تفاوت حسابداری مالی و مدیریتی

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

تفاوت حسابداری مالی و مدیریت

حسابداری واژ‌ه‌ای است که بسیاری از ما با آن روبرو شده و ممکن است خیلی از ماها معنی واقعی این واژه را نداریم. حسابداری و مدیریت مالی دو کلمه‌ای است که بسیاری از اوقات در کنار یکدیگر قرار می گیرند اما بیشتر ما تفاوت حسابداری و مدیریت مالی را نمی دانیم لذا در ادامه معنی هر کدام از این واژه ها را به صورت دقیق مشخص کرده‌ایم.

حسابداری: فرآیندی که در آن شناسایی، اندازه گیری، ثبت و گزارشگری اطلاعات مالی و اقتصادی شرکت ها صورت می پذیرد، حسابداری است. در واقع این فرآیندها با هدف تصمیم‌گیری‌های آگاهانه به وسیله استفاده کنندگان از این اطلاعات صورت می‌پذیرد و حسابداری به گونه‌ای است که نگاهی رو به عقب دارد و اطلاعات آن تماماً تاریخ محور است و در این علم به ثبت و ضبط وقایع گذشته می پردازند.

ممکن است شما هم با واژه دفترداری و حسابداری در کنار یکدیگر مواجه شده باشید، دقت کنید که گاهی به اشتباه حسابداری و دفترداری را کنار یکدیگر می آورند اما در واقع این دو واژه با هم یکی نیستند و تفاوت دارند.

در واقع دفترداری بخشی از حسابداری است که شامل ثبت، طبقه بندی و خلاصه سازی مبادلات تجاری می‌شود. در زمان‌های قبل عملیات حسابداری و اطلاعات حسابداری صرفا در دفاتر حساب ثبت نشد اما این روزها با استفاده از نرم افزار حسابداری و ارائه ثبت اطلاعات در کامپیوتر ، کار حسابدارها بسیار دقیق‌تر شده است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر شرکت، حسابداری آن بخش است. حسابداران معمولاً جایگاه بسیار مهم و ویژه‌ای در سازمان‌ها دارند و باید بتوانند وظایف خود را جز به جز انجام داده و برای بهبود عملکرد سازمان تلاش کنند. به طور کلی حسابدار باید بتواند مهارت‌های دفترداری داشته باشد و هزینه‌ها را حسابداری کند.

بودجه بندی و حسابداری مدیریت از جمله وظایف تکنیکی است که برای حسابدار عنوان می گردد. حسابرسی، تصمیم‌گیری و گزارشگری از دیگر وظایف حسابدار خبره بوده و هر حسابدار باید مهارت های تحلیلی و طراحی سیستم و مشاوره حرفه‌ای مستقل داشته باشد. حسابداری انواع متفاوتی دارد اما معمولاً بیشتر حسابداران باید بتوانند بر روی یک یا دو شاخه از حسابداری تمرکز بالایی داشته باشد تا بتواند به عنوان متخصص در این زمینه عمل کنند.

مدیریت مالی: در کنار حسابداری واژه دیگری وجود دارد که با عنوان مدیریت مالی شناخته می‌شود. مدیر مالی وظیفه برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل فعالیت های مالی را به عهده دارد و معمولاً تامین بودجه و استفاده از وجوه شرکت به عهده این بخش است.  هدف مدیریت مالی افزایش ارزش یک شرکت و در مجموع افزایش ثروت سهامداران است.

مدیریت مالی نگاهی کاملا رو به جلو دارد و به این معنی است که ابتدا جایگاه فعلی شرکت را با استفاده از اطلاعات حسابداری بررسی کرده و برای رسیدن به جایگاهی مناسب در آینده برای سازمان برنامه‌ریزی می‌کند.


همچنین بخوانید : حقوق ماهانه یک حسابدار چقدر است؟


یک مدیر مالی باید بتواند تصمیمات مبتنی بر سرمایه گذاری، تامین مالی و سیاست تقسیم سود را ارائه دهد. ترکیب بهینه این سه مورد سبب می شود تا سازمان‌ها همسو و متناسب با هدف خود حرکت کنند که نتیجه آن افزایش ارزش شرکت و در نتیجه ثروتمندتر کردن سهام‌داران است. این همان هدف واحدی میباشد که یک مدیر مالی باید به دنبال آن باشد.

شناخت حسابداری مالی و حسابداری مدیریت

بسیار پیش آمده که افراد تفاوت حسابداری مدیریت و حسابداری مالی را نمی‌دانند چرا که هر دوی این افراد با اعداد و ارقام سر و کار دارند و بسیاری تصور می‌کنند که این افراد یکسان هستند.

حسابداری در شاخه‌های مختلف خود شباهت‌های زیادی دارد اما این شباهت ها نمی تواند موجب شود که کار هر دو رشته یکسان باشد. حسابداری مدیریتی در مجموع برای اهداف داخلی کسب و کار استفاده می‌شود و این درحالی است که حسابداری مالی تجمیع اطلاعات صورت‌های مالی را انجام می‌دهد. برای این که بتوانیم این دو رشته را از هم مجزا کنیم، در قسمت بالا توضیحاتی راجع به هر واژه به صورت مجزا ارائه شده است اما در ادامه توضیحات تکمیلی را ارائه می‌دهیم.

حسابداری مدیریتی

تفاوت حسابداری مدیریت و مالی

فردی که نقش حسابداری مدیریتی را به عهده دارد باید برای ارتقا و رشد نیازهای داخلی تجارت شما موثر باش.د در واقع این فرد باید بتواند تمام موارد شرکت را مورد سنجش قرار داده و با مدیریت نیازهای داخلی در کسب و کار به کمک حسابداری مالی بیاید.

در حسابداری مدیریتی برنامه‌ریزی دقیقی صورت می‌گیرد که می‌تواند میزان درآمد جدید را برای جبران ضرر تخمین بزنند و در واقع مسیری پر سود را برای تجارت شما فراهم سازد و به همین دلیل است که حسابداری مدیریتی در ابتدا عملکرد تجاری شرکت شما و پتانسیل‌تان را مورد بررسی قرار می‌دهد و این موارد می‌تواند در برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری این شرکت بسیار موثر باشد. این شاخه از علم حسابداری معمولاً برای تدوین استراتژی های سودآور کمک می کند.

حسابداری مالی

برخلاف حسابداری مدیریتی که معمولاً در امور داخلی شرکت تمرکز دارد حسابداری مالی در امور خارجی یک شرکت تمرکز می‌کند. حسابداری مالی معمولا صورت‌های مالی دقیقی را ایجاد می‌کند که در خارج از شرکت یا کسب و کار به اشتراک گذاشته می شود و به این ترتیب به رونق کسب و کار می‌پردازد.

فرایند های حسابداری در هر کشوری با توجه به قوانین وضع شده در آن کشور متفاوت است و این استانداردهاست که تعیین می‌کند که صورت‌های مالی هر تجارت باید در جع چهارچوب قانونی قرار بگیرد.

حسابداری مالی معمولا از تمام نمودارها و اطلاعات صورت‌های مالی استفاده می کند و با توجه به اصول حسابداری، منبعی برای برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاران در اختیار مدیران قرار می دهد .البته که حسابداری مالی امور معمولی نظیر ایجاد فاکتور ، مانده حساب‌ها و موارد دیگر را نیز بر عهده دارد و بسیاری از ما این فرد را با عنوان حسابدار می‌شناسیم.

تضمین سلامت مالی تجارت شما بر عهده حسابداری‌مالی شماست و وجود یک حسابدار مالی برای موسسات مالی، سرمایه گذاری و صنایع متفاوت بسیار ضروری است .

تفاوت حسابداری مالی و حسابداری مدیریت

  • نگاه حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی

در حالی که تعریف هر دو واژه را به صورت کاملا دقیق و قابل درک دریافت کردید، به تفاوتهای عمده این دو رشته می پردازیم تا بتوانید این دو کار را از هم تفکیک بدهید.

این شاخه‌ها حول اعداد مشخص کار می کنند اما تفاوت مهمی که در این دو رشته وجود دارد، نحوه استفاده از این اعداد است. مهمترین تفاوتی که در حسابداری مدیریتی و حسابداری مالی مشاهده می شود، این است که حسابداری مدیریتی مسائل خاص و جزئیات یک تجارت را در نظر می‌گیرد و در حسابداری مالی کلیت شرکت است که مورد توجه قرار می‌گیرد.

  • گذشته یا آینده، مسئله این است!

تفاوت مهم دیگری که در حسابداری مدیریتی و حسابداری مالی وجود دارد، نگاه به جلو در حسابداری مدیریتی و نگاه به عقب در حسابداری مالی است و معمولاً همه ما با کار یک حسابدار آشنا هستیم.

حسابدار ها برای اینکه بتوانند حساب‌های شرکت شما را دسته بندی کنند، نیاز دارد تا از فاکتورهای از گذشته تا به امروز را جمع آوری کرده و تمامی هزینه هایی که در شرکت صورت گرفته را ارزیابی کنند و به صورت نمودار و یا فاکتور در اختیار شما قرار دهند اما حسابداری مدیریتی با استفاده از مدارکی که حسابداری مالی در اختیار او قرار می دهد برای ایجاد بودجه تخمین درآمد و هزینه های آتی تلاش می کند و در نهایت برای افزایش سوددهی شرکت ایده هایی مهم ارائه می دهد که می تواند سبب ایجاد برنامه استراتژیک برای آن شرکت گردد.

  • گزارش‌های متفاوت

از دیگر تفاوت‌های مهمی که بین دو حسابداری مدیریت و حسابداری مالی عنوان می‌شود، نحوه گزارش گیری و گزارش‌دهی این دو شغل است. دقت کنید که در حسابداری مدیریت، تمرکز بر گزارشگری روزانه می باشد و معمولاً از این گزارش‌ها برای قدم‌های بعدی و حتی هدف گذاری های کوتاه مدت استفاده می‌شود.

فرق حسابداری و مدیریت مالی

این به این معنی است که یک فردی که به عنوان حسابداری مدیریتی فعالیت می‌کند، باید بتواند با استفاده از داده هایی که هر روز از طریق حسابدار مالی در به دست می‌آورد، مسائل کمبود بودجه و ضرر و زیان ها را حل کرد و در جهت رشد شرکت برنامه های مفیدی ارائه دهد. البته که هدف هایی هم در این مسیر باید تعیین کند که در نهایت موجب افزایش ثروت سهامداران بشود.

حسابداری مالی معمولاً گزارش های خود را در یک بازه زمانی به خصوص ارائه می دهد. حسابدار مالی می‌تواند  گزارش‌های خود را در اختیار افراد خارج از تجارت و کسب و کار از جمله سرمایه گذاران و موسسات مالی قرار دهد اما گزارش هایی که توسط حسابداری مدیریت ایجاد می شود تنها در داخل شرکت قابل استفاده است.

  • تخمین یا واقعیت!

در حسابداری مدیریتی اعدادی که وجود دارند، کاملاً تخمین زده شده هستند اما حسابداری مالی اعدادی را ارائه می دهد که کاملا واقعی است و بر اساس اسناد و مدارکی که در اختیار او قرار گرفته ، این عددها به دست آمده‌اند. در واقع اعداد و ارقامی که یک حسابدار مالی در اختیار حسابدار مدیریتی قرار می دهد، سبب می شود تا بتواند برای بودجه بندی و تخمین هزینه های شرکت اطلاعاتی را در اختیار مدیران قرار دهد.

برای تعیین بودجه، معمولاً هدف گذاری های آینده از جمله نیازها و انتظارات مدیران تاثیرگذار هستند و در این روش تنها با تخمین زدن شما می توانید عددی را در اختیار کارفرمای خود قرار دهید.

  • تفاوت در ابزارها و قوانین

یکی از بزرگترین تفاوت هایی که در حسابداری مدیریت و حسابداری مالی مشاهده می شود، تفاوت الزامات قانونی است. در واقع در حسابداری مالی گفتیم که قوانینی که بر هر کشور حاکم هستند، می‌توانند نقش بسزایی در تصمیم‌گیری‌های حسابدار داشته باشد.

هیچ استاندارد تجارتی نمی تواند برای حسابداران مدیریت تعیین شود، در حالی که یک حسابداری مالی باید صورت های مالی را در هر کسب و کاری با توجه به قوانین آن شرکت تنظیم کند. شرکت هایی که معمولا از هر دوی این حسابدار ها برای کسب و کار خود استفاده می کنند، نتایج مناسبی را به دست می‌آورند که هر کدام از آنها می تواند در رشد و بهبود کار شرکت‌شان تاثیرگذار باشد .

در گذشته اطلاعات صورت حساب در دفاتر حساب وارد می‌شد اما این روزه بسیاری از این حساب و کتاب ها توسط ابزارهای متفاوت کامپیوتری ثبت می شوند و شما برای پیگیری دقیق فعالیت های مالی خود به نرم‌ افزار مالی احتیاج خواهید داشت که تفاوت حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی نیز در اینجا بسیار واضح است چرا که هر کدام از آنها از ابزار متفاوتی استفاده می‌کنند.

ابزارها و نرم افزارهای حسابداری تنها برای رصد فعالیت‌های مالی استفاده می‌شود، این در حالی است که در انجام حسابداری مدیریت، منابع و ابزارهای دیگری نیاز خواهید داشت تا بتوانید بودجه بندی و منابع خود را به صورت درست استفاده کنید.

سخن آخر

در این مقاله از شرکت نرم افزاری فراپیام اطلاعات دقیقی در خصوص هردو حسابدار به دست آوردید. اکنون می توانید تفاوت این دو را به طور کامل درک کنید. هر کدام از این افراد اهداف خاصی را دنبال می کنند که در نهایت هدف حقیقی آنها رسیدن به سوددهی برای شرکت اس . هر دوی این حسابدار ها به اعداد و ارقام وابسته هستند و نحوه استفاده آنها از اعداد و ارقام متفاوت است اما در حالت کلی برای اینکه بتوانید حساب‌های مالی درستی برای شرکت خود داشته باشید، پیشنهاد ما به شما استفاده از هر دو حسابدار است چرا که هر کدام از آنها می‌توانند به نحوی به رشد و سوددهی شرکت‌تان کمک کند.

همچنین بخوانید :


نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو