انواع قرارداد کاری، حداقل مدت قرارداد کاری چقدر است؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

قرارداد کاری

شما برای توجه به حداقل مدت قرارداد کاری بهتر است در ابتدا به این موضوع توجه بالایی داشته باشید که چگونه و چه قراردادی مابین کارفرما و کارگر منعقد می‌شود. این قرارداد باید در چهارچوب و قواعد خاص خود صورت پذیرد که به واسطه آن چهارچوب شما می‌توانید مدت قرارداد خود را مشخص کنید.

در این مدت قرارداد، زمان و شرایط خاصی را باید عنوان کنید و شما در دسته‌بندی‌های متفاوت می‌توانید انواع قرارداد را در کنار زمان و مدت خاص آن مورد بررسی قرار دهید.

برای این دسته‌بندی شما در ابتدای کار باید به قرارداد کار موقت توجه داشته باشید؛ چرا که در قرارداد کار موقت شما بر اساس شکل قانونی آن در زمان موقت به کار مشخصی مشغول می‌شوید و با یک قرارداد خاص که تنظیم و منعقد می‌شود قرارداد در شرایطی مشخصی مدنظر قرار می‌گیرد کارگر در زمان مشخص می‌تواند به کار و فعالیت بپردازد و در پایان کار قرارداد نیز اعتبار خود را از دست می‌دهد.

قرارداد موقت

 اما در هر صورت این قرارداد در مدت قرارداد کاری باعث می‌شود تا بدون هیچ گونه مشکلی کارگر بتواند از امنیت شغلی خود استفاده کرده و به خاطر این طرح به کار و فعالیت خود بپردازد. البته امروزه شما می‌توانید برای مشاوره انواع قراردادهای کاری موقت به یک سایت اینترنتی معتبر در این زمینه که تخصص بالایی دارد مراجعه کنید.

با مشورت در این زمینه شما می‌توانید این قراردادها را مدیریت کرده و با حق و حقوق خود آشنا شوید و در بین انواع مختلف قراردادهای کاری، نوع موقت آن بسیار به چشم می‌آید. به خاطر آسانی در نوشتن و انعقاد قرارداد بسیاری از کارفرمایان قرارداد با کارگر، از قراردادهای کاری موقت استفاده می‌کنند. شما حداقل مدت قرارداد کاری را باید به شکل موقت و غیر دائم در نظر بگیرید.

 امروز کارگران که در جامعه به هر شغلی که مشغول هستند با حقوق اصلی خود آگاهی کامل ندارند. شاید حتی برای مدت زمان کار موقت دچار مشکل شوند؛ اما در هر صورت به این نکته توجه داشته باشید که در زمان محدود به کار خاصی اگر می‌پردازید و به واسطه این قرارداد از خدمات و مزایای قابل قبولی باید بهره‌مند شوید.

امنیت شغلی کارگران در انعقاد کار موقت بسیار پایین اعلام می‌شود؛ چراکه کیفیت کار به این است که شما به صورت دائمی بتوانید از یک منبع درست و اصولی درآمد داشته باشید. اما در هر صورت انواع کسب و کارهای موقت نیز باید با یک قرارداد خاص عملیات کاری خود را به اتمام ‌برسانند. ممکن است در قرارداد کار موقت اشکالات خاصی مشاهده شود در این صورت شما قرارداد را باید کاملا مورد بررسی قرار دهید.

در مورد حقوق تصمیم‌گیری‌های لازم و جامعی را در نظر داشته باشید؛ چراکه نحوه پرداخت و میزان حقوق از جمله شرایط مهم در شرایط اصل قرارداد کاری و حداقل مدت قرارداد کاری به حساب می‌آید، که به انواع قراردادهای کاری موقت شما در حوزه قانون کار می‌توانید قراردادهای کار معین نیز بگویید.

اما متاسفانه اشکالات خاصی در حداقل مدت قرارداد کاری موقت مشاهده می‌شود. در این قرارداد کارفرما باید محدودیت‌های خاصی را برای اخراج کارگر در نظر بگیرد و حتی تنها زمانی می‌توان کارگر را اخراج کرد که در انجام وظایف خود کوتاهی کند؛ این کوتاهی موجب ایجاد قصور و ضرر خاصی برای کارفرما شود.

تا زمانی که قرارداد به پایان می‌رسد، برخی از کارفرمایان نسبت به تمدید آن اقدام نمی‌کنند. این موارد را باید از جمله اشکالات و ایرادات بسیار کلیدی برای این موضوع و امنیت شغلی کارگران در نظر گرفت. شما برای حداقل مدت قرارداد کاری باید سعی کنید از همان ابتدای کار به صورت اصولی تمام جوانب کار را در نظر بگیرید.

در قرارداد موقت اصولا نکته‌ای که بسیار مطرح است این است که کارفرما عملکرد و نوع کار کارگر را تحت نظر می‌گیرد و در صورت رضایت می‌تواند قرارداد را تمدید کند؛ یا به صورت دائم و غیر موقت از کارگر استفاده کند.

قرارداد دائم

حداقل مدت زمان کاری

اما بر اساس قانون کار نیز شما می‌توانید از حداقل مدت قرارداد کاری در کار دائم استفاده کنید. در این قرارداد شما بر اساس شرایط و ضوابط خاصی می‌توانید امنیت شغلی خود را با نوشتن یک قرارداد تامین نمایید. انواع مختلفی قرارداد کار تنظیم می‌شود که هر کدام از آن‌ها انواع اقسام مختلفی دارد.

شما با تنظیم با کارفرما مدت زمان قرارداد را می‌توانید در قرارداد مورد بررسی قراردهید. انواع متنوع قرارداد به نام قرارداد کار غیر موقت، قرارداد کار موقت، قرارداد کار معین و قرارداد کار در دوره آزمایشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

که در این بین، نوع کار دائم و زمان مشخص نشده پایان کار باعث می‌شود تا کارگر بدون دغدغه فکری بتواند به پایان کار خود ادامه دهد. مدت قرارداد کار از جمله موارد بسیار مهم و کلیدی در زمان نوشتن قرارداد کاری به حساب می‌آید.

توجه داشته باشید که کارگر و کارفرما باید در مورد تعیین مدت قرارداد نیز اصلاحات لازم را در نظر بگیرند؛ به این دلیل که این قرارداد در زمان محدودی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. شما باید نسبت به انجام وظایف دقت بالایی داشته باشید.

با دقت بیشتری وارد عمل شوید و قراردادی که برای نوع دائم مورد استفاده قرار می دهید، باید به صورت شفاهی و کتبی باشد و به واسطه استمرار و تداوم کار شما می‌توانید بخواهید قرارداد کار دائم خود را با مشخص کردن میزان مشخص حقوق در نظر بگیرند.

کارفرما این حق را ندارد که بدون هیچ دلیل موجهی بخواهد کارگر را از کار بیکار کند و تنها با توجه به نقص در کار امکان اخراج وجود دارد.

در قرارداد کاری دائم شما چنانچه در مورد مدت زمان خاصی توافق کنید، قرارداد شما یک قرارداد کار دائمی محسوب نمی‌شود و با آن قرارداد کار موقت می‌گویند. قرارداد دائم نیز تنها با فوت کارگر، بازنشستگی استعفای خود کارگر و یا اخراج به دلیل موجه رخ می‌دهد. علت استعفای کارگر با توجه به شرایط کاری و بسیاری از مسائل دیگر ممکن است رخ دهد.

قرارداد معین

انواع قرارداد کاری

اما گونه دیگر از قرارداد وجود دارد که مدت قرارداد آن از پیش تعیین شده است؛ چراکه با توجه به شرایط اقتصادی بازار، افراد به دنبال کار هستند تا بتوانند در هر شرایطی به کار و فعالیت بپردازند. به همین دلیل شما می‌توانید از قرارداد کاری معین نیز استفاده کنید.

در قرارداد کار معین، کارگر و کارفرما به واسطه قرارداد که صورت می‌پذیرد حق دارند تا تکالیف خاصی را در نظر داشته باشند. حسن انجام کار به واسطه کارگر مهم‌ترین کاری است که شما در قرارداد کار معین باید به آن توجه داشته باشید.

در این نوع قرارداد شما باید به موضوع قرارداد انجام کار مشخص توجه کنید؛ چرا که نوع قرارداد باعث می‌شود تا شما بتوانید زمان و مشخصات آن در نظر بگیرید به این دلیل که برای مدت محدود شما از کار استفاده می‌کنید باید یک زمان ثابت را در نظر داشته باشید.

در بسیاری از خدمات عمرانی و ساختمان‌سازی از قراردادهای کار معین استفاده می‌شود و همچنین فسخ قرارداد با توجه به قانون کار این گونه است که کارگر و کارفرما حق فسخ قرارداد معین را ندارند؛ چرا که از زمان مشخص شده بین دو نفر در نظر گرفته می‌شود و به همین دلیل بدون هیچگونه قصدی کارفرما و کارگر همه چیز را در قرارداد باید ذکر کنند. شما می‌توانید از حقوق اصلی خود به عنوان کارگر دفاع کنید.

روال قرارداد آزمایشی

اما در حداقل مدت قرارداد کاری، شما می‌توانید به قرارداد آزمایشی نیز توجه داشته باشید. بسیاری از افرادی که به دنبال کار هستند، عمدتا از قرارداد کار آزمایشی نیز شاید مجبور باشند استفاده کنند؛ چرا که این قرارداد برای تازه‌کاران به عنوان سابقه‌کاری می‌تواند گزینه مناسبی محسوب شود و به صورت آزمایشی در شغل مورد نظر به کار و فعالیت می‌پردازند.

در صورت حسن انجام کار و رضایت‌مندی کارفرما از کارگر می‌تواند نسبت به ادامه کار امیدوار باشد. از نظر قانون کار آزمایشی محدوده زمانی خاصی برای این نوع قرارداد وجود ندارد.

البته قرارداد کار آزمایشی نیز شرایط و مقررات خاص خود را به نمایش می‌گذارد. اگر شما به این شرایط آگاه نباشید بدون شک، حقوق شما ضایع می‌شود.

برخی از افراد ممکن است با این دغدغه ذهن خود را در مورد کار آزمایشی پر کنند. بعد از انجام کار آیا کارفرما همکاری می‌کند و یا خیر؟ یا اصلا مدت زمان کار آزمایشی باید به چه شکلی باشد؟ حتی این سوال نیز به وجود می‌آید که آیا کار آزمایشی در واقع همان کار موقت است و یا حقوق مزایای خاصی در این دوره نهفته است و یا خیر؟

قرارداد کار آزمایشی قرارداد موقت نیست؛ چرا که در قرارداد کار موقت که افراد به عنوان حداقل مدت قرارداد کاری می‌توانند از آن استفاده کنند. قرارداد به یک محدوده زمانی خاص اشاره بسیار واضحی دارد؛ اما در قرارداد کار آزمایشی شما یک روال کار متفاوت را مشاهده می‌کنید؛ چرا که در این قرارداد کارفرما و شما یک شرایط خاص را قبول می‌کنید تا توانایی‌های خود را به نمایش بگذارید.

قرارداد کار آزمایشی به صورت مستقل است؛ گاهی بخشی از قرارداد به آن توجه می شود که کارفرما به صورت مستقل می‌تواند از کارگر بخواهد که مدتی را به عنوان آزمایشی کار کند. اما نوع دیگر آن این است که شروع به کار کند و تنها یک زمان خاص را در دوران کاری خود به صورت دوره آزمایشی اختصاص دهد.

اما کارگران اگر از قرارداد آزمایشی در بخشی از کار استفاده کنند صددرصد امنیت شغلی بالاتری دارند. همچنین به واسطه آن متوجه هستند که این کار به عنوان یک کار دائمی می‌تواند چرخه زندگی آن‌ها را اداره کند. اما محدودیت‌های خاصی از طرف قانون کار برای کارفرما در تعیین مدت زمان مورد نظر قرار می‌گیرد.

یک ماه را شما می‌توانید به عنوان آزمایشی کار کنید و زمانی که کارفرما از کار شما رضایت داشته باشد شما می‌توانید کار اصلی خود را شروع کنید. امضای کارفرما و کارگر از جمله شروط اصلی قرارداد کار آزمایشی محسوب می‌شود؛ به این دلیل که بسیاری از افراد امروزه به دنبال حداقل مدت قرارداد کاری هستند. شما باید بدانید که دقیقا از لحظه‌ای که شروع به کار می‌کنید باید قرار داد خود را منعقد کنید.

قرارداد کارآموزی

قرارداد

اما در بین مدت قرارداد کاری، شاید نام قرارداد کار آموزشی و کارآموزی را نیز شنیده باشید؛ چرا که در قرارداد کارآموزی شما باید نکات خاصی را مورد توجه قرار دهید.

کاراموزی امروزه یکی از راه‌های مطمئن و کلیدی برای اشتغال محسوب می‌شود که طرفداران خاص خود را دارد. افراد باهوش با گذراندن دوره کارآموزی یک حرفه خاص را آموزش می‌بینند تا بتوانند در آینده از این حرف‌ها به نحو احسن استفاده کنند. در مورد حقوق کار کارآموزی نیز می‌توانید دستمزد مشخصی را از کارفرما دریافت کنید.

دستمزد شما دقیقا باید در موعد مقرر پرداخت شود، تمامی تکالیف و شرایط کارآموز باید مورد توجه قرار گیرد. افرادی که برای یادگیری یک حرفه خاص در مراکز تخصصی به فعالیت می‌پردازند در گروه کارآموزان قرار دارند. همچنین شما با در نظر گرفتن حداقل مدت قرارداد کاری که برای یک مدت زمان خاص قرار است به صورت کارآموزی کار کنید باید دستمزد خاصی را دریافت کنمایید. شما چنانچه شاغل باشید و یا تنها بخواهید از یک حرفه کمک بگیرید در هر صورت قرارداد کارآموزی برای شما لازم و ضروری است.

نکات کاربردی و مهم در حداقل مدت قرارداد کاری و انواع قرارداد

شما برای توجه به حداقل مدت قرارداد کاری باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که هر قرارداد، نکات و معیارهای خاصی را در طی مدتی که کار می‌کنید در اختیار شما می‌گذارد. باید تمام نکات را موبه‌مو مطالعه کرده تا بتوانید بعد از آن در صورت مغایرت با هر کدام از موارد از حقوق خود دفاع کنید.

تمامی وضعیت اشتغال شما در قرارداد به صورت کامل و واضح باید درج شود مانند نحوه پرداخت حقوق، مدت زمان و مزایای خاصی که برای حداقل مدت قرارداد کاری به آن توجه می‌شود آدرس محل کار نیز در طی قرارداد از تاریخ شروع و پایان با آن اشاره می‌شود و همچنین از لحاظ ایمنی شما باید شرایط و ضوابط قرارداد قانون کار را با معیارهای خاصی در قرارداد خود در نظر بگیرید مانند بیمه و بسیاری از خدمات مهمی که به ایمنی و سلامت افراد اشاره واضحی دارد.

 قرارداد همیشه می‌تواند یک چهارچوب خاص را برای شما به نمایش بگذارد، تا شما به واسطه قرارداد بتوانید با خیالی آسوده با امنیت کامل به شغل و حرفه بپردازید؛ چراکه حداقل مدت قرارداد کاری امروزه به شرایط اقتصادی مربوط است و بسیاری از افراد به انجام آن بسیار توجه دارند.

ساعت کاری کارگران باید در قرارداد به صورت واضح قید شود این ساعت بین ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه مورد توجه قرار می‌گیرد و مجموعه آن ۴۴ ساعت در حداقل مدت قرارداد کاری محسوب می‌شود. توجه به تعطیلات، مزد کارگر و بیمه کارگر نیز در حداقل مدت قرارداد کاری به آن اشاره می‌شود و شما به عنوان فردی آگاه باید نسبت به تمام این مسائل آشنایی کامل داشته باشید.

سخن پایانی

به عنوان سخن پایانی این مقاله در خصوص حداقل مدت قرارداد کاری ما در این مقاله از شرکت نرم افزاری فراپیام ارائه دهنده نرم افزار حسابداری در مورد انواع قرارداد کاری همچون قرارداد موقت، قرارداد دائم، قرارداد معین، قرارداد آزمایشی و قرارداد کارآموزی را برای شما توضیح دادیم؛ چرا که هر کدام از این قراردادها زمان مشخص و شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد تا شما بتوانید به نحو احسن به کار و فعالیت خود بپردازید.

امروزه بسیاری از افراد به خاطر شرایط اقتصادی و همچنین نبود زمینه کاری مناسب به دنبال حداقل مدت قرارداد کاری هستند. هر قراردادی می‌تواند به صورت واضح اشاره مستقیمی به تمام مواد مهمی داشته باشد که به حق و حقوق کارگر و کارفرما مربوط است.

افراد باید بدانند در طی چه مدتی و چگونه می‌توانند به کار و فعالیت خاصی بپردازند و چنانچه شما به فسخ قرارداد فکر کنید خسارات و مهم‌تر از همه جریمه خاصی را باید در نظر بگیرید؛ چرا که قرارداد بین کارگر و کارفرما منعقد می‌شود و طبق شرایط خاص آن شما می‌توانید مشغول به کار شوید.

البته مزد کارگر، تعطیلات، مرخصی، حق اولاد، اموریت در دوره های مختلف مانند دوره آموزشی هر کدام نکات خاصی را در بر دارد. اما چنانچه شما در دوره آموزشی به کار و خدمات خاصی مشغول هستید بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که در دوره آزمایشی شما چنانچه بتوانید تخصص خود را به نحو احسن به نمایش بگذارید می‌توانید نظر کارفرما را جلب کرده و شغل خود را به راحتی به صورت تضمین شده در نظر بگیرید.

چنانچه حدود یک ماه و یا حداقل سه ماه از دوره آموزشی شما بگذرد و دوره شما به پایان برسد باید دستمزد خود را کامل دریافت کنید.

 

بیشتر بخوانید :

 


نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو