حق و حقوق کارمند رسمی اخراج شده

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

حق و حقوق کارمند اخراج شده

حق و حقوق کارمند رسمی اخراج شده در هر صورت به موارد خاصی اشاره دارد؛ مانند عیدی همگام با کارکرد، مبلغ مانده مرخصی، حق السعی ایام تعلیق، حق بیمه متناسب با کارکرد و پاداش سالیانه مطابق با کارکرد که هر کدام از این موارد جزء حقوق اصلی کارمند اخراج شده است و در مورد مانده مرخصی کارمند شما باید مبلغ معادل آخرین حق السعی را در نظر داشته باشید.

برای به دست آوردن محاسبه آخرین حق‌السعی حقوق مسکن، اولاد، ایاب و ذهاب و پاداش همگی باید به‌صورت ماهانه به کارمند پرداخت شود که تمامی موارد را شما می‌توانید به تعداد روزهای ماه تقسیم کنید. اما در مورد حق‌السعی ایام تعلیق تنها دستمزد تنها مطرح نیست.

بلکه باید تمامی مزایای دستمزد زمان اشتغال مانند حق مسکن، پاداش، کارانه و بهره‌وری به کارمند اخراج شده تعلق بگیرد. در مورد پاداش سالیانه مطابق با کار کرد کارمند اخراج شده، باید به نسبت یک سال کار خود ۶۰ روز آخر را به عنوان دستمزد عیدی و پاداش بگیرد.

بیمه بیکاری بهترین گزینه برای کارمند رسمی اخراج شده

در مورد حق بیمه متناسب با کارکرد کارمند اخراج شده باید از بیمه بیکاری استفاده کند؛ همان‌گونه که می‌دانید بیمه بیکاری از جمله بیمه‌هایی است که برای آن دسته از عزیزانی که به هر دلیلی به صورت کاملا غیر ارادی و بدون خاص خود از کار اخراج شده‌اند تعلق می‌گیرد. این بیمه را می‌توان برای حق و حقوق کارمند رسمی اخراج شده در نظر گرفت تا هنگامی که فرد دوباره به کار مشغول شود.

امروزه بیمه بیکاری از جمله بیمه‌های بسیار مهمی است که به پرداخت مستمری بیکاری برای بیمه شدگان خود بسیار توجه دارد. در مورد نرخ پرداخت بیمه بیکاری شما باید بدانید که نرخ این بیمه با توجه به حداقل دستمزد در نظر گرفته می‌شود؛

در حالت عادی پرداخت بیمه بیکاری حدود ۸۰ درصد حقوق افراد است، که البته این ۸۰ درصد از حداقل دستمزد کارمند اخراج شده نباید کمتر باشد و ۵۵ درصد این مستمری به عنوان حداقل دستمزدی است که برای سه ماه قبل از به بیکاری پرداخت کرده است.

شرایط بیمه بیکاری برای کارمند رسمی اخراج شده

با توجه به شرایط گفته شده حق و حقوق کارمند رسمی اخراج شده در زمانی که قصد داشته باشد از بیمه بیکاری استفاده کند باید به موارد خاصی توجه داشته باشد که برای دریافت بیمه بیکاری شرایط خاصی وجود دارد.

این شرایط می‌تواند به بیمه تامین اجتماعی مربوط باشد و مهم‌تر از همه این‌که کارمند رسمی اخراج شده به هیچ عنوان نباید تبعه کشور خارجی باشد، که در این صورت نمی‌تواند از بیمه بیکاری استفاده کند. هم‌چنین این کارمند به هیچ وجه بازنشسته و یا از کار افتاده نباید باشد که در این صورت بیمه بیماری به وی تعلق نمی‌گیرد.

اما چنانچه کارمند محترم ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه نداشته باشد، وی نمی‎تواند از شرایط پرداخت بیمه بیکاری استفاده کند؛ چرا که پرداخت ۶ ماه سابقه یکی از شروط اصلی و بسیار مهم برای دریافت بیمه بیکاری محسوب می‌شود. هم‌چنین به هیچ عنوان نباید در گروه بیمه شدگان در هیچ حرفه و شغل آزاد قرار گرفته باشد؛

در صورت رویت و مشاهده این مورد سریعا بیمه بیکاری از وی سلب می‌شود و مهم‌ترین گزینه‌ای که صددرصد به کارمند اخراج شده رسمی این بیمه واگذار می‌شود اخراج از محل کار است که بدون خواست وی انجام شده.

اما بهتر است که کارمند اخراج شده بداند که حداقل باید باز پرداخت حق بیمه یک‌ساله را در فرم قرارداد خود به ثبت رسانده باشد و در پایان کار باید کارت پایان خدمت خود را برای دریافت بیمه بیکاری تحویل دهد. برای پرداخت بیمه بیکاری پرداخت حق‌بیمه و مدت آن از جمله شرایطی است که صددرصد می‌تواند روی پرداخت حق‌بیمه تاثیر بگذارد.

اعلام آمادگی کارمند رسمی اخراج شده برای اشتغال

در مورد حق و حقوق کارمند رسمی اخراج شده شما باید به این موضوع دقت بسیار زیادی داشته باشید، که کارمند مورد نظر باید اقدامات خاصی را برای دریافت بیمه بیکاری انجام دهد؛ چرا که در هر صورت این فرد به صورت غیر ارادی کار خود را از دست داده است.

 بیمه بیکاری صد در صد حق طبیعی وی است. کارمند اخراج شده تا کمتر از ۳۰ روز باید به اداره کار و رفاه اجتماعی مراجعه کند، تا بتواند با تحویل مدارک و مهم‌تر از همه ارائه و توضیح نوع تخصصی که دارد، آمادگی خود را برای اشتغال به این اداره اعلام کند.

نحوه قطع شدن بیمه بیکاری کارمند رسمی اخراج شده

قطع شدن بیمه بیکاری

اما با توجه به حق و حقوق کارمند رسمی اخراج شده باید به این نکات آگاهی داشته باشد، که قطع مستمری نیز به واسطه شرایط خاصی انجام می‌شود؛

آن هنگام که کارمند اخراج شده دوباره مشغول به کار شود به صورت کاملا طبیعی بیمه بیکاری به وی تعلق نمی‌گیرد؛ چرا که بیمه بیکاری تنها به افراد اخراج شده از کار به صورت غیر ارادی پرداخت می‌شود و چنانچه کارمند اخراج شده در زمانی که به وی پیشنهاد کاری می‌شود بدون هیچ‌گونه عذر موجهی به پیشنهاد کاری بی‌اعتنایی کند، بیمه‌بیکاری وی هر چه سریع‌تر قطع می‌شود وحتی زمانی که کارمند محترم مزد ایام بلاتکلیفی خود را دریافت کند و به شغل قبلی خود بازگردد، باید به قطع بیمه بیکاری خود بیاندیشد.

همان گونه که به این مسئله اشاره شد پرداخت حق بیمه و مدت زمان آن روی پرداخت مستمری تاثیر دارد و با تمام شدن مدت زمان مورد نظر، بیمه بیکاری کارمند به صورت خودکار قطع می‌شود؛ در آخر چنانچه کارمند فوت کند، این بیمه به خانواده وی تعلق نمی‌گیرد و سریعا قطع می‌شود.

اشتغال به کار جدید کارمند رسمی اخراج شده

حق و حقوق کارمند رسمی اخراج شده که با بیمه بیکاری تا حدودی می‌تواند اعمال شود با توجه مواردی نیز کارمند باید توجه داشته باشد؛ چنانچه دوباره به کار اولیه خود بازگردد و یا به کار جدیدی مشغول شود اما این موضوع را به اداره بیمه اطلاع ندهد، هزینه‌ای که از زمان اشتغال به کار به عنوان مستمری به کارمند اخراج شده پرداخت شده است، از وی پس گرفته می‌شود.

این هزینه باید به اداره تامین اجتماعی باز پرداخت شود و کارمند رسمی اخراج شده باید در صورت بازگشت به کار و یا قبول پیشنهاد یک شغل جدید هر چه سریع‌تر این موضوع را به اداره بیمه اطلاع دهد تا بیمه بیکاری وی قطع گردد.

کمترین و بیشترین مدت دریافت بیمه بیکاری کارمند رسمی اخراج شده

امروزه برای حق و حقوق کارمند رسمی اخراج شده بیمه بیکاری کمترین مدت دریافت پرداخت مستمری را ۶ ماه و بیشترین مدت را ۵۰ ماه در نظر گرفته است. در هر صورت به مدت زمان پرداخت حق بیمه نیز این مدت بستگی دارد. کمترین و بیشترین مدت دریافت بیمه بیکاری از سمت حمایت از مشاغل و مستمری بیکاری وزارت کار اعمال شده است.

به این دلیل که کارمند رسمی اخراج شده در طول دوران کاری خود که جویای کار است، با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم نکند و بتواند با ذهنی آرام و خیالی آسوده بدون استرس به دنبال یک شغل و حرفه مناسب دیگر باشد.

عیدی بیمه بیکاری برای کارمند رسمی اخراج شده

در مورد حق و حقوق کارمند رسمی اخراج شده بسیاری از کارمندان شاید به عیدی بیمه بیکاری نیز توجه داشته باشند. اما بهتر است بدانید که به شما عیدی و پاداش خاصی در بیمه بیکاری تعلق نمی‌گیرد به این دلیل که عیدی و پاداش از سمت کارفرما به کارگر و کارمند رسمی تعلق می‌گیرد.

اما در مورد بیمه بیکاری طرف حساب شما سازمان تامین اجتماعی است و نه یک کارفرما. به همین دلیل است که شما در حین استفاده از مزایای بیمه‌بیکاری نباید انتظار عیدی و یا پاداش خاصی را داشته باشید؛ چرا که بیمه بیکاری به نوعی یک حمایت اجتماعی در دوران بیکاری افراد محسوب می‌شود.

مزیت شغل کارمند رسمی

کارمند رسمی که به شکل پاره وقت و تمام وقت با توجه به قرارداد خود در یک مجموعه مشغول کار است؛ مهم‌تر از همه برای نوع فعالیت خود حقوق ثابتی را در پایان کار دریافت می‌کند با توجه به نوع قرارداد کارمند رسمی می‌تواند در گروه واجد شرایط‌ترین کارمندان قرار بگیرد.

مهم‌تر از  همه خدمات ویژه‌ای است که کارمند رسمی برای طول دوران خدمت خود دریافت می‌کند و به همین دلیل،  حق و حقوق کارمند رسمی اخراج شده به خوبی اعمال می‌شود بدون این که کوچکترین قصوری در این اعمال وجود داشته باشد.

دلایل اخراج از کار کارمند رسمی

دلیل اخراج کارمند رسمی

از جمله دلایلی اخراج در کار زمانی است که مدیر و کارفرما مشاهده میکند که کارمند وظیفه خود را به درستی انجام نداده است؛ البته باید این مورد را اثبات کند و به همین دلیل مستندسازی مهم‌ترین کاری است که باید به آن توجه شود؛

در ابتدای کار کارمند به صورت کتبی اخطاری را دریافت می‌کند؛ اما متاسفانه در برخی از شرایط برخی از کارمندان رسمی شاید به درستی وظایف خود را انجام ندهند. البته به این افراد باید فرصت جبران داده شود اما چنانچه این فرصت نیز چاره ساز نبود حق و حقوق کارمند رسمی اخراج شده کاملا براورد می‌شود؛ اما قوانین و حوزه کاری هر کارمند مشخص و واضح است و چنانچه کارمند رسمی به صورت کاملا آشکار این قوانین را زیرپا بگذارد اخراج وی محرز می شود.

 از جمله دلایلی که بسیار به اخراج کارمندان اشاره دارد غیبت و تاخیر بدون بدون دلیل موجه است؛ اگر این کار تکرار شود در ابتدای به وی تذکر و در مراحل بعدی به اخراج کارمند منتهی می‌شود. البته با توجه به دلایل پزشکی نمی‌توان به اخراج کارمند بند فکر کرد.

اما بدون عذر موجه به خاطر تاخیرهای تکراری بسیاری از کارمندان از کار اخراج می‌شوند حتی به واسطه این که به صورت رسمی قرارداد دارند.

 اما این موارد نیز از جمله موارد کلیدی و پابرجا است که خشونت و تعرض می‌تواند به اخراج کارمندان رسمی بیانجامد؛ چرا که کارمند باید در محیط کار جو آرامی را به وجود آورد و مهم‌تر از همه اخلاق حسنه داشته باشد.

هرگونه تهدید، فشار و خشونت بدون هیچ‌گونه تفکری به اخراج وی اشاره دارد، اما شما باید بدانید که با تمام این موارد حق و حقوق کارمند رسمی اخراج شده کاملا پابرجا است و باید هر چه سریع‌تر به وی داده شود.

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به اخراج کارمند رسمی منجر شود مشاهده مصرف مواد مخدر و اعتیاد به هر ماده دیگر است؛ چراکه کارمند از کار خود تعلیق می‌شود و به همین دلیل متاسفانه امروزه بسیاری از اخراج کارمندان رسمی شاید به این دلیل بستگی داشته باشد. اما بازهم حق و حقوق کارمند رسمی اخراج شده به صورت تمام و کمال به وی پرداخت می‌شود.

هرگونه اختلاس دزدی و فعالیت غیر قانونی دیگر باعث اخراج کارمند رسمی می‌شود؛ این اخراج نیز با چنین شرایطی می‌تواند به عنوان یک سوء پیشینه برای یافتن شغل جدید افراد را با مشکل روبه‌رو کند.

اما سعی کنید در هنگام تقاضای کار به هیچ عنوان اطلاعات جعلی را در اختیار مقامات مربوطه قرار ندهید؛ چرا که حتی اگر شما به صورت رسمی مشغول به کار باشید، در صورت روشن شدن اطلاعات جعلی بدون هیچ‌گونه معطلی شما از کار رسمی خود برکنار می‌شوید.

معایت بیمه بیکاری کارمند رسمی اخراج شده

با توجه به این که بیمه بیکاری از جمله حق و حقوق کارمند رسمی اخراج شده معایب خاصی و یا مشکلات خاصی را در آینده برای کارمندان رسمی ایجاد نمی‌کند و هیچ گونه تاثیر مخرب و منفی در آینده شغلی وی ندارد.

به این علت که نوع دریافت مستمری به مدت زمان پرداخت بیمه افراد برمی‌گردد و جزء سابقه بیمه کارمند رسمی محسوب می‌شود؛ اما در هر صورت پیشنهاد ما به شما این است که دو سال آخر قبل از بازنشستگی خود را به هیچ عنوان از بیمه بیکاری استفاده نکنید، تا بتوانید از بیمه بازنشستگی به نام و حسن در زمان مورد نظر خود بهره ببرید.

مزیت استخدام رسمی در ایران

استخدام‌های رسمی در ایران شرایط خاصی دارند که در ابتدای کار گزینش مهم‌ترین مرحله‌ای است که باید به ان توجه شود و البته آزمون‌های خاص و بسیاری از روندهای دیگر را نمی‌توان در این جا به راحتی توضیح داد.

اما سلامت کامل روحی، روانی و جسمی و نداشتن هیچگونه سابقه و عدم اعتیاد و مهم‌تر از همه تابع قوانین جمهوری اسلامی از جمله شرایط مهم برای استخدام رسمی در ایران محسوب می‌شود؛ البته بعد از قبولی در استخدامی افراد ۲ تا ۵ سال را به صورت آزمایشی باید سپری کنند تا بتوانند توانمندی، استعداد و لیاقت خود را ثابت کنند.

بعد از این مدت با توجه به استعداد و توانمندی افراد استخدام این افراد به صورت رسمی ثبت می‌شود که در ایران فواید بسیاری برای استخدام رسمی ذکر شده است.

 مهم‌ترین این فواید رسمی شدن حقوق و دستمزدی است که افراد به راحتی می‌توانند به عنوان یک درآمد کاملا مطمئن روی آن حساب باز کنند. بدون هیچ گونه ابهامی کارمندان رسمی مطمئن هستند که دولت در پایان کار حقوق آن‌ها را تامین می‌کند.

 اما کارمندان رسمی این اختیار را دارند که حتی در حین کار و فعالیت خود به ادامه تحصیل نیز بپردازند، که صددرصد روی سمت و ارتقا شغلی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. به هیچ وجه اخراج کارمندان به آسانی صورت نمی‌پذیرد؛ اما در هر صورت در برخی از شرایط که به آن اشاره شد، کارمند رسمی نیز از کار اخراج و یا تعلیق می‌شود که در این بین حق و حقوق کارمند رسمی اخراج شده کاملا  به وی پرداخت می‌شود.

سخن پایانی

حق و حقوق کارمند رسمی اخراج شده به صورت کامل مانند مبلغ مانده مرخصی، حقوق ایام تعلیق، بیمه متناسب با کارکرد و پرداخت سالیانه مطابق با کارکرد به وی اعطا می‌شود؛ چرا که تمام این حقوق به واسطه خدماتی است که در دوران خدمت خود انجام داده است.

 اما استفاده از بیمه بیکاری نیز از جمله مواردی است که کارمند رسمی اخراج شده می‌تواند از آن استفاده کند؛ البته کمتر از ۳۰ روز کارمند باید به اداره رفاه مراجعه کرده و تخصص خود را اعلام کند، تا برای وی یک شغل و کار مناسب مشخص شود. شما باید بدانید که برای دریافت بیمه بیکاری نیز شرایط خاصی وجود دارد که هر کدام از این شرایط را کارمند رسمی که اخراج شده است؛

باید به آن باید توجه داشته باشد، شرایطی مانند نداشتن بیمه بازنشستگی از کار افتادگی و یا حتی اخراج باید کاملا اجباری باشد تا بتواند از بیمه بیکاری به نحو احسن استفاده کند.

با توجه به مزیت‌هایی که برای شغل رسمی عنوان شد شما باید بدانید که با توجه به چهارچوب خاص استخدام رسمی چنانچه کارمند تخلفات خاصی را شامل شود، به صورت کاملا اصولی و در مراحل خاص از کار اخراج و به خاطر تخطی‌های خاصی که انجام داده است تعلیق می‌شود؛ با این حساب باز هم حق و حقوق کارمند رسمی اخراج شده کاملا محفوظ است.

استفاده از بیمه بیکاری برای کارمند اخراج شده ضرر و و عیب خاصی را به وجود نمی‌آورد. تنها باید بدانند که حداقل تا دوسال قبل از بازنشستگی بهتر از این بیمه استفاده نکنند، تا در دوران بازنشستگی برای مستمری وی مشکلی به وجود نیاید. بیمه بیکاری بدون شک می‌تواند کارمند رسمی اخراج شده را در دوران بیکاری از هرنوع استرس و اضطراب دور کند تا با ذهنی ارام بتواند جویای کار باشد.

بیشتر بخوانید :


نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
4 1 رای
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو