مهارت­های مورد نیاز حسابداری

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

مهارت­های مورد نیاز حسابداری

مهارت حسابداری

فکر می­کنید چند نفر از کسانی که در رشته حسابداری فارغ­ التحصیل می­شوند از مهارت ­های مورد نیاز جهت موفقیت و استفاده از نرم افزار های حسابداری و مالی در این حوزه برخوردارند؟ واقعیت این است که رشته حسابداری هر ساله فارغ ­التحصیلان زیادی دارد اما همه آنها نمی­توانند جذب بازار کار شوند. در اینجا است که پای مهارت­ های مورد نیاز حسابداری به میان آمده و اگر به خوبی توسعه یافته باشند می­توانند شانس افراد را برای برخورداری از شغل­های هدف افزایش دهند.

مهارت­های حسابداری چیزی فراتر از توانایی حساب و کتاب، تکمیل برگه­های مربوط به هزینه و استهلاک دارایی­های ثابت است. حسابداران غالبا در زمینه­های تخصصی از جمله حسابرسی، مشاوره مدیریت، مالیات، امور مالی شرکت­ها و … کار می­کنند و باید علاوه بر مهارت­ها از اطلاعات مرتبط با زمینه تخصصی حسابداری نیز بهره­مند شوند.

مثلا حسابداران مدیریت باید درک درستی از بودجه­ بندی و مالی شرکت­ها داشته باشند، در حالی که حسابداران دولت باید درک جامعی از مقررات فدرال و ایالات برای مالیات و گزارشات مالی داشته باشند.

در این مقاله از فراپیام مهارت­های مورد نیاز برای حسابداران را جهت موفقیت بیشتر در زمینه کاری خود مورد بررسی قرار می­دهیم به این امید که پیشرفت خوبی در این زمینه داشته باشند.

۱۰ مهارت­ مورد نیاز حسابداری

مهارت

صرف نظر از شغل خاصی که حسابداران دارند باید داده­ های پیچیده مالی را بررسی و تفسیر نموده و سپس یافته­های خود را به روشی روشن و مختصر به مشتریان منتقل کنند. پس این نقش به مهارت­های قوی بین فردی نیز نیاز دارد. بسیاری از حسابداران موفق از مهارت­های زیر برخوردار هستند:

۱٫ آگاهی از کسب و کار عمومی

دامنه موقعیت­های حسابداری و مالی با گذشت زمان، به ویژه در سال­های اخیر بسیار گسترش یافته است. مخصوصا این­که، این متخصصین باید بیش­تر از هر زمان دیگری با همکاران سایر بخش­ها همکاری و هماهنگی داشته باشند. از این رو، مهم است که بدانند عملکرد سایر بخش­ها چگونه است و سازمان حسابداری و مالی برای حمایت از ابتکارات چه کمکی می­نماید. هر اندازه عملکرد کلی کسب و کار و جایگاه خود و تیم را بهتر درک کنید، روابط شما در خارج از دپارتمان نیز بارورتر خواهد بود.


همچنین بخوانید : راهنمای انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب


۲٫ تخصص فن­آوری بروز

رهبران امور مالی اغلب در یافتن متخصصانی که دارای اطلاعات بروزی در مهارت­های حسابداری هستند دچار چالش می­شوند. شما به عنوان یک حسابدار باید بتوانید به خوبی با برنامه­های نرم افزار ویژه امور مالی کار کنید. موارد دیگری از مهارت­های حسابداری که مرتبط با فناوری هستند عبارتند از:

  • تسلط کامل بر اکسل
  • تجربه برنامه­ریزی منابع سازمانی (ERP)
  • برخورداری از تخصص کامل در تجزیه و تحلیل داده­های بزرگ و تکنیک­های پیشرفته مدل­سازی
  • آشنایی با نرم­ افزار هوش تجاری
  • توانایی استفاده از مایکروسافت ویژوال

اگر می­خواهید در موقعیت فعلی خود پیشرفت کنید، در مورد گزینه­های آموزش مهارت­های حسابداری آنلاین سوال کنید و در صورت امکان در یکی از دوره­ها شرکت نمایید. در واقع فعال بودن در زمینه پیشرفت حرفه­ای می­تواند کارفرمای شما را تحت تأثیر قرار دهد.

۳٫ مهارت­های ارتباطی

حسابداری و مهارتتوانایی انتقال دقیق و واضح اطلاعات با افزایش مهارت­های کلامی و نوشتاری، امری ضروری است.

یک حسابدار ماهر اطلاعات پیچیده را به آسان­ترین شیوه انتقال می­دهد. از آنجایی که امروزه بسیاری از حسابداران به صورت دورکاری از منزل کار می­کنند، می­بایست این توانایی را تا حد زیادی در خود پرورش داده باشند، زیرا یکی از ملزومات دورکاری، ارائه اطلاعات به شیوه­ای قابل هضم و راحت است.

اما اگر شما فکر می­کنید که از این مهارت به میزان بالایی برخوردار نیستید پس وقت آن فرا رسیده تا مهارت­های ارتباطی خود را اصلاح نمایید.

۴٫ انعطاف­ پذیری و تطبیق ­پذیری

یکی از مهارت­های حسابداری که از اهمیت بالایی برخوردار است، انعطاف پذیری یا تطبیق­پذیری می­باشد. از آنجایی که حرفه حسابداری دائما در حال تغییر و تحول است پس حسابداران همیشه باید آمادگی سازگاری با تغییر استانداردها و پروتکل­ها، همچنین پیشرفت­های فن­آوری، پویایی محیط کار و بسترهای جدید برای تعامل با مشتریان را داشته باشند.

۵٫ مهارت­های بین فردی

حسابداران علاوه بر تجزیه و تحلیل و نیز بهینه سازی سوابق مالی، باید یافته­های خود را برای همکاران و مشتریانی که درک درستی از مفاهیم پیچیده مالی ندارند، توضیح دهند. به همین دلیل است که حسابداران اساسا به عنوان مفسر داده عمل می­کنند. در واقع مهارت­های بین فردی قوی می­تواند این تعاملات را تقویت کند. حسابداران برتر از مهارت­های بین فردی و ارتباطی خود برای ساده کردن حجم گسترده­ای از داده­های موجود استفاده می کنند و این کمک می­کند تا جزئیات غیر ضروری از بین بروند.

۶٫ تفکر انتقادی

حسابداران دائما با خطاها و انواع مغایرت­ها روبرو می­شوند که در صورت عدم شناسایی و رفع آنها، این اشتباهات می­توانند پیامدهای جدی را برای کارفرمایان و مشتریان به همراه داشته باشند. برای حل این مشکلات پیچیده، حسابداران باید با در نظر گرفتن تمام معیارها و خطرات احتمالی، به شرایط انتقادی نزدیک شوند.

یکی از بزرگان این حرفه در این رابطه اذعان می­دارد که “تفکر انتقادی یکی از مهارت­های بی­بدیل حسابداری است”. او ادامه می­دهد “حسابدارانی که از طریق استراتژی مالی و برنامه­ریزی برای آینده فکر کنند، به عنوان دارایی­های واقعی توسط شرکای تجاری خود شناخته می­شوند”.


همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟


۷٫ مهارت­های تحلیلی

حرفه حسابداری نیازمند یک نگاه بسیار دقیق و جزئیات­گرا (detail-oriented) است. حسابداران باید سوابق مالی سنگین را با دقت بررسی نمایند تا از دقیق بودن جزئیات اطمینان کامل حاصل کنند.

در غیر این­ صورت، ممکن است تجزیه و تحلیل آنها نتایج متناقضی را به همراه داشته باشد. به گفته باب پراتر (Bob Prather) – مدیر کل حسابداری و استخدام امور مالی گروه لوکاس (Lucas Group) – “بهترین حسابداران آنهایی هستند که می­توانند گزارشات تجزیه و تحلیل را بررسی کرده و به سرعت حقایق را تشخیص دهند”.

۸٫ همکاری تیمی

حسابدار

یکی دیگر از مهارت­ های مورد نیاز حسابداری، همکاری تیمی است و برخلاف این تصور کلیشه­ ای که حسابداران به تنهایی پشت میز کار می­کنند، بسیاری از حسابداران نیز به صورت تیمی کار خود را جلو می­برند. در حقیقت، آنها با شرکت در پروژه­ه ای تیمی می­توانند نتایج مثبتی را برای سازمان خود رقم زده و زمینه را برای فرصت­ه ای ارزشمندی پیشرفت فراهم کنند.

بازپس گرفتن ایده­ها از یکدیگر و تفکر از طریق آنها در یک محیط همکاری تیمی، به ارائه بهترین نتایج ممکن و اطمینان از بررسی هر گزینه احتمالی کمک زیادی خواهد نمود.

۹٫ خلاقیت

خلاقیت یکی دیگر از مهارت­های مورد حسابداری بوده و بهترین حسابداران آنهایی هستند که می­توانند بینش جدیدی را خلق کنند. این افراد با ارائه ایده­های جدید در مورد سازمان و نحوه عملکرد، تداوم بهترین خدمات به مشتریان را تضمین نموده و روش­های انطباق یا حل برخی مسائل را بهبود می­بخشند.

۱۰٫ تجربه تخصصی

تجربه تخصصی مانند تمرکز بر رعایت مقررات می­تواند یک مکمل بی­ نظیر برای مجموعه مهارت­ های حسابداری باشد. مثلا بسیاری از کارفرمایان به دنبال حسابداران با سابقه در مبارزه با پولشویی هستند و با افرادی که به خوبی می­توانند بررسی جامع تحلیل بنیادی را به خوبی انجام دهند، یا امور مربوط به سرمایه و حمایت از مشتری. شرکت­ ها همچنین به دنبال حسابداران با تجربه در زمینه شناسایی درآمد هستند.

جمع بندی

اگر شما نیز به عنوان یک حسابدار برای رشد شغلی خود تلاش می­کنید، مهارت­ هایی را که در بالا ذکر شد در نظر گرفته و همیشه به دنبال فرصت­ هایی برای آموزش باشید تا کارفرمایان بتوانند به شما تحت یک عضو با ارزش از سازمان اطمینان داشته باشند. مهمترین مهارت­های مورد نیاز حسابداری در یک نگاه عبارتند از:

  • خود انگیزشی
  • ذکاوت و علاقه به کسب و کار
  • مهارت­های سازمانی و توانایی مدیریت
  • توانایی کار گروهی
  • مهارت­های ارتباطی و بین فردی
  • توانایی تحلیلی
  • برخورداری از مهارت­های حل مسئله
  • مهارت در IT

امید است با کسب مهارت­های لازم در حسابداری بهترین جایگاه در این حرفه را از آنِ خود نمایید. از اینکه تا پایان یکی دیگر از مقاله­ های شبکه دانش فراپیام با ما همراه بودید نهایت تشکر را داریم.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو