برای تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده به چه نکاتی توجه کنیم؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

اظهارنامه

چنانچه شما قصد داشته باشید که اظهارنامه ارزش افزوده را تکمیل کنید، بهتر است به نکات و عوامل خاصی در این زمینه توجه داشته باشید؛ چرا که در غیر این صورت نخواهید توانست به بهترین شکل ممکن اظهار نامه را تکمیل کرده .این چنین روند اداری شما با مشکلات خاصی روبه‌رو خواهد شد.

به همین دلیل همیشه سعی کنید فاکتورهای خود را کاملا به‌روز ثبت کنید. به این دلیل که مشکلات خاصی وجود دارد که شما در هنگام ثبت اظهارنامه ارزش افزوده متوجه آن خواهید شد و این در صورتی است که  برخی از فاکتورها را ثبت نکرده باشید.

توجه داشته باشید که فاکتور، تنها سندی است که شما همیشه باید به ثبت آن اقدام کنید. در این صورت زمانی که قصد تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده را داشته باشید، مشکل خاصی برای شما به وجود نمی‌آید.

به اعداد و ارقام توجه کنید و هرآنچه لازم است را ثبت کنید

هم‌چنین ما این نکته را به شما عزیزان یادآوری می‌کنیم که همیشه سعی کنید گواهی ثبت‌نام را جدی بگیرید. به این دلیل که در هنگام پرداخت ارزش افزوده چنان‌چه شما این گواهی را از فروشنده طلب نکنید بعدها با مشکل بزرگی در هنگام ثبت تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده مواجه خواهید شد.

آن دسته از عزیزانی که از نرم افزارهای خاص استفاده می‌کنند بهتر است بدانند که تمامی فاکتورهای خرید و فروش آن‌ها باید دقیقا طبق اعداد و ارقامی باشد که در نرم‌افزار به ثبت رسیده است. در غیر این صورت، شما باید دردسرهای خاصی را در زمان تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده مورد توجه داشته باشید.

در مورد مبلغ‌های خاصی همچون مبلغ قبوض شما باید این نکته را مورد تاکید قرار دهید که مبلغ درج شده در قبض نمی‌تواند آن چنان که باید و شاید برای شما مفید باشد. نهایتا تنها ارزش افزوده مبلغ برای ثبت در اظهارنامه ارزش افزوده مورد بررسی خواهد قرار خواهد گرفت.

همه چیز را بررسی کنید و سپس به ثبت نهایی فکر کنید

اما شما حتی نباید بیمه نامه را فراموش کنید؛ چرا که در حالت کلی این گونه عنوان شده است که افراد در زمان تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده اگر بیمه نامه را از یاد ببرند صددرصد با مشکلات خاصی روبه‌رو خواهند شد.

حتی این نکته را به خاطر داشته باشید که هر برگه و مدرکی که مالیات بر ارزش افزوده روی آن درج شده باشد را شما بدون هیچ حرفی باید برای اظهارنامه ارزش افزوده در نظر داشته باشید و به آن توجه کنید. در باب این که برای تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده به چه نکاتی توجه کنیم این نکته از جمله نکات کلیدی و البته مهمی است که فراموشی آن بدون شک خواهد توانست، دردسرهای بسیاری را برای شما به وجود آورد.

اما چنانچه شما به هر دلیلی چه موجه و چه غیر آن، در مالیات بر ارزش افزوده بستانکار هستید. این گزینه را از یاد نبرید که باید مبلغ بستانکاری را با یک تیک مشخص کنید و آن را به دوره بعد واگذار نمایید. در غیر این صورت اگر این کار را انجام ندهید عمدتا حساب‌وکتاب‌های شما به یکدیگر گره خواهد خورد و مشکلات پشت مشکلات به وجود خواهد آمد.

اما متاسفانه برخی از افراد یک عادت کاملا نامناسبی که دارند این است که در هنگام ثبت نهایی به هیچ عنوان محاسبات خود را بررسی نمی‌کنند و قبل از کنترل محاسبات ثبت نهایی را فعال می‌کنند. این چنین بعدها که مشکلی به وجود می‌آید و باید دردسرهای بسیاری را برای برطرف کردن این نوع بی احتیاطی و بی دقتی خود در نظر داشته باشند.

هر سندی را کپی بگیرید و ثبت کنید چرا که مدرک حرف اول را میزند

شما چنانچه تمامی مالیات و عوارض خود را پرداخت کرده‌اید منطقی‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که فیش و رسید مورد نظر را هر چه سریع‌تر در سیستم مالیات بر ارزش افزوده ثبت کنید؛ چراکه ثبت نکردن آن تنها به ضایع شدن حق شما خواهد انجامید و این گونه است که با ثبت مبلغ مالیات و عوارضی که پرداخت کرده‌اید خواهید توانست هنگام تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده با خیالی آرام و راحت تمامی موارد را مورد توجه و بررسی قرار دهید.

اما متاسفانه برخی از افراد به هر دلیلی ممکن است زمانی که اظهارنامه خود را در اینترنت به ثبت می‌رسانند از این ثبت کپی نگرفته و این‌چنین بعدها با دردسرهای عظیمی خود را رو‌به‌رو کنند و بدین ترتیب است که همین بی دقتی و بی احتیاطی‌های کوچک مشکلات بزرگی را به وجود می‌آورد.

کار را به کاردان بسپارید

راهنمای اظهارنامه

شما زمان تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده بهتر است که این کار را به یک حسابدار واگذار کنید؛ چرا که اصولا حسابدار به واسطه مهارت و تخصص ویژه‌ای که دارد به راحتی می‌تواند این کار را به نحو احسن برای شما انجام دهد.

عمدتا نرخ مالیات بر ارزش افزوده را همیشه دولت تعیین می‌کند و به همین خاطر برای تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده نیز شما نباید به صورت سرخود وارد عمل شوید و همان گونه که به آن اشاره کردیم.

از یک حسابدار در این زمینه کمک بگیرید تا نتیجه‌ای که برای شما به وجود می‌آید نتیجه درست و با بازدهی بالا باشد. عمدتا افراد در طی هر سه ماه یکبار باید اظهارنامه خود را تکمیل کرده و تمامی مدارک خود را در آن قید کنند؛ چراکه در غیر این صورت شاید مجبور به پرداخت جریمه در برخی از شرایط باشند.

محصولاتی که معاف از مالیات ارزش افزوده هستند

عمدتا کالاهایی مانند محصولات کشاورزی البته به صورت خام، قند، شکر، فرش‌دستباف، خدمات مربوط به حمل و نقل، ادوات، دارو، دام و طیور و بسیاری از خدمات بانکی از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

شما اگر از این نکات به خوبی اطلاع داشته باشید برای تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده خود به خوبی متوجه خواهید شد که چه مدارکی را باید نگه دارید و چه مدارکی نداشتن آن صددرصد برای شما مشکلات بالایی را به وجود خواهد آورد. اما برخی از کالاها نیز به آن مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد که ممکن است این مالیات ۹ درصد و یا ۱۲ درصد باشد.

اهمیت مراجعه به حسابدار

شما زمانی که اظهارنامه ارزش افزوده خود را تکمیل نموده‌اید بدون هیچگونه مشکلی بهتر است به سایت مخصوص آن مراجعه کرده و با دریافت نام کاربری و رمز عبور خود به ثبت‌نام فکر کنید و انجام دهید. اما عمدتا مرحله به مرحله شما می‌توانید به ثبت نام و تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بپردازید.

در هر صورت نکاتی که مهم است توجه به این مسئله است که شماره فیش پرداختی در پایان کار به شما داده می‌شود بهتر است به این نکته نیز دقت بالایی داشته باشید که هرگونه اشتباهی را چنانچه مرتکب شده باشید تنها یک بار می‌توانید نسبت به اصلاح و ویرایش آن در نظر بگیرید.

به همین دلیل است، که دقت و احتیاط را به شکل کاملا ویژه باید در هنگام ثبت نهایی اظهارنامه ارزش افزوده در نظر بگیرید. در این قسمت اهمیت مراجعه به یک حسابدار برا به صورت کاملا واضح و آشکار مشخص می‌شود.

انواع مالیات بر ارزش افزوده

شاید این نکته برای شما جالب باشد که بدانید که عمدتا با سه نوع مالیات بر ارزش افزوده روبه‌رو هستیم.

  • مالیات بر ارزش افزوده تولیدی
  • مالیات بر ارزش افزوده مصرفی
  • مالیات بر ارزش افزوده درآمدی

 که صددرصد همیشه کالاهایی که تولید می‌شود و به فروش می‌رسد در بین آن عمدتا خدمات زیادی دست دارند و به همین خاطر این مالیات و عوارض به این خدمات اشاره می‌کند.

اما بهتر است به این مورد نیز توجه داشته باشید که فروش انواع کالا و محصولاتی که به خارج از کشور صادر می‌شود را نمی‌توان در مالیات بر ارزش افزوده دخیل کرد. اما محصولی که به درون کشور وارد می‌شود در ابتدای کار مالیات بر ارزش افزوده آن اضافه شده و حتی کسر می‌گردد و سپس اجازه وارد شدن دارد. که شاید بسیاری از افراد این نکته کلیدی را از آن بی اطلاع بودند.

محاسبه مالیات ارزش افزوده

اظهارنامه ارزش افزوده

اما در مورد محاسبه مالیات بر ارزش افزوده محاسبه خاصی را باید نظر بگیرید که این محاسبات را عمدتا می‌توان برای خریدوفروش کالا و عوارض خرید و عوارض فروش در نظر گرفت.

با توجه به ارزش محصول و کالای مورد نظر شما مالیات آن نیز مشخص می‌شود؛به همین دلیل است، که برای تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده باید همیشه تمامی مدارک و پرداخت‌ها را در مورد مالیات بر ارزش افزوده ثبت و نگهداری کرد.

حتی برای ثبت نام اولیه ارزش افزوده افراد باید کد اقتصادی شرکت را با خود همراه داشته باشند.همچنین اسناد و رونوشت آگهی‌های خاصی را نیز برای ثبت نام در نظر بگیرند. البته توجه به اطلاعات بانکی و اطلاعات کد اقتصادی نیز برای ثبت نام ضروری است.

سخن پایانی

عمدتاً اگر این سوال برای شما نیز به وجود آمده است که برای تک تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده به چه نکاتی توجه کنیم؟ همانگونه که در این مقاله از فراپیام به آن اشاره شد بهتر است سعی کنید همیشه همه چیز را بررسی کنید و تا حد امکان اگر برای شما مقدور است برای این گونه فرایندها از یک حسابدار که متخصص در این زمینه است کمک بگیرید تا به مشکل خاصی بر نخورید؛

چرا که بیمه نامه و حتی پرداخت‌های شما بابت مالیات ارزش افزوده باید کاملا ثبت گردد؛ چرا که در غیر این صورت مشکلات خاصی برای شما به وجود خواهد آمد که شاید به جریمه و یا موارد این چنینی نیز ختم شود.

بدین ترتیب سعی کنید تمامی فاکتورهای خرید و فروش خود را دقیقا طبق اعداد و ارقامی که در آن نوشته شده است در نرم افزار حسابداری خود نیز به ثبت برسانید. به این علت که بعدها در هنگام تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده ممکن است با مشکل خاصی مواجه شوید.

بیشتر بخوانید :


نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو