تبعات ترک کار چیست؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

تبعات ترک کار چیست؟

تبعات ترک کار

در صورتی که کارگر یا کارمندی بدون اطلاع دادن به کارفرما یا ارشد خود، کار خود را رها کرده و به موجب آن خسارات مادی و معنوی به کارفرما وارد نماید باید منتظر تبعات ترک کار نیز باشد. طبق ماده ۲۵ قانون کار، نه کارفرما و نه کارگر نمی­توانند به تنهایی قرارداد کاری را فسخ نمایند. اگر کارفرما قرارداد را فسخ کند، کارگر می­تواند برای طلب حقوق خویش به مراجع حل اختلاف رجوع کند.

اما در مقابل اگر کارگر بدون این­که هیچ اطلاعی به کارفرما داده و کار خود خود را ترک کند، کارفرما می­تواند برای استیفای آن علیه کارگر نزد مراجع حل اختلاف رفته و طرح دعوا نماید.در ادامه با فراپیام همراه باشید تا همه چیز درباره تبعات ترک کار را بدانید.

منظور از ترک کار چیست؟

تا به امروز تعریف حقوقیِ روشنی از ترک کار و تبعات آن در قانون کار بیان نگردیده و همین مسئله در گذشته موجب شده تا بین مراجع حل اختلاف و وزارت کار اختلاف نظر وجود داشته باشد. در واقع فقط ماده ۲۵ به صورت غیر مستقیم اذعان داشته است که هرگاه قرارداد کاری برای مدت زمان مشخصی بسته شده باشد نه کارگر و نه کارفرما نمی­توانند به تنهایی آن را فسخ کنند.

ترک کار

همچنین اگر کارگر در صورت ترک کار، قصد و نیتی از فسخ قرارداد نداشته باشد، عدم حضور وی در محل کار، ترک کار محسوب نمی­شود. به عبارتی ترک کار در صورتی محقق می­شود که کارگر قصد چنین عمل حقوقی را داشته باشد.

تبعات ترک کار از نظر مالی

اگر شما قصد دارید که کار خود را تغییر دهید پس باید قبل از آن اقداماتی نظیر اطلاع دادن به کارفرما یا در جریان گذاشتن تصمیم خود با سایر کارکنان را انجام دهید تا کارفرما بتواند شخص دیگری را جایگزین شما نماید. در واقع نباید کار خود را در لحظه آخر و بدون اینکه به کسی اطلاع دهید ترک کنید. در غیر این­صورت تبعات ترک کار ممکن است از دو منظر تعلق سنوات و بیمه بیکاری برای شما خوشایند نباشد:

سنوات:

عدم تعلق سنوات به کارگران پس از ترک کار در مورد دو قرارداد دائمی و موقت به صورت زیر بررسی می­شود:

  • قرارداد دائم: اگر کارگر دارای قرارداد کاری دائم یا غیر موقت باشد و اقدام به ترک کار نماید، حق سنوات یا مزایای پایان کار به او تعلق نخواهد گرفت. در واقع این مسئله طبق مفاد قانون کار بوده و قانون­گذار برای ترک کار، سنوات را مشمول این اقدام ندانسته و کارگر نمی­تواند هیچگونه ادعایی در این زمینه داشته باشد.
  • قرارداد موقت: در صورتی که کارگر دارای قرارداد موقت باشد و در هنگام اتمام هر قرارداد، سنوات قراردادهای قبلی خود را دریافت کرده باشد، سنوات یا مزایای پایان کار این قرارداد به وی تعلق نخواهد گرفت.

بیمه بیکاری: خیلی روشن است کارگری که خود مبادرت به ترک کار کرده و پای بیکاری ارادی در میان نیست، نمی­تواند طبق ماده ۲ قانون بیمه بیکاری، از مزایای حمایتی بیمه بیکاری بهره مند شود.

اثبات ترک کار بر عهده کدام یک از طرفین می باشد؟

در صورتی که ترک کار توسط کارگر انجام شود، کارفرما می­تواند با به همراه داشتن ادله اثبات دعوا به مراجع حل اختلاف رجوع کرده و طرح دعوا نماید. همچنین اگر ترک کار کارگر موجب خسارات مادی و معنوی شده باشد، و مراجع حل اختلاف این کار را احراز نمایند، کارفرما می­تواند به مراجع دادگستری رفته و علیه کارگر ترک شکایت نماید. در واقع در موضوع خسارت دیگر مراجع حل اختلاف نمی­توانند به این موضوع رسیدگی نمایند.


همچنین بخوانید : میزان مستمری از کار افتادگی چقدر است؟


از طرفی ممکن است کارگری بنا به دلایل متعددی چند روز از کار غیبت کند و قصد آن واقعا فسخ قرارداد کاری نباشد. اما کارفرما این غیبت را ترک کار وی دانسته و او را اخراج می­کند. در این موقعیت کارگر می­تواند با گردآوری ادله اثبات و اینکه قصد نداشته کار خود را ترک نماید بر علیه کارفرما طرح دعوا نماید.

عواقب-ترک-کار

در مجموع اگر قصد داشتید که بنا به هر دلیل شغل خویش را تغییر دهید، به یک­باره محل کار خود را ترک نکنید. قبل از آن به کارفرما اطلاع دهید که قرار است از آنجا بروید تا او زمان کافی برای پیدا نمودن شخصی به جای شما داشته باشد و متحمل ضررهای مالی نشود. به عبارتی اگر قصد ترک دارید آن را با هماهنگی و برنامه­ریزی انجام دهید.

فراموش نکنید که ترک کار هم مانند بقیه امور زندگی دارای قاعده و قانون می­باشد و اگر بدون هماهنگی اقدام به چنین کاری نمایید تبعات ترک کار می تواند برای شما نامطلوب باشد. از این رو سعی کنید سیاست صحیح و بجایی را که در سایر مسائل کاری رعایت می­کنید در این خصوص هم به کار برید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
1 دیدگاه
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدچمنی
محمدچمنی
3 years ago

سلام
کارفرماقراردادسفیدامضاگرفته ویه بزگه جداگانه که تمام حق حقومون رو گرفتیم.بعدامضاگفت شیفت شب هم داریم وحقوق دیروزودمیشه هرکی میخاد بره.همه باهم دراومدیم.حالاشکایت کزده که حشارت زدین,میتونیم اثبات کنیم که قصدترک کارنداشتیم

مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو