بیمه کارفرما چیست؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

بیمه کارفرما

معنای بیمه کارفرما چیست؟ چه افرادی شامل بیمه کارفرما هستند؟ میزان حق بیمه کارفرمایان تامین اجتماعی چقدر است؟ همچنین مزیت­ها و یا معایبی که بیمه کارفرمایی دارد چیست؟ هدف کلی ما در این محتوا ارائه تعریف کامل در رابطه با بیمه کارفرما و مورد بررسی قرار دادن تمام مزیت­ ها و معایب بیمه کارفرمایی است.

 تمام کسانی که سوالاتی در رابطه با این موارد دارند می­‌توانند تا انتهای مطلب با ما همراه باشند تا اطلاعات کامل و دقیقی را در رابطه با بیمه کارفرما کسب نمایند.

بیمه کارفرما چیست؟

قبل از این که تعریف دقیقی از بیمه کارفرمایی داشته باشیم لازم به ذکر است که تمام کارفرمایان موظف هستند تا تمام کارگران و کارکنانی که تحت پوشش آنها هستند را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بدهند که در حالت عامیانه به آن بیمه اجباری تامین اجتماعی نیز گفته می­شود. بر حسب قوانینی که مشخص شده کارفرمایانی که کارمندان خود را بیمه نکنند موظف به پرداخت جریمه هستند.

تمام کارفرمایانی که از این موضوع امتناع می‌کنند به خاطر قوانین بسیار مهمی که وضع شده است مورد مجازات قرار خواهند گرفت. متاسفانه در حال حاضر افراد زیادی هستند که برای اجتناب از بیمه کردن کارمندان خود شرکت را به صورت رسمی ثبت نمی‌کنند.

این مورد باعث می‌شود تا اداره بیمه اطلاعات دقیقی از این شرکت­ ها نداشته باشند که این مورد هم در صورت تشخیص مشمول جریمه خواهد بود. تمام کسانی که در شرکت‌های مشخصی کار می‌کنند و بیمه نشده‌اند می‌توانند نسبت به کارفرمای خود شکایت را به سازمان تامین اجتماعی ارجاع بدهند.

لازم به ذکر است که کارفرمایان نیز مانند کارمندان می‌توانند از خدمات تامین اجتماعی بهره مند شوند مثلاً دریافت خدمات درمانی، حقوق بازنشستگی، از کار افتادگی و سایر خدمات در صورتی که تحت پوشش بیمه کارفرمایان تامین اجتماعی قرار بگیرند امکان پذیر است.

میزان حق بیمه کارفرمایان تامین اجتماعی چقدر است؟

برحسب قوانینی که از طرف سازمان تامین اجتماعی وضع شده است میزان بیمه کارفرمایان با میزان حق بیمه کارگران و کارکنان یکسان بوده و حدود ۲۷ درصد باید از حداکثر دستمزد کارکنان شرکت مربوطه بیشتر باشد. لازم به ذکر است که کارفرمایان شامل بیمه بیکاری نمی­‌گردند، در صورتی که کارکنان و کارمندان شامل این بیمه می‌شوند.

اگر سابقه کار کارفرمایان کمتر از ۱۰ سال باشد در این حالت میانگین حق بیمه، بر حسب حداقل و حداکثر دستمزد پرداخت شده محاسبه می­‌شود. ولی اگر سابقه کار کارفرما، بالای ۱۰ سال باشد در این حالت میزان حق بیمه بر حسب میانگین دستمزد در سال آخر کار او محاسبه می‌­گردد.

مزایا و معایب بیمه کارفرما چیست؟

مزایای بیمه کارفرما

یکی از مزیت ­های بیمه کارفرمایی این است که مانند بیمه اجباری تامین اجتماعی در صورت پرداخت نکردن حق بیمه شامل جریمه نمی­گردد. در واقع حق بیمه کارفرمایان اختیاری بوده و به وسیله خود کارفرما پرداخت می­‌گردد که در حالت کلی کارفرماها، حدود سه ماه فرصت دارند تا این حق بیمه را پرداخت نمایند.

از معایب بیمه کارفرمایی این است که شامل بیمه بیکاری نمی‌شود. لازم به ذکر است که به خاطر این که بیمه بیکاری در میزان حقوق بازنشستگی تاثیر دارد، به همین دلیل اکثر کارفرمایان تعلق نگرفتن آن را، یک امتیاز حساب می‌کنند.

چه افرادی شامل بیمه کارفرمایان می‌شوند؟

بر حسب قوانین مشخص شده میزان حداقل و حداکثر سن برای این که بتوان از بیمه کارفرمایی استفاده کنید ۱۸ و ۵۵ سال است. کسانی که در این بازه سنی قرار دارند می‌توانند از خدمات ارائه شده به وسیله بیمه کارفرمایان استفاده نمایند.

مراحل دریافت بیمه کارفرمایان چگونه است؟

ابتدا باید کارفرما درخواست خود را مبنی بر دریافت بیمه کارفرمایی به سازمان تامین اجتماعی ارائه بدهد. سپس نمایندگان این سازمان درخواست ارائه شده توسط فرد مذکور را مورد بررسی قرار می‌دهند. اگر شرایط مناسب باشد و مشکلی وجود نداشته باشد بعد از دریافت تاییدیه باید یکسری آزمایشات و معاینات پزشکی انجام شود، سپس بیمه کارفرمایی تعلق می­‌گیرد.

تمام مواردی که باید در مورد بیمه کارفرمایی بدانید

در حالت کلی بیمه کارفرمایی یک مدل دیگر از بیمه تامین اجتماعی است. سازمان تامین اجتماعی نیز یکی از سازمان‌های بسیار مهم و بزرگ است که با هدف تامین نمودن رفاه کارمندان و کارفرمایان تمام تلاش خود را می‌کند.

این سازمان با ارائه کردن شرایط خاص و ارائه خدمات خاص در رابطه با بیمه­ های ارائه شده بتواند بسیاری از مشکلات کارفرمایان و کارگران را برطرف نماید. باید از تمام خدمات ارائه شده بر حسب مقرراتی که از طرف سازمان تعریف شده است استفاده کرد.

در حالت کلی می‌توان گفت که سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان عمومی و همگانی برای بیمه است که خدمات خاصی را به افراد ارائه می‌دهد. هر کسی بر حسب شرایطی که دارد می‌تواند از خدمات بیمه بهره‌مند گردد.

شرایط بیمه تامین اجتماعی

با توجه به این که کارفرمایان، کارگران و کارکنان خود را بیمه می‌کنند ولی به گونه‌ای کارفرمایان نیز نیاز به دریافت بیمه خاص دارد. ممکن است به خاطر بروز شرایطی نیاز به دریافت خدمات خاص داشته باشد که خوشبختانه با وجود سازمان تامین اجتماعی امکان دریافت بیمه کارفرمایی به راحتی امکان پذیر شده.

کارفرمایان می‌توانند با ارائه درخواست مشمول این خدمات شده و تحت بیمه سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند.

قوانین بیمه کارفرمایان

بر حسب قوانینی که از طرف سازمان تامین اجتماعی وضع شده است بر حسب ماده ۳۹ تمام کارفرماها موظف هستند تا تمام کارگران و کارمندان خود را تحت بیمه در آورند و حق بیمه آن‌ها را پرداخت نمایند. در حالت کلی حق بیمه حدود ۳۰ درصد حقوق پرداخت شده به کارکنان است که در حالت کلی ۷ درصد آن سهم کارگر بوده و ۲۳ درصد سهم کارفرما است.

در صورت عدم پرداخت این حق بیمه، کارفرما مربوطه جریمه می‌­گردد و سازمان تامین اجتماعی قوانین بسیار سخت‌گیرانه و محکم را برای این امر وضع کرده است و حامی حقوق کارگران و کارمندان است. در واقع مهم‌ترین ویژگی که بیمه کارفرمایی برای کارفرمایان دارد این است که در دوران بازنشستگی می‌توانند خدمات ویژه را دریافت نمایند.

در واقع می‌توان گفت که سازمان تأمین اجتماعی یک شرایط بسیار عالی و ایده آل را برای کارفرما­ها در نظر گرفته است. تمام کسانی که به تمام قوانین مشخص شده از طرف تامین اجتماعی اهمیت بدهند و آن‌ها را رعایت کنند می‌توانند بدون بروز هر هیچ گونه مشکل روند کاری را به بهترین شکل ممکن سپری کرده و موقع بازنشستگی خدمات عالی را دریافت نمایند.

چه خدماتی توسط سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌شود؟

قرارداد کارفرما

تمام خدماتی که به وسیله سازمان تامین اجتماعی بر حسب سازمان بین‌المللی کار و تامین اجتماعی مشخص گردیده است. در تمام کشورها سازمان­های تامین اجتماعی موظف هستند تا به تمام تعهدات مشخص شده عمل نمایند. در لیست زیر چند نمونه از رایج‌ترین خدمات و تعهداتی که از طرف سازمان تامین اجتماعی ارائه داده می‌شود بیان شده است:

  • پرداخت کردن حقوق بازنشستگان
  • پرداخت کردن حقوق از کار افتادگان
  • پرداخت کردن حقوق بازماندگان
  • پرداخت کردن حقوق بیکاری
  • پرداخت کردن دستمزد هایی که فرد دچار بیماری‌های خاصی می‌شود
  • پرداخت دستمزد فرد در ایام بارداری
  • پرداخت کردن هزینه برای خرید ابزارها و وسایل پزشکی
  • پرداخت هزینه ازدواج
  • همچنین پرداخت هزینه کفن و دفن

بررسی دقیق طرح بیمه کارفرمایی

در حالت کلی سه بخش اساسی در سازمان تامین اجتماعی وجود دارد که بخش اول بیمه­ گر،  بخش دوم بیمه شده که کارگر و کارفرما هستند و بخش سوم تمام خدمات و تعهداتی است که باید از طرف سازمان تامین اجتماعی ارائه داده شود. باید کارگران و کارفرمایان خدمات مشخص شده از طرف این سازمان را به صورت کامل دریافت نمایند.

این خدمات می‌تواند شامل تعهداتی در رابطه با پرداخت مالی، پزشکی، حقوق بازنشستگی، از کارافتادگی و یا سایر موارد مشخص شده باشد.

در حالت کلی کارفرما در طول بازه زمانی که مشغول به فعالیت است باید کارگران و کارکنان خود را از لحاظ بیمه تامین نماید و بعد بیمه آن‌ها را پرداخت کند وقتی که کارفرما به دوران بازنشستگی می‌رسد در این حالت سازمان تامین اجتماعی حقوق کارفرما را پرداخت می‌نماید یک شرایط مناسب برای کارفرما­ها در دوران بازنشستگی توسط سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است.

شرایط ارسال لیست بیمه کارفرما چگونه است؟

لیست بیمه به همراه لیست کارکرد را کارگران و تمام اعضای شرکت به صورت کامل تنظیم می­گردد. این لیست ممکن است به صورت دستی یا اینترنتی به کارفرما برسد و کارفرما باید تمام اطلاعات و جزئیات مورد نیاز را تکمیل نموده و به تامین اجتماعی ارجاع دهد.

مقایسه بیمه کارفرمایان با بیمه مشاغل آزاد

یکی از اصلی‌ترین سوال­ های افراد این است که بیمه کارفرمایان بهتر است یا بیمه مشاغل آزاد؟ این دو چه تفاوت ­هایی با هم دارند؟ مزیت‌های هرکدام چیست؟ باید کدام گزینه را انتخاب کنیم؟ که در حالت کلی میزان حق بیمه آزاد حدود ۲۶ درصد دستمزد توافق شده است.

این مورد برای کارفرمایان حدود ۲۷ درصد بوده  و لازم به ذکر است که سازمان تامین اجتماعی شرایطی بسیار خاص و ویژه را برای کارفرمایان مشخص کرده است. بر حسب شرایط شما هر کدام از موارد بیان شده می‌تواند مفید باشد و در اکثر مواقع بیمه کارفرمایی ترجیح داده می­شود.

معنای حق بیمه چیست؟

حق بیمه به معنی برخورداری یک سازمان از بیمه و مزایایی است که سازمان بیمه تامین اجتماعی ارائه می­دهد در مقابل پرداخت وجوهی مشخص.

بر حسب ماده ۲ قانون تأمین اجتماعی تعریف شده: در واقع به معنای بیمه بدین گونه است که کارفرما برای این که بتواند کارگران و کارمندان خود را بیمه نماید باید مبلغی را به شرکت سازمان بیمه پرداخت کند.

حق بیمه چه پرداخت­ هایی را شامل می‌شود؟

در لیست زیر چند نمونه از مواردی که شامل پرداخت حق بیمه هستند بیان شده است:

  • اضافه کاری
  • دستمزد
  • حقوق
  • مزایای مستمر شغلی
  • حقوق مربوط به ایام تعطیل
  • پاداش­ های مستمر
  • میزان دریافتی افراد کارآموز
  • کمک خرج منزل
  • میزان پرداختی به دلیل حضور در جلسات

چه مواردی شامل پرداختی ­های حق بیمه نمی­شود؟

بیمه

در لیست زیر از مهم‌ترین مواردی که شامل پرداخت حق بیمه نمی­شوند بیان شده است:

  • عیدی شامل پرداخت حق بیمه نمی‌شود.
  • هزینه ­هایی که برای سفر و ماموریت مشخص می­‌شوند شامل بیمه نیستند.
  • بازخرید ایام مرخصی شامل حق بیمه نمی­شود.
  • میزان پاداشی که به نهضت سوادآموزی اختصاص داده می‌شود شامل حق ‌بیمه نیست.
  • حق التضمین شامل حق بیمه نمی­گردد.
  • هزینه­ هایی که برای کمک خرید احتیاجات منزل در صورت بیماری اختصاص داده می‌شوند شامل حق بیمه نیستند.
  • میزان پاداش که در صورت افزایش یافتن تولیدات اختصاص داده می‌شود شامل از بیمه نمی­‌گردد.

مزیت ­های حق بیمه در صورت داشتن بیمه تامین اجتماعی

  • امکان دریافت بیمه بیکاری برای افراد امکان‌پذیر می‌شود.
  • همچنین امکان دریافت بیمه درمانی حوادث و دستمزد دوران بیکاری امکان پذیر می­شود.
  • امکان دریافت کمک هزینه در ایام بارداری برای بانوان امکان‌پذیر می‌­شود.
  • امکان دریافت کمک هزینه هنگام ازدواج امکان‌پذیر می‌­شود.
  • امکان دریافت کمک هزینه­ هایی در رابطه با خرید سمعک، عینک، پروتز، ویلچر و… می‌شود.
  • همچنین می­توان مستمری مربوط به از کار افتادگی و بازنشستگی را دریافت کرد.

بررسی جزئی­تر حق بیمه

تمام کسانی که در بخش‌های دولتی یا خصوصی فعالیت دارند باید ماهانه مبلغی از حقوق را به عنوان حق بیمه پرداخت نمایند. این حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود و تمام افراد کارفرما و کارگر موظف به پرداخت این حق بیمه هستند.

با توجه به این که بحث بیمه در مشاغل تمام افراد در تمام اصناف، بسیار حائز اهمیت است و به گونه‌ای تضمین کننده دریافت مزایای خاص و دریافت حقوق بازنشستگی در دوران سالمندی محسوب می‌شود.

به همین دلیل تمام سازمان‌ها، شرکت ها و افراد باید نهایت دقت را در بحث ثبت نام و پرداخت حق‌بیمه داشته باشند تا بتوانند هنگام بازنشستگی از مزایای خاصی که به وسیله سازمان تامین اجتماعی به کارفرما و کارگر­ها اختصاص داده می‌شوند بهره‌مند گردند.

در واقع سازمان تامین اجتماعی دارای مقررات و قوانین خاص بوده و بر حسب شرایط خاص میزان حق بیمه برای کارفرما و کارگر­ها محاسبه می‌شود. هر کسی بر حسب شرایط و موقعیت کاری که دارد می‌­تواند از این مزیت­ ها بهره‌مند گردد. در حالت کلی پرداخت حق بیمه کارمندان و کارگران به عهده کارفرما بوده و بر حسب موارد خاصی محاسبه می­شود.

در واقع ۳۰ درصد حقوق دریافتی به عنوان حق بیمه تعلق می‌گیرد که در حالت کلی ۲۳ درصد از این ۳۰ درصد به عهده کارفرما بوده و تنها ۷ درصد آن از حقوق کارمندان و کارگران کسر می‌شود. در حالت کلی از ۲۳ درصدی که کارفرما پرداخت میکند ۳ درصد آن به بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد.

بر حسب قوانین و مقررات خاصی که از طرف سازمان تامین اجتماعی مشخص شده است و تمام افرادی که در ارگان‌های دولتی و خصوصی مشغول به فعالیت هستند.

 باید از طرف کارفرما بیمه شوند و اگر افراد از این مورد امتناع نمایند در صورت تشخیص، توسط سازمان تامین اجتماعی جریمه خواهند شد. پس کارکنان بخش ­های مختلف در صورتی که بیمه نشوند بهتر است به سازمان تامین اجتماعی شکایت کنند؛ شکایت باعث می‌شود تا بحث عدم بیمه شدن کارمندان و کارگران به وسیله کارفرما بررسی گردد.

متاسفانه در برخی مواقع بعضی از صاحبان شرکت‌ها برای این که کارکنان خود را بیمه نکنند نسبت به ثبت شرکت و رسمی نمودن کسب و کار خود امتناع می­‌کنند. در صورتی که تنها کارکنان و کارمندان این بخش ­ها بهترین گزینه هستند تا در اسرع وقت شکایت مربوطه را به سازمان بیمه ارجاع دهند بدین ترتیب می‌توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد.

نتیجه گیری در رابطه با بیمه کارفرما و مزیت و معایب آن

در حالت کلی تمام افراد چه کارفرمایان و چه کارکنان و کارگران در تمام بخش‌ها نیاز به عضویت در سازمان بیمه دارند تا از مزیت­ های خاص این سازمان بهره‌مند گردند. پس اگر شما هم می‌خواهید آینده کاری تضمین شده‌ای داشته باشید و از حقوق بازنشستگی و سایر مزایایی که بیمه ارائه می‌دهند بهره‌مند شوید؛ مثلا برای بهره‌مندی از انواع کمک خرج هنگام بروز حوادث مختلف و… در این حالت ثبت نام در سازمان بیمه بسیار مهم و حائز اهمیت است.

در واقع تمام افراد باید نسبت به این موضوع اهمیت دهند و به هیچ عنوان به دلیل سهل انگاری­ ها و یا بهانه‌های مختلف کارفرمایان نسبت به عدم بیمه شدن بی‌تفاوت نباشند. چون بحث بیمه در کسب و کارهای مختلف برای کارکنان و کارگران بسیار مهم و حائز اهمیت است و مزایای خاصی به این افراد تعلق می‌گیرد.

متاسفانه بی مسئولیتی برخی از کارفرمایان باعث می‌شود تا برخی از کارگران از این مزایا بهره‌مند نشوند. در این صورت خیلی راحت می‌توان با شکایت نسبت به کارفرما مربوطه نسبت به عدم دریافت بیمه شرکت یا سازمانی خاص، اقدامات لازم را انجام داد.

خوشبختانه بر حسب قوانین بسیار مهم و سرسختی که از طرف سازمان تامین اجتماعی مشخص شده است تمام کسانی که به هر دلیلی در هر شرایطی نسبت به بیمه کردن کارکنان خود امتناع ‌نمی‌کنند جریمه‌های بسیار سنگینی را باید پرداخت نمایند. همچنین باید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به بیمه کردن کارکنان و کارمندان خود اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید :


نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو