تفاوت حسابداری و حسابرسی

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

تفاوت حسابداری و حسابرسی

بسیاری از مردم به علت شباهت کلمه حسابداری و حسابرسی این دو را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند و حتی افرادی وجود دارند که گمان می‌کنند این دو مقوله کاملاً متفاوت یکی هستند.

در واقع این قیبل افراد اینگونه فکر می‌کنند که حسابرسی شاخه ای از حسابداری است، که این یک تفکر کاملا اشتباه است. ما تفاوت بین این دو را می‌توانیم به راحتی بر اساس تعاریف ارائه شده برای حسابداری و حسابرسی متوجه گردیم.

به طور خیلی خلاصه می‌توانیم بگوییم که حسابداری مجموعه‌ای از نظریه‌ها و روش‌ها است که مربوط به ثبت، طبقه بندی، جمع‌بندی و ارتباط داده‌های مالی است در حالی که تعاریف ارائه شده برای حسابرسی اینگونه بیان می‌کنند که حسابرسی مجموعه‌ای از نظریه‌ها و رویه‌هایی است که مربوط به بررسی داده‌ها و اعمالات انجام گرفته توسط حسابداری است تا به واسطه آن از صحت و درجه اعتماد آن‌ها اطمینان حاصل شود. ما قصد داریم در ادامه این مقاله از فراپیام به بررسی تفاوت میان حسابداری و حسابررسی بپردازیم.

ضمن اینکه در مقالات قبلی مقاله ای تحت عنوان اصول حسابداری نیز داشته ایم که پیشنهاد می کنیم پس از مطالعه این مقاله آن را هم مطالعه کنید.

تفاوت حسابداری و حسابرسی

شاید اصلی‌ترین تفاوت موجود بین حسابداری و حسابرسی  که آن دو را از یکدیگر متفاوت می‌کند را بتوان در این واقعیت دانست که حسابداری به معنای حفظ صورت‌های مالی یک شرکت است در حالی که حسابرسی به معنای دقیق بودن صورت‌های مالی ارائه شده توسط شرکت است.

در واقع حسابداری بصورت روزانه برای محاسبه مخارج معاملات مالی توسط حسابدار انجام می‌شود در حالی که حسابرسی به صورت فصلی یا سالانه برای محاسبه صورت‌های مالی گذشته و آن هم توسط حسابرس انجام می‌شود.در این زمینه می توانید مقاله انواع صورت های حسابداری و صورت های مالی را مطالعه کنید.

امور مالی مهمترین بخش در هر سازمان است و به عنوان یک ستون قوی برای به موفقیت رسیدن آن‌ها عمل می‌کند. اهمیت امور مالی از آن جای منشا می‌گیرد که بروز هرگونه تخلف و یا اشتباه در امور مالی منجر به نتایج فاجعه‌بار در یک تجارت می‌شود.

به منظور جلوگیری از چنین خطاهایی و برای اطمینان از عملکرد درست آن زیر‌مجموعه فعالیت‌هایی زیر چتر امور مالی تحت عنوان حسابداری و حسابرسی آغاز به کار کردند. اما متاسفانه بسیاری از افراد به اشتباه این دو را یکسان قلمداد می‌کنند و اطلاعات دقیقی از اهمیت و نوع کارکرد هرکدام از آن‌ها ندارند.

در واقع همانطور که در مقدمه این مقاله به صورت مختصر برای شما توضیح دادیم حسابداری به نظریه‌ها و روش‌هایی گفته می‌شود که مربوط به ثبت، طبقه بندی، جمع بندی و ابلاغ صورت‌های مالی و یا حسابداری است که شامل کلیه عملیاتی می‌شود که حسابدار در تمام کارهای چرخه حسابداری، سوابق و چرخه اسناد انجام می‌دهد.

حسابرسی شامل بررسی صورتهای مالی و دادن نظر عینی در مورد این است که آیا صورت‌ها و سوابق مالی عملکرد واقعی و صحیح مالی شرکت را منعکس می‌کنند یا خیر.

همچین حسابرسی دارای دو دسته اصلی است، حسابرسی داخلی و حسابرسی خارجی.  در حسابرسی گام‌هایی برداشته می‌شود تا در مورد اینکه آیا این صورت‌های مالی مطابق با گزارش و چارچوب قانونی که بطور خاص برای تهیه و ارائه صورت‌های مالی تعریف شده است تهیه شده یا خیراطمینان یابند.

بررسی مهم‌ترین تفاوت‌های حسابداری و حسابرسی

در این قسمت چندتا از مهمترین تفاوت‌های حسابداری و حسابرسی را در زمینه‌های مختلف با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

  • حسابداری ثبت سوابق معاملات مالی و تهیه صورت‌های مالی در یک نرم افزار حسابداری است. اما حسابرسی بررسی انتقادی صورت‌های مالی است.
  • حسابداری به طور مداوم و با ثبت روزانه معاملات مالی انجام می‌شود. در حالی که حسابرسی اساساً یک فرایند دوره ای است و پس از تهیه حساب‌های نهایی و صورت‌های مالی به صورت سالانه انجام می‌پذیرد.
  • حسابرسی بر خلاف حسابداری از زمانی شروع می‌شود که حسابداری به پایان می‌رسد.
  • حسابداری عمدتا بر معاملات و فعالیت‌های مالی فعلی متمرکز است، در حالی که حسابرسی بر صورت‌های مالی گذشته متمرکز است.
  • تمرکز اصلی حسابداری ثبت و ارائه دقیق کلیه معاملات و صورت‌های مالی است، در حالی که تمرکز اصلی حسابرسی بررسی صحت و قابلیت اطمینان صورت‌های مالی و قضاوت در مورد این است که آیا صورت‌های مالی اطلاعات دقیقی از وضعیت‌مالی واقعی یک واحد تجاری ارائه می‌دهند یا خیر.
  • هدف از حسابداری تعیین وضعیت مالی، سودآوری و عملکرد است در حالی که هدف حسابرسی افزودن اعتبار به صورت‌های مالی و گزارشات یک شرکت است.
  • عمل حسابداری توسط حسابداران انجام می‌شود، در حالی که حسابرسی به طور کلی توسط افراد واجد شرایط و حسابرس انجام می‌شود.

حسابرسی رعایتی چیست؟

حسابرسی رعایتی اطمینان حاصل کردن دولت نسبت به این که آیا کسب کاری زیر نظر قوانین و مقررات یک توافق خاص فعالیت می‌کنند است. مثلاً حسابرسی اظهارنامه‌های مالیاتی شرکت‌ها و یا افراد توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای تعیین میزان رعایت قوانین مالیات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

ویژگی‌های حسابرس رعایتی

حسابرسان رعایت، متخصصانی با مهارت‌های خاص از حسابداری و حسابرسی هستند که بتوانند به انواع موضوعات را جستجو کنند، و همچنین از قوانین و مقررات پیروی کنند. حسابرسان رعایت باید بتوانند از دانشی و اطلاعاتی که دارند، در شرایط گوناگون و به بهترین شکل استفاده آن‌ها کنند.

منظور از قصور حسابرس چیست؟

قصور به معنای کمترین دقت، بی‌توجهی کامل فرد به مسئولیت‌های حرفه‌ای که به او واگذار شده است است منظور از قصور بی‌توجهی کامل یک حسابرس نسبت به مسئولیت‌های خود باتوجه‌به استاندارهای حسابرسی است و گفته شده است که قصور حسابرسان در دادگاه با تقلب کردن برابر است.

تفاوت ارشد حسابداری با حسابرسی

تفاوت و مقایسه رشته‌های ارشد حسابداری با حسابرسی و استانداردهای حسابرسی از کارشناسان برای بسیاری از داوطلبان جای سؤال دارد.در واقع در این زمینه افرادی که علاقه‌مند به حسابرسی هستند باید بدانند که مفاهیم حسابرسی چیست؟ این که این دو رشته در مقطع ارشد چه روندی را طی می‌کنند و پس از پرسش‌وپاسخ‌های فراوان به جواب‌های تخصصی متفاوت از این دو رشته دست پیدا می‌کند.

جمع‌آوری اطلاعات مالی، تنظیم کردن صورت‌های مالی، گزارشات مالی و محاسبه کردن هر نقدینگی از تخصص‌های یک حسابدار است و رسیدگی و بررسی و ارزیابی تمام فعالیت‌های حسابدار تخصص یک حسابرس می‌باشد. در واحدهای درسی و نوع درس ارشد حسابداری و ارشد حسابرسی مشترکاتی و تفاوت‌هایی وجود دارد.

حسابرسی و حسابداری میانه ۲ دروس مشترک ارشد حسابداری و حسابرسی است و در بقیه درس‌ها اشتراکی ندارند. درس‌های متفاوت ارشد حسابرسی با ارشد حسابداری می‌توان به دروس حسابرسی ۱ و حسابداری میانه ۱ اشاره کرد. درحالی‌که درس‌های جبرانی ارشد حسابداری، حسابداری پیشرفته ۲ و حسابداری صنعتی ۳ این‌ها هستند.

 

نتیجه گیری

همانطور که برایتان توضیح دادیم علی‌رغم تفاوت‌های بسیار آشکار بین حسابداری و حسابرسی اغلب افراد این دو را به اشتباه یکی قلمداد می‌کنند. ما در طول این مقاله از شبکه دانش فراپیام سعی کردیم تا با بیان اصلی‌ترین تفاوت‌های بین حسابداری و حسابرسی وهمچنین با ارائه تعرفی از هر کدام از آن‌ها شما را با تفاوت‌های میان این دو مبحث آشنا کنیم.

اما به طور کلی حسابداری فرایندی مستمر است که در آن تمرکز بر ثبت دقیق معاملات مالی روزانه و سپس تهیه صورت‌های مالی است، در حالی که حسابرسی یک فعالیت مستقل است و به صورت فصلی یا سالانه انجام می‌شود. حسابرسی شامل ارزیابی انتقادی صورت‌های مالی سازمان و ارائه نظر بی‌طرف در مورد صحت آن است.

همچنین حسابداری توسط یک کارمند داخلی یا حسابدار انجام می‌گیرد در حالی که حسابرسی توسط یک آژانس خارجی یا حسابرس مستقل انجام می‌شود. امیدواریم مطالب ارائه شده در این خصوص مورد پسند شما دوستان واقع گردد.

اگر به دنبال رفتن به سمت شغل حسابداری هستید پیشنهاد می کنیم مقاله پر درآمد ترین شاخه های حسابداری را مطالعه کنید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو