جرائم عدم ثبت دستگاه کارتخوان

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

جرائم عدم ثبت دستگاه کارتخوان

جرایم عدم ثبت دستگاه کارتخوان

مقدمه:

از ابتدای سال ۱۳۹۹ بود که طبق آیین‌نامه‌ای که از جانب اداره مالیاتی صادر شد، یکسری مشاغل تعیین شده از جانب این اداره ملزم به استفاده از دستگاه های کارتخوان مالیاتی جدید گشتند. در حقیقت قبل از اینکه این قانون برای تمامی مشاغل مورد پیگیری قرار گیرد، در سال ۱۳۹۸ برای اولین بار در اجرای حکم بند “ی”  تبصره ۶ قانون بودجه، اجبار در نصب و استفاده از کارتخوان‌های مالیاتی جدید به جای استفاده از کارتخوان‌های قدیمی برای صاحبان مشاغل مطب‌ها، دندانپزشکی‌ها، پزشکان، پیراپزشکان، دامپزشکی‌ها و داروسازی‌ها ملزم به استفاده قرار گرفت.

طبعاً اداره کل مالیات بعد از صادر کردن چنین قانونی برای متخلفین و خوش حساب‌ها نیز جزا و پاداش‌هایی را مشخص کرده است که در ادامه این مقاله از فراپیام درباره جرائم عدم ثبت کارت خوان بیشتر با شما صحبت خواهیم کرد. در حقیقت استفاده از دستگاه‌های کارتخوان مالیاتی برای تمامی مشاغل به این دلیل است که نصب این پایانه‌های فروش توسط کسب و کارها در واقع یکی از موثرترین راه ها برای اداره کل مالیاتی محسوب می شود تا بتواند به واسطه‌‌ آن به درآمد کل و حقیقی این مشاغل پی ببرد.

جرائم عدم ثبت کارتخوان:

طبق گفته‌های مدیر کل دفتر تنظیم مقررات نظارت در سازمان امور مالیاتی هنگامی که پزشکی با این سازمان همکاری‌های لازم را در زمینه ثبت درآمد خود از طریق استفاده از دستگاه کارتخوان را رعایت نکنند تمام واریزی‌های آن ها به عنوان درآمد محسوب می گردد و همچنین طبق قانون تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم اگر هر شغل تعیین شده از جانب اداره مالیات مبنی بر استفاده از دستگاه کارتخوان جدید اقدام به نصب و استفاده از دستگاه‌های کارتخوان نکند، ۲ درصد از درآمد آن‌ها به سازمان امور مالیاتی تعلق می‌گیرد.

دستگاه کارت خوان

در واقع این قانون در سال ۹۸ تمام نظام بانکی را موظف کرده تا تمام تراکنش های این مشاغل را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند. در حال حاضر می‌توان گفت که تمامی تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان مالیاتی پزشکان در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد. البته افرادی هم که به موقع اقدام به نصب و استفاده از دستگاه کارتخوان در کسب و کار خود کنند، طبق قانون‌های مشوق مالیاتی که این اداره برای تجلیل از وظیفه شناسی این افراد معین کرده است به مدت دو سال ۱۰ درصد از مالیات‌شان به صورت سالیانه از پرداخت معاف خواهد شد پس بهتر است که اگر شغل شما جزو آن ۱۵ دسته مشاغل تعیین شده از جانب اداره امور مالیات قرار گرفته است که ملزم به رعایت این قانون هستید هرچه زودتر به نشانی اینترنتی tax.gov.ir مراجعه نموده و اقدام به تکمیل اطلاعات لازم کنید.

به هر حال اگر اداره امور مالیاتی متوجه شود که شما در حال فرار مالیاتی هستید و سعی در کتمان درآمد خود دارید باید بدانید که ۱۰۰% درامد کتمان شده از جانب شما مشمول مالیات خواهد شد که جریمه بسیار سنگینی است.

مشاغلی که ملزم به نصب کارتخوان های مالیاتی شده اند:

همان‌طورکه گفته شد دولت قصد دارد تا به تدریج تمامی مشاغل و اصناف را ملزم به استفاده از دستگاه‌های مالیاتی جدید کند. حال پس از شامل شدن این قضیه برای پزشکان نوبت به ۱۵ صنف دیگر رسیده است که می بایست برای جریمه نشدن مالیاتی اقدام به نصب کارتخوان نمایند. این مشاغل عبارتند از:

  1. وکلا
  2. آرایشگاه‌های زنانه و مردانه
  3. بنگاه‌ها و مشاورین املاک
  4. گیم نت‌ها و کافی نت‌ها
  5. میادین فروش میوه و سبزیجات
  6. رستوران‌ها، کافه‌ها، غذاخوری‌ها و تالارهای پذیرایی، آش فروشی ها، سفره‌خانه‌ها، فست فودها، کافی‌شاپ‌ها، جگرکی‌ها، حلیم‌پزی و از این قبیل مشاغل
  7. دفاتری که خدمات الکتریکی ارائه می‌دهند
  8. نمایشگاه‌داران‌ها
  9. دفاتر ارائه دهنده خدمات تلفن همراه و خدمات پستی
  10. شیرینی فروشی‌ها، بستنی‌فروشی‌ها ،آبمیوه فروشی‌ها و قنادی‌ها
  11. آجیل و خشکبار فروشی‌ها
  12. مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی
  13. فروشگاه‌های ارائه دهنده نوشت افزار و لوازم تحریر البته به جز تولیدکنندگان و وارد کنندگان
  14. مشاورین خانواده و حقوقی
  15. هتل‌ها، متل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، ویلاها و …

ثبت دستگاه کارتخوان

نتیجه گیری:
اداره امور مالیاتی به منظور شفاف‌سازی میزان درآمد هر شغل، قانونی را تصویب کرده است که به موجب آن یکسری مشاغل ملزم به استفاده از کارتخوان‌های مالیاتی می‌شوند. کسانی‌که سعی در کتمان درآمد حقیقی خود به واسطه طفره رفتن از نصب و استفاده از این دستگاه ها دارند باید بدانند که این اداره نیز به موجب جلوگیری از این سری اقدامات قانون هایی را تحت عنوان جرائم عدم ثبت کارتخوان تصویب کرده است که اگر توسط مردم یا مشتریان به این اداره اطلاع داده شود در صورت پیگیری و تایید شدن آن جریمه مالیاتی بسیار سنگینی را نیز باید متحمل شوند.


همچنین بخوانید : مالیات شرکت های تازه تاسیس


برای مثال پزشکانی که تا کنون اقدام به ثبت و استفاده این دستگاه ها نکرده‌اند به عنوان جریمه آنها به جز آن دو درصد درآمد دریافتی که از قبل توسط اداره امور مالیاتی برای آنها مشخص گردیده بود، درآمدشان توسط سازمان امور مالیاتی مشخص خواهد گشت و پس از محاسبه تفاوت درآمد محاسبه شده و درآمد کتمان شده از جانب آنها ۱۰۰ درصد از درآمد کتمان شده شامل پرداخت مالیات می گردد. البته به جز جرائم تعبیه شده توسط این سازمان ها تشویقی هایی نیز از جانب آنها برای مشاغل خوش حساب لحاظ گردیده است، که به مدت دو سال آنها را سالیانه از پرداخت ۱۰ درصد از مالیات معاف خواهند کرد.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو