صورت های مالی چیست و انواع آن کدامند؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها
صورت های مالی و حسابداری

تحلیل بنیادی یا همان Fundamental analysis روشی برای تحلیل بازا‌رهای مالی به منظور پیش‌بینی قیمت‌ها است. تجزیه و تحلیل بنیادی فارکس بر وضعیت کلی اقتصاد متمرکز است و عوامل زیادی را از جمله نرخ بهره، اشتغال، تولید ناخالص داخلی، تجارت و تولید بین‌المللی و همچنین تأثیر نسبی آن بر ارزش پول ملی که به آن متصل است را بررسی می‌کند.با فراپیام همراه باشید.

در واقع تحلیل بنیادی را می‌توان یکی از اصلی‌ترین گام‌هایی دانست که در جهت بررسی وضعیت مالی موسسات و شرکت‌ها مورد بررسی قرار می‌دهند و همچنین بررسی صورت‌های مالی نیز یکی دیگر از مهمترین مسئله‌هایی است که به منظور سنجش وضعیت مالی شرکت‌ها و موسسات بررسی می‌شود.

صورت‌های مالی به مجموعه‌ای از داده‌های مالی یک شرکت گفته می‌شود که حاوی اطلاعاتی در مورد درآمد، ترازنامه، سود و جریان‌های نقدی است. با تکیه بر استفاده از اصول حسابداری ‌، صورت‌های مالی به این صورت نیز تعریف می‌شود:

گزارش‌هایی که به روشن شدن وضعیت مالی واحد تجاری یا شرکت در یک زمان یا دوره خاص کمک می‌کنند و هدف از این کار نیز انتقال اطلاعات در مورد بیشتر اجزای مالی شرکت‌های تجاری است و ممکن است که تنها اطلاعات مربوط به یک دوره خاص از آن شرکت را نشان دهد.

انواع صورت های مالی کدامند؟

انواع صورت های مالی

صورت‌های مالی توسط حسابدار مالی و با توجه به اصول حسابداری و گاها با استفاده از نرم افزار حسابداری محاسبه می‌گردد. این صورت‌ها در شرکت یا موسسه تهیه می‌شوند تا بعداً توسط طرفین حساب مورد استفاده قرار گیرند. در واقع به مهمترین صورت‌های مالی موجود صورت‌های مالی اساسی گفته می‌شود که شامل موارد زیر است:

صورت سود و زیان – لیست وضعیت مالی یا ترازنامه – صورت جامع درآمد – صورت جریان‌های نقدی، که از هریک از آن‌ها به شرح زیر استفاده می‌شود:

  1. صورت سود و زیان:

به گزارشی گفته می‌شود که به روشن شدن ماهیت عملکرد مالی شرکت در طول یک سال مالی کمک می‌کند. همچنین طبق این نوع از صورت‌های مالی اساسی به عنوان محاسبه ضرر یا سود خالص شرکت، درآمد فروش را از هزینه‌های جاری در سال کم می‌کند.

  1. صورت جریان‌ وجوه نقدی:

در واقع صورت جریان‌ وجوه نقدی شامل ارائه جریانی نقدی از فعالیت شرکت یا موسسه در طی یک دوره زمانی خاص است که علاوه بر جریان وجه نقد ناشی از فعالیت‌های عملیاتی، سرمایه گذاری یا تأمین مالی با توجه به فعالیت های شرکت یا موسسه حاصل می‌گردد.

  1. ترازنامه:

ترازنامه یکی دیگر از لیست‌های اساسی است که بر پایه معادله حسابداری قرار دارد. ترازنامه به طور کلی وضعیت مالی عمومی شرکت را در طی یک دوره زمانی خاص روشن می‌کند و شامل سه عنصر اصلی است:

  1. دارایی
  2. بدهی‌ها
  3. سرمایه

در واقع ترازنامه برای ما مشخص می‌کند که ارزش کل حقوق و بدهی‌ها باید برابر با ارزش دارایی‌ها باشد و از آن‌جایی که ترازنامه، تصوری از وضعیت مالی شرکت ایجاد می کند وام دهندگان، تامین کنندگان و سرمایه گذاران به منظور ارزیابی اعتبار شرکت ابتدا به چنین داده‌هایی مراجعه می‌کنند.

  1. صورت سود و زیان جامع:

صورت سود و زیان جامع را می‌توان یکی دیگر از مهمترین صورت‌های مالی اساسی دانست که شامل دو عنصر اصلی یعنی سود خالص و درآمد جامع است. در این صورت مالی اساسی باید در طی یک دوره، تمامی درآمدها و هزینه‌ها شناسایی گردد و مورد بررسی قرار گیرد. در انتها نیز این بررسی‌های انجام شده باید در اختیار صاحبان سرمایه قرار گیرد.

دلیل اهمیت صورت‌های مالی اساسی و حسابداری چیست؟

صورت های حسابداری

صورت‌های مالی اساسی و حسابداری از این جهت که حاوی اطلاعات قابل توجهی در مورد وضعیت کلی مالی شرکت شما هستند از اهمیت بالایی برخوردارند. همچنین صورت‌های مالی اساسی به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند قبل از سرمایه گذاری آگاهانه تصمیم بگیرند، زیرا این صورت‌های مالی وضعیت کلی از بازده سرمایه گذاری را در هر شرکت بیان می‌کنند و به همین منظور است که شرکت‌ها باید سالی یک‌بار صورتهای مالی ارائه دهند.

  1. مشخص کردن شرایط مالی یک شرکت:

شرایط مالی یک شرکت را می‌توان مهمترین نگرانی سرمایه گذاران و بستانکاران آن دانست. در واقع سرمایه‌گذاران و بستانکارها به منظور بررسی و سنجش شرایط ایمنی و سودآوری سرمایه گذاری در شرکت شما به صورت‌های مالی اساسی رجوع می کند. ترازنامه مالی نیز با ارائه اطلاعات دقیقی در مورد دارایی شرکت نتیجه سرمایه‌گذاری در آن به چنین مواردی رسیدگی می‌کند. همچنین ترازنامه‌ها میزان بدهی شرکت را نیز ذکر می‌کنند که به سرمایه‌گذاران این این اختیار را می‌دهند تا در مورد سرمایه گذاری خود بیشتر فکر کنند.

  1. بیانیه حقوق صاحبان سهام:

صورت حقوق صاحبان سهام خصوصاً برای سرمایه گذاران اصلی سهام موضوعی بسیار با اهمیت است؛ زیرا هرگونه تغییرات را در اجزای مختلف سهام، از جمله سود انباشته شده را طی یک دوره به شما نشان می‌دهند. میزان حقوق صاحبان سهام، کل دارایی‌های شرکت منهای کل بدهی‌های آن است که ارزش خالص شرکت را نشان می‌دهد.

  1. اهمیت صورت جریان نقدی:

اهمیت بیانیه جریان وجوه نقد در این است که این صورت مالی اساسی به ما میزان مبادله وجه نقد بین یک شرکت و جهان خارج را طی یک دوره زمانی نشان می‌دهد و بر این اساس سرمایه‌گذاران می‌توانند بدانند که آیا شرکت برای پرداخت هزینه‌ها و خرید دارایی پول نقد کافی را دارد یا خیر.

  1. اندازه گیری دوره ای درآمد موسسه.

نتیجه‌گیری

صورت‌های حسابداری و مالی اساسی به طور کل بیانگر سوابق رسمی فعالیت‌های مالی شرکت شما هستند. این‌ها گزارش‌هایی کتبی‌اند که قدرت مالی، عملکردی و نقدینگی شرکت شما را مشخص می‌کنند.انواع صورت‌های حسابداری عبارتند از:

  1. صورت سود و زیان جامع
  2. ترازنامه
  3. صورت جریان‌ وجوه نقدی
  4. صورت سود و زیان.
نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو