آینده حسابداری در ایران

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

آینده حسابداری

امروزه بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها با مشکلات اقتصادی و مالیاتی مختلفی روبه‌رو هستند و به‌تنهایی نمی‌توانند آن‌ها را حل کنند. در گذشته بسیاری از مدیران کار حسابداری شرکت‌شان را به‌تنهایی انجام می‌دادند و معمولا هم دچار مشکل نمی‌شدند اما امروزه به‌دلیل ایجاد قوانین جدید و پیچیده مالیاتی این امر دیگر امکان‌پذیر نیست به‌طوری که اگر مدیران موسسات مختلف از حسابدارها و نرم افزار حسابداری برای امور مالی خود استفاده نکنند ممکن است دچار ضرر مالی زیادی بشوند.

علم حسابداری یکی از پرطرفدارترین مشاغل و رشته‌های دانشگاهی است که با تسلط بر ابزارهای مختلف تحلیل مالی برای پاسخ‌گویی به نیاز مدیران شرکت‌ها و کسب‌وکارهای متفاوت در امور حسابرسی و مالی به‌وجود آمده است. از آن‌جایی که با گذشت زمان تعداد شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف در حال افزایش است نیاز به حسابدار مالی نیز روز‌به‌روز بیش‌تر می‌شود و این موضوع سبب شده تا تعداد افرادی که در رشته حسابداری شرکت می‌کنند بسیار زیاد شود.

افزایش تراکم شرکت‌کنندگان در رشته حسابداری سبب شده تا خیلی‌ها درباره آینده شغلی این رشته کنجکاو شوند و درباره آینده این شغل در ایران تحقیق کنند. در این مقاله از فراپیام قصد داریم درباره آینده شغلی و جایگاه‌‌های مختلف حسابداری در شرکت‌های گوناگون نکاتی را عرض کنیم پس همراه ما باشید.

وضعیت بازار کار رشته حسابداری

افرادی که در رشته حسابداری فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌توانند در شرکت‌های دولتی یا خصوصی عهده‌دار امور مالی بشوند بهتر است بدانید امکان یافتن شغل برای فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد بیش‌ از مقاطع کارشناسی است. افرادی که در رشته حسابداری تحصیل کرده‌اند می‌توانند در شاخه‌های زیر فعالیت کنند:

  1. حسابداری
  • حسابداری مالیاتی: در ادارات دارایی می‌توانند مشغول به کار شوند.
  • حسابداری دولتی : در تمامی ادارات سازمان‌ها و دولتی می‌توانند به‌عنوان حسابدار مشغول به کار شوند.
  • حسابداری مالی: در تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری خصوصی می‌توانند مشغول به کار شوند.
  • حسابداری صنعتی: می‌توانند در شرکت‌های تولیدی مشغول به کار شوند.
  • حسابداری بانک‌ها: در تمامی شعبه‌های بانک‌های دولتی و خصوصی می‌توانند مشغول به کار شوند.
  • حسابداری بیمه: در موسسات بیمه مشغول به کار می‌شوند.
  1. حسابرسی

یکی از شاخه‌های رشته حسابداری، حسابرسی است که فارغ‎التحصیلان این رشته می‌توانند به‌عنوان حسابرس در سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی یا دولتی فعالیت کنند. رشته حسابرسی در کل به دو گروه تقسیم می‌شود که در ادامه به بررسی آن‎ها میپردازیم.

حسابرسان داخلی

حسابرسان داخلی افرادی هستند که گردش مالی شرکت یا سازمانی را که در آن مشغول به کار هستند را به‌صورت هفتگی، ماهیانه با سالانه به مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره گزارش می‌دهند. درواقع حسابرسان داخلی پلی بین اعضای هیئت مدیره و شرکت هستند.

حسابران مستقل

در ایران شرکت‌های حسابرسی زیادی وجود دارد که با عقد قراردادی بین شرکت حسابرسی و سازمان مربوطه بررسی امور مالی آن سازمان را برعهده می‌گیرند و گزارشات خود را به‌صورت ماهانه یا سالانه به صاحبان شرکت ارائه می‌دهد. درحقیقت حسابرسی مستقل پلی است بین شرکت حسابرسی و هیئت مدیره سازمان مربوطه.


همچنین بخوانید : تفاوت حسابداری و حسابرسی


حقوق حسابداران در پست‌های مختلف

در این بخش حقوق حسابداران را در سه سطح کارشناسی، سرپرستی و مدیریت را به‌طور تقریبی بررسی می‌کنیم. لازم به ذکر است که ارقام ذکرشده می‌تواند به عوامل زیادی مانند ساعت کاری، نوع شرکت، مدرک تحصیلی ( کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) و شهری که در آن مشغول به کار هستید بستگی داشته باشد.

  • کارشناسی
  1. حداقل حقوق: ۲ میلیون تومان
  2. حداکثر حقوق: ۹ میلیون تومان
  • کار تمام‌وقت: ۶ میلیون تومان
  • سرپرستی
  1. حداقل حقوق: ۳ میلیون تومان
  2. حداکثر حقوق: ۱۵ میلیون تومان
  • کار تمام‌وقت: ۶ میلیون تومان
  • مدیریت
  1. حداقل حقوق: ۵ میلیون تومان
  2. حداکثر حقوق: ۳۲ میلیون تومان
  • کار تمام‌وقت: ۱۲ میلیون تومان

تاثیر سابقه‌کار در میزان حقوق دریافتی حسابداران

شغل حسابداری مانند بسیاری از مشاغل دیگر علاوه‌بر دانش آکادمیک به تجربه و توانایی‌های اجرایی نیز بستگی دارد بنابراین افرادی که دارای سابقه کار هستند و تجربه کافی دارند راحت‌تر می‌توانند مشغول به کار شوند. بهترین عملکرد در شرایط بحرانی اقتصادی و انجام کارهای پیچیده مالی و حسابداری تنها با کسب تجربه و سابقه کار به‌دست می‌آید.


همچنین بخوانید : اصول حسابداری


برای ورود به بازارکار حسابداری چه پیش‌نیازهایی نیاز داریم؟

از آن‌جایی که تعداد فارق‌التحصیلان رشته حسابداری در ایران زیاد است رقابت برای به‌دست آوردن شغل حسابداری شدت گرفته به‌همین دلیل افرادی می‌توانند به‌راحتی مشغول به کار شوند که علاوه‌بر مدرک تحصیلی توانایی‌های دیگری هم داشته باشند. در این بخش پیش‌نیازهای مربوط به حسابداری را بررسی می‌کنیم.

  • داشتن مدرک کارآموزی در رشته حسابداری از موسسات معتبر
  • داشتن تسلط کافی برروی قوانین مالیاتی
  • داشتن رزومه مناسب و کامل از فعالیت‎های قبلی در حسابداری یا مشاغل دیگر
  • تسلط کامل برروی قوانین کار و قوانین تأمین اجتماعی
  • تسلط کامل بر نرم‌افزارهای مهم آماری مانند اکسل و ICDL
  • داشتن مهارت‌های ارتباطی و روابط اجتماعی بالا

جمع بندی

همان‌طور که گفتیم باتوجه به افزایش شرکت‌ها و موسسات تجاری مختلف و همچنین ایجاد قوانین مالیاتی و بانکی جدید، مدیریت مالی دیگر کار آسانی نیست و نیاز به علم و مهارت بالایی دارد تا بتوان از بحران‌های اقتصادی مختلف بدون ضرر مالی عبور کرد. حسابداری یکی از کاربردی‌ترین علومی است که در مدیریت گردش مالی شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف نقش اساسی دارد و باتوجه به مواردی که عرض کردیم در آینده نیاز به این حرفه بیش‌تر و آینده آن روشن‌تر خواهد بود.پیشنهاد می کنیم مقاله پر درآمد ترین شاخه های حسابداری را مطالعه کنید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو