پردرآمدترین شاخه های حسابداری کدامند

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

پردرآمدترین شاخه های حسابداری کدامند

پر درآمد ترین شاخه های حسابداری

حسابداری را می‌توان ثبت عملیات مالی مرتبط با یک تجارت دانست که رویدادهای اقتصادی را به طور جامع و سازمان یافته ثبت می‌کند. حسابداری همچنین به معنی ارائه خلاصه‌ ای از تجزیه و تحلیل عملیات‌های مالی نیز هست. در واقع حسابداری یکی از مهم‌ترین مواردی است که بدون استفاده از آن نمی‌توان یک تجارت را به پیش‌برد که به این معناست که حسابداری نوعی ضروریت برای هر شرکت به منظور پیشبرد اهدافشان محسوب می‌شود.

تاریخچه پیدایش حسابداری را می‌توان دوران باستان دانست، زیرا حسابداری از همان زمان توسط مردم مورد استفاده قرار می‌گرفته است، اما به شکل بسیار ساده‌تراز حال‌حاضر.

در آن زمان مردم تنها اطلاعات و تحرکات‌مالی تجارت خود را برروی کاغذ ثبت می‌کردند. امروزه حسابداری تکامل یافته و بسیار پیشرفت کرده است در حدی که دیگر توسط انواع نرم‌افزارهای‌حسابداری این عملیات مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

به طور کلی حسابداری را می‌توان زبان پول و تجارت تعریف کرد که شامل فرایندهای گسترده‌ای می‌شود که عبارتند از: جدول‌بندی، ثبت و ارسال، خلاصه‌نویسی، ترتیب و سازماندهی عملیات‌مالی.

به طور کلی اهمیت حسابداری آن قدر زیاد است که موفقیت هر شغل یا تجارت بدون در دسترس بودن واحد حسابداری در آن بسیار سخت، دشوار و تا حدودی غیر‌ممکن است. حال با توجه به اهمیت حسابداری ما قصد داریم تا در این مقاله از فراپیام به شما بگوییم که پردامدترین شاخه‌های حسابداری کدامند.

آشنایی با پر درآمد ترین شاخه های حسابداری

بهترین شاخه های حسابداری

پردامدترین شاخه‌های حسابداری کدامند؟ مطمئناً سوال رایجی است که توسط افراد علاقه‌مند به تحصیل در رشته حسابداری مطرح می‌گردد. دلیل پرسیدن این سوال این است که علاقه‌مندان به حسابداری تصمیم دارند تا قبل از وارد شدن به این رشته بدانند کدام یک از زیرشاخه‌های آن می‌تواند موقعیت مناسبتری از نظر مالی و عملکردی در سطح کشور برایشان به ارمغان آورد.

اما خوب است تا قبل از اینکه به دنبال پیدا کردن این باشید که پردامدترین شاخه‌های حسابداری کدامند، ابتدا اطلاعات کلی در مورد هر یک از شاخه‌های آن داشته باشید.

در این بخش از مقاله قرار است تا برای شما علاوه بر معرفی پردامدترین شاخه‌های حسابداری برای شما به توضیح انواع آن نیز بپردازیم و سعی خواهیم کرد تا تمامی جنبه‌های مهم در این زمینه را برای شما بازگو کنیم.

به طور کلی انواع شاخه‌های حسابداری عبارتند از: حسابرسی، حسابداری مالیاتی، حسابداری مالی، حسابداری مدیریتی و حسابداری قانونی. در ادامه هر یک از این موارد را کامل تر برای شما توضیح خواهیم داد.

  1. حسابداری مالی

حسابداری مالی را می‌توان به نوعی اساس و پایه کار حسابداری دانست؛ زیرا تمامی انواع دیگر حسابداری در محدوده حسابداری‌مالی قرار می‌گیرند یا اینکه بر اساس خروجی‌های حاصل از آن کار می‌کنند.

حسابداری مالی به این علت که می‌تواند نقش موثری در بهبود بخشیدن به روندهای حسابداری شرکت ایفا کند بسیار حائز اهمیت است. همچنین خیلی‌ها بر این باورند که هدف اصلی حسابداری مالی در واقع ارائه اطلاعاتی است که می‌تواند نیازهای کاربران خارجی مانند، سرمایه گذاران، مشتریان، تامین کنندگان، سازمان‌های دولتی و غیره را برآورده کند.

این اطلاعات از طریق مجموعه‌ای از صورت‌های مالی هدفمندعمومی که شامل صورت وضعیت مالی، صورت سود و زیان، صورت جریان‌های نقدی و لیست آخرین تغییرات در حقوق صاحبین سهام است به کاربران منتقل می‌شود.

  1. حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی بسته به قوانین و مقررات موجود در هر کشور بر پایه شناسایی و اندازه‌گیری سود و تعیین میزان پایه آن مشمول مالیات متمرکز می‌گردد. اگه بخواهم ساده‌تر بگویم، حسابداری مالیاتی شاخه‌ای از حسابداری است که علاوه بر تاثیر‌پذیری از قوانین و دستورالعمل‌های مالیاتی موجود در هر کشور مبتنی بر اصول حسابداری پذیرفته‌شده عمومی است.

اهمیت آن از این جهت است که حسابداری مالیاتی درآمد برآورد شده را طبق روش‌ها و اصول حسابداری مالی می‌گیرد و آن را برای مطابقت با قوانین و دستورالعمل‌های مالیاتی برای دستیابی به درآمد آماده می‌کند. در مقایسه با سایر شاخه‌های حسابداری می‌توان گفت حسابداری مالیاتی پردرآمدترین شاخه حسابداری محسوب می‌گردد.

  1. حسابداری مدیریتی

حسابداری مدیریتی بیشترین وجه‌تشابه را با حسابداری مالی دارد. در این شاخه از حسابداری با کمک رسانی مستقیم به مدیریت در تصمیم گیری از طریق تجزیه و تحلیل سودآوری، قیمت گذاری و ورود به بازار کمک می‌کند.

اهمیت حسابداری مدیریتی:

  • ارائه اطلاعات لازم برای کمک به مدیران در تصمیم گیری و برنامه‌ریزی.
  • کمک به مدیران در نظارت بر فعالیت‌های عملیاتی و فرآیند کنترل از طریق در دسترس بودن داده‌های مقایسه‌ای بین عملکرد واقعی و عملکرد برنامه ریزی شده مشخص شده در بودجه، سپس شناسایی اختلافات یا انحرافات و تجزیه و تحلیل علل آن‌ها.
  1. حسابداری قانونی

در واقع حسابداری قانونی را می‌توان نوعی حسابداری در حوزه تحقیقات قانونی و شواهد کیفری دانست. دراین نوع از حسابداری که تحت‌عنوان حسابداری قانونی توسط مردم شناخته می‌شود، افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند در دادگاه به عنوان شاهد برای شهادت حاضر می‌شوند.

همان طور که از نام این حسابداری مشهود است به معنای این است که در آن با تجزیه و تحلیل کردن نرم افزار حسابداری به دنبال کلاهبرداری و یا اختلالات و خلل موجود در محاسبات هستند و البته استفاده از این نوع حسابداری بیشتر برای بخش تحقیقاتی کاربرد دارد.

  1. حسابرسی

این حسابداری مربوط به روش‌های حسابداری لازم برای بررسی جریان حساب‌ها و قابلیت اطمینان بر داده‌هایی است که برای اشخاص خارجی فراهم می‌کنند. حسابرسی یکی از مهمترین شاخه‌های حسابداری است که طی آن شرکت موظف است تا به طور سالانه گزارشی تهیه کنند که چکیده‌ای از بیانیه حساب آن‌ها در طول آن سال باشد.

همچنین حسابرسی توسط حسابرسان حسابداری انجام می‌شود که سعی می‌کنند تا تمام جنبه‌های مالی ارائه شده به آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند. حسابرسی مالیاتی را می‌توان فرآیندی تعریف کرد که از طریق آن اظهارات مالیاتی یک شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا صحت اطلاعات موجود در آن بررسی گردد.

هدف اصلی حسابداری مالیاتی تنها تعیین صحت داده موجود در گزارش‌هایی است که شرکت‌ها تحت عنوان گزارش مالیاتی ارائه داده‌اند و بررسی این صحت توسط حسابرس صورت می‌گیرد.

شاخه های حسابداری

نتیجه‌گیری

می‌توان گفت که حسابداری در حال حاضر یکی از پر رونق‌ترین و درآمدزا‌ترین رشته‌های موجود در سرتاسر دنیا است که علاقه‌مندان زیادی هرساله سعی دارند تا با شناخت پردرآمدترین شاخه‌های حسابداری وارد این صنعت شوند و فعالیت خود را آغاز کنند.

اما نکته‌ای که این علاقه‌مندان باید آن را بدانند این است که میزان سطح درآمد شما از این رشته تنها بر اساس میزان علم فنی و تجربه شما از آن است و تنها مدرک دانشگاهی نمی‌تواند تضمین کننده استخدام شما و یا سطح درآمد شما باشد.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
3 1 رای
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو