اتصال کارت خوان به سامانه مالیاتی

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

اتصال کارت خوان به سامانه مالیاتی

اتصال کارت خوان به مالیات

قانون­ های تازه تصویب شده توسط اداره امور مالیاتی در خصوص الزام اتصال کارت خوان به سامانه مالیاتی ، با هدف جلوگیری از دریافت موارد غیرقانونی مالیات بر ارزش افزوده اجرا شده است. در واقع سازمان امور مالیاتی با الزام مشاغل به نصب و استفاده از کارتخوان های مجهز به سامانه مالیاتی کاری کردند تا مشتریان با هر بار کارت کشیدن به صورت آنلاین مالیات را به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند.

البته چندی پیش اداره امور مالیات در ارتباط با الزام استفاده از کارتخوان ­های جدید سامانه مالیاتی گفته بود که طبق توافقی که این سازمان با بانک‌ مرکزی انجام داده است، ارتباطات دستگاه ­های کارتخوانی که به سامانه مالیاتی متصل نشوند به زودی و در تاریخ مقرر شده قطع خواهد شد.با فراپیام همراه باشید.

البته شاید بتوان ریشه اتخاذ این تصمیم از سمت اداره امور مالیات را این دانست که به دلیل مشکلات ناشی از تحریم­ ها و سخت­تر شدن روند فروش نفت، در حال حاضر چنین درآمدهایی که حاصل از مالیات مردم می‌باشند اهمیت بیشتری در تامین بودجه کل کشور پیدا کرده­اند و به همین دلیل اولین بار در سال ۱۳۹۸ اداره امور مالیات تصمیم گرفت تا برای اولین بار این شیوه دریافت مالیاتی را برای پزشکان اعمال کند.

البته این پروسه ی مالیاتی تنها محدود به پزشکان و مشاغل مربوطه نشد و به صورت تدریجی تاکنون تقریبا تمامی مشاغل، ملزم به استفاده از کارتخوان های متصل به سامانه مالیاتی شده­اند.

پس براساس آنچه از سوی اداره امور مالیاتی مشخص شده است، مشاغل تعیین شده توسط این سازمان می­بایست با مراجعه به سایت و درگاه سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به دریافت و اقدام برای ثبت سریال استاندارد کارتخوان متصل به سامانه مالیاتی خود اقدام نمایند.

کارت خوان

در واقع استفاده از کارتخوان های مالیاتی باعث می­شود تا به نوعی عدالت مالیاتی ایجاد گردد و جلوی هرگونه خطای ممکن در این زمینه گرفته شود. همچنین با اعمال کردن این فرایند دیگر هیچ صنفی به خود اجازه نخواهند داد تا تحت عنوان مالیات از مشتریان خود هرگونه هزینه ناعادلانه ای را دریافت نماید.

روند کار این دستگاه ها نیز به این صورت می­باشد که هنگامی که مشتریان هر صنفی که مشمول اجرای این فرایند شده اند خریدی را از این اصناف انجام می‌دهند، بلافاصله پس از کارت کشیدن آن­ها مالیات مشمول به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می گردد و دیگر مانند قدیم مالیات بر ارزش افزوده به صورت فصلی دریافت نمی‌شود و لازم نیست اصناف هر سه ماه یکبار نسبت به پرداخت این مبلغ به اداره مالیات اقدام کنند.


همچنین بخوانید : مالیات شرکت تازه تاسیس


اصناف ملزم به استفاده از این قانون

پس از پزشکان که در سال ۹۸ برای اولین بار به استفاده از این کارتخوان ها ملزم شدند، حال نوبت به سایر اصناف جامعه رسیده است. طبق ماده (۳) آیین نامه اجرایی و تبصره ۲ ماده ۱۶۹ تعیین شده توسط اداره امور مالیاتی ۱۵صنف و ۵۰ شغل ملزم به استفاده از کارتخوان های متصل به سامانه مالیاتی شده‌اند. بنابر گفته های نایب رئیس اتاق اصناف، تصویب این قانون و اعمال آن بر شغل های مشخص شده می­تواند به نحوه­ای باعث شفاف­سازی اقتصادی و مالیاتی کشور گردد.

البته هنوز تا نصب و استفاده همه اصناف از کارتخوان های مالیاتی راهی طولانی در پیش داریم؛ زیرا همانگونه که انتظار می­رود قطعاً اصناف در مقابل این قانون از خود مقاومت نشان خواهند داد، اما طولی نمی­کشد تا همه موظف به استفاده از این  کارتخوان های مالیاتی می­گردند.

۱۵ صنف مشخص شده و ملزم به استفاده از کارتخوان‌های مالیاتی از جانب اداره سازمان امور مالیاتی به  ترتیب زیر می­باشد.

  1. وکلا
  2. مشاوران املاک و بنگاه ها
  3. اماکن اقامتی؛ مثل هتل­ها و مسافرخانه ها
  4. آرایشگاه­های مردانه و زنانه
  5. آجیل و خشکبار فروش ها
  6. قنادی و شیرینی فروشی ها و همچنین بستنی و آبمیوه فروشی ها
  7. مجموعه های ورزشی و فرهنگی
  8. دفاتر خدمات ارتباطی، تلفن همراه و الکترونیکی
  9. کافی نت و گیم نت ها
  10. دفترهای استاد رسمی
  11. مشاوران خانواده و حقوقی
  12. رستوران ها، اغذیه فروشی ها، فست فودی ها، قهوه خانه، طباخی ها حلیم پزی و مشاغلی از این قبیل.
  13. نمایشگاه ها و فروشگاه های وسایل نقلیه
  14. نوشت افزار و لوازم تحریری
  15. فروشندگان مستقر در میادین میوه و تره بار

اتصال کارت خوان به سامانه مالیاتی

چگونگی ثبت کارت خوان های مالیاتی

مشمولین در ابتدا باید به نشانی الکترونیکی https://tax.gov.ir مراجعه نمایند. پس از ورود به سایت نیز می­بایست شماره اقتصادی خود را ارائه دهند و پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود نسبت به ثبت سریال استاندارد کارت خوان های متصل به سازمان مالیاتی اقدام کنند.

نتیجه گیری

همانگونه که در این مقاله از شبکه دانش فراپیام به روشنی برایتان شرح دادیم بر اساس قانون های تصویب شده، ابتدا در سال ۹۸ برای اولین بار پزشکان ملزم به استفاده از کارت خوان های مالیاتی شدند.

البته طولی نکشید تا سایر اصناف جامعه نیز همانند پزشکان ملزم به نصب و استفاده از این کارت خوان ها گشتند.

با توجه به شرایط فعلی کشورمان و شدید تر شدن هر روزه تحریم ها درآمد حاصل از مالیات به منظور تامین بودجه کل کشور اهمیتی دوچندان پیدا کرده و همچنین پیروی از این قوانین از موارد غیر­قانونی دریافت مالیات به نحو احسن جلوگیری به عمل خواهد آورد.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو