استرس شغل حسابداری چقدر است؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

شغل حسابداری و استرس

استرس در حسابداری

شاید افرادی که اطلاعات زیادی درباره علم حسابداری ندارند با خود تصور کنند که این شغل عاری از هرگونه استرس و فشار ناشی از کار است. در صورتی که این تصور آن‌ها کاملا اشتباه است و حسابداری جزو مشاغلی محسوب می‌شود که حسابدار در آن همواره استرس ناشی از رخداد هر گونه اشتباه را در طول محاسبات خود تجربه می‌کند.

در واقع هنگامی که حسابدار مسئولیت امور مالی یک سازمان یا شرکت را می‌پذیرد همواره فشارهای زیادی را در این راه تحمل می‌کند که این فشارها و استرس‌ها می‌توانند در صورت ادامه پیدا کردن بر سلامت جسمی و روانی شخص تاثیر بگذارد.

در واقع این تجربیات منفی ارتباط زیادی با محل کار یک حسابدار و نوع مسئولیت‌های محول شده به او دارد. همچنین لازم به ذکر است که بگویم بیشتر این استرس‌ها نیز می‌توانند ناشی از روحیه و نوع شخصیت شما باشد. اما به طور کلی ما قصد داریم تا در طول این مقاله از فراپیام در خصوص حسابداری و استرس با شما صحبت کنیم.


همچنین بخوانید : تفاوت حسابداری و حسابرسی


در خصوص حسابداری و استرس باید به شما بگویم که نه ‌تنها در حسابداری بلکه در تمامی شغل‌ها همواره میزانی استرس وجود دارد که اصولا به علت ترس از اشتباه انجام دادن کار رخ می‌دهد. استرس کاری در واقع نوعی تعامل بین محیط کار و فرد است که منجر به پیدایش یکسری حالات عاطفی منفی در آن‌ها می‌گردد؛ مانند اضطراب و تنش.

همانطور که در مقدمه به شما گفتیم استرس کاری می‌تواند در اثر عوامل شخصی و یا محیطی در یک فرد بروز کند. از آن‌جا که همواره عوامل زیادی(ناامنی شغلی، ترس از بروز اشتباه در حین محاسبه، حجم بالای کار، ساعت کاری زیاد و عدم وجود زمینه پیشرفت کاری) وجود دارند که در یک شغل مانند حسابداری منجر به ظهور استرس و تاثیرات جسمی، رفتاری یا روانی بر روی فرد یا حسابدار می‌شوند، پس از این رو مهم است تا شما بتوانید بر این استرس‌ها غلبه کنید.

طبق آخرین مطالعات صورت گرفته در خصوص حسابداری و استرس باید به شما بگویم که طبق آزمایشی که توسط AAT انجام شده پزوهشگران توانستند ثابت کنند که ۹۰ درصد از افرادی که مشغول به کار حسابداری هستند همواره تحت فشار ناشی از کار خود قرار می‌گیرند در حدی که ۴۳ درصد از آن‌ها مجبور به مرخصی گرفتن به دلیل استرس می‌شوند.

این امر حسابداری را به یکی از استرس‌زا‌ترین صنایع برای کار کردن تبدیل کرده است. با این حال باید به شما بگویم که آنقدرها هم لازم نیست نگران باشید؛ زیرا داشتن مهارت بالقوه می‌تواند یکی از راه‌های کاهش استرس در کارمندان باشد، حال چه در صنعت حسابداری فعالیت کنید و یا هر شغل دیگری همیشه مهارت و اطمینان داشتن نسبت به توانایی‌های خود می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس در شما و کاهش استرس گردد.

همچنین طبق آخرین تحقیقات انجام شده توسط لینکدین ثابت شده است که کارکنانی که به آن‌ها فرصت یادگیری در محل کار داده می‌شود ۴۷ درصد کمتر دچار استرس می‌شوند و ۳۹ درصد بیشتر می‌توانند احساس مثمرثمر بودن و موفقیت کنند.

عوامل موثر بر استرس در حسابداری

استرس در حسابداری

همانطور که گفتیم حسابداران و کارمندان با تقویت مهارت و اعتماد به نفس خود می‌توانند کارشان را بهتر و حرفه‌ای‌تر انجام دهند و در نهایت میزان کمتری استرس را در طول روز تجربه نمایند. تقریباً می‌توان اینگونه گفت که حسابداری و استرس رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند؛


همچنین بخوانید : اصول حسابداری


زیرا بر اساس تحقیقاتی که پژوهشگران در این زمینه انجام داده‌اند توانسته‌اند ثابت کنند که تنها دو درصد از حسابداران هیچ‌گاه تحت استرس قرار نمی‌گیرند. طبق این تحقیقات گفته شده است که از هر سه حسابدار یک نفر از آن‌ها استرس را احساس می‌کند.

مسائل زیادی وجود دارد که منجر به افزایش استرس و فشار روانی بر روی حسابداران می‌شود، این عوامل عبارتند از:

  • میزان کار زیاد روزانه (۴۱٪)
  • سیاست‌های اداری (۳۳٪)
  • احساس کم ارزش بودن و نداشتن انگیزه کافی (۲۹٪)
  • عدم دریافت افزایش حقوق یا پاداش (۲۹٪)
  • اجبار به شرکت‌کردن در جلسات بیش از حد لزوم (۲۸٪)

درست است که گاهی اعمال فشار از سمت مدیران و یا رئیس می‌تواند منجر به ایجاد انگیزه در کارمندان گردد اما آن‌ها باید بدانند که اگر سطح این فشارها و استرس ناشی از آن به بیش از حد نرمال برسد، قطعاً با کارایی کمتر کارمندان و حسابداران خود مواجه خواهند شد.

پس به همین منظور بهتر است تا شرکت‌ها همواره به صورت فعالانه کارکنان خود را به حفظ سلامتشان ترغیب کنند.

چگونه استرس ناشی از شغل حسابداری را کنترل کنیم؟

اگر در یک محیط استرس‌زا مشغول به کار هستید لازم است تا مهارت‌هایی را به منظور کنترل کردن استرستان یاد بگیرید.

به همین منظور در این قسمت از مقاله ما برای شما چندین روش به منظور کاهش دادن میزان تنش و استرس برای شما تهیه نمودیم که مطالعه آن به شما کمک می‌کند تا از این به بعد با رعایت این موارد حرفه‌ای‌تر از گذشته به شغل خود بپردازید.

  1. آرام باشید

همانطور که به شما گفتیم حسابداری شغلی پر از استرس است، بنابراین لازم است تا شما بتوانید در مواقع بروز با موقعیت‌های مختلف خونسردی خود را حفظ کنید و آرام باشید.

شما با حفظ آرامش خود به دیگران نشان می‌دهید که حتی در صورت بروز هرگونه دشواری شما می‌توانید احساسات خود را کنترل کنید و کارتان با نرم افزار حسابداری را به صورت کاملا حرفه‌ای انجام دهید. به منظور بازگرداندن آرامش در خود می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • قبل از انجام هر کاری چند نفس عمیق بکشید.
  • قبل از اینکه نسبت به موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اید واکنشی نشان دهید از یک تا ده بشمارید.
  • به یک چیز خنده دار فکر کنید، یک کلیپ خنده‌دار تماشا کنید یا هر کاری انجام دهید که لحظه‌ای باعث شود تا شرایطی که در آن قرارگرفت‌هاید را فراموش کنید.
  1. روی وظایف اصلی خود تمرکز کنید

مهم نیست که به عنوان یک حسابدار روزانه چقدر استرس را در محل کارتان تحمل می‌کنید به منظور مقابله با این مشکل شما می‌توانید تمرکز خود را بر روی وظایف و مسئولیت‌‌های اصلی خود حفظ کنید.

استرس در کار

به جای اینکه مدام به این فکر کنید که روزانه چقدر فشار تحمل می‌کنید و یا اینکه در صورت درست انجام ندادن یک کار رئیستان چقدر از شما عصبانی می‌شود بهتر است تا بر روی آن کاری که باید انجام دهید تمرکز کنید. به منظور حفظ تمرکز خود می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • اهداف و اولویت‌های خود را برای یک روز کاری تعیین کنید و بنویسید. سپس آن را به یک مکان قابل مشاهده مانند کامپیوتر و یا بالای میز خود بچسبانید.
  • با استفاده از یک هدفون یا بستن درب دفتر کارتان، خود را از دنیای اطراف جدا کنید.
  • در ازای هر ۳۰ یا ۹۰ دقیقه‌ای که کار می‌کنید ۱۰ دقیقه نیز به استراحت بپردازید.
  1. از درخواست کمک خجالت نکشید

همانطور که شاید بسیاری از شما دوستان عزیز بدانید بخشی از مسئولیت یک کارمند در یک شرکت محافظت کردن از منافع آن شرکت است. بنابراین اگر در حین کار با شرایط تنش‌زایی روبه‌رو شدید و یا احساس کردید که نمی‌توانید یک کار خاص را به موقع به اتمام برسانید، حتماً از یکی از همکاران خود کمک بگیرید.

اگر تحت استرس قرار داشتید و در حین انجام کار اشتباهی از شما سر زد فوراً آن را به تیم تخصصی گزارش دهید؛ زیرا انجام این کار میزان توانایی شما را در فکر کردن به هنگام شرایط سخت نشان می‌دهد و ارزش شما را برای کارفرمایان بیش از پیش می‌کند.

نتیجه‌گیری

ما در طول این مقاله از فراپیام سعی کردیم تا به مبحث حسابداری و استرس بپردازیم. حسابداری و استرس دو مقوله کاملاً مرتبط با یکدیگر هستند و طبق آخرین تحقیقات انجام گرفته مشخص شده است که چیزی حدود ۹۰ درصد از کل کسانی که به حرفه حسابداری و کار با نرم افزار مالی مشغول هستند همواره با استرس ناشی از حسابداری سر و کار دارند.

در بخشی از این مقاله ما برای شما عوامل موثر بر استرس ناشی از حسابداری را شرح دادیم و همچنین به منظور کنترل آن به شما چند راه‌کار پیشنهاد دادیم که با استفاده از آن‌ها قطعاً خواهید توانست بر استرس خود غلبه کنید. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله در خصوص حسابداری و استرس مورد پسند شما عزیزان قرار گیرد.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
2 1 رای
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو