بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟

یکی از جدی‌ترین دغدغه‌هایی که خیلی از صاحبان سایت‌ها، دیجیتال مارکترها، متخصصان سئو و کارشناسان محتوا با آن سروکار دارند، بررسی و تلاش برای کاهش بانس ریت یا نرخ پرش مخاطبان از روی سایت است. Bounce Rate یکی از اصطلاحات متداول در آنالیز سایت است که توجه به آن می‌تواند در بهبود شرایط کلی وب‌سایت به شما کمک کند، اما نرخ پرش دقیقا به چه معناست؟ چرا یک شاخص مهم محسوب می‌شود؟ و چه تاثیری روی کیفیت عملکرد سایت خواهد داشت؟ برای پاسخگویی به این سوالات تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بانس ریت (Bounce Rate) دقیقا به چه معناست؟

اگر بخواهیم طبق تعریفی که خود گوگل آن را ارائه کرده به معنای بانس ریت بپردازیم، باید گفت بانس ریت زمانی پیش می‌آید که یک کاربر از طریقی وارد سایت شما شده و بدون ثبت Session از آن خارج شود. برای مثال کاربر پس از بازدید از فقط و فقط یک صفحه سایت، بدون تعامل و ارسال هیچ درخواست دیگری به سرور ، از سایت خارج شود.

اگر معنای Session را نمی‌دانید…

Session یعنی مدت زمانی که کاربر در سایت فعال است. به طور پیش فرض گوگل، اگر یک کاربر به مدت ۳۰ دقیقه یا بیشتر روی سایت غیرفعال باشد، هر فعالیت بعدی یک Session است. کاربرانی که سایت شما را ترک کرده و کمتر از ۳۰ دقیقه دیگر برمی‌گردند، همچنان یک Session را ادامه می‌دهند.

هرچند توضیحات گوگل به انداز کافی شفاف است، اما در صوتی که بخواهیم معنای Bounce Rate را بشکافیم و در آن دقیق‌تر شویم، بهتر است هر بخش از این اصطلاح را به تنهایی بررسی کنیم.

Rate یعنی چه؟

کلمه Rate یا نرخ به معنای اندازه گرفتن دو چیز نسبت به هم است. برای مثال زمانی که ۱۰۰ نفر با جستجوی کلمه خاصی سایت شما را در نتایج گوگل ببینند و ۶۰ نفر از آن‌ها وارد سایت شما شوند، نرخ افرادی که با جستجوی آن کلمه به سایت شما وارد شده‌اند، ۶۰% خواهد بود.

معنای Bounce چیست؟

بانس از نظر لغوی به معنای پرش است. زمانی که کاربر وارد سایت می‌شود و پس از بازدید از همان یک صفحه بدون هیچ تعامل و فعالیت دیگری از سایت بیرون می‌رود، یک پرش از سایت صورت می‌گیرد. شاید بپرسید مگر کاربر باید چه فعالیتی روی سایت انجام دهد؟

  • بازدید از صفحات دیگر سایت
  • خرید
  • ثبت نظر و دیدگاه زیر مقالات
  • دانلود فایل
  • عضویت در سایت
  • تماشای ویدئو
  • کلیک روی تبلیغات
  • و…

هریک از فعالیت‌های گفته شده به معنای تعامل کاربر و همراهی آن با سایت است که می‌تواند در هر سایت متفاوتی باشد. برای مثال خرید از سایت، جزو فعالیت‌های تعریف شده برای یک مجله آنلاین که محصولی برای فروش ندارد، نیست. بنابراین به تناسب محتوای موجود در هر سایت و حوزه فعالیت آن گزینه‌های مختلفی برای تعامل کاربر با سایت وجود دارد و عدم تعامل کاربر با سایت منجر به بالا رفتن میزان پرش از سایت می‌شود.

در نظر داشته باشید توضیحاتی که گفته شد با تعریف گوگل از بانس ریت در تناقض نیست، چراکه انجام هریک از کارهای بالا به معنای فعالیت کاربر روی سایت و ایجاد Session است. به وجود آمدن Session هم به معنای کاهش بانس ریت است.

نرخ پرش عددی بین صفر تا صد است که به درصد خوانده می‌شود. با ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس می‌توانید بانس ریت صفحات مختلف آن را مشاهده و بررسی کنید. برای مثال اگر صفحه‌ای میزان پرش ۸۶% داشته باشد، به این معناست که از هر ۱۰۰ نفری که به این صفحه سایت می‌آیند، ۸۶ نفر بدون هیچ تعاملی با صفحه از آن خارج می‌شوند.

چرا باید به نرخ پرش اهمیت دهید؟

نرخ پرش از آن نظر اهمیت بالایی دارد که می‌تواند به عنوان نوعی زنگ خطر برای سایت شما عمل کند. برای اغلب سایت‌ها وقتی Bounce Rate بالاست، باید از خود بپرسید چرا کاربر بدون هیچ تعاملی با سایت از آن خارج شده است؟ آیا محتوای ارزشمندی در سایت شما پیدا نکرده است؟ مطالب یا محصولات پیشنهادی به کاربر نامرتبط هستند؟ آیا طراحی و رابط کاربری سایت آنقدر نامناسب بوده که مخاطب تجربه بدی پیدا کرده و از سایت فراری شده است؟ سایت بیش از حد کند است؟ میزان تبلیغات و صفحات pop up برای کاربر آزاردهنده است؟ و صدها سوال و فاکتور دیگر که می‌تواند روی بانس ریت تاثیرگذار باشد

Avinash Kaushik یک تحلیل‌گر وب درباره نرخ پرش می‌گوید: «بالا رفتن نرخ پرش یک پیام مستقیم از سوی مخاطب است. من آمدم، احساس و کاربری بدی را تجربه کردم، رفتم!»

بنابراین نباید به Bounce Rate به عنوان یک شاخص به تنهایی نگاه کرد، بلکه باید آن را کنار مجموعه‌ای از عوامل دیگر مورد بررسی قرار داد. به عبارت دیگر Bounce Rate یک متریک برای درک مفهوم کاربردپذیری یک صفحه از سایت است. اهمیت بانس ریت اینجا مشخص می‌شود که می‌تواند به شما در بهبود وضعیت کلی سایت، محتوای موجود در هر صفحه، تجربه کاربری و رابط کاربری صفحه، سرعت زیر ساخت، مسائل فنی و… سرنخ دهد.

آیا بالا بودن بانس ریت برای همه سایت‌ها بد است؟

بالا بودن نرخ پرش در ذات خود بد نیست و تشخیص خوب یا بد بودن آن کاملا به محتوا و فعالیت سایت بستگی دارد. برای بعضی سایت‌ها افزایش بانس ریت نه تنها بد نیست، بلکه یک رفتار طبیعی محسوب می‌شود. اگر بتوانید از یک صفحه یکتا بدون وابستگی به سایر صفحات ارزشی خلق کنید، بالا بودن میزان پرش مخاطب دیگر اهمیتی نخواهد داشت. اجازه دهید این موضوع را با یک مثال شفاف کنیم.

در اغلب صفحات وب کاربر به انجام فعالیت‌هایی مانند ثبت‌ ایمیل برای خبرنامه یا ثبت‌نام در وبینار، ارسال فرم، درج دیدگاه، کلیک برای مطالعه ادامه مطلب و… تشویق می‌شود. در چنین سایت‌هایی صفحات سایت زنجیره‌وار به هم وابسته بوده و برای کاهش بانس ریت به فعالیت بیشتر مخاطب نیاز است. اگر این بازدیدهای چند صفحه‌ای تنها راهی است که برای رشد کسب‌وکار و سایتتان می‌توانید پیاده‌سازی کنید، پس طبیعتا بانس ریت بالا برای شما بسیار بد خواهد بود.

اما در مقابل به سایت‌هایی فکر کنید که توانسته‌اند صفحات یکتا و مستقلی طراحی کرده و با همان صفحه درآمد و ارزش موردنظرشان را ایجاد کنند. فرض کنید شما کسب‌وکاری برای تعمیرات و لوله‌کشی دارید. یک سایت ساده با صفحه‌ای یکتا طراحی می‌کنید و شماره تماس خود را در آن قرار می‌دهید. مخاطبان با جستجو در نتایج گوگل به سایت شما می‌رسند و با شما تماس می‌گیرند تا ببینند چه زمانی می‌توانید به آن‌ها خدمات‌رسانی کنید؟ این افراد به محض آن که ساعت مشخصی را برای استفاده از خدمات شما رزرو کنند، لپ‌تاپ را بسته و سراغ کارهای دیگری می‌روند. علی‌رغم اینکه در گوگل آنالیتیکس نرخ پرش صفحه سایت شما ۱۰۰% است، این بانس ریت کاملا مثبت و خوب خواهد بود؛ چراکه همین یک صفحه توانسته شما را به هدفتان یعنی جذب مشتری بیشتر برساند.

بنابراین در صورتی که بتوانید صفحات سایت خود را به شکلی طراحی کنید که به هم وابسته نباشند و بتوانند به طور مستقل برای شما ارزشی ایجاد کنند، بالا بودن Bounce Rate دیگر مهم نخواهد بود. سایت‌هایی مثل اعلام روزانه قیمت طلا و دلار یا اعلام زمان و تاریخ روز از همین گروه هستند.

حداقل کارهایی که می‌توانید برای کاهش Bounce Rate انجام دهید

  • رابط کاربری (UI) سایت را بازبینی کنید

شما باید به عنوان یک کاربر عادی که برای مرتبه اول به سایتتان مراجعه می‌کند و بدون پیش‌فرض‌های ذهنی به رابط کاربری سایت نگاهی بیندازید. هرچه بتوانید طراحی رابط کاربری را بهبود دهید، احتمال افزایش تعامل کاربر با سایت و کاهش بانس ریت را بیشتر خواهید کرد.

  • منو‌های سایت را چک کنید

آیا منو‌ها و کتگوری‌های سایت به خوبی انتخاب شده‌اند و می‌توانند مخاطب را به درستی بین صدها صفحه سایت، محصول و مقاله هدایت کنند؟ شاید نیاز داشته باشید دسته‌بندی‌ها و کتگوری‌های سایت را به شکل دیگری نمایش دهید تا مخاطب ساده‌تر به صفحه موردنظرش برسد.

  • لینک‌سازی داخلی و ارائه مطلب/محصول مشابه را جدی بگیرید

یکی از مزایای ایجاد لینک داخلی بین مطالب، افزایش احتمال کلیک مخاطب و در نتیجه بالا رفتن میزان تعامل او با سایت است. پس سعی کنید در هر مطلب از سایت به مطالب مشابه و مرتبط با آن در سایتتان لینک دهید. همچنین هنگامی که کاربر در یک صفحه از سایت است، شما می‌توانید در نوار کناری صفحه محصولات یا مطالب مشابه، جذاب، پر بازدید، پر بحث و… را به او نمایش دهید تا به بازدید از صفحات دیگر و ایجاد Session تشویق شود. همچنین سعی کنید تا حد امکان لینک‌دهی خارجی را کاهش دهید یا آن را در یک Tab جدید باز کنید.

  • بررسی کنید که آیا مطالب سایت پاسخگوی نیاز کار است؟

یکی دیگر از مواردی که شاید کلیدی‌ترین مساله در کاهش بانس ریت محسوب شود، بررسی کیفیت مطالب است. آیا سوژه‌های مطالب به درستی انتخاب شده و جزو دغدغه‌ها و نیازمندی‌های کاربر هستند؟ آیا نگارش مطالب و نوع بیانشان مناسب است؟ آیا استراتژی صحیحی برای تولید محتوا تدوین شده است؟ تصاویر استفاده شده در مطالب کیفیت کافی دارند؟ آیا خوانایی مطالب با تیترهای میانی به خوبی رعایت شده است؟ پاسخ به هریک از این سوالات می‌تواند به شما در بهبود کیفیت مطالب کمک کند.

  • سرعت سایت و مسائل فنی را از قلم نیندازید

بررسی زیرساخت‌های سایت، سرعت بارگذاری صفحات، ارتباط قوی و بدون قطعی با سرور و… از مهم‌ترین مواردی هستند که می‌توانند روی نرخ پرش اثر بگذارند. بنابراین برای بهبود شرایط فنی سایت سراغ متخصصانی بروید که امتحانشان را پس داده‌اند.

  • به وضعیت تبلیغات روی سایت نگاهی بیندازید

گاهی اوقات هم تبلیغاتی که روی سایت نمایش داده می‌شود، باعث کلافگی مخاطبان می‌شوند. باز شدن صفحات پاپ‌آپ مختلف، نمایش تبلیغات شلوغ و چشمک زن، نشان دادن تصاویر ناخوشایند مانند تبلیغات مربوط به کاشت مو یا جراحی‌های زیبایی، شلوغی بیش از حد صفحه با تبلیغات و… از جمله عواملی هستند که می‌توانند مخاطبان را از سایت فراری دهند.

سخن آخر

در آخر فراموش نکنید شعار همیشگی گوگل این است که محتوا را برای کاربر بنویسید نه گوگل! بنابراین هرچه محتوای سایت، زیرساخت و طراحی آن کاربرپسند باشد، شانس شما برای رسیدن به نتایج برتر گوگل بیشتر خواهد شد. نظر شما چیست؟ اگر درباره بانس ریت یا نرخ پرش سوال یا دیدگاهی دارید، آن را با ما در میان بگذارید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو