صفر تا صد ساخت فروشگاه اینترنتی

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

صفر تا صد ساخت فروشگاه اینترنتی

ساخت فروشگاه اینترنتی

به جرات می‌توان گفت این روزها دیگر مانعی برای ورود به حوزه خرده‌فروشی و تاسیس فروشگاه آنلاین وجود ندارد، به طوری که ورود به این حوزه از هر زمان دیگر آسان‌تر است. شما می‌توانید همه قسمت‌های راه‌اندازی فروشگاه را با هزینه کم و مقرون‌به‌صرفه طراحی و اجرا کرده و در مدت کوتاهی فروشگاه خود را پیاده‌سازی کنید. اگر به فکر ساخت فروشگاه اینترنتی هستید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا صفر تا صد چالش‌ها و دغدغه‌های ساخت فروشگاه آنلاین را در سه فاز با هم بررسی کنیم.

فاز اول؛ یک پلتفرم ارزان و کارآمد انتخاب کنید

بستر اصلی همان سایت است که فروشگاه اینترنتی روی آن پیاده‌سازی می‌شود. این پلتفرم ابتدایی‌ترین و البته اساسی‌تر‌ین نیاز کسب‌وکار شما در فضای وب است. فروشگاه ساز اینترنتی ویترین ارائه شده توسط فراپیام می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

۱٫ نام دامنه را برای فروشگاه آنلاین خود انتخاب کنید

اولین قدم برای ساخت فروشگاه اینترنتی، انتخاب یک نام دامنه مناسب است. توصیه می‌کنیم برای انتخاب نام دامنه حتما از دامنه‌های .com استفاده کنید، چراکه نام‌های این دامنه هم رایج‌تر هستند و هم بعدها در صورت توسعه کسب‌وکار بیشتر به کارتان خواهد آمد.نکته دیگر برای انتخاب نام دامنه، گزینش نام‌هایی است که به حوزه کسب‌وکار شما نزدیک هستند، برای مثال اگر در زمینه پزشکی یا تکنولوژی کار می‌کنید، انتخاب نامی که به حوزه پزشکی یا تکنولوژی نزدیک و برای فعالان این صنف آشنا باشد، بسیار موثر خواهد بود. اینکه مخاطب بتواند با نام تجاری شما ارتباط برقرار گرفته و آن را در ذهن نگه دارد، بسیار مهم است.پس از انتخاب و ثبت نام دامنه، باید برای خرید هاست هم اقدام کنید.

۲٫ یکی از پلتفرم‌های کارآمد و قیمت مناسب را بخرید

در حال حاضر بیش از ده‌ها پلتفرم مختلف و حرفه‌ای وجود دارد که به شما در راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین کمک خواهد کرد. با در نظر گرفتن یکی از این پلتفرم‌ها و استفاده از امکانات و قابلیت‌های آن‌ها می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی با ظاهر بسیار حرفه‌ای داشته باشید.

هرچند پلتفرم‌های غیر رایگان اغلب گران‌قیمت هستند، اما قابلیت‌ها و امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهند بسیار متنوع و کاربردی است. در مقابل سایت‌های فروشگاه‌ساز رایگان مشکلات و باگ‌های گوناگونی دارند که در آینده می‌تواند برایتان دردسرساز شود. همچنین در نظر داشته باشید پلتفرم‌های غیر رایگان از نظر هزینه بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از آن هستند که بخواهید خودتان تیمی را استخدام کرده و صفر تا صد سایت را از نو و به صورت سفارشی طراحی کنید.

۳٫ لوگوی کسب‌وکارتان را طراحی کنید

برای طراحی لوگوی سایت، باید به دلخواه خود یک وکتور پیدا کنید. وکتورها طرح‌های گرافیکی خاصی محسوب می‌شوند که به عنوان نماد و سمبل، نشان‌دهنده مفاهیم مختلفی هستند. شما می‌توانید با کمی جستجو در فضای وب و سایت‌های گوناگون مانند سایت Shutterstock.com وکتورهای مختلفی پیدا کرده و هریک را که فکر می‌کنید برای سایت شما مناسب‌تر است، خریداری کنید.

تصاویر مبتنی بر وکتور مانند تصاویری هستند که در Adobe Illustrator ساخته می‌شوند. به عبارت دیگر این تصاویر پیکسلی نیستند و می‌توان بدون نگرانی از افت کیفیت، آن‌ها را در ابعاد مختلف کوچک یا بزرگ کرد.در صورتی که ترجیح می‌دهید از وکتورهای آماده استفاده نکرده و طرح منحصربه‌فردی داشته باشید، باید یک طراح گرافیک استخدام کنید. شما می‌توانید این کار را به صورت حضوری یا آنلاین پیش ببرید. در راهکار اول باید به یک طراح گرافیک مراجعه کرده و با گفتگو درباره سایتتان و هرآنچه برایتان مهم است، از او برای طراحی وکتور کمک بگیرید؛ اما برای پیشبرد آنلاین این مرحله باید به یکی از شرکت‌های طراحی و دیزاین به صورت آنلاین سر زده و برای طراحی وکتور دلخواهتان سفارش ثبت کنید.

صدها شرکت طراحی وجود دارند که این کار را با قیمت نسبتا پایین انجام خواهند داد.تنها نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که پیش از مراجعه به طراحان گرافیک درباره لوگوی موردنظرتان فکر کنید. کمی در فضاب وب جستجو کنید و طرح‌های مختلف را ببینید. فونت و رنگ دلخواهتان را بررسی کنید و با آمادگی ذهنی برای طراحی لوگو پیش بروید.

۴٫ وب‌سایتتان را طراحی کنید

اگر از پلتفرم‌ها و قالب‌های آماده خوشتان نیامد، باید پیش از هر قدم دیگر به فکر طراحی سایتتان باشید. در این صورت به یک طراح سایت نیاز خواهید داشت. بد نیست در این مرحله کمی در فضای وب جستجو کنید و قالب‌های رایگان و غیررایگان مختلف را ببینید تا الگوی دلخواهتان را پیدا کرده یا کمی ایده بگیرید.

۵٫ یک طراح وب پیدا کنید

قیمت‌های مقرون به صرفه‌تر

اگر تصمیم دارید سایتتان را از ابتدا به شکل سفارشی و کاملا منحصربه‌فرد طراحی کنید، به یک طراح سایت نیاز خواهید داشت. شما می‌توانید در این مرحله هم به شرکت‌های طراحی سایت مراجعه کنید و هم از بین فریلنسرهای این حوزه با کسی همکاری داشته باشید. همچنین شاید بین دوستان و آشنایانتان بتوانید فردی را پیدا کنید که در این حوزه تجربه داشته و با قیمت پایین‌تری با شما کار کند. طراح سایت باید قالب موردنظر شما را تهیه کند.

سپس لوگوی فروشگاه آنلاین و پیکربندی اختصاصی موردنظرتان را روی آن پیاده‌سازی کند تا سایت با ویژگی‌های خاص برند شما آماده شود.

۶٫ درباره شیوه پرداخت مشتریان تصمیم بگیرید

یکی از مهم‌ترین ابعاد در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی تصمیم‌گیری درباره شیوه پرداخت مشتریان است. بعضی از سایت‌ها امکان پرداخت آنلاین را حذف کرده و ترجیح می‌دهند به جای دوندگی‌های لازم برای پیاده‌سازی بستر پرداخت آنلاین، به مشتریان فقط امکان پرداخت در محل را بدهند. همچنین بعضی از فروشگاه‌های آنلاین به مشتریان شماره کارت داده و از آن‌ها می‌خواهند پرداخت را به صورت کارت‌به‌کارت انجام دهند.

در نظر داشته باشید هیچ یک از این روش‌ها نه تنها برای یک فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای مناسب نیست، بلکه از نظر قانونی هم اشکال دارد.شیوه استاندارد برای پرداخت در فروشگاه‌های آنلاین، امکان پرداخت از طریق خود سایت است. در این شیوه شما به تهیه نماد اعتماد الکترونیکی نیاز دارید. برای کسب این نماد باید به مرکز توسعه تجارت الکترونیک مراجعه کرده و مدارک موردنیاز را به این مرکز ارائه دهید. با کمی دوندگی اداری، بعد از چند روز نماد اعتماد الکترونیک به سایت شما اعطا خواهد شد.

با در دست داشتن مجوز مربوطه می‌توانید به بانک مراجعه کرده و حساب بانکی خود را برای پرداخت مشتریان به درگاه پرداخت سایت متصل کنید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که چنین شیوه پرداختی را برای شما ضروری می‌کند، ثبت لوگوی نماد اعتماد الکترونیک در فوتر سایت است که به مشتریان اطمینان خاطر می‌دهد فروشگاه شما از نظر مرکز توسعه تجارت الکترونیک قابل اعتماد بوده و فعالیت قانونی دارد. در نتیجه به راحتی به شما اعتماد خواهند کرد و احتمال خرید از سایت‌تان بیشتر خواهد شد.

فاز دوم؛ کسب‌وکارتان را راه‌اندازی کنید

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

در این فاز سایت شما طراحی و راه‌اندازی شده است. همچنین طراحی لوگو و روش پرداخت آنلاین هم تا این مرحله باید تمام شده باشد. در نتیجه وقت راه‌اندازی و آزمایش عملکرد سایت است.

۱٫ عملکرد سایت را روی گوشی هوشمند و دسکتاپ امتحان کنید

پیش از اجرای نهایی سایت باید تا حد امکان نحوه عملکرد و کیفیت آن را روی سیستم عامل‌های مختلف مانند Android، Mac، iPhone، PC و… بررسی کنید. نوع نمایش صفحات مختلف سایت، سرعت سرور و مدت زمان سپری شده برای پاسخگویی به مشتریان را سنجیده و تا حد امکان آن را بهینه کنید. کیفیت و وضوح تصاویر و متن، میزان واکنش‌گرایی صفحات در صفحه نمایش‌های مختلف، لینک‌ها، صفحات لندینگ و کتگوری‌ و… همه‌وهمه را تست و امتحان کنید تا مطمئن شوید عملکرد همه بخش‌های سایت کاملا درست است.همچنین عملکرد فرایند ثبت‌نام و پرداخت در سایت را تست کنید تا از کارکرد صحیح آن مطمئن شوید. فراموش نکنید شما برای جذب مشتریان تنها یک شانس دارید و در صورتی که مشتری حین خرید از شما تجربه خوشایندی نداشته باشد، احتمال بازگشت او به سایت بسیار کم خواهد بود.

۲٫ از کالاها عکاسی کنید

طبیعی است که مشتریان پیش از خرید کالاها، می‌خواهند تصاویر مختلفی از آن‌ها را ببینند. اگر کالاهایی که برای فروش در نظر دارید، از یک برند معروف هستند، می‌توانید از تصاویر رسمی که کمپانی سازنده محصول منتشر کرده در سایت خودتان استفاده کنید.

در مقابل اگر محصولاتتان چندان معروف و برند نیستند، باید با استفاده از یک دوربین حرفه‌ای و باکیفیت از محصولات در زوایای مختلف عکاسی کنید. برای عکاسی از یک زمینه خنثی (ترجیحا رنگ سفید) استفاده کنید تا خود محصول کاملا به چشم بیاید. همچنین حین عکاسی تاثیر نورپردازی مناسب را دست کم نگیرید. استفاده از چند پروژکتور با نور کافی می‌تواند در داشتن تصاویر باکیفیت‌تر موثر باشد.

حالا عکس‌های باکیفیت را در سایت خود بارگذاری کنید تا مشتریان پیش از اقدام به خرید بتوانند عکس کالاها را ببینند. بی‌شک دیدن تصاویر محصول احتمال خرید مشتریان را بیشتر خواهد کرد.

۳٫ محصولات را در سایت بارگذاری کنید

حالا که هم بستر فروشگاه آنلاین فراهم است و هم تصاویر باکیفیتی از محصولات در دست دارید، باید محصولات را در سایت بارگذاری کنید.تا جایی که می‌توانید در توضیح مشخصات محصول چیزی کم نگذارید. اگر می‌توانید هم نقد و بررسی کامل مطلب را بنویسید و هم ویژگی‌های مثبت و منفی آن را به شکل بولت به توضیحات مطلب اضافه کنید. اینکه بخواهید فقط به نکات مثبت مطلب بپردازید، برای کاربران چندان قابل اعتماد نیست، بنابراین از نوشتن نکات منفی یا نقاط ضعف مطلب پرهیز نکنید تا با کاربران صداقت بیشتری داشته باشید.درج جدول مشخصات، بارگذاری تصاویر باکیفیت و اضافه کردن هر چیز دیگر که بتواند اطلاعات بیشتری درباره محصول ارائه کند، به شما کمک می‌کند تا بهتر مشتریان را به خرید متقاعد کنید.

۴٫ به سوالات کاربران پاسخ دهید

حفظ ارتباط مستمر با کاربران و پاسخگویی به نظرات، دیدگاه‌ها و سوالات آن‌ها بهترین راهکار برای کسب رضایت مشتریان است. سعی کنید در کمتر از چند ساعت به سوالات کاربران پاسخ دهید. برای ایجاد بستر مناسب پاسخگویی می‌توانید شیوه‌های ارتباطی مختلفی را برای کاربران فراهم کنید. ایمیل، شماره تماس، پیامک، شبکه‌های اجتماعی و… همه‌وهمه راهکارهای گوناگونی هستند که می‌توانند به بهبود روابط با مشتریان کمک کنند.

۵٫ به مشتریان وفادار هدیه دهید

افرادی که به طور مرتب به سایت شما مراجعه کرده و از محصولاتتان استفاده می‌کنند، بهترین گزینه برای دریافت فیدبک درباره کیفیت خدمات و محصولات شما هستند.پس باید کاربران تکراری و مشتریان وفادار خود را شناسایی کنید و نسبت به سایر مشتریان برای آن‌ها ارزش بیشتری قائل شوید. ارائه تخفیف‌های گوناگون، هدایای و محصولات رایگان، عضویت در باشگاه مشتریان، کوپن خرید و… از روش‌های گوناگونی هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها مشتریان وفادار خود را تکریم کنید. همچنین می‌توانید به طور مستقیم با این افراد تماس گرفته و از آن‌ها درباره کیفیت محصولات، تجربه کاربری در سایت و… پرس‌وجو کنید.

فاز سوم؛ کسب‌وکارتان را توسعه دهید

ساخت فروشگاه آنلاین

پس از گذشت مدتی از شروع به کار فروشگاه اینترنتی خود، باید برنامه‌های توسعه کسب‌وکارتان را اجرا کنید. عدم رشد فروشگاه در طولانی مدت می‌تواند مشتریان شما را فراری دهد.

۱٫ چشم‌انداز تجاری خود را تعیین کنید

جالب است بدانید تعداد کسب‌وکارهایی که به دلیل نداشتن برنامه توسعه تجاری شکست خورده‌اند، به مراتب بسیار بیشتر از بیزینس‌هایی است که وب‌سایتی با کیفیت و عملکرد پایین داشته باشند. به عبارت دیگر مهم نیست در حال حاضر چقد به کیفیت خدمات و محصولات خود اهمیت می‌دهد، تا زمانی که چشم‌انداز تجاری خود در چند سال آینده را ندانید،محکوم به شکست هستید.

پس از گذشت مدتی از فعالیت فروشگاهتان باید به این سوال بپردازید که دقیقا می‌خواهید به چه سهمی از بازار مخاطبان خدمات ارائه دهید؟ یک قشر خاص، محدود و پولدار؟ یا یک گروه بسیار بزرگ از مصرف‌کنندگان میانی در ابعاد بزرگ؟در صورتی که گروه مخاطبان خاص را انتخاب کنید، مشتریان محدود و البته دردسرهای کمتری خواهید داشت.

این انتخاب در طولانی مدت سود کمتری هم برایتان دارد. در مقابل تمرکز روی مشتریان قشر متوسط مخاطبان زیاد، سود بیشتر و البته دردسر یا چالش‌های بیشتری هم دارد. همچنین در این بازار رقبای بیشتری هم وجود دارند که کار را برایتان مشکل خواهند کرد.در مجموع باید بررسی کنید برای چند سال پیش رو جریان درآمدی شما باید از کجا باشد؟

خدمات خود را در چه سمت و سویی توسعه دهید؟ چگونه هزینه‌های خود را بهینه و کمتر کنید؟ چطور کیفیت محصولات و خدمات خود را بهتر کنید؟ مدیریت مالی فروشگاه را چگونه پیش ببرید؟ و…

۲٫ مزیت رقابتی خود را تقویت کنید

طبیعتا بازار کسب‌وکار شما هم مانند هر بازار دیگر، فضای رقابتی خود را دارد. در چنین شرایطی هوشمندانه‌ترین کار این است که به جای اقدامات بیهوده در راستای رقابت با سایر کسب‌وکارها، روی مزیت رقابتی خود تمرکز کرده و آن را بهبود دهید. مشتریان را راضی نگه دارید و با آن‌ها ارتباط صمیمی و موثر برقرار کنید. کیفیت محصولات، پشتیبانی، ارسال محصول، بسته‌بندی و… را بررسی کرده و آن را بهبود دهید و در مجموع سعی کنید در بهترین حالت خود باشید.

در قدم دوم، کنار تلاش برای توسعه نقاط قوت کسب‌وکارتان شرایط کاری رقبا را هم بررسی کنید. اقدامات صحیح و خلاقانه آن‌ها را بسنجید و ببینید چه چیزی باعث رشد آن‌ها شده است؟ چه مواردی از نقاط ضعف رقبایتان محسوب می‌شود؟ چه کاری را اصلا انجام نمی‌دهند یا به انجام چه فعالیتی اصرار دارند؟

۳٫ اصالت داشته باشید

در اینجا اصالت به معنای ایجاد تمایز در کنار حفظ برتری در ارائه محصولات و خدمات است. به عبارت دیگر شما باید علاوه‌بر ارائه یک سرویس متمایز و باکیفیت، تجربه بسیار خوبی برای مشتری رقم بزنید.

در نظر داشته باشید دنیای کسب‌وکار آنلاین بسیار بی‌رحم است و وفادار کردن مشتری در چنین فضایی دشواری‌های زیادی دارد، چراکه در خرید آنلاین مشتریان دیگر دغدغه مسافت را ندارند و می‌توانند به راحتی از یک سایت خارج شده و از سایت دیگر خرید کنند. بنابراین باید دلیلی وجود داشته باشد که میان همه فروشگاه‌های آنلاین مشتری شما را به خاطر بسپارد و انتخاب کند. این تمایز را تنها با یک تجربه خرید ایده‌آل به دست خواهید آورد.

۴٫ مشتریان خود را بشناسید

با تمرکز بیشتر بر شیوه ارائه خدمات و محصولات خود می‌توانید به درک و فهم بهتری نسبت به مشریانتان دست پیدا کنید. سعی کنید پاسخ این سوال را بفهمید که چرا مشتریان شما را انتخاب می‌کنند؟ پیدا کردن علت این مساله و تلاش برای بهبود آن می‌تواند به جدب مشتریان بیشتر منجر شود. همچنین دانستن اطلاعات مختلف درباره مشتریان از جمله بازه سنی، جنسیت، علایق، محل سکونت، رفتارها و… می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌های آینده کاری خود را بهتر چیده و بتوانید با نیازهای مخاطبان خود سازگار باشید.

۵٫ به حساب و کتاب مالی خود رسیدگی کنید

از ماشین حساب و کاغذبازی‌های مختلف دست بکشید و سعی کنید کمی با دقت بیشتری به دارایی‌های خود نگاه کنید. داشته‌های فروشگاه، توان مالی، بدهی‌ها و هزینه‌ها و… را به خوبی بررسی کرده و سعی کنید مبلغی را به عنوان سرمایه جدید مشخص کنید تا بتوانید هزینه مربوط به توسعه کسب‌وکارتان را تامین کنید.

۶٫ در شیوه تامین کالای فروشگاهتان بازنگری داشته باشید

به لطف شیوه‌های جدید و نرم‌افزارهای گوناگون، مدیریت انبار خرده‌فروشی در چند دهه گذشته بسیار ساده شده است و در حال حاضر گزینه‌های مختلفی پیش روی شماست.
خریدن، انبار کردن و فروختن محصولات از متداول‌ترین و سنتی‌ترین شیوه‌های فروش کالا در فروشگاه آنلاین است. در این شیوه کافی است به بازار رفته و برای تامین محصولات فروشگاه خود یک خرید عمده انجام دهید.

رونق کسب و کار اینترنتی

هرچند اجرای این شیوه آسان است؛ اما ممکن است برای کسب‌وکار شما چندان کارآمد نباشد. چراکه علی‌رغم تخفیف خوب در خرید عمده، هزینه‌های مربوط به نگهداری محصولات در انبار، استخدام انباردار و مدیریت موجودی کالا قابل‌توجه است.شیوه دیگر این است که از یک ارائه دهنده تدارکارت کمک بگیرید. برای پیاده‌سازی این روش می‌توانید افرادی را پیدا کنید که در انبار کردن محصولات و حمل‌ونقل آن‌ها تخصص دارند. پس از آن می‌توانید موجودی کالا را تامین کرده و انبارداری، نگهداری، مدیریت موجودی و ارسال کالا به مشتری را به این افراد بسپارید. در این روش دغدغه انبارداری را از دوش خود برداشته‌اید؛ اما هزینه‌های آن همچنان سمت شماست.

ضمن اینکه مشکلاتی مانند عدم اعتماد طرفین به هم و امکان کلاهبرداری و… همیشه وجود دارد.جدیدترین روش فروش کالا در فروشگاه‌های آنلاین به کارگیری روش قطره‌ای یا مارکت پلیس است. در این شیوه شما کالاهایی را می‌فروشید که در واقع مالک آن نیستید. جنس موردنظر روی سایت شما ارائه می‌شود، اما موجودی آن در فروشگاه‌های کوچک و بزرگ سنتی است. پس از ثبت سفارش مشتری، کالا را از فروشگاه دریافت کرده و به مشتری می‌رسانید.

در عوض به شکل درصدی در سود فروش کالا با فروشنده سهیم خواهد شد. هرچند هزینه‌ها و دغدغه‌های انبارداری کالا در این روش حذف می‌شود، اما از آنجا که مزیت خرید عمده و ارزان را از دست خواهید داد، این روش گران‌تر تمام خواهد شد.

۷٫ بازاریابی آنلاین را شروع کنید

اگر می‌خواهید کسب‌وکار خود را توسعه دهید، باید تبلیغات را جدی بگیرید. تبلیغات سنتی مانند آگهی در مجله و روزنامه را فراموش کنید و دنبال تبلیغ در فضای آنلاین باشید. گوگل ادز یکی از متداول‌ترین راه‌هاست که می‌تواند مخاطبان هدف را به سمت فروشگاه شما هدایت کند. همچنین در این روش شما برای نمایش تبلیغ خود هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند، بلکه تنها در صورت کلیک کاربران هزینه پرداخت خواهید کرد.

تبلیغات بنری، رپورتاژ آگهی، ویدئویی و… انواع مختلف تبلیغات هستند که می‌توانیدبه تناسب بودجه و مخاطب هدف خود از آن‌ها استفاده کنید. همچنین اغلب این شیوه‌ها قابل اندازه‌گیری هستند و می‌توانید پس از تبلیغ بازدهی آن را بسنجید.تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی هم یکی دیگر از شیوه‌های تبلیغاتی کارآمد است، اما از آنجا که این روش بسیار نوپاست، هزینه‌ کردن برای آن می‌تواند ریسک بزرگی باشد.

از طرفی در این روش نسبت به شیوه قبلی امکان بررسی بازدهی تبلیغ وجود ندارد و تقریبا هرگز به طور دقیق متوجه نخواهید شد نسبت به هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اید، چه سود یا زیانی داشته‌اید.در مجموع شیوه‌های تبلیغاتی مختلفی وجود دارد که به شما در آگاهی برند، جذب مخاطب هدف و… کمک می‌کند. کافی است با در نظر گرفتن بودجه و نوع کسب‌وکار خود کمی درباره روش‌های مختلف تحقیق کنید تا بهترین نوع تبلیغات برای تجارت خود را بیابید.

۸٫ بودجه خود را مدیریت کنید

پس از بررسی همه مراحل گفته شده و تعیین دارایی‌های خود، باید ببینید نسبت به بودجه‌ای که دارید چه برنامه‌ای برای توسعه و رشد شما مناسب‌تر است. به تناسب بودجه خود هزینه‌های موجود را تقسیم‌بندی کرده و کارهایی که اولویت بالاتری دارند و می‌توانند حداکثر موفقیت را برایتان به وجود آورند، فهرست کنید. همچنین در صورتی که سرمایه لازم فراتر از توانایی پرداختی شماست، می‌توانید دنبال تامین مالی باشید.

سخن آخر

آنچه گفته شد چکیده‌ای از مهم‌ترین قدم‌هایی است که برای طراحی یک فروشگاه آنلاین، اداره و توسعه آن باید برداشته شود. بی‌شک در این میان چالش‌ها و فعالیت‌های متعددی وجود دارد که در این مقاله به آن اشاره نشده است. مدیریت یک فروشگاه اینترنتی کار ساده‌ای نیست و تنها در صورتی می‌توانید در اجرای آن دوام بیاورید که خود را برای مشکلات و دغدغه‌های مختلف آماده کرده باشید. اگر تجربه‌ای موفق یا ناموفق در طراحی و ساخت فروشگاه آنلاین دارید، آن را با ما و سایر مخاطبان در میان بگذارید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو