حسابداری را از کجا شروع کنیم؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

شروع حسابداری

صاحبین مشاغل کوچک تنها به یک حسابدار برای انجام امور مالی خودنیاز دارند. البته در حال حاضر حسابداری یکی از پرطرفدارترین رشته‌های موجود در در تمام دنیاست که که اغلب به خاطر این تصور که همه گمان می‌کنند این رشته درآمدی نجومی دارد آن را انتخاب کرده‌اند. البته هدف برخی دیگر از افرادی که می‌خواهند وارد این صنعت شوند این است که دوست ندارند در آینده بیکار بمانند و گمان می‌کنند با انتخاب این رشته همیشه برای آن‌ها کار وجود دارد و به نوعی انتخاب حسابداری را تضمینی برای آینده‌شان می‌دانند.

هرچند که این اطلاعات کم و بیش درست هستند اما شما دوستان باید به این نکته توجه کنید که تنها داشتن یک مدرک تحصیلی برای وارد شدن به این عرصه افاقه نمی‌کند و در مرحله اول شما باید این کار را به صورت حرفه‌ای و عملی یاد بگیرید.

برای اینکه بتوانید به این حرفه وارد شوید نیاز به مقدار زیادی انگیزه، علاقه و فن عمل دارید. به همین دلیل ما با در نظر گرفتن شرایط موجود تصمیم گرفتیم تا در طول این مقاله از فراپیام برای شما توضیح دهیم که حسابداری را از کجا شروع کنید و همچنین سیزده نکته مهم برای شروع یادگیری حسابداری را به شما آموزش دهیم.

در این قسمت از مقاله قصد داریم تا شما را با ۱۳ نکته مهم برای شروع یادگیری حسابداری آشنا کنیم که می‌تواند در همین ابتدای کارتان به شما کمک کند تا بتوانید حرفه‌ای‌تر وارد این شغل شوید.

  1. هدف یا اهدافی که می‌خواهید در زمینه حسابداری به آن برسید را مشخص کنید

اولین نکته در شروع یادگیری حسابداری این است که اهداف خود را از وارد شدن به این حرفه بشناسید و آن را برای خود مشخص کنید تا بتوانید در طول این مسیر منظم‌تر به سمت اهداف خود حرکت کنید و در نهایت به آن برسید. پس بهتر است تا در همین ابتدای کار اهداف خود را بشناسید و سعی کنید تا برای خود به گونه‌ای برنامه‌ بچینید تا بتوانید زندگی کاریتان را با اهدافتان مطابقت دهید.

  1. چارچوب زمانی و بودجه خود را مشخص کنید

بر اساس میزان زمانی که قصد دارید برای کسب دانش حسابداری اختصاص دهید برای خود یک برنامه ایجاد کنید. به طور مثال؛ اگر هدف شما دریافت مدرک لیسانس حسابداری است، باید بازه زمانی برای شروع یادگیری حسابداری و میزان هزینه‌های مرتبط با آن را در نظر بگیرید.

  1. مهارت های رایانه‌ای خود را تقویت کنید

اگر شما قبلاً در کلاس‌های حسابداری ثبت‌نام و شرکت کرده باشید، قطعاً آموزش‌های لازم در این زمینه را کسب نموده و تا حدودی می‌دانید که چگونه باید با سیستم‌های موردنظر کار کنید، اما به طور کلی شما باید بلد باشید که چگونه از برنامه‌هایی مانند “مایکروسافت اکسل” و “مایکروسافت ورد” و یا نرم افزار حسابداری مالی استفاده کنید.

حسابداری را از کجا شروع کنیم

اگر هم با نحوه ایجاد یک صفحه گسترده، نوشتن فرمول، مرتب‌سازی داده‌ها و یا ایجاد گزارش در رایانه آشنا نیستید می‌توانید با ثبت‌نام کردن در دوره‌های آموزش مهارت‌های رایانه‌ای استارت آموزش حسابداری خود را بزنید. نگران پیدا کردن کلاس معتبر در این زمینه نباشید، زیرا این روزها دیگر شرکت‌های آموزش رایانه در تمامی شهرهای کشور دایر شده‌اند و با اندکی پرسش می‌توانید آن‌ها را به راحتی پیدا کنید.

  1. تصمیم بگیرید که آیا برای رسیدن به هدفتان به مدرک حرفه‌ای نیاز دارید و یا می‌خواهید به صورت عملی آن را یاد بگیرید

اگر قصد شروع یادگیری حسابداری را دارید و می‌خواهید درآینده‌ای نزدیک در یکی از دفاتر حسابداری مشغول به کار شوید، ممکن است لازم باشد تا چیزی حدود ۲ الی ۴ سال به تحصیلات دانشگاهی بپردازید. لازم است تا قبل از ورود به این حرفه تحقیق کنید که آیا با کسب مدرک دانشگاهی این امکان وجود دارد که به صورت رسمی در جایی استخدام شوید و یا با یادگیری این حرفه به صورت عملی نیز می‌توانید مشغول به کار گردید.

  1. در زمینه حسابداری چند کتاب معتبر بخوانید

یک کتاب حسابداری معتبر مانند، کتاب حسابداری برای آدمک‌ها به شما کمک می کند تا بتوانید به اهمیت حسابداری و اصطلاحات مربوط به عملکرد آن پی‌ببرید. این نکته را بدانید که شما قبل از ورود به این عرصه هر چقدر که بیشتر راجع به حسابداری یاد بگیرید می‌توانید میزان آموزش خود را افزایش دهید.


همچنین بخوانید : پردرآمد ترین شاخه های حسابداری


  1. در طول دانشگاه و یا تحصیل کتاب های درسی دوره‌های خود را بخرید و بخوانید

درست است که ممکن است کتاب‌های درسی اندکی گران باشند، آن هم با توجه به شرایط اقتصادی امروزی کشورمان، اما شما باید بدانید که علاوه بر این که این کتاب‌ها در دوران دانشجویی شما می‌تواند تاثیر بسزایی در نمره‌هایتان داشته باشند بلکه شما می‌توانید آن‌ها را نگه دارید و بعدها از آن‌ها به عنوان مرجعی برای کارتان استفاده کنید.

  1. درباره دوره‌های آنلاین حسابداری تحقیق کنید

اگر دوست دارید تا علم حسابداری را در یک محیط غیرساختاری به خوبی یاد بگیرید دوره‌های آنلاین زیادی وجود دارند که شما می‌توانید با پرداخت هزینه در آن‌ها شرکت کنید. البته با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا در حال حاضر انتخاب کلاس‌های آنلاین برای شروع یادگیری حسابداری می‌تواند بهترین انتخاب حال حساضر باشد. اما توجه کنید که قبل از ثبت‌نام در هر دوره‌ای درباره آن‌ها تحقیق کنید تا بتوانید بهترین دوره‌های موجود آنلاین برای آموزش مهارت حسابداری را انتخاب نمایید که با اهداف شما نیز سازگار باشند.

  1. نحوه استفاده از نرم افزار‌های حسابداری را فرا بگیرید

با توجه به محبوب‌ شدن استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری لازم است تا به عنوان یک حسابدار نحوه استفاده صحیح از آن را یاد بگیرید. این نرم‌افزارها آینده حسابداری هستند و در آینده خیلی نزدیک میزان نقش خود را در عمل حسابداری پررنگ‌تر از قبل می‌کنند پس داشتن علم استفاده از آن‌ها می‌تواند برای شما یک مزیت بسیار بزرگ محسوب شود.

آغاز کار حسابداری

  1. در زمینه‌های مختلف حسابداری تخصص پیدا کنید

حسابداران در طیف گسترده‌ای از زمینه‌های مرتبط به امورمالی مشغول به کار هستند و اگر شما می‌خواهید این حرفه را به صورت جدی شروع کنید بهتر است تا از همین حالا نحوه انجام فعالیت‌های حسابداری به صورت سنتی و تهیه صورت‌های مالی شرکت را یاد بگیرید.

اگر شما در یک شرکت بزرگ مشغول به کار شوید ممکن است شغل شما شامل تهیه گزارش مالی، حسابرسی داخلی و انطباق باشد. به همین منظور بهتر است تا شما تلاش کنید تا در زمینه‌های مختلف حسابداری تجربه کسب کنید، زیرا این امر می‌تواند در سال‌های ابتدایی شغل شما بسیار بر روی استخدام شما تاثیر بگذارد.

  1. حتماً یک دوره کارآموزی بگذرانید و به کسب تجربه مشغول شوید

همه می‌دانند که بهترین راه برای یاد گرفتن یک کار این است که به صورت عملی آن را فرا بگیریم و تجربه کنیم. به همین دلیل گذراندن یک دوره کارآموزی می‌تواند سطح اطلاعات شما را در زمینه حسابداری به میزان قابل توجهی افزایش دهد. شما تنها نمی‌توانید به اطلاعات تئوری خود بسنده کنید و در کنار اطلاعات تئوری به داشتن سطح مناسبی از اطلاعات فنی و عملی نیز نیاز پیدا خواهید کرد.

  1. مدارک خود را آماده کنید

شما می‌توانید علاوه بر گذراندن دوران تحصیلی و کسب مدرک دانشگاهی حسابداری اقدام به شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های مختلف حسابداری نمایید و از مدرک آن‌ها  به عنوان رزومه برای استخدام استفاده کنید.

  1. بدانید که حسابدار بودن با دفتردار بودن تفاوت دارد

برخی از افراد که هنوز وارد این کار نشده‌اند گمان می‌کنند که حسابداری چیزی مانند دفترداری است و تنها کافیست تا مخارج و هزینه‌های وارد را در لیستی بنویسند و تحویل رئیس خود دهند، اما باید بگویم که این کار در واقع وظیفه یک دفتردار است نه یک حسابدار. پس قبل از اینکه برای وارد شدن به این عرصه تلاش کنید ابتدا بدانید که حسابداری دقیقا چیست و نسبت به آن شناخت پیدا کنید.

  1. زبان انگلیسی خود را تقویت کنید

دانستن یک زبان دیگر علاوه بر این که در حیطه کاریتان می‌تواند بسیار به دردتان بخورد بلکه در زندگی شخصی نیز بسیار کاربردی است. دانستن و تسلط شما به زبان انگلیسی باعث می‌شود تا راحتتر بتوانید در شرکت‌های معتبر دنیا مشغول به کار شوید و نسبت به دیگران در اولویت قرار گیرید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از شبکه دانش فراپیام به شما توضیح دادیم که به عنوان یک شخص علاقه‌مند به رشته حسابداری باید حسابداری را از کجا شروع کنید و همچنین ۱۳ نکته مهم برای شروع یادگیری حسابداری را نیز به شما آموزش داده‌ایم. با رعایت هر ۱۳ نکته‌ای که در این مقاله به شما گفتیم می‌توانید هر چه زودتر شغل رویایی و مورد نظر خود را پیدا کنید و به صورت حرفه‌ای در آن مشغول به کار شوید. امیدواریم تا مطالب ارائه شده در این مقاله مورد پسند شما دوستان عزیز و محترم قرار گیرد.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو