بررسی راه‌های مختلف پرداخت بیمه و بررسی مزیت‌ها و معایب هرکدام

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

بررسی راه های مختلف پرداخت بیمه

راهکارهای مختلفی وجود دارد تا شما بتوانید به نحو احسن برای پرداخت بیمه اقدام کنید؛ چرا که اگر پرداخت با تاخیر انجام پذیرد صددرصد مشکلات زیادی را به وجود می آورد.

ما در این مقاله از شبکه دانش فراپیام ۷ روش را به وسیله اینترنت، موبایل، تلفن بانک، خودپرداز ،کارت خوان و همراه بانک به شما عزیزان معرفی می‌کنیم تا بتوانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن به صورت اصولی پرداخت بیمه خود را به ثمر برسانید.

پرداخت بیمه از طریق سامانه

شما چنانچه قصد داشته باشید که پرداخت بیمه را از وب سایت تامین اجتماعی انجام دهید؛ در ابتدای کار باید مراحل خاصی را دنبال کنید که هر کدام از این مراحل باید با دقت کامل انجام پذیرد. جهت دریافت برگه پرداخت باید از سامانه استفاده کنید.

 در ابتدای کار به سازمان تامین اجتماعی مراجعه می‌کنید؛ این سایت تنها برای گروه‌های بیمه‌ای خاص مانند مشاغل آزاد، کارگران ساختمانی، رانندگان انفرادی و اختیاری خدمات خود را ارائه می‌دهد. شما باید نام کاربری و رمز عبور را از کارگزاری دریافت نمایید تا بتوانید وارد سامانه شوید ولی اگر رمز عبور و نام کاربری را به هر دلیل در اختیار ندارید، آن را از کارگزاری دریافت کنید.

البته صفحه ثبت نام نیز زمانی که شما از آی پی ایران استفاده کنید برای شما باز می‌شود. سعی کنید از فیلتر شکن در هنگام ثبت نام به هیچ عنوان استفاده نکنید؛ چرا که این کار در عملیات ثبت نام برای شما دردسر ایجاد میکند.

شما بعد از این که روی فرایند ثبت نام کلیک می‌کنید می‌توانید در ادامه اطلاعات خود را به ثبت برسانید. اطلاعات خاصی از شما پرسیده می‌شود و شما تمامی بخش‌هایی که به صورت ستاره دار معرفی می‌شود را باید به شکل اجباری مورد بررسی قرار دهید؛ چنانچه شماره بیمه خود را نمی‌دانید بهتر است آن را از روی دفترچه تامین اجتماعی و حتی برگه پرداخت بیمه قبلی خود بردارید.

زمانی که تکمیل اطلاعات به پایان برسد شما می‌توانید عبارت امنیتی را وارد و گزینه ثبت نام را به آخر برسانید؛ تمامی اطلاعاتی که درون فیلدهای ستاره‌دار موجود است. باید به صورت اجباری پر شود ولی کادرهایی که ستاره روی آن مشاهده نمی‌شود اطلاعات اختیاری را دریافت می‌کند.

به این نکته توجه داشته باشید که شما در مرحله بعدی باید تغییر رمز عبور خود را به راحتی تغییر دهید؛ چرا که کد ملی شما به صورت پیش فرض مشخص می‌شود و برای این کار شما باید به تغییر رمز عبور خود اقدام کنید.

شما با تغییر رمز عبور خود باید در ابتدا کد ملی را وارد کنید؛ در مرحله بعدی رمز عبور که ترکیبی از عدد و حروف است را انتخاب کنید؛ در گزینه سوم رمز خود را تکرار و سپس آن را تایید نمایید که دوباره شما به صفحه اول باید مراجعه کنید.

این چنین می‌توانید به نحو احسن نام کاربری و رمز عبور خود را در دسترس داشته باشید تا در گزینه بعدی که شما در صفحه قبلی به آن مراجعه کرده‌اید برای پرداخت بیمه بتوانید عملیات بیمه شدگان خاص را برای درخواست برگ پرداخت انجام دهید.

همچنین تعداد ماه‌هایی که قصد دارید به پرداخت حق بیمه بپردازید را نیز در نظر بگیرید و آن را مشخص کنید. بعد از طی کردن تمامی این مراحل شما می‌توانید وضعیت خود را رسیدگی کرده و در طول سال با مواردی مانند بررسی، صدور و یا عدم صدور آن را مشخص کنید.

زمانی که از حالت بررسی به صدور برسد شما می‌توانید برای پرداخت بیمه اقدام کنید؛ اما چنانچه عدم صدور برای شما رویت شود ممکن است پرداخت‌های شما با مشکل روبه‌رو گردد.

چنانچه شما برگ پرداخت خود را پرداخت نکرده باشید، این مشکل برای شما به وجود می‌آید و با پرداخت بیمه به صورت اصولی شما می‌توانید در پایان کار آن را دریافت و چاپ نمایید. شناسه پرداخت تامین اجتماعی را باید برای پایان کار در نظر بگیرید تا بتوانید به واسطه آن از درگاه بانک ملت نیز استفاده کنید.

پرداخت بیمه از وب سایت بانک ملت

روش دیگری که برای پرداخت حق بیمه وجود دارد این است که شما می‌توانید به واسطه وب سایت بانک ملت پرداخت بیمه خود را هر چه سریع‌تر انجام دهید. برای پرداخت حق بیمه به واسطه بانک ملت شما باید در بانک ملت قطعا حساب فعالی داشته باشید. اینترنت بانک برای شما نیز باید فعال باشد تا بتوانید از خدمات این‌چنینی به راحتی استفاده کنید.

در ابتدای کار می‌توانید به سایت‌ بانک ‌ملت مراجعه کنید و به واسطه خدمات بانکداری الکترونیک به سامانه واریز وجوه به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید.

در این قسمت شما تمامی اطلاعات مهم خود همانند نام، نام خانوادگی، شماره همراه، شرح واریز، پست الکترونیکی و بسیاری از این موارد را که به صورت اختیاری است وارد ‌کنید تا بتوانید شناسه واریز خود را دریافت کرده به واسطه آن برای پرداخت بیمه اقدام کنید.

نکته : تمامی این اطلاعات اختیاری است اما توصیه می‌کنیم نام و نام خانوادگی خود را ثبت نمایید.

 البته این نکته را نیز باید به خاطر داشته باشید شما دقیقا در فیش هر مقدار و عددی که برای پرداخت بیمه وجود دارد را باید پرداخت نمایید. در غیر این صورت با مشکل خاصی مواجه می‌شوید همچنین صحت اطلاعات خود را مشخص وآن را کلیک می‌کنید و این اطلاعات را که تکمیل نمایید، به صفحه پرداخت الکترونیکی هدایت می‌شوید در این قسمت یعنی پرداخت حق بیمه شما به درستی انجام پذیرفته است.

پرداخت بیمه از طریق سایت بانک رفاه کارگران

یک روش کاربردی دیگر برای پرداخت بیمه وجود دارد، که شما واسطه آن بتوانید هر چه سریع‌تر پرداخت حق بیمه خود را انجام دهید. این روش به واسطه وب سایت بانک رفاه کارگران است که بسیاری از افراد نیز این روش را یک روش و شیوه ساده در نظر می‌گیرند.

شما برای پرداخت حق بیمه خود از طریق بانک رفاه کارگران باید بدانید که برعکس بانک ملت هیچ نیازی نیست تا حساب فعال، اینترنت بانک، برنامه نرم افزار موبایل آن را در درون گوشی خود داشته باشید. شاید این یک مزیت نسبت به بانک ملت برای شما به حساب آید.

 اما باید مراحل خاصی را دنبال کنید تا بتوانید پرداخت بیمه را هرچه سریع‌تر در دستور کار خود قرار دهید. در ابتدای کار وارد وب سایت رسمی بانک رفاه کارگران شوید و با توجه به منوی ارائه خدمات می‌توانید گزینه خدمات بانکداری الکترونیک را انتخاب؛ سپس پرداخت حق بیمه را به وسیله کارت عابر بانک یعنی کارت شتابی انجام دهید.

البته برای این کار تخصص و تبحر خاصی نیاز نیست و تنها زمانی که شما وارد صفحه می‌شوید باید شناسه پرداخت و مبلغ مورد نظر حق بیمه را وارد و سپس پس شناسه پرداخت را کلیک کنید. البته شناسه پرداخت را باید به صوت صحیح در اختیار بگیرید. چنانچه شناسه قبض بیمه تامین اجتماعی را در اختیار ندارید، جای نگرانی نیست به این دلیل که می‌توانید وارد صفحه اول شوید و شناسه قبض تامین اجتماعی خود را مشخص کنید.

 شما با صحیح وارد کردن شناسه و مبلغ می‌توانید اطلاعات پرداخت خود را به صورت اصولی انتخاب و تایید کرده و آن را انتقال دهید. این نکته را به خاطر داشته باشید که شما باید اطلاعات خود را به درستی وارد کنید که اطلاعات بانکی باعث می‌شود تا حق بیمه شما به راحتی پرداخت و در پایان کار اطلاعات سایت پذیرنده در اختیار شما قرار بگیرد.

پرداخت بیمه با دستگاه خودپرداز بانک رفاه کارگران

پرداخت بیمه

برای پرداخت حق بیمه شما می‌توانید از طریق دستگاه خودپرداز نیز این کار را به نحو احسن انجام دهید؛ چرا که تنها کافی است کارت شتاب خود را وارد کرده و زبان فارسی را انتخاب کنید و رمز خود را وارد نمایید.

در این لحظه شما با گزینه پرداخت فیش حق بیمه تامین اجتماعی روبه‌رو می‌شوید که با انتخاب این گزینه می‌توانید به صفحه پرداخت هدایت شوید؛ در این صفحه شناسه قبض و انتخاب آن را تایید کنید.

مبلغ قبض را وارد و سپس دوباره آن را تایید کنید، اطلاعات خود را وارد و دوباره اطلاعات را تایید نمایید؛ در این لحظه می‌توانید رسید خود را دریافت نمایید. در پایان کار با انتخاب گزینه انصراف کارت خود را بر‌دارید.

 شاید این روش نسبت به روش‌های قبلی برای بسیاری از افراد خصوصا آن دسته از عزیزانی که شاید تخصص و حوصله چندانی برای استفاده از خدمات اینترنتی نداشته باشند، یک راهکار به‌صرفه و آسان به شمار آید؛ چرا که شما به راحتی از دستگاه خودپرداز البته اگر دستگاه خودپرداز بانک رفاه کارگران باشد این کار برای شما بسیار آسان‌تر رقم می‌خورد.

پرداخت بیمه از طریق خودپرداز بانک ملی

اما شما به واسطه دستگاه خودپرداز بانک ملی نیز می‌توانید عملیات پرداخت بیمه را انجام دهید که در این قسمت نیز شما کارت عابر بانک خود را وارد، زبان فارسی را انتخاب و رمز خود را وارد می‌کنید. در مرحله بعدی شما می‌توانید به واسطه گزینه فروش شارژ و یا سایر خدمات به مرحله بعدی راه پیدا کنید. در مرحله بعدی پرداخت قبض تامین اجتماعی را می‌توانید انتخاب کنید.

 شناسه پرداخت را وارد و مبلغ را نیز وارد نمایید در این لحظه تمامی اطلاعات را تایید کنید و رسید خود را بردارید.

به واسطه دستگاه خودپرداز بانک ملی نیز این کار برای شما به راحتی و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود؛ اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که پرداخت بیمه به واسطه خودپرداز بانک ملی نیز به خاطر این که نیاز به تخصص خاصی ندارد می‌تواند یک راهکار قابل قبول برای تمامی اقشار جامعه به حساب آید؛ همچنین زمان کمتری را شما می‌توانید برای پرداخت بیمه با این روش در نظر بگیرید.

روش های دیگر پرداخت بیمه

شما برای پرداخت بیمه می‌توانید از خودپردازهای سپه، کشاورزی و صادرات نیز استفاده کنید و پرداخت بیمه خود را انجام دهید. اما باید به خاطر داشته باشید که برای بسیاری از افراد صددرصد پرداخت به وسیله خود پرداز می‌تواند روش معمولی تر و البته به صرفه تری به حساب آید. سرعت عمل افراد در این نوع روش پرداخت بیمه بیشتر است.

 چرا که امروزه بسیاری از افراد حوصله ندارند که در صف‌های طولانی کارگزاری بیمه برای دریافت قبض پرداخت بیمه بمانند. به همین دلیل تمامی این موارد می‌تواند رو‌ش‌هایی باشد که شما به راحتی بتوانید به صورت غیر حضوری پرداخت بیمه خود را به سرانجام برسانید.

امروزه با پیشرفت فناوری و تکنولوژی رایج‌ترین روش پرداخت بیمه تامین اجتماعی را می‌توان با مراحل خاصی به انجام رساند؛ برای جلوگیری از اتلاف وقت بهترین روش استفاده از دستگاه های خودپرداز به حساب می‌آید و در بین دیگر روش‌ها بیمه شدگان این روش را می‌پسندند.

بیمه تامین اجتماعی و انواع آن

بیمه تامین اجتماعی از نوع بیمه‌های اجباری و بیماری اختیاری است که پرداخت سهم بیمه باعث می‌شود تا افراد بتوانند از خدمات بیمه به نحو احسن استفاده کنند.

این بیمه به دو دسته اختیاری در بین مشاغل آزاد تقسیم می‌شود که البته مهم ترین تفاوت بیمه اختیاری با بیمه اجباری به خاطر نوع بیمه مشخص می‌شود و بیمه اختیاری برای آن دسته از عزیزانی است که تحت پوشش نهاد خاصی قرار ندارند و می‌توانند قرارداد خود را تنها به واسطه مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی منعقد کنند.

حق بیمه خود را در زمانی که مشخص می‌کنند پرداخت نمایند؛ همچنین باید ۳۰ روز سابقه کاری را در اختیار داشته باشند تا بتوانند از خدمات بیمه نیز به نحو احسن استفاده نمایند.

 بیمه صاحبان حرفه و مشاغل آزاد که شما می‌توانید بازنشستگی با ۱۲ درصد، بازنشستگی با ۱۴ درصد و بازنشستگی با ۱۸ درصد را در نظر داشته باشید.

در نوع ۱۲ درصد بیمه فقط مربوط به مستمری بازنشستگی است. اما در نوع ۱۴ درصد علاوه‌بر این که بازنشسته مستمری خود را دریافت می‌کند بعد از فوت بازماندگان نیز بیمه را دریافت می‌نمایند. در نوع ۱۸ درصد پرداخت مستمری به بازنشسته و همچنین در کنار آن می‌توان از خدمات کار افتادگی نیز استفاده کرد؛ کار افتادگی تنها نمی‌تواند به مسائل جزئی و یا نقص عضو نیز مربوط باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که پرداخت حق بیمه همیشه در آخرین روز ماه انجام می‌شود و پرداخت از طریق اینترنت، همانگونه که گفته شد می‌تواند با مراجعه به سایت تامین اجتماعی  و یا بانک ملت انجام پذیرد. به واسطه بانکداری الکترونیک این کار برای شما در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود و هر کدام از دستگاه‌های عابر بانک نیز می‌تواند این کار را به نحو احسن برای شما انجام دهد.

نکات اصولی پرداخت بیمه

نکات پرداخت بیمه

 نکات خاصی وجود دارد که شما باید هر کدام از این نکات را به خوبی برای پرداخت بیمه در نظر داشته باشید تا در کمترین زمان بتوانید به راحتی پرداخت بیمه را به ثمر برسانید.

شما زمانی که قصد دارید پرداخت بیمه خود را به واسطه دستگاه خودپرداز انجام دهید، تنها از رمز اول کارت استفاده می‌کنید و هیچ نیازی نیست که رمز دوم را در اختیار داشته باشید؛ همچنین لازم نیست که تنها کارت خود را از خودپرداز مخصوص همان بانک برای پرداخت بیمه استفاده کنید؛ چراکه کارت شما در تمامی خودپردازها می‌تواند پرداخت بیمه را به راحتی انجام دهد.

 سعی کنید همیشه در هنگام وارد کردن شناسه پرداخت و مبلغ آن دقت بسیار بالایی را لحاظ نمایید. عدم دقت در این کار صددرصد به ضرر شماست؛ همچنین در هنگام وارد کردن شناسه پرداخت این نکته را به خاطر داشته باشید که از خط فاصله به هیچ عنوان نباید استفاده کنید.

تنها اعداد را وارد کنید و البته شناسه برای پرداخت که در خط اول مشاهده می‌کنید. شناسه بانک ملت را نباید وارد نمایید؛ چراکه شناسه بانک ملت تنها برای پرداخت از طریق سایت بانک ملت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 بعد از پرداخت دستگاه مورد نظر به شما رسید مورد نظر را ارائه می‌دهد اما توصیه ما به شما این است که از رسید خود کپی و یا عکس حتما بگیرید و آن را با شماره پیگیری، تاریخ پرداخت و مشخصات کاملا جزئی یادداشت نمایید تا بتوانید بعدها رسید خود را مورد پیگیری قرار دهید؛ چرا که به خاطر نوع رول کاغذ ممکن است بعد از مدت‌ها اطلاعات از روی کاغذ پاک شود.

سخن پایانی

همچنین اگر از طریق تلفن‌بانک قرار است پرداخت بیمه خود را انجام دهید، باید رمز دوم کارت خود را پرداخت کنید.  برای این کار باید برای پرداخت قبوض عدد سه را انتخاب کرده و برای پرداخت قبض تامین اجتماعی عدد ۲را فشار دهید؛ در این حین شماره کارت عابر بانک را وارد نمایید و سپس  علامت ستاره را فشار ‌دهید.

این چنین است که شناسه برگ پرداخت را باید وارد و دوباره علامت ستاره را فشار می‌دهید. در مرحله بعدی مبلغ حق بیمه را باید همانطور که در پیش به اشاره شده است وارد کنید و سپس فشار دادن علامت ستاره را فراموش نکنید.

در سامانه شناسه پرداخت مبلغ را برای شما اعلام خواهد کرد. انجام این نوع روش پرداخت ممکن است برای افراد شاید زمان بر باشد و از لحاظ امنیتی کار درستی نباشد. که شما باید از عدد یک برای صحت اطلاعات خود استفاده و در پایان کار با وارد کردن رمز دوم قبض شما پرداخت می‌شود. می‌توانید شماره پیگیری را یادداشت نمایید.

اما از طریق تلفن همراه نیز این کار به راحتی برای شما با کد دستوری #١٤٢٠*٤* انجام می‌شود و با پرداخت الکترونیکی حق بیمه روبرو می‌شوید و با ثبت اطلاعاتی که در قبض وجود دارد می‌توانید پرداخت خود را به روز انجام دهید.

بیشتر بخوانید :


 

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو