مدیریت موجودی کالا امری حیاتی در کسب و کار

زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

مدیریت موجودی کالا امری حیاتی در کسب و کار

مدیریت موجودی کالا بخشی از مدیریت زنجیره تامین کالا (SCM) در نرم افزار فروشگاه ساز اینترنتی می‌باشد که در سازمان ها و کارخانه ها میزان و نحوه ذخیره سازی کالا و مواد را از مراحل تولید تا مرحله عرضه و تقاضای محصول مدیریت می کند. به عبارتی میتوان گفت مدیریت موجودی کالا به شما کمک می کند تا میزان ذخیره کالا ، مواد ، و محصولات را سنجیده تر مشخص نمایید.

برای مثال اگر بیش از اندازه مواد را در انبار کارخانه ذخیره کنید ، منابع مالی را بی جهت مصرف کرده اید و از طرفی ریسک نگه داری مواد ، هزینه بیمه انبار و…. را بالا برده اید.

. معمولا پارامترهایی از قبیل میزان عرضه و تقاضا ، وضعیت ناوگان نقل و مبادلات کالا ، شرایط محیطی و اقتصادی و اجتماعی ، نحوه عملکرد سازمان در سفارش گیری و تولید ، در تعیین سیاست گذاری مدیریت کالای سازمان شما تاثیر گذار خواهد بود. با توجه به اینکه پارامترهای بالا میتواند مرتبا تغییر کنند جهت اطلاع و تصمیم گیری در شرایط مختلف حتما باید از ابزارهای قدرتمند و سریع استفاده نمایید تا از رغبای خود پیشه بگیرید.

اهمیت مدیریت موجودی کالا

در کسب و کارهای امروزه مدیریت موجودی کالا میتواند به دلایل زیادی اهمیت داشته باشد. اولین و مهمترین دلیل این است که ، مدیریت موجودی کالا به شکل صحیح میتواند در قیمت تمام شده محصول تاثیر بسزایی داشته باشد و در نتیجه آن کاهش بهای تمام شده محصول میتواند رضایت مشتری را برای شما همراه داشته باشد.

همچنین تحویل کالای به موقع به مشتری و کاهش زمان در تحویل سفارشات و ارائه برنامه از پیش تعیین شده میتواند در کسب رضایت مشتری از شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

اگر مدیریت موجودی کالای سازمان به شکل صحیح وجود نداشته باشد در ابتدا خط تولید با مشکل مواجه خواهد شد و در نتیجه تحویل سفارش های مشتریان با مشکل مواجه خواهد شد و ممکن هست از ادامه همکاری با شما صرف نظر نمایند.

در مقابل شما مجبور خواهید بود تا محصول را با تخفیف های غیر استاندارد در بازار عرضه نمایید تا هزینه تامین مواد برای تولید برای شما فراهم شود. بنابراین شما میتوانید با هدایت و مدیریت لجستیک سازمان خود به شکل صحیح، کسب رضایت مشتریان را همراه داشته باشید و همواره از رقبای خود در بازار پیشه بگیرید.

انواع موجودی کالا در صنایع تولیدی :

به طور کلی موجودی کالا در صنایع تولیدی به ۴ نوع دسته بندی می شود :

-موجودی مواد اولیه خط تولید-۱

۲-موجودی محصولات در جریان ساخت

۳-موجودی محصولات ساخته شده

۴-موجودی مواد و ملزومات ساخت

معمولا هر کدام از این موجودی ها با توجه به مدل های تامین کالا در صنایع مورد استفاده نفرات سازمان قرار خواهند گرفت. برای مثال دغدغه مدیر خط تولید همواره موجودی مواد در انبارها می باشد و یا دغدغه مدیر فروش موجودی انبار محصولات و محصولات در جریان ساخت می باشد.

با توجه به نحوه تامین کالا توسط سازمان ، میزان اهمیت اطلاع از هر کدام از موجودی ها تعیین میشود. علاوه بر آن شما می بایست از موجودی انبارهای تامین کنندگان کالاهای خود مطلع باشید تا در تحویل سفارش ها به مشتریان خود دچار خلل نشوید.

انواع مدل های تامین کالا از نظر کمیت :

به طور کلی انواع مدل عرضه تقاضا به مصرف کننده به انواع حالت های زیر تقسیم بندی می شود:

تامین کالا بر اساس میزان سفارش مشتری :

در این مدل میزان تامین و تولید محصول بر اساس سفارشات مشتریان انجام می شود. از مهترین معایب این روش این است که اگر مشتری جدیدی به سمت ما گرایش پیدا کند توان پاسخگویی آن را نخواهیم داشت و باید سفارشات این مشتری را در صف الویت بندی تولیدات خود بگزاریم.

همچنین در صورتی که مخاطرات غیر پیش بینی شده در تامین مواد خط تولید پیش بیاید میتواند در زمان تحویل محصولات به مشتریان تاثیر گزار باشد.

تامین کالا بر اساس فرمولاسیون برنامه ریزی:

در این مدل بر اساس فرمول و محاسباتی که از قبل برنامه ریزی شده تامین کالا صورت میپذیرد. معمولا محصولاتی که برای اولین بار برای عرضه شدن در بازار و هدف تولید ایجاد تقاضا در مشتریان دارند با استفاده از این روش در بازار حضور می یابند.

یکی از مهترین معایب این روش ریسک بالا در تعیین میزان تولید محصول می باشد. همچنین صرف منابع سازمان و ریسک عدم تجدید پذیری سرمایه در آن وجود دارد.

تامین کالا بر اساس تاریخچه فروش :

در این مدل میزان تامین کالا بر اساس سفارشات دوره قبلی مشتریان و تارریچه آنها می باشد. احتمال عدم تمدید خرید از سوی مشتری میتواند در خط تولید و مازاد شدن منابع وابسته آن تاثیر داشته باشد.

همانطور که گفته شد هر کدام از روش های بالا معایب خاص خود را دارد، معمولا مدیران سازمان ها بر اساس نوع کسب و کار و منابعی که در اختیار دارندیکی روش های بالا را در صنعت خود انتخاب می کنند.

فارغ از معایب گفته شده هر کدام از روش ها، امروزه با گسترش کسب و کارها و کارآمد شدن فناوری اطلاعات در زنجیره تامین کالا ، پیاده سازی و بهره وری هر کدام از روش های گفته شده فقط توسط سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری امکان پذیر خواهد بود و امکان محاسبه دستی توسط انسان ها میسر نمی باشدو یا کاری بسیار سخت و زمان بر خواهد بود.

وابستگی صنایع به فناوری اطلاعات و دنیای نرم افزار تا جایی پیش رفته که امروزه حتی تصمیم گیری های مهم سازمان ها هم توسط سیستم های هوش مصنوعی و پردازش ماشینی انجام میشود.

نرم افزار حسابداری شرکتی فراپیام مناسب شرکت های بزرگ با نام اختصاری “یکپارچه” به مدیران و کارشناسان سازمان شما این امکان را میدهد تا هر یک از مدل های زنجیره تامین کالا(SCM) را انتخاب نمایند و با بهره گیری از انواع گزارشات و امکانات موجود بتوانند به انواع موجودی های کالاو رزور آنها در هنگام سفارش در این سیستم دسترسی داشته باشند.

برای درخواست دمو و دیدن امکانات و سیستم های موجود ما میتوانید از طریق فرم درخواست دمو با ما در ارتباط برقرار نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

سخن آخر :

همراهان گرامی بدون شک شما نیز در پروسه تامین کالا با مشکلات زیادی مواجه شده اید و تجارب ارزشمندی کسب کرده این بسیار خرسند خواهیم شد که تجارب خود را با ما در میان بگذارید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو