد صحبت خواهیم کرد.

حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟

حسابداری حقوق و دستمزد شامل ثبت و ردیابی داده های دستمزد کارکنان مانند پول گرفته شده از هر چک حقوق و مالیات و مزایایی است که کارمند دریافت می­کند. حسابداران حقوق و دستمزد از موارد مالی برای خلاصه کردن معاملات و جریان نقدینگی سازمان استفاده می­ کنند.

ورودی­ های حقوق و دستمزد طبق یک دفتر کل در نظر گرفته می ­شود که کلیه اطلاعات مالی را مرتب می­کند. هنگامی که تمام اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد برای یک کارمند ثبت شد، منابع انسانی می­توانند این داده ­ها را سامان داده و برای مدیر خود ارسال کنند تا آن­ ها را به ارزیابی عملکرد خود اضافه کند.

چه مواردی در حسابداری حقوق و دستمزد گنجانده شده است؟

حسابداران حقوق و دستمزد برای درج دقیق اطلاعات مربوط به دفتر حساب باید مهارت­ های سخت خود را به کار گیرند. کلیه هزینه ­ها، بدهی­ ها و دارایی­ ها باید برای اهداف مالی و انطباق ثبت شوند. در اینجا لیستی کامل از مواردی که باید هنگام مستند کردن دستمزد کارکنان اضافه کنید وجود دارد:

  • دستمزد، حقوق، پاداش و کمیسیون ناخالص
  • نگهداری مالیات کارفرمایان و کارمندان
  • نگهداری حقوق، حق بیمه و طرح پس انداز
  • هزینه ­های حاشیه کارفرمایان

دستمزد، حقوق، پاداش و کمیسیون ناخالص

شما باید تمام درآمدی را که یک کارمند در طول سال مالی کسب کرده است، حساب کنید. این شامل حقوق سالانه، دستمزد اضافی و حقوق اضافه کار (در صورت وجود) است. اگر کارفرمای شما حقوق اضافه ­کاری را ارائه می­دهد، با مدیر و منابع انسانی خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای یک کارمند خاص تأیید شده است.

همچنین باید تأیید کنید که کدام یک از کارمندان کمیسیون معاملات خود را برای سازمان بسته­اند.

نگهداری مالیات کارفرمایان و کارمندان

حقوق و دستمزد

ارقام مالیاتی که از حقوق کارمندان وصول می­شود باید جداگانه ثبت شود. برخی از نمونه مالیات­ های بازپرداخت شده از کارمزد و هزینه­ های کارمندان شامل موارد زیر است:

  • مالیات بر درآمد
  • مالیات­ های تأمین اجتماعی
  • مالیات­ بر درآمد دولت (در صورت لزوم)
  • مالیات­ های دیگر (در صورت وجود)

نگهداری حقوق، حق بیمه و طرح پس انداز در حسابداری حقوق و دستمزد

بسته به مزایایی که یک کارفرما ارائه می­دهد ، آن­ها بخشی از حق بیمه مراقبت ­های بهداشتی، برنامه پس­ انداز بازنشستگی یا کمک­ های سازمان­ های غیرانتفاعی کارمند را نگه می­دارند. از این طریق می ­توانید نحوه نگهداری بخش­ هایی از حقوق کارمندان به غیر از اهداف مالیاتی را تقسیم ­بندی کنید.


همچنین بخوانید : حسابداری چیست؟


هزینه های حاشیه کارفرمایان

حسابداران حقوق و دستمزد باید هزینه کارفرمایان را برای مدیریت مزایای بهداشتی و دندانپزشکی، دادن تعطیلات با حقوق، بازنشستگی و جبران خسارت کارگر در صورت لزوم در نظر بگیرند. تمام اطلاعات جمع­ آوری شده در اینجا می ­تواند به شما در تهیه بودجه کمک کند و دریابید که آیا می­توانید مزایای ارائه شده به کارمندان را گسترش دهید یا خیر.

نمونه هایی از حسابداری حقوق و دستمزد

برای اطمینان از ثبت صحیح حقوق و دستمزد می­توانید ورودی­ ها را به سه روش جداگانه انجام دهید:

ضبط­ های اولیه: ضبط­، روش استاندارد ورود داده­ های حقوق و دستمزد است. این فقط مربوط به دستمزد، مالیات و بازپرداخت کارکنان است، نه شرکت.

دستمزد تعهدی: این ورودی در پایان دوره حسابداری یک شرکت اتفاق می­افتد. این می ­تواند هر سه ماه یا به صورت سالانه باشد، اما به اندازه شرکت و میزان اضطرار ذینفعان خارجی برای بررسی اطلاعات مالی بستگی دارد.

پرداخت های دستی: به پرداخت­ هایی غیر از پرداخت اصلی حقوق و دستمزد گفته می­شود. به طور مثال گرفتن مساعده.

نحوه شروع حسابداری حقوق و دستمزد

اگر برای شروع پیگیری لیست حقوق و دستمزد به کمک نیاز دارید، برای کمک به شروع به این مراحل دقت کنید.

  • اقلام اصلی را برای حسابداری حقوق و دستمزد مرتب کنید.
  • مدارک کارمندان را تعیین کنید.
  • مجموع پرداخت­ ها را محاسبه کنید.
  • حقوق و دستمزد سند در هر هزینه را ثبت کنید.
  • مالیات را ثبت کنید.

۱٫ مرتب سازی موارد اصلی برای حسابداری حقوق و دستمزد

هنگام شروع کار، باید در مورد نحوه دستمزد کارمندان خود تصمیمات روشنی بگیرید. انواع غرامت ارائه شده شما می ­تواند طول عمر یک کارمند و میزان تلاش لازم برای انجام کارها و پروژه­ های تعیین شده توسط مدیر آن­ها را تعیین کند.

تجزیه و تحلیل آنچه که می­بایست انجام شود:

دستمزد: ابتدا باید برای دریافت شماره شناسایی کارفرما، مشاغل خود را در اداره درآمد داخلی ثبت کنید. پس از اتمام، تصمیم بگیرید که قصد دارید چه میزان حقوق و دستمزد به کارمندان خود پرداخت کنید. شما باید مبلغی را به کارمندان پرداخت کنید که رقبا در صنعت شما به آن­ها حقوق می ­دهند.

تجزیه و تحلیل SWOT را انجام دهید تا به شما کمک کند حقوق رقبا را شناسایی کنید و ببینید آیا حقوقی که ارائه می­دهید نقطه قوت کسب و کار شما است یا خیر. نحوه پرداخت به عنوان دستمزد به نحوه ثبت اطلاعات حقوق و دستمزد مربوط می­شود.

دوره­ های پرداخت:

اگر می­خواهید کارمندانتان ساعتی یا سالانه کار کنند، می­بایست همین ابتدا آن را در نظر بگیرید. کارمندان نیمه وقت تمایل دارند که به صورت ساعتی دستمزد بگیرند، بنابراین در نظر داشته باشید که به چه تعداد کارمند و تعداد ساعات کار در شرکت خود نیاز دارید. همچنین مشخص کنید آیا می­خواهید ماهی یک بار به کارمندان حقوق پرداخت کنید یا به صورت هفته­ای پرداخت داشته باشید.

مزایا:

در مورد مزایایی که می­توانید ارائه دهید فکر کنید. از کارشناسان صنعت و همچنین بازاری که در آن کار می­کنید نیز می­توانید اطلاعاتی کشب کنید. این مزایا می­تواند بیمه درمانی، کمک هزینه آموزش و هر موضوع دیگری باشد.

حسابداری حقوق

۲٫ مدارك كارمندان را جمع كنيد

فرم­ هایی را برای کارمندان پر و تکمیل کنید. اطلاعاتی که آن­ها پر می کنند مستقیماً وارد سیستم حقوق و دستمزد می ­شود. کارمندان برای اهداف حسابداری حقوق و دستمزد باید یک سری فرم­ هایی را پر کنند.

۳٫ مجموع پرداخت ­ها را محاسبه کنید

یک نرم افزار مالی متمرکز یک روش ضروری برای بخش حسابداری حقوق و دستمزد، جهت ثبت اطلاعات حقوق و دستمزد است. با این کار در تمام مراحل انجام فرآیند از قبیل ارسال پرداخت­ های لازم و فرم­ ها به صورت الکترونیکی در وقت شما صرفه جویی می­شود.

۴٫ سند حقوق و دستمزد

برای تنظیم اسناد و مدارک مربوط به معاملات مالی سازمان، فهرست نمودارهای تنظیم حساب را پیاده­ سازی کنید. در اینجا، شما می­توانید مستقیماً هزینه­ ها و بدهی ­های خود را با استفاده از آنچه در بالا گنجانده شده حساب کنید و همچنین می­ توانید هزینه ­ها را با کسر مبلغی که از مالیات گرفته شده یا واجد شرایط مالیات است به تصویر بکشید.

۵٫ ثبت مالیات

با کسر کلیه کسورات از حقوق ناخالص، حقوق خالص کارمندان خود را دریابید. مجموع این رقم به کارمند و دولت میزان نهایی مبلغی را که به ازای هر حقوق دریافت می­ کنند؛ می ­دهد.

جمع­بندی

در این مقاله با مفاهیمی مانند حسابداری حقوق و دستمزد، آنچه در حسابداری حقوق و دستمزد گنجانده می­شود و مثال­ هایی در مورد آن و همچنین نحوه شروع کار آشنا شدیم. اگر در مهارت­ های یادگیری نحوه انجام محاسبات حسابداری دچار چالش هستید، انتخاب یک برنامه حسابداری با کیفیت کمک شایانی به شما خواهد کرد.

بیشتر بخوانید :

اصول حسابداری

پر درآمد ترین شاخه حسابداری

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو