آموزش تصویری شبکه کردن چند کامپیوتر

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

آموزش تصویری شبکه کردن چند کامپیوتر

بک لینک چیست

طریقه شبکه کردن چند کامپیوتر به یکدیگر یکی از اقداماتی است که یادگیری آن معمولا در ادارات و شرکت‌ها به کار می‌آِید. وصل کردن چند کامپیوتر به یکدیگر را شبکه کردن آن‌ها می‌گویند. شبکه کردن کامپیوتر‌ها باعث ساده شدن ارتباط و تعامل میان سیستم‌های مختلف در یک مجموعه می‌شود. به کمک اتصال چند کامپیوتر به یکدیگر می‌توان اینترنت را میان آن‌ها همرسان کرد یا از پرینترها، اسکنرها و برخی دیگر از وسایل الکترونیکی به صورت مشترک استفاده کرد.

با فراپیام در این مقاله همراه باشید تا پس از ارائه توضیحات در مورد مزایای شبکه کردن چند کامپیوتر به یکدیگر در مورد طریقه انجام این کار هم توضیحاتی به صورت تصویری برای شما ارائه دهیم.

مزایای شبکه کردن چند کامپیوتر

مطمئنا شبکه کردن چند کامپیوتر به یکدیگر مزایایی دارد که این اقدام تا به این حد امروزه محبوبیت پیدا کرده و شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف وابستگی شدیدی به آن پیدا کرده‌اند. با هم به سراغ بیان این مزایا می‌رویم:

افزایش ارتباط و دسترسی به اطلاعات

ارتباط پیدا کردن و دسترسی به اطلاعات یکدیگر در یک شبکه کامپیوتری تا قبل از توسعه این روش کاملا غیرممکن بود. امروزه با توسعه روش‌های وصل کردن چند کامپیوتر به یکدیگر امکان ارتباط برقرار کردن میان چند کامپیوتر کاری نه چندان دشوار شده است. از طرفی دسترسی‌ها به اطلاعات یکدیگر بر روی سیستم‌های همدیگر کار آسانی شده است و کامپیوتر‌ها به سادگی می‌توانندبه اطلاعات اعم از فایل‌های گوناگون دسترسی داشته باشند.

دسترسی به منابع به شکل راحت‌تر

شرکت‌های بزرگتری که منابع اطلاعاتی بسیاری تولید می‌کنند نیاز دارند تا این منابع به سادگی همرسان شوند. یادگیری طریقه شبکه کردن چند کامپیوتر برای این شرکت‌ها می‌تواند کمک بسیاری به همرسان کردن منابع اطلاعاتی مختلف انجام دهد.

انعطاف‌پذیر بودن

این تکنولوژی یکی از تکنولوژی‌های بسایر انعطاف‌پذیر محسوب می‌شود. شما می‌توانید بدون دردسر فایل‌های یکیگر را به اشتراک بگذارید و حتی بر روی سرعت سیستم‌های یکدیگر نیز تاثیر بگذارید. به سادگی می‌توانید این اتصال را انجام دهید و هرزمان که اراده کنید می‌توانید این اتصال را قطع کنید.

ارازن‌قیمت بودن

شبکه کردن چند کامپیوتر به یکدیگر معمولا کار گران قیمتی محسوب نمی‌شود. معمولا به یک مودم یا کابل LAN برای وصل کردن سیستم‌ها به یکدیگر و همرسان کردن فایل‌ها و اطلاعات نیاز دارید.

صرفه‌جویی در فضای کامپیوتر

اگر چند کامپیوتر را به یکدیگر وصل کنید و فایل‌ها و اطلاعات را میان آن‌ها به اشتراک بگذارید مسلما در فضای کامپیوتر‌ها صرفه‌جویی بسیاری صورت می‌گیرد.

طریقه شبکه کردن چند کامپیوتر

حال که با مزایای شبکه کردن چند کامپیوتر با یکدیگر آشنا شدید به سراغ روش‌های انجام این کار می‌رویم. اولین روش شبکه کردن چند کامپیوتر استفاده از روش Ad-Hoc است.

طریقه Ad-Hoc جهت شبکه کردن چند کامپیوتر

قبل از استفاده از این روش به خاطر داشته باشید که شما به یک کارت شبکه وای‌فای نیاز دارید. کارت شبکه وای‌فای برای کامپیوترها ممکن است قدیمی یا به شکل کارت شبکه زیر باشند. کارت زیر به شکل یو اس بی است اما بعضی از کارت شبکه‌های کامپیوتر‌های رومیزی به شکل داخلی و بر روی مادربورد نصب می‌شوند.

مرحله اول

اگر قصد شبکه کردن چند لپتاپ را دارید باید در نظر داشته باشید که لپتاپ‌ها دارای کارت شبکه وای‌فای هستند و نیازی به خریداری کارت شبکه خارجی برای آن‌ها ندارید.

فراموش نکنید که قبل از شبکه کردن چند کامپیوتر باید مطمئن شوید که کامپیوتر شما کارت‌های شبکه را به خوبی شناسایی کرده است. برای اطلاع از اینکه آیا این کار انجام شده یا خیر بر روی My Computer خود کلیک راست کنید و وارد Properties شوید. اینجا جایی است که می‌توانید به راحتی تمام قطعات یا دیوایس‌هایی که به لپتاپ یا کامپیوتر شما متصل است مشاهده نمایید. همچنین به سادگی می‌توانید درایور‌ها را از همینجا به‌روز‌رسانی و نصب کنید.

برای اینکه مطمئن شوید آیا کامپیوتر شما کارت شبکه را شناسایی کرده است یا خیر گزینه Network Adapter را انتخاب کنید. اگر کارت شبکه یا کارت شبکه‌های شما شناسایی شده باشد زیر همین زبانه نشان داده می‌شود. در تصویر مشاهده می‌کنید که دو کارت شبکه یکی به صورت LAN و دیگر کارت شبکه وای‌فای شناسایی شده است.

آموزش شبکه کردن چند کامپیوتر

مرحله دوم

در این مرحله باید کارت شبکه را روشن کنید. اگر از لپتاپ استفاده میکنید معمولا لپتاپ‌ها دارای دکمه روشن و خاموش کردن وای فای هستند. برای اینکه از طریق ویندوز وای فای خود را روشن کنید به مسیر Control Panel\Network and Internet\Network and Sharing Center بروید و طبق عکس به Change Adaptor Setting بروید و کارت شبکه وای فای خود را روشن کنید.

آموزش تصویری شبکه کردن کامپیوتر

مرحله سوم

در سیستم دوم نیز چک کنید که وای فای روشن باشد. به مسیر Network And Sharing Center بروید. گزینه‌های مشخص شده بر روی عکس را انتخاب کنید و Next را انتخاب کنید.

شبکه کردن چند سیستم

مرحله چهارم

در این مرحله شما باید یک هات‌اسپات درست کنید. طبق عکس یک نام انتخاب کنید و حتما برای آن رمز عبور مشخص کنید. در صورتی که این کار را انجام ندهید هر شخصی به سادگی می‌تواند به شبکه شما وصل شود. حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد استفاده از اینترنت و در صورت خبره بودن می‌تواند به فایل‌های شما نیز دسترسی پیدا کند.

پس از اینکه رمز عبور و نام را مشخص کردید حالا اد هاک شما ساخته شده است. برای استفاده از شبکه‌ای که درست کرده‌اید می‌توانید به My Computer رفته و بر روی گزینه Network که در عکس مشخص شده است کلیک کنید. جهت اینکه بتوانید اینترنت را بین این چند کامپیوتر به اشتراک بگذارید می‌توانید به مسیر Control Panel\Network and Internet\Network and Sharing Center بروید و سپس با کلیک کردن بر روی گزینه Change Adaptor Setting و انتخاب اد هاکی که ساخته‌‌‌‌‌اید و کلیک بر روی گزینه Properties و انتخاب گزینه اول در تب Sharing می‌توانید اینترنت را به اشتراک بگذارید.

شبکه کردن سیستم ها

طریقه شبکه کردن چند کامپیوتر به روش Home Group

یکی دیگر از روش‌های رایج در متصل کردن چند کامپیوتر به یکدیگر استفاده از شبکه هوم گروپ است. در این بخش به سراغ طریقه شبکه کردن کامپیوتر ها به این روش رفته‌ایم.

شبکه هوم گروپ Home Group چیست؟

قبل از اینکه به سراغ توضیح اینکه چگونه با استفاده از هوم گروپ چند کامپیوتر را به یکدیگر متصل کنید به بیان چند نکته می‌پردازیم:

چند نکته

  1. اگر قبلا شبکه هوم‌گروپ بر روی سیستم خود ایجاد کرده‌اید نیازی به ساخت شبکه هوم گروپ جدید ندارید و می‌توانید به آن جوین شوید.
  2. اگر کامپیوترتان به دامنه یا دامین وصل است نمی‌توانید هوم گروپ جدید بسازید. توجه داشته باشید که نمی‌توانید فایل‌ها و اطلاعات و پرینتر‌ها را به اشتراک بگذارید اما می‌توانید به فایل‌های سیستم‌های دیگر دسترسی داشته باشید.
  3. شبکه ورک گروپ تنها برای همان اکانتی که هوم گروپ را ساخته‌اید قابل استفاده است و برای اینکه اکانت‌های دیگر هم از هوم گروپ استفاده کنند بایستی با همان اکانت به هوم گروپ خود به این روش جوین شوید: مای کامپیوتر را باز کنید. بر روی Change Homegroup Setting کلیک کنید و تنظیمات مربوط به فایل‌ها و به اشتراک‌گذاری آن‌ها را انجام دهید.

فعال کردن TCP/IPV6

برای ساختن هوم گروپ خانگی نیاز به فعال کردن TCP/IPV6 دارید. برای اینکار دکمه ویندوز و دکمه X را با هم فشار دهید. حال گزینه Change Adaptor Option را انتخا بکنید. سپس بر روی Properties کارت شبکه فعالتان کلیک کرده تب نتورکینگ را انتخاب کنید و گزینه Internet Protocol Vesrsion 6 را طبق عکس Ok کنید.

5

شبکه کردن کامپیوترها با هوم گروپ

ابتدا عبارت Homegroup را در تسکبار سرچ کنید. تنظیمات دسترسی به شبکه را تغییر داده و Private را انتخاب کنید. این پنجره هنگامی که به وایرلستان وصل می‌شوید نمایش داده می‌شود.

6

پس از سرچ کلمه Homegroup اگر برای اولین بار در حال استفاده این روش باشید گزینه Create Homegroup دیده می‌شود. اما اگر قبلا ساخته شده باشد با گزینه Join Now مواجه خواهید شد.

7

حال چه شبکه خانگی را به تازگی ایجاد کنید چه جوین شده باشید با پنجره زیر مواجه خواهید شد. در این پنجره مواردی که می‌خواهید به اشتراک بگذارید نمایش داده می‌شود. مواردی که می‌خواهید به اشتارک بگذارید را انتخاب کرده و بر روی Next کلیک کنید.

8

حال با یک رمز عبور مواجه می‌شوید. این رمز را جایی یادداشت کنید یا آن را پرینت بگیرید.

9

این رمز عبور را با دوستان یا همکاران خود به اشتراک بگذارید. برای اینکه آن‌ها بتوانند وارد شبکه خانگی شوند:

  • وارد Home group شوید.
  • بر روی join now و سپس next کلیک کنید
  • فایل‌هایی که می‌خواهید همرسان کنید را انتخاب کنید
  • رمز عبور خود را وارد کنید و پایان

آموزش شبکه کردن چند کامپیوتر با مودم

در بسیاری از ادارات و شرکت‌های مختلف شبکه‌کردن کامپیوتر‌ها اهمیت زیادی دارد. این کار می‌تواند مزیت‌های ‌زیادی برای کارمندان داشته باشد؛ برای مثال انتقال فایل‌ها در کامپیوترهایی که به صورت شبکه با یک‌دیگر در ارتباط هستند بسیار آسان‌تر است. کامپیوترهایی که به صورت شبکه‌ای به یک‌دیگر و وسایلی مانند پرینتر و دستگاه فکس متصل هستند کارهایی مانند گرفتن پرینت را برای کارمندان راحت‌تر می‌کنند.

شبکه‌ کردن چند کامپوتر با مودم‌هایی مانند مودم ADSL کار بسیار آسانی است و می‌تواند به شما برای صرفه‌جویی در وقت و بالا بردن سرعت کارتان کمک بسیاری کند. در این بخش به شما یاد خواهیم داد که چگونه چند کامپیوتر را با مودم ADSL به یک‌دیگر متصل کنید.

برای شبکه کردن چند کامپیوتر ابتدا باید یک مودم ADSL تهیه کنید. این مودم‌ها معمولا ۴ پورت LNA دارند که به وسیله آن‌ها می‌توان ۴ کامپیوتر را به صورت شبکه‌ای به یک‌دیگ متصل کرد. برای اتصال کامپیوترها به یکدیگر باید از کابل شبکه استریت استفاده کنید. این کابل را به پورت LNA هر سیستم و درگاه شبکه مودم وصل کنید. پس از اتصال این سیم‌ها باید تنظیمات ip هر کامپیوتر را در بخشcontrol paneL انجام دهید به صورتی که نام هر سیستم باید متفاوت باشد.

سپس در بخش member نوع شبکه کامپیوتر را به workgroup تغییر داده و نام مناسبی برای ان انتخاب کنید. بعد از این کار دوباره باید به سراغ تنظیمات ip بروید. در این مرحله به دو روش می‌توانید عمل کنید: اول این که در مودم خود ipتخصصی را رزرو کنید. دومین کار این است که در بخش control panel وارد network and interne شوید سپس بخش network and sharing center و local area connection را انتخاب کنید.

در بخش local area connection گزینه properties را انتخاب کنید؛ پس از این کار بخشی به نام local area connection properties باز می‌شود. در این بخش روی internet prorocol versin دوبار کلیلک کنید. در بخش ip address یک نام برای هرکدام از کامپیوترها مشخص کنید. پس از انجام این فرایند یک بار سیستم عامل ویندوز خود را restart کنید تا سیستم‌ها به یک شبکه متصل شوند.

امیدواریم از مطالعه این بلاگ پست لذت برده باشید. لطفا جهت بهتر شدن هر چه بیشتر پست‌های شبکه دانش فراپیام با ارائه نظرات و پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

سوالات متداول

شبکه کردن کامپیوتر به وسیله wifi چگونه است؟

برای این کار شما به یک کارت شبکه وای‌فای نیاز دارید. کارت شبکه وای‌فای برای کامپیوترها ممکن است قدیمی باشد. بعضی از کارت شبکه‌های کامپیوتر‌های رومیزی به شکل داخلی و بر روی مادربورد نصب می‌شوند.

برای شبکه کردن چند کامپیوتر به چه چیزهایی نیاز داریم؟

تجهیزات شبکه به دو نوع اکتیو و پسیو تقسیم می شوند.تجهیزات اکتیو عبارتند از:کارت شبکه،مودم،روتر،سوئیچ شبکه،مبدل فیبر نوری و …

شبکه کردن کامپیوتر با استفاده از بلوتوث امکان پذیر است؟

اغلب کامپیوترهای قدیمی قابلیت استفاده از بلوتوث را ندارند.بلوثوت معمولا زمانی جواب می دهد که دو دستگاه در فاصله نزدیکی از هم قرار داشته باشند.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
1 1 رای
رتبه
guest
21 دیدگاه ها
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
ali parsa
ali parsa
3 years ago

عالی بود

تیم محتوای فراپیام
تیم محتوای فراپیام
3 years ago
پاسخ به  ali parsa

سلام دوست گرامی.خوشحالیم که مفید بود

باقری
باقری
3 years ago

بسیار عالی … باسپاس فراوان از توضیحات جامع و کامل تون

تیم محتوای فراپیام
تیم محتوای فراپیام
3 years ago
پاسخ به  باقری

جناب باقری عزیز خوشحالیم که مورد توجه شما قرار گرفت.

فضه
فضه
3 years ago

خیلی خوب بود از محدود آموزش های آنلاین بود که خیلی جامع و کامل بود حداقل برا من خوب جواب داد

تیم محتوای فراپیام
تیم محتوای فراپیام
3 years ago
پاسخ به  فضه

ممنون از حمایت شما دوست عزیز.تمام تلاش ما این است که مقالات جامع و کاربردی باشند.

sara
sara
2 years ago

سایت شما عالی هستش 
امیدوارم موفق باشید

تیم محتوای فراپیام
تیم محتوای فراپیام
2 years ago
پاسخ به  sara

ممنون از شما دوست عزیز

علی
علی
2 years ago

سلام ببخشید وقتی اینجوری شبکه بشن هر دو کامپیوتر میتونن از اینترنت استفاده کنن؟ تو آی پی ها مشکل ایجاد نمیشه؟

تیم محتوای فراپیام
تیم محتوای فراپیام
2 years ago
پاسخ به  علی

سلام دوست عزیز.خیر مشکلی از بابت اتصال به اینترنت پیش نمی‌آید

علی
علی
2 years ago

سلام ببخشید برای تبادل اطلاعات سرعت انتقال در این روش بالا هست؟ میشه برای انتقال اطلاعات هم روشی معرفی کنید که سرعت بالایی داشته باشد

احمد
احمد
2 years ago

سلام و وقت بخیر
آیا ادهاک پس از هربار فعال شدن بعد از خاموش شدن کامپیوتر از کار می افتد؟ چون من این رو روی ویندوز ۱۰ اجرا کردم اما هربار پس از ری استارت نیاز به راه اندازی مجدد دارد.
.
برای شبکه ای با ۳۰ کامپیوتر، در صورت بروز آلودگی کرم و تروجان و پاکسازی و پیدا شدن آن کرم پس از چند روز، چه راهکاری پیشنهاد میدهید؟
تعویض ویندوز کامپیوتری که درایو آن به اشتراک گذاری شده میتواند کافی باشد؟
باتشکر

تیم محتوای فراپیام
تیم محتوای فراپیام
2 years ago
پاسخ به  احمد

با سلام خدمت شما

۱: به دلیل اینکه این قابلیت بعد از ویندوز ۷ به صورت پیش فرض در ویندوز ۱۰ بارگزاری نشده است متاسفانه برای کانفیگ و تنظیمات گاهی با این خطاها رو برو میشویم.

۲: فرمت دیسک و درایو سیستم آلوده
نصب آنتی ویروس با قابلیت شناسایی و بلاک تروجان
استفاده از IPS/IDS در فایروال لبه شبکه

مهدی
مهدی
2 years ago

عرض سلام و ادب
میشه راهنمایی بفرمایید اگر ۲ تا کامپیوتر را با کابل لن شبکه کرده باشیم و اونی که سرور هست از طریق دانگل وایفای به مودم بی سیم وصل شده باشه و اینترنت داشته باشه….
چطور اینترنتش رو به اونیکی سیستم میتونه بده؟
میشه یا ختما باید برا اون یکی هم دانگل تهیه کنم؟

تیم محتوای فراپیام
تیم محتوای فراپیام
2 years ago
پاسخ به  مهدی

سلام دوست عزیز وقت بخیر
باید هر دو سیستم و مودم اینترنت با هم توسط کابل به یک سوییچ وصل شوند که همه در یک شبکه باشند

ابراهیم فرخنده
ابراهیم فرخنده
2 years ago

با عرض سلام وتشکر از آموزشتان
انشالله بشه از راه حلی که گفتید استفاده کنم .بنده تو سیستم شرکت نرم افزار حسابداری دارم چون که کرونا گرفتم الان در منزل هستم .چون آخر ماه هست و باید لیست حقوق رد کنم میشه از منزل به نرم افزار حسابداریم وصل بشم

تیم محتوای فراپیام
تیم محتوای فراپیام
2 years ago

با سلام خدمت شما
آموزش رو به صورت دقیق انجام دهید در صورت نیاز به راهنمایی در خدمت شما هستیم.
با آرزوی سلامتی برای شما

مجددی
مجددی
2 years ago

سپاس از اطلاعات خوبتون

تیم محتوای فراپیام
تیم محتوای فراپیام
2 years ago
پاسخ به  مجددی

ممنون از همراهی شما

یاسراندرز
یاسراندرز
2 years ago

سلام من هرچه میخوام شبکه مادر رو تغییر بدم نمیشه اعداد تغییر میکنن ولی بازم به همون وصل میشن دلیلش چیه؟ممنون میشم راهنمایی کنید

morteza dehqany
morteza dehqany
2 years ago

سلام آیا راهی وجود داره که اینترنت رو از طریق وای فای دریافت و به صورت کابل اشتراک گذاری کنیم توی شبکه

مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو