۱۰ شغل پر طرفدار امروز که به زودی ربات ­ها جایگزین آنها می­شوند

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

۱۰ شغل پر طرفدار امروز که به زودی ربات ­ها جایگزین آنها می­شوند

شغل های رباتی

در چندین سال آینده، ربات های پیشرفته و ماشین های خودکار می­توانند به طور بالقوه ­ای جای ده ها میلیون شغل را بگیرند. اما در حالی که ربات های آینده به تدریج این قدرت را از انسان ها می­‌‌‌گیرند، در واقع چه مشاغلی در دسترس خواهند بود و کدام یک شکوفا خواهند شد.

مطالعات پیش­بینی کرده اند که اتوماسیون که شامل ربات مکانیزه و برنامه های نرم افزاری هوش مصنوعی است، می­تواند طی پنج سال آینده در حدود شش درصد از مشاغل را از بین ببرد.

کاملا واضح است که نیروی کار جهانی در آینده ­ای نه چندان دور به طور بنیادی بازسازی خواهد شد. فناوری کنونی، مشاغلی مانند رانندگان تاکسی و کارگران کارخانه ها را در معرض خطر فوری قرار می­دهد. با این حال، در این مقاله از فراپیام قصد داریم در مورد ده شغل پرطرفدار امروز که به زودی ربات ها جایگزین آنها می­شوند صحبت کنیم.

۱۰ شغل پرطرفدار که به زودی ربات­ ها جای آنها را خواهند گرفت

آینده برای نژاد بشر و توانایی­ های او برای داشتن شغل در مقابل ربات­ های آینده و هوش مصنوعی که در حال حاضر یا به زودی قادر به انجام کارها بهتر از شما هستند آنقدرها هم درخشان نیست. مطالعات آکسفورد نشان داده ­اند که حدود ۵۰ درصد از کل مشاغل توسط ربات ها جایگزین می­شوند و ۳۵ درصد از مشاغل موجود در انگلیسی در معرض خطر اتوماسیون در طی بیست سال آینده قرار دارند.

 علاوه بر این، گروه مشاوران بوستون (Boston Consulting Group) به نقل از bbc.com، پیش­بینی می­‌نمایند که تا سال ۲۰۵۰، حداکثر یک چهارم مشاغل توسط ربات­ ها یا نرم افزارهای هوشمند جایگزین شوند. اما آیا می­‌دانید ربات ­ها جایگزین کدام ده شغل محبوب امروزی که در آینده­ای نه چندان دور خواهند شد؟

۱٫ جراحان

جراحان علاوه بر نیاز به مدارک بالا و سال­ ها آموزش ضمن انجام کار، باید اقدامات پُر خطر و نجات زندگی انسان­ ها را نیز به دوش بکشند. حتی ماهرترین جراحان دنیا نیز مستعد خطاهای انسانی هستند. حال ربات­ ها را در نظر بگیرید که به صورت شبانه روزی در دسترس هستند و با دقت لیزر کار می­‌‌‌کنند.

بنیادهایی مانند Guy’s and St. Thomas’ NHS Foundation Trust هستند امروزه که با به کار گرفتن ربات ­های جراح سعی می­کنند از آنان در کنار پزشکان استفاده کنند. از نظر تئوری، ربات­ ها بدون احساسات، خستگی یا فشار می‌­توانند بسیار سریع­تر از پزشکان انسانی کار کنند.

فیلم مسافران سال ۲۰۱۶ (The 2016 movie Passengers) نگاهی اجمالی به آینده می­‌اندازد و در آن یک بیمار در شرایط بحرانی چندین عمل جراحی پیچیده را به طور همزمان در غلاف ربات انجام می­دهد. ربات­ های جراحی ممکن است احتمال زنده ماندن در شرایط اضطراری را افزایش دهند زیرا می­‌تواند نقش آنها را برای انجام همزمان چند کار مختلف برنامه­ ریزی نمود.

شاید انتقال کامل پزشکان انسانی به ربات­ها یک یا دو نسل طول بکشد، اما فناوری انجام یک عمل جراحی رباتیک مستقل می‌­تواند در طی ده سال آینده رخ دهد.

۲٫ معلم­ ها

در حالی که بسیاری از ما خاطرات خوبی از معلم مورد علاقه و الهام بخش خود داریم، کودکان آینده ممکن است برای یادگیری به ربات­ ها وابسته باشند. با توجه به مزایای شگفت ­انگیز رابطه شخصی بین دانش ­آموز و معلم، تصور اتکا به هوش مصنوعی برای آموزش دشوار است.

با این وجود معلمان رباتیک می­توانند فرصتی عظیم را برای بهبود سیستم آموزش ما به وجود آورند. قدرت آموزش موجود در یک سیستم رایانه ­ای به طور فزاینده­ای بیشتر از توانایی ذهن انسان ها است.

توانایی های تحلیلی ربات ها، بینشی بی ­نظیر از دانش دانش ­آموزان را ارائه می­دهد و در نتیجه آزمون های استاندارد را منسوخ خواهد ساخت.

از منظر اقتصادی هم باید اذعان داشت که دولت­های ورشکسته و نیز دولت­های محلی می­توانند برای کاهش هزینه ­های مربوط به مراقبت های بهداشتی و نیز مزایای بازنشستگی که معلمین از آن بهره می­برند از ربات ها استفاده کنند. در واقع، کودکان آینده ممکن است ربات ها را به عنوان بزرگ­ترین الهام بخش زندگی خود تلقی کنند.

۳٫ افسران پلیس

یکی دیگر از شغل ­های پرطرفدار امروز که به زودی ربات ها می‌توانند جایگزین آن شوند، پلیس است. کمتر مشاغلی به عنوان مأموران اجرای قانون خطرناک­تر هستند به طور عمومی مورد بررسی قرار می­گیرند. افسران پلیس رباتیک می‌توانند تلفات را کاهش داده و به حل احساسات گسترده اعمال تبعیض قانون در جوامعی با اقلیت کمک کنند. علاوه بر این، هوش مصنوعی می­تواند موارد خطای انسانی ناشی از احساسات و خستگی را تا حد زیادی کاهش دهد.

شغل هایی که ربات ها جایگزین آن ها می شوند

افسران پلیس رباتیک از سال ۱۹۸۷ در فیلم موفق RoboCop در اذهان تداعی شده ­اند. سی سال بعد، فناوری رباتیک با کنترل از راه دور معمولا در خاور میانه توسط ارتش ایالات متحده استفاده می­شود. سلاح ­های پیشرفته مانند هواپیماها و ربات­ های بدون سرنشین که برای پاکسازی دستگاه­ های منفجره دست ساز طراحی شده­اند، عناصر اصلی جنگ علیه تروریسم هستند.

برخلاف بسیاری از مشاغل دیگر که از هوش مصنوعی استقبال می­کنند، در میان صنایع نظامی، انتظامی مقاومت چشمگیری وجود دارد. برای نمونه پنج سال پیش، وزارت دفاع ایالات متحده منع توسعه سلاح های خودکار و نیمه خودکار را امضاء نمود.

در حقیقت، نگرانی اصلی این است که مسئولیت هوش مصنوعی در برابر نیروی کشنده­ای که به کار می برد غیر ممکن است. اگرچه این نکته نیز مهم است اما احتمال کاهش شدید تلفات انسانی در نهایت می‌­تواند این مقیاس ها را از میان بردارد.

۴٫ خلبانان هواپیماهای تجاری

بدیهی است که هوش مصنوعی در صنعت خودرو موج می­زند، زیرا تسلا سه وسیله نقلیه بدون راننده را که کاملا خودکار هستند به بازار عرضه کرده است. در پروازهای تجاری نیز، هواپیماهای بدون سرنشین با قابلیت کنترل از راه دور و ویژگی های خلبان خودکار را اضافه کنید و در نتیجه متوجه خواهید شد که هواپیماهای بدون خلبان یک جهش اجتناب ناپذیر در دهه آینده است.

پیشرفت در فناوری هواپیمایی بدون خلبان در چند سال گذشته کاملا چشمگیر شده است. با استفاده از داده های حین پرواز در پروازهای تجاری، محققین دانشگاه کالج لندن، نرم افزار بتا را توسعه داده­اند که به خلبان اتوماتیک امکان پاسخگویی به تغییرات شدید را در شرایط پرواز می­دهد.

در حالی که این خلبان بر اساس الگوی پرواز و از پیش برنامه ­ریزی شده و شرایط مطلوبی بنا شده است، این نرم افزار به هواپیما اجازه می­دهد تا بر اساس نحوه پاسخ خلبانان انسانی به موقعیت های مشابه گذشته، با تلاطم یا خرابی تجهیزات سازگار شوند.

آژانس پروژه­ های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده در حال توسعه سیستمی است که جایگزین خلبانان با هوش مصنوعی شود. این برنامه با نام سیستم اتوماسیون درون کابین خلبان (Aircrew Labor In-cockpit Automation System (ALIAS)) حتی به هوش مصنوعی اجازه می­دهد تا کنترل­ های اولیه پرواز هواپیما را نیز دستکاری کند.

۵٫ داروسازان

داروسازی نیز یکی از مشاغلی است که به زودی ربات ها جای آن را می­گیرند. اتوماسیون می‌­تواند برای بیمارستان­ها و داروخانه­ها بسیار جذاب باشد زیرا می­تواند هزینه ­های عملیاتی را تا حد زیادی کاهش دهد. هوش مصنوعی قبلا در دنیای داروسازی ریشه دوانده است و بیمارستان ها از ماشین های عظیم خودکار برای پر کردن سریع نسخه ها بهره می­گیرند. داروخانه­های زنجیره­ای بزرگ سیستم های کوچکتری را تهیه کرده­اند که مشابه دستگاه های فروش می­باشد.

مهمترین مزایای ربات های داروساز، کاهش خطای انسانی و افزایش ایمنی بیمار هستند. همانطور که قبلا ذکر شد این اتوماسیون به ویژه برای بیمارستان ها و داروخانه ها می­تواند بسیار جذاب باشد زیرا این پتانسیل را دارد که هزینه ها مرتبط با مقررات دولتی و ادامه تحصیل کارمندان را به طور چشمگیری کاهش دهد.

۶٫ فضانوردان

فضانوردی نیز یکی از شغل­های جذاب است که به زودی ربات­ها می­توانند جای آن را بگیرند. یک قدم کوچک برای انسان و یک جهش عظیم برای بشریت. قطعا یکی از با شکوه­ترین لحظات تاریخ بشریت، فرود آمدن انسان بر روی ماه است. بسیار محتمل است که مرحله بعدی اکتشافات فضایی توسط انسان­ها محقق نشود و این به وسیله­ یک ربات خودکار یا نیمه مختار حاصل آید.

پیشرفت هوش مصنوعی در این زمینه به خوبی ثبت شده است. در همین راستا، گوگل و ناسا قبلا ربات هایی را به ایستگاه فضایی بین المللی اعزام نموده­اند. علاوه بر این، ناسا به مدت یک دهه از مریخ نوردان خودکار در مریخ بهره برده است.

ربات ­ها از نظر اکتشافات فضایی مزایای بسیاری را نسبت به انسان­ها دارند. بدیهی است که ربات­ها می­توانند بیشتر از انسان­ها در مدت زمان طولانی سفر کنند. علاوه بر این آنها می­توانند از پسِ شرایط سختی برآیند که بدن انسان نمی­تواند با آنها مقابله کند. شاید مهمترین نکته این است که دانشمندان با ربات ­ها ریسک بیشتری را می­توانند داشته باشند زیرا تگرانی های اخلاقی و قانونی مرتبط با به خطر انداختن جان یک انسان دیگر مسئله نخواهد بود.

۷٫ معامله­ گران پوکر

شرکت Paradise Entertainment and Hanson Robotics نمایندگی فروش معامله­ گران رباتیک کارت را با موفقیت در هنگ کنگ راه­ اندازی کرده ­اند و در حال حاضر در ایالات متحده به فروش محصولات می‌­پردازند. یکی از ربات­ های این سازمان به نام “Min” فعلا فقط توانایی معامله کارت را دارد. با این حال، این شرکت در تلاش است تا برخی از ویژگی ­ها مانند تشخیص چهره و توانایی صحبت کرده به چندین زبان را به این ربات اضافه نماید.

ربات

از طرف دیگر محصولات Hanson Robotics تعاملی­ تر بوده و توانایی ایجاد حالات چهره را دارند. پس ربات ­ها می-توانند به زودی جایگزین معامله ­گران پوکر شوند. در واقع انتقال این افراد به نمایندگی­ های فروش رباتیک در آمریکا اجتناب ناپذیر است، جایی که سود کازینو به دلیل بازی­ های آنلاین و افزایش عرضه فرصت های بازی که توسط تعداد بیشتری از ایالات که قمار را قانونی می­کنند کاهش می­یابد.

۸٫ روزنامه­ نگاران

روزنامه­ نگاران نیز می‌­توانند در آینده­ای نه چندان دور جای خود را به ربات­ ها دهند. در عصر امروزه که مملو از اخبار جعلی و رسانه­ های اجتماعی است، حوزه روزنامه­ نگاری باید از سرعت و عینیت بالایی برخوردار باشد.

اکثر قریب به اتفاق خوانندگان آتلاین متوجه نیستند که آنها در حال حاضر، محتوای تولید شده را توسط برنامه ­های نرم افزاری دریافت می­کنند. به عنوان مثال، Forbes، به طور مکرر محتواهای ورزشی، تجاری و سیاسی را که توسط الگوریتم رایانه تولید می­شود منتشر می­کند.

این برنامه­ ها داده­ های آنلاین را تجزیه و تحلیل می­کنند، سبک­ های نوشتاری موثر و محبوب را مدل سازی کرده و در نهایت یک محتوا جذاب تولید می­کنند. مزیت اخبار تولید شده توسط هوش مصنوعی را به وضوح می­توان در سرعت انتشار محتوا دانست. در یک چرخه خبری ۲۴/۷ که روزنامه­نگاران سعی می­کنند ابتدا در رسانه­ های اجتماعی داستان پخش کنند، هوش مصنوعی با سرعت بیشتری محتوا تولید می­نماید.

۹٫ تحلیل­گران مالی

یکی از موارد ضروری و بسیار مهم برای شرکت ها، تحلیل مالی است که در آن تحلیل­گران باید با چشم بینا روند قبل از وقوع را تشخیص دهند و این امکان را برای موسسات فراهم آورند تا پرتفوی خود را تنظیم کرده و به طور بالقوه میلیاردها دلار درآمد کسب کنند.

اما تحلیل­گران مالی انسانی دیگر نمی­توانند به نرم افزارهای تجزیه و تحلیل مالی هوش مصنوعی که می­توانند روند داده های تاریخی را خوانده و تشخیص دهند، برای پیش ­بینی حرکت بازارهای آینده رقابت کنند. از این رو، جای تعجب نیست که مشاغل این حیطه در طی پنج تا ده سال آینده آسیب ببینند.

۱۰٫ وکلا

آخرین شغل پرطرفداری که در این مقاله قصد داریم در مورد آن توضیح دهیم و به زودی ربات ها جایگزین آن می شود، وکالت است. یک مشاوره حقوقی با یک دایره المعارف دیجیتال اساسنامه و قانون قضایی را در نظر بگیرید. یک وکیل رباتیک نه تنها می­تواند به واسطه هوش مصنوعی تحقیقات حقوقی را با سرعت بیشتری انجام دهد، بلکه احتمال موفقیت بالاتری را برای مشتریان رقم فراهم می­کند.

با نمایندگی هوش مصنوعی، تخصص های حقوقی مانند دفاع کیفری می توانند منسوخ شوند. با افزایش ظرفیت ذخیره و تجزیه و تحلیل داده های حقوقی، وکلای رباتیک می توانند بر تخصص ­های مختلف تسلط پیدا کنند.

کلام پایانی

همانطور که از مطالب بالا دریافتید، هوش مصنوعی و ربات ها آینده بزرگی داشته و یکی از مهمترین ابزارها برای سازمان ها در آینده خواهند بود. اما بعید به نظر می­رسد که حتی بهترین ربات­ها نیز قادر به درک یک انسان باشند.

از طرفی هر اندازه اطلاعات بیشتری در مورد فناوری و نو آوری های بالقوه آینده داشته باشید، اطمینان از ایمنی شغلی بدون توجه به صنعتی که بیشتر در پی آن هستید راحت­تر می­باشد. در نهایت، گرچه مشاغل و موقعیت های زیادی وجود دارند که به زودی ربات­ها جای آنها را می­گیرند اما با توجه به روند فناوری در همه زمان­ها، این امید وجود دارد که روزنه هایی برای مشاغل جدیدی باز خواهند شد.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
1 دیدگاه
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
ناشناس
ناشناس
2 years ago

من شغل فضانوردی رو خخخیییلللیییی دوست دارم
امیدوارم این تکنولوژی و این ربات های بی عقل پیشرفت نکن🤯🤯😱😱😤😡😡

مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو