بهبود جریان نقدی با این ۱۲ راهکار

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

راهکارهایی برای بهبود جریان نقدی

جریان نقدی

بهبود جریان نقدی از آن جهت که می‌تواند هزینه های تحت کنترل و شکوفایی فروش و درآمد شما را نشان دهد برای رشد کسب و کار شما امری ضروری است. معیارهای گوناگونی هستند که برای تعیین سلامت تجارت شما به کار برده می‌شود اما تنها تعداد معدودی از آنها به اندازه جریان نقدی منفی یا مقدار خالص وجهی که در تجارت شما جریان دارند می­تواند نشان دهنده موفقیت یا شکست باشند.

اما آیا می‌دانید با چه راهکارهایی می‌­توان جریان نقدی را بهبود بخشید؟ برای پاسخ به این سوال باید دو گزینه را در نظر داشته باشیم: افزایش درآمد و کاهش هزینه ها مانند سرمایه در گردش. اما این کار همیشه به آسانی سپرده گذاری در یک حساب پس انداز با بهره بالا نیست.

در حقیقت، بخش چالش برانگیز در اینجا می‌تواند ایجاد تغییر و ارائه استراتژی هایی باشد که نتایج قابل قبولی را برای ما رقم بزنند.

با این حال، بررسی هزینه های عملیاتی، روش های پرداخت، حساب های قابل پرداخت و تلاش های در راستای بازاریابی و فروش می‌تواند به شما کمک کنند تا روش هایی را برای بهبود جریان نقدی پیدا نموده و در نهایت ذخیره نقدی خود را افزایش دهید.

در این مقاله قصد داریم ۱۲ راهکاری را برای شما ارائه دهیم که می‌توانید جریان نقدی را تا حد زیادی بهبود بخشند. قبل از آن تفاوت جریان نقدی و سود را بررسی خواهیم کرد. پس تا پایان مقاله با ما همراه بمانید.

جریان نقدی چیست؟

جریان نقدی به شما نشان می‌­دهد که یک شرکت یا سازمان چطور سرمایه خود را خرج می­کند و این سرمایه از چه دریچه ای وارد کار می­شود. در واقع این جریان نشان­ دهنده تمامی نقدینگی هایی است که یک شرکت به واسطه فعالیت های در گردش و منابع سرمایه ­گذاری خارجی خود کسب می­نماید.

تفاوت بین جریان نقدینگی و سود

در وهله اول، ما فقط می­خواهیم روشن کنیم که تنها به دلیل این که شما یک تجارت سود آور دارید، به این معنی نیست که جریان نقدی مثبتی نیز دارید. در واقع این تصور غلطی است که بسیاری از مشاغل جدید و یا کوچک می­پندارند.

با داشتن یک جریان نقدی منفی نیز می­تواند تجارت سودآوری داشت. البته این وضعیت چندان خوب نیست، زیرا جریان نقدی منفی می‌تواند به یک مسئله بزرگ برای تجارت شما تبدیل شود. از این رو مطمئن شوید که برای مدیریت جریان وجوه خود زمان و تلاش لازم را صرف کرده و تغییرات لازم را برای تأثیر گذاری این امر انجام داده اید.


همچنین بخوانید : نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟


با این وجود با اقدامات مختلفی می‌توانید جریان نقدی خود را بهبود بخشید که در ادامه به ۱۲ راهکار در این مورد اشاره خواهیم کرد.

۱۲ راهکاری که جریان نقدی را بهبود می­بخشند

جریان های نقدی شرکت

هزینه های عملیاتی

کسب درآمد یکی از بخش های مهم در معادله جریان نقدی است اما پولی که در جریان خارج می­شود می­توان به سرعت و بدون عذرخواهی شما را در معرض خطر قرار دهد. بدین منظور همیشه اطمینان حاصل نمایید که هزینه های عملیاتی را به خوبی کنترل می‌نمایید. بهبود مدیریت موجودی خود را در نظر بگیرید تا به تبع آن هزینه های عملیاتی نیز کاهش یابند.

  1. با فروشندگان و تأمین کنندگان کار کنید

موجودی کالاها و خدمات و کالاهای عملیاتی که توسط تأمین کنندگان و فروشندگان ارائه می‌شوند موارد بسیار مهمی بوده و اگر شما در پایان ماه بدون هیچگونه سوالی یا بررسی آنها را جمع ببندید ممکن است برای بیشتر از آنچه لازم دارید هزینه کنید.

سوال دیگر این است که آیا با فروشندگان و تأمین کنندگان خود ارتباط سالم و طولانی مدتی دارید؟ همکاری مجدد با آنها برای مذاکره مجدد در مورد قیمت­ها، شرایط اعتباری و یا اطمینان از تخفیف برای سفارشات عمده می‌توانند هزینه های شما را کاهش دهند.

  1. هزینه های را مجدد ارزیابی کنید

آیا شما برای بسیاری از کالاها یا خدمات که به سادگی به آنها نیازی ندارید هزینه می‌کنید؟ آیا می‌کنید برخی موارد را از بودجه ماهیانه خود حذف کنید؟ با گذشت زمان، هزینه ها اندک و در عین حال غیر ضروری می‌توانید به هزینه های شما مقدار قابل توجهی را بیفزایند. از این رو، شما باید استراتژی گردش پول خود را مجددا ارزیابی کنید.

گرچه فراموش کردن یا نادیده گرفتن هزینه های بی اهمیت آسان است اما این هزینه های معمولا باعث می‌شود مقدار زیادی پول در قبض ها و هزینه های غیر ضروری در طی یک سال پرداخت کنید.

پس همیشه ایده خوبی است که برای بهبود جریان نقدی و مدیریت آن تلاش کنید. نگاهی دقیق به صورت حساب های خود بیندازید و مشخص کنید که چه هزینه های را می‌توانید کاهش دهید حتی اگر به صورت لحظه ای باشد.

  1. کارآمدتر باشید

اگر به طور واقع ­بینانه به این مفهوم نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که کارایی در کسب و کار شما از اهمیت خاصی برخوردار است اما در مورد تلاش­ برای بهبود جریان نقدی، ذکر آن ضروری می­شود. کارایی می‌توانید به معنای همه چیز باشد، از نحوه استفاده از برنامه های کاربردی تا نحوه برنامه ریزی نیروی کار.

شما می‌توانید با بهره گیری از روش هایی و بدون آسیب رساندن به فروش، درآمد خود را افزایش دهید. مواردی مانند استفاده از فناوری هوشمند برای کنترل گرما یا سرما، استفاده از تجهیزات کارآمدتر، روی آوردن به نرم افزارهای خودکار کسب و کار یا سازماندهی مجدد ایستگاه های کاری می‌توانند کارآیی شما را بیشتر نموده و در نتیجه هزینه های کمتری را برای این موارد بپردازید.

مدیریت پرداختی ها

cash flow

  1. صورتحساب را استاندارد کنید

خیلی از افراد عادت دارند که کارهای عملیاتی خود را در اکثر مواقع به تأخیر اندازند. اجازه ندهید که این اتفاق برای شما بیفتد و سعی کنید هر ماه فاکتورهای خود را به موقع ارسال کنید. با انجام این کار انتظارات واضحی از توافق مالی میان شما و مشتریان تعیین می‌شود و می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف مالی کمک کند.

شما همچنین برای سهولت انجام این کار می‌توانید هماهنگی هایی را برای پذیرش کارت اعتباری یا پرداخت انلاین انجام دهید. در صورت امکان، می‌توانید آفرهای ویژه­ای را برای مشتریان خود به منظور بهبود جریان نقدی ارائه دهید.

  1. پرداخت را آسان کنید

اگر شما تنها یک یا دو شکل از پرداخت مانند پول نقد یا کارت نقدی و اعتباری را قبول می‌کنید، شاید زمان آن رسیده تا گزینه های دیگری را برای تأمین نیازهای مشتریان خود در نظر بگیرید. این ممکن است به معنای ارائه گزینه های پرداخت آنلاین یا تنظیم کسر خودکار باشد، چیزی که واقعا می‌توانید به سود جریان نقدی باشد.

  1. از نرم افزار حسابداری استفاده کنید

استفاده از نرم افزار حسابداری ضمن افزایش سرعت و قاعده مند بودن آن، می‌توانید بار صورتحساب را کاهش دهند. نرم افزارهایی چون، FreshBooks، Zoho و QuickBooks همه گزینه های بسیار خوبی هستند و می‌توانید بدون توجه به جایی که هستید، دسترسی سریع را به شما ارائه دهند.

پس اگر در حال حاضر از نرم افزار مالی استفاده نمی کنید، اکنون زمان خوبی برای شروع این ابزار است زیرا آن می‌تواند به شما در مدیریت و سازماندهی امور مالی ماهانه، سه ماهه و سالانه کمک زیادی کند.

  1. انگیزه و سیاست های جریمه

ارسال فاکتور به طور خودکار به پرداخت سوق داده نمی­شود و اگر مشکلات نقدی اغلب از عدم پرداخت ناشی شوند، شاید زمان آن فرا رسیده که شما سیاست های جدیدی را برای پرداخت لحاظ کنید.

در برخی موارد، این به معنای دادن انگیزه برای جلب مشتری برای پرداخت به موقع یا زودهنگام است. به عنوان مثال مشتریانی که هر ماه برای یک دوره مشخص برای خرید، به موقع پول خود را پرداخت می‌کنند می‌توانند از محصولات یا خدمات تخفیف دار بهره­مند شوند.

در موارد دیگر، به طور خاص اگر به شما چیزی پرداخت نمی‌شود باید سیاست ها به سمت جریمه تغییر کند. جریمه یا کارمزد تأخیر برای تأخیر تعداد معینی از روزها می‌توانند به مشتریان کمک کند تا پرداخت قبض شما را در تلاش برای جلوگیری از هزینه های غیر ضروری انجام دهند.

در نهایت اگر تصمیم دارید که به سیستم کاری خود تشویق یا جریمه هایی را در نظر بگیرید حتما اطلاعات کافی را در اختیار مشتریان خود قرار دهید.

  1. از فاکتورگیری صورتحساب استفاده کنید

اگر شما هنوز هم در جمع بستن مشکل دارید، ممکن است بخواهید که فاکتور گیری صورتحساب را در نظر بگیرید. این زمانی است که شما فاکتورهای پرداخت نشده خود را در ازاء درصد مشخصی از ارزش در مقابل به یک شرکت تأمین کننده فاکتور می‌فروشید.

زمانی که شرکت فاکتورها را جمع آوری کرد، باقیمانده منهای درصدی که به عنوان هزینه پرداخت می­شود به شما می­دهد.

اگرچه این گزینه ممکن است مانند وام بانکی یک گزینه تأمین مالی طولانی مدت نباشد و پرداخت روزانه یا ماهانه مشکلاتی را در جریان نقدی ماهانه شما ایجاد کنند، اما آن می‌تواند به آزادسازی وجه نقدی که در حساب های دریافتنی حبس شده است کمک کند.

بیشتر در راستای بازاریابی و فروش تلاش کنید

cash

شاید مشکل شما این نیست که چگونه دریافت می‌کنید اما اینکه چقدر دریافت می­کنید یا چند مشتری دارید می‌توانید با بررسی و ارتقا سیاست قیمت گذاری و تلاش های بازاریابی شما به افزایش و بهبود جریان نقدی و سهم بازار کمک کنند.

  1. شیوه های قیمت گذاری را مرور کنید

اگر شما پرداختی های خود را به موقع انجام می‌دهید یا اگر جریان نقدی کسب و کار شما به صورتحساب بستگی ندارد، پس راکد بودن درآمد یا کاهش آن می‌تواند به دلیل قیمت گذاری منسوخ یا ناکارآمد باشد.

آیا قیمت های شما آنقدر بالا است که در مقابل رقبایی با ساختار مشابه، تجارت خود را از دست می‌دهید؟ با برعکس، شما دچار کمبود نیرو هستید؟

قیمت گذاری شما ممکن است به دلایلی ناکارآمد باشند و شما باید قبل از شروع به کار در مورد اصلاح قیمت، زمان صرف کرده و تمامی عوامل و نحوه تغییر آنها در ماه، سه ماهه یا سال گذشته را مرور کنید.

به عنوان بخشی از این ارزیابی، بررسی نیروی انسانی و دستمزد آنان نیز ضروری است. همچنین مواردی چون: تجهیزات، فروشنده و تأمین کننده و قیمت های رقیب.

  1. تلاش های بازاریابی موجود را ارزیابی کنید

آیا شما بسیار به ایمیل مارکتینگ متکی هستید اما واقعا ثمره تلاش خود را نمی‌بینید؟ آیا زیاد با شبکه های اجتماعی سر و کاری ندارید؟ آیا تبلیغات و فروش هایی که روزی شما را به سمت موفقیت و سودآوری سوقمی‌داند اکنون باعث لغزش شما می­شوند؟

گاهی اوقات، تلاشه ای بازاریابی می‌توانند کهنه و قابل پیش بینی باشند و مشتریان شما را به خرید ترغیب نکنند. پس تلاش کنید که زمینه بازاریابی خود را مجددا ارزیابی کنید و مشخص نمایید که در کجا می‌توانید تغییراتی را برای بازاریابی موفق و جذب مشتریان جدید ایجاد کنید.

  1. بازارهای جدید را شناسایی کرده و مورد هدف قرار دهید

در برخی موارد، ممکن است بتوانید به آسانی با ایده پردازی متفکرانه و خلاقانه، روش های جدیدی را کشف کنید که از طریق آنها محصولات یا خدمات خود را بر اساس نیازهای مشتریان تبلیغ کنید.

در برخی موارد نیز ممکن است لازم باشد که تحقیقات قابل توجهی را در مورد مصرف کننده انجام داده و تلاش­های رقبا یا رقبای بالقوه خود را بررسی کنید.

یکی از روش های عالی برای شناسایی بازارهای جدید، درگیر کردن فعلانه حساب های صحیح رسانه های اجتماعی است. با این کار می‌توانید برند و محصولات خود را در مقابل مشتریان بیشتری قرار دهید و تعامل با این مشتریان می‌تواند به شما کمک کند تا روش­های جدیدی را برای بازاریابی محصولات یا خدمات خود تعیین نمایید.

  1. فروش آنلاین را در نظر بگیرید

اگر کسب و کار شما از نظر اقتصادی و فروش محصولات به صورت آنلاین سازگار است ممکن است بخواهید که از طریق تجارت الکترونیکی به مخاطبان جدید خود دسترسی پیدا کنید. انواع سیستم­ عامل های آسان برای استفاده مانند Etsy و Shopify وجود دارند که می­توانید برای برآورده شدن نیازهای خود از آنان بهره گیرید.

قبل از اینکه به فروش آنلاین بپردازید، برای ارزیابی هزینه های انجام شده از جمله معاملات و هزینه های وب سایت، ویترین فروشگاه، حمل و نقل و مالیات وقت بگذارید.

این امر ممکن است جریان نقدی شما را به خوبی بهبود ببخشد، اما همچنین ممی‌تواند نتیجه اصلی را به صورت منفی تحت تأثیر قرار دهد. هر مشاغل متفاوت است و مهم است که هزینه ها را قبل از ورود به انجمن آنلاین ارزیابی کنید.

در واقع هیچ پاسخ یا رویکرد واحدی برای افزایش گردش پول وجود ندارد و اغلی صاحبان مشاغل متوجه می‌شوند که این ترکیبی از عملکردها است که می‌تواند به بهبود جریان نقدی منجر شود.

کافی است که وقت بگذارید و تلاش های عملیاتی، پرداختی و بازاریابی خود را ارزیابی نمایید تا ببینید که چگونه می‌توانید درآمد خود را افزایش داده و در عین حال هزینه ها را کاهش دهید.

سخن پایانی

همانطور که از مطالب بالا متوجه شدید، مدیریت جریان نقدی برای هر گونه کسب و کاری به خصوص مشاغل کوچک مهم است. گردش پول شما می‌تواند نمایانگر کلیه معاملات انجام شده از تجارت شما باشد. از این رو، بهتر است که برای درک وضعیت مالی و سلامت تجارت خود، جریان نقدی خود را پیگیری کنید.

در نهایت، آگاهی از راهکارهای بهبود جریان نقدی در کسب و کار شما نه تنها می‌تواند کار شما را گسترش دهد بلکه درک این جریان می­تواند یک بینش کلی را در مورد وضعیت مالی کسب و کار و اینکه پول ورودی و خروجی شما به چه سمتی سوق دارد ارائه دهد.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
1 دیدگاه
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا آجیلی
علیرضا آجیلی
2 years ago

سلام. ممنونم که این مقاله زیبا را تهیه کردید. در شرایط فعلی بویژه برای شرکت های بازرگانی وارده کننده، می تواند بسیار کاربردی باشد.

مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو