اهمیت مدیریت ارتباط با تامین کنندگان

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

مدیریت ارتباط با تامین کنندگان

افزایش رقابت در بازار کار جهانی باعث شده تا میان مشتری و تولید کننده شرایط جدید فراهم شود تا در راستای کاهش هزینه ها و انعطاف پذیری و توسعه سازمان با هم روابطی پایدار و مدیریت شده داشته باشند.

از طرفی هدفمند شدن فعالیت ها و کسب و کارها و عدم دخول کسب و کار در فرآیندهای سخت و پیچیده به منظور افزایش سرعت و درآمد موجب شده تا کسب و کارها به کمک پیمانکاران یا هولدینگ های خود بتوانند نیاز مشتریان را در حداقل زمان به بهترین شکل مرتفع نمایند. بنابراین این روابطه استراتژیک با تامین کنندگان میتواند در موفقیت کسب و کار تاثیر گذار باشد.

به عبارتی میتوان گفت : همانطور که سازمان ها باید روابط خود با مشتریان را توسعه دهند، میبایست با تامین کنندگان خود هم این روابط را توسعه دهند تا در تامین نیازهای مشتری سربلند باشند. با گسترش ارتباطات و جهانی شدن بستر ارتباطی امروزه این روابط از استانداردها وتعاریف و دسته بندی های روشنی برخوردار هستند.

روابط داخلی و درون سازمانی ، روابط مستقیم با تامین کننده ها، روابط با لایه اول و دوم تامین کننده ها و روابط با کل زنجیره تامین از جمله روابطی است که هارلند(۱۹۹۶) در کسب و کارها به آن اشاره نموده است.

شکل این روابط می تواند به شکل عمودی (پیوند سنتی میان تولید کننده ، تامین کننده) و یا افقی (روابط بر اساس اعتماد ، عملیات مشترک )تغییر یابد.

دغدغه ها در مدیریت ارتباط با تامین کنندگان

مدیریت زمان چرخه در منبع یابی کالاها و خدمات و پیش بینی آن همواره یکی از دغدغه هایی است که مدیران لجستیک با آن دسته و پنجه نرم می کنند . برای مثال اگر قطعه ای قرار است جایگزین شود، در چه زمان و با چه هزینه و کیفیتی و توسط چه کسی امکان آن میسر می باشد.

دسترسی به عملکرد تامین‌کنندگان و بررسی سبقه فعالیت آنها همواره میتواند در انتخاب صحیح یک تامین کننده و پیشبینی رفتاری برای تامین موارد از دیگر دغدغه ها برای مدیران می باشد. همچنین دسترسی به قیمت و کیفیت خدمات و محصول ارائه شده در کمترین زمان برای تصمیم سازی در سازمان میتواند اهمیت بسزایی داشته باشد.

استاندارد نمودن تصمیمات در عملیات تامین کالا و مواد و نحوه پرداخت آن میتواند تا حد زیادی به این دغدغه ها در کسب و کارهای امروزی خاتمه دهد.

استانداردها در مدیریت ارتباط با تامین کنندگان

بر اساس استانداردهای از قبل پیاده سازی در روش های Iso شما میتوانید نحوه ارتباط با تامین کننده را مدیریت کنید. امروزه ارزیابی میزان تولید تامین کننده ها، طراحی پرسشنامه های ارزیابی ، دسته بندی کردن پاسخ های جمع آوری شده تامین کننده ها، رصد فعالیت های تامین کننده و بررسی و مدیریت کیفیت (TQM) توسط نرم افزارهای ISO به راحتی قابل پیاده سازی و انجام می باشد.

در صورتی که پارامترها کمیتی و کیفیتی مورد نیاز شما تعیین شد به راحتی میتوانید با استفاده از استانداردهای زنجیره تامین کالا مثل JIT (Just In Time) ارتباط خط تولید خود را با تامین کنندهای مشخص برقرار نمایید.

برای مثال مسافت یکی از عوامل مهم در زنجیره ارتباطی کسب و کار شما با تامین کننده کالا است. روشن است ریسک عدم رسیدن قطعه ای که از استرالیا برای شما ارسال می شود ، در مقایسه با قطعه ای که در داخل شهر شما تولید می شود بسیار زیاد می باشد.

یکی دیگر از مواردی که در استاندارها مد نظر قرار میگیرد بحث کیفیت (TQM) وتغییرات در طول مدت زمان همکاری با تامین کننده ها می باشد. لذا بر این اساس استانداردهایی در قالب QC وجود خواهد داشت تا همواره کیفیت کالایی که از سمت تامین کننده برای شما ارسال می گردد مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته و سپس به خط تولید انتقال یابد.

ارائه برنامه زمان بندی یکی دیگر از پارامترهایی است که JIT بر اساس آن به مدیریت خط تولید و تامین کنندگان میپردازد.

مشخص نمودن فرمولاسیون و روش های تولیدی :

معمولا در صنایع تولیدی ، تولید محصولات بر اساس یک یا چند فرمول از پیش مشخص شده تعیین می شود (BOM) ، این امر باعث می شود تا تعیین بهای تمام شده محصول پیش از انبوه سازی آن مشخص شود. فرض کنید خودرویی که دارای هزاران قطعه و ماژول است فقط به خاطر نبود یک پیچ در انبار بماند، در این صورت خودرویی که ارزش زیادی دارد فقط به علت نبود یک قطعه ارزان قیمت می بایست در انبار خاک خورده شود.

در این میان کارشناسان و مدیران مربوطه با استفاده از روش ها و فرمول کدهای جایگزین یا روش تولید را تغییر خواهند داد و یا عملیات جایگزینی تامین کننده را پیش رو خواهند گذاشت.

بنابراین تولیدکنندگان می بایست با استفاده از بستر های نرم افزاری که از قبل فراهم نموده اند از آخرین نرخ قیمت ماژول ها و قطعات و میزان کیفیت آن توسط سایر تامین کنندگان با خبر باشند تا در کسری از زمان عملیات جایگزینی را انجام دهند.

نرم افزارها فراهم شده برای واحدهای تولیدی توسط فراپیام :

نرم افزار مالی فراپیام این امکان را به شما خواهد داد تا با استفاده از گزارشات متفاوت بتوانید بهترین تامین کننده در ارائه خدمات و محصولات انتخاب نمایید. همچنین این سیستم با استفاده از فرآیندهای فرمولاسیون و تولید با انتخاب بچ تولیدی و مشخص نمودن تامین کننده و بهای تمام شده کالای تولیدی سازمان شما را در زنجیره تامین سازمان شما از اولین مراحل تولید تا فروش و ارائه خدمات پس از فروش همراهی نماید.

در واقع برای مثال شما خواهید توانست یک قطعه را از زمان مصرف در برنامه ریزی تولید تا زمان خدمات پس از فروش رصد کنید و اگر مشکلی برای قطعه پیش آمد به راحتی با تامین کننده آن در تماس باشید .

سخن آخر :

شما همراهان عزیز نیز بدون شک در این زمینه تجارب ارزشمندی دارید بسیار خرسند خواهیم شد اگر تجارب خود را با ما در میان بگذارید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو