صورت مغایرت بانکی چیست؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

صورت مغایرت بانکی چیست؟

صورت مغایرت بانکی

به منظور محاسبه صورت مغایرت بانکی می‌بایست مانده حساب گزارش داده شده توسط بانک را با دفتر کل یک تجارت مقایسه کرد زیرا بعضی اوقات بنابر دلایل متعددی اطلاعات ثبت شده با یکدیگر مطابقت ندارند. از آن‌جایی که صورت مغایرت بانکی به طرز موثری به شناسایی تغییرات بین موجودی بانک و موجودی دفتر کمک می‌کند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا؛ در صورت وجود هرگونه مغایرت باید علت آن پیدا شود و اصلاحات لازم به منظور ثبت صورت‌های مالی دقیق انجام گیرد.

ما با توجه به اهمیت این مسئله تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از فراپیام به توضیح این مسئله بپردازیم که صورت مغایرت بانکی چیست و چه مواردی باعث ایجاد آن می‌شود.

همه چیز درباره صورت مغایرت بانکی

در واقع صورت مغایرت بانکی سندی است که موجودی نقدی ثبت شده در ترازنامه شرکت را با مبلغ مربوطه در صورت حساب بانکی تطابق می‌دهد. تطبیق دادن این دو حساب به ما کمک می‌کند تا بتوانیم از صحت اطلاعات درج شده و همچنین نیاز به هرگونه تغییرات حسابداری آگاه شویم.

به منظور اطمینان یافتن از صحت سوابق نقدی یک شرکت صورت مغایرت بانکی در فواصل منظم محاسبه می‌گردد و به ما کمک می‌کند تا بتوانیم هر گونه تقلب و دستکاری مالی را در این راستا کشف کنیم. در این بیانیه سپرده‌ها، برداشت‌ها و سایر فعالیت‌های اعمال شده بر حساب بانکی برای یک دوره خاص مشخص شده است. صورت مغایرت ابزاری مفید برای خنثی سازی هرگونه کلاهبرداری مالی است.

در حالت ایده‌آل هر بار که گزارشی از بانک دریافت می‌کنید باید حساب بانکی خود را تطابق دهید. این کار اغلب در پایان هر ماه، هفته و حتی در پایان هر روز توسط مشاغلی انجام می‌شود که تعداد معاملات زیادی دارند.

مشاغلی که از خدمات بانکی آنلاین استفاده می‌کنند، می‌توانند صورت‌های بانکی خود را برای بررسی روند تطابق به صورت منظم بارگیری کنند تا بتوانند از صحت روند محاسبه خود آگاهی یابند.

هدف از بررسی صورت مغایرت بانکی چیست؟

صورت بانکی

در این بخش از مقاله برای شما چند تا از اهداف اصلی تهیه و بررسی صورت مغایرت بانکی را معرفی می‌کنیم.

  1. در وهله اول به شناسایی خطاهای موجود در سوابق حسابداری شرکت یا بانک کمک می‌کند.
  2. تهیه ماهانه این صورتحساب به نظارت مستقیم بر جریان نقدی یک تجارت کمک شایانی می‌کند.
  3. تشخیص خطاهایی مانند پرداخت هزینه دو برابر، انجام پرداخت‌های عقب‌مانده، تشخصیص هرگونه خطا در محاسبه و غیره.
  4. به منظور پیگیری کردن و افزودن هزینه‌ها و مجازات‌های بانکی در صورتحساب خود
  5. پیگیری حساب‌های پرداختنی و مطالبات مشاغل

لازم به ذکر است که بگوییم صورت مغایرت بانکی دیگر از طریق نرم‌افزار حسابداری سنجیده و محاسبه می‌شود زیرا؛ محاسبه از طریق این نرم‌افزارها بسیار آسان‌تر و بدون هرگونه خطای است. همچنین این نرم‌افزارها به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید بتوانید تعداد زیادی از معاملات را تنها به واسطه فشردن یک کلیک مطابقت دهید و دسته‌بندی کنید.

دلایل اصلی وجود تفاوت بین صورتحساب بانکی و سوابق حسابداری چیست؟

چندتا از اصلی‌ترین دلایل وجود تفاوت موجودی بین صورتحساب بانک و موجودی دفاتر عبارتند از:

  • چک معوق:

در واقع چک معوق به چک‌هایی گفته می‌شود که توسط یک شرکت و یا موسسه به منظور خاصی صادر شده باشند اما هنوز توسط هیچکس جهت وصول مبلغ نزد بانک برده نشده باشد.

  • کارمزد و هزینه خدمات بانکی:

 دیگر همه این موضوع را می‌دانند که بانک‌ها در ازای خدماتی که به مشتریان خود ارائه می‌کنند همواره هزینه‌ای را کسر می‌نمایند که این مبالغ زیاد قابل توجه نیستند و بسیار کم هستند.

  • خطاهای موجود در نحوه حساب:

یکی از رایج‌ترین دلایل صحیح نبودن این اطلاعات وجود هرگونه اشتبا در روند محاسبه است. این اشتباه می‌تواند به سادگی انتقال دو عدد یا ثبت یک معامله دو بار رخ دهد.

مغایرت های بانکی

نتیجه‌گیری

همانطور که در این مقاله از شبکه دانش فراپیام به شما توضیح دادیم صورت مغایرت بانکی مطابقت و تعادل ارقام سوابق حسابداری با هرآن‌چه است که در صورتحساب‌ بانکی به ما نشان داده می‌شود. در واقع صورت مغایرت بانکی یکی از مهم‌ترین امور در زمینه مدیریت مالی محسوب می‌گردد. در انجام حسابداری یک تجارت همواره اعتبار آن مجموعه باید با بدهی‌های آن تطابق داشته باشد تا حساب‌ها متعادل شوند، همچنین هنگامی که یک مشتری پرداختی را انجام می‌دهد آن پرداخت باید با فاکتور مربوطه آن تطابق داشته باشد و به منظور جلوگیری از این گونه خطاها از فرآیند صورت مغایرت بانکی استفاده می‌شود.

همچنین لازم به ذکر است که به شما بگوییم انجام صورت مغایرت بانکی به طور کاملا منظم می‌تواند میزان خطاهایی که در سیستم حساب‌ها رخ می‌دهد را به شدت کاهش دهد. امیدواریم که مطالب ارائه شده در خصوص صورت مغایرت بانکی در این مقاله مورد توجه شما دوستان قرار گیرد.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو