لاگوم یا رویکرد تعادل در کسب و کار چیست؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

لاگوم یا رویکرد تعادل در کسب و کار چیست؟

تعامل در کسب و کار

لاگوم، واژه‌ای “سوئدی” برای تعادل در طراحی کسب و کار است. به عبارت دیگر ‌اییا منتا”Lagom” یک طراحی کاملاً منطبق و مناسب برای برقرار کردن و حفظ تعادل در زمینه کسب و کار است.  این واژه چند سالی است که جای خود را برای برقرای نظم در میان اکثر کسب‌و‌کارها پیدا کرده و بیشتر افراد با این واژه آشنایی دارند.

اصطلاح سوئدی Lagom به معنای عامیانه  حالتی است میان “نه خیلی زیاد، نه خیلی کم، بلکه دقیقا به یک نقطه‌ی طلایی کاملا درست” القا می‌شود، که رویکردی برای زندگی و حالت وجودی است. مبانی رویکرد لاگوم یا مفهوم لاگوم از سبک متداول و روتین مردم، برگرفته از مفهوم “همدلی و خوشرویی” در دانمارک، پیروی کرده است.

درواقع لاگوم برپایه‌‌‌‌ی سادگی، عملکرد و تعادل ریشه‌دار شده است. مرکزیت این مدار نیز در یافتن راهی برای جلب رضایت به‌صورت متعادل است. تعادلی درونی و بیرونی! با این ضرب‌المثل که: مقدار کافی از هر چیز، بهترین مقدار برای داشتن آن است.

لاگوم چیست و چگونه می‌تواند رویکرد متعادل‌تری در کار و زندگی ایجاد کند؟

لانگوم از آن دسته کلمات است که معنی صریحی برای آن وجود ندارد و معنی آن را باید در میان توضیحات پیدا کنید. لانگوم را بیش از یک کلمه باید یک فرهنگ دانست که از سوپد به سایر کشورها آمده است.

وقتی در سال ۲۰۱۷ شاخص نوآوری جهانی منتشر شد، سوئیس و سوئد این بسته را به سوی بازارهای جهانی هدایت کردند همانطور که در سال‌های پیش از آن نیز این کار را انجام داده اند. مانند بسیاری دیگر از مفاهیم غیر انگلیسی، lagom از ترجمه سریع یا ساده سرپیچی می‌کند.


همچنین بخوانید : کسب و کارهای کوچک به چه نرم افزار حسابداری نیاز دارند؟


اما لاگوم چیست و چگونه می توانید از آن در محل کار و زندگی استفاده کنید؟

اساساً، لاگوم یک حالت کاملاً متعادل است. با این حال، این بدان معنا نیست که همه چیز برابر است! درواقع، لاگوم به معنای داشتن مقدار مناسب تعادل برای یک شرایط خاص است. ضرب المثل رایج سوئدی ، “lagom är bäst” – که تقریباً به “مقدار مناسب بهترین مقدار است” ترجمه می شود و شباهت‌هایی نیز به عبارت انگلیسی “همه در حد اعتدال” دارد.

یافتن لاگوم  در کسب و کار کمی نیازمند تمرین است، خصوصاً برای کسانی که در کشورهای اسکاندیناوی زندگی نمی کنند.

مواردی که لاگوم در کسب‌و‌کار به آن می‌پردازد:

  1. موانع فکری یا تفکر سیاه و سفید

رویکردی که لاگوم آن را کنار می‌گذارد!

یکی از موانع رسیدن به اهداف نپذیرفتن واقعیات در ذهن یا شیوع تفکر دوتایی است.چپ یا راست! درست یا غلط !مطمئناً در زندگی همه ما زمان‌هایی وجود دارد که چنین ریاضتی منطقی است. هیچ کس نمی‌گوید همیشه باید استوار بایستیم. اما نمی‌توان همیشه منفی به تمام قضایا نگاه کرد و موانع و سدهای فکری را سیاه یا سفید دید.

در دنیای تجارت، راه حل‌ها و پاسخ‌های موثر به ندرت سیاه و سفید است. متأسفانه، بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا تفاوت‌های رنگی را هنگام توسعه محصول یا تناسب محصول با بازارهای دیگر مشاهده کنند. این تفکر توضیح می‌دهد که چرا پرتاب کنوانسیون‌ها از پنجره به موفقیت منجر می شود.

“چرا نمی‌توانم مسافران را با یک میزبان محلی برای یک تجربه کاملا جدید سفر ارتباط برقرار کنم؟”

“چرا نمی توانم از طریق برنامه‌ای برای تجربه بهتر تاکسی، مسافران و رانندگان مستقل را ترکیب کنم؟”

اینها تفکراتی سیاه و سفید در دنیای تجارت هستند که لاگوم توانسته است بر آن فائق آید.

  • لاگوم در کسب و کار و محیط‌های کاری

یک محیط وسیع با نظریاتی متفاوت

با وجود برخی از گرایش‌ها به سمت محصولات ترکیبی، نمی‌توان تمام نظریه‌های کارمندان بالادست در یک شرکت یا یک محیط کاری را در یک ظرف گنجاند.

بنابراین لاگوم در این زمینه توانسته است تا تمام تفکرات را شنیده، به آن پرداخته و در نهایت با رویکردی متعادل،  نظریات را برای همه درنظر بگیرد. یک محیط کار برای برای فروش بهتر زمانی به تعادل خواهد رسید که بتواند نظریه‌هایی به بازار ارائه کند که تمام بُعدها را در نظر گرفته و مورد بررسی قرار دهد و گرنه ممکن است با مشکلات جدی زیادی روبرو شود.

  • سازگاری محصول و بازار با استفاده از رویکرد تعادل

کارآفرینان و شرکت‌ها برای دستیابی به روندی رو به رشد برای فروش محصولات خود در بازار، اغلب نمی‌توانند ایرادهای فنی محصول یا روند فروش پایین محصولات خود در بازار را ببینند. آن‌ها می‌توانند به جای گوش دادن به نظرات صریح، محصولات را برای جلب مخاطب بفروشند و بلافاصله خواهند فهمید که چرا این روش فاجعه بار است!


همچنین بخوانید : الگوهای تاثیرگذار در کسب و کارهای مالی


چرا که درهرحال، فروش همیشه نشان دهنده‌ی کیفیت و سازگاری محصول با بازار است. شما همیشه بازخورد خواهید داشت. بازخوردهای نیک یا بد. اینجاست که باید از لاگوم استفاده کرده و تعادل را به بازار محصولات خود بازگردانید.

یک گام اساسی برای برای تعادل همیشه اینگونه است که: محصول و بازار شدیدا به مهارت‌های شنیداری استثنایی احتیاج دارند و تنها راه برای دیدن یک وضعیت یا یک محصول، گوش دادن به ایده های دیگران و پذیرفتن آنها و همچنین پذیرفتن هر آنچه که آنها با کنجکاوی و صداقت در رابطه با محصول شما گفته اند.

  • تعادل

رویکرد سازگار با تمام محیط‌ها

تنها راه برای به سرانجام رساندن و موفقیت در این کلمه خلاصه شده است. “تعادل”

این تنها راه متعادل سازی دیدگاه کسب و کار شما، با نیازهای بازار شماست. و این تنها از طریق مکالمات پی‌در‌پی و معنی‌دار و البته ایده پرداز با مشتری اتفاق می افتد.

  • همیشه روی مشتری تمرکز کنید

(حق همیشه با مشتری است )

مشتریان به طور طبیعی بر نیازهای خود تمرکز می‌کنند. پس شما می‌توانید به جای حدس زدن این نیازها، از طریق مکالمه با مخاطبان خود، اطلاعات مفیدی را در مورد آنها پیدا کنید. همچنین فقط با تحقیق‌های گسترده در مورد اطلاعات بازار است که می توانید استراتژی تجارت خود را توسعه دهید.

همچنین با این رویکرد، می‌توانید تصمیمات بهتری را در مورد محصول، کیفیت محصول و نوع ارائه آن به بازار  برای فروش بهتر ارائه کنید.

همانطور که اساتید دانشگاه هاروارد با تحقیقات فراوان به این نتیجه رسیدند که: ۹۵٪ از تصمیمات خرید به طور ناخودآگاه گرفته می‌شود و این یک چالش واقعی برای بازاریابان است.

به همین دلیل تصمیم گیری بهتر در زمینه تجارت، مستلزم آن است که درونی‌ترین افکار و احساسات مشتریان خود را از بین ببرید.

جمع بندی

درست است که مانند هر مهارتی، رسیدن به این ایده‌آل‌ها نیازمند زمان است. اما همیشه برای دستیابی تمرین لازم است. آن دسته از افرادی که در کشورهای اسکاندیناوی بزرگ نشده‌اند، ممکن است در ابتدا کسب و کار با لاگوم یا صحبت با مشتری‌ها و حتی شاید غریبه‌ها و همچنین شنیدن نظرات آنها، در ابتدا برایشان سخت به‌نظر بیاید.

اما گذشتن از این خود محوری و آغاز شنیدن می‌تواند برای شما نقطه‌ی شروع باشد و از همین نقطه است که لاگوم و یا تعادل واقعی، آغاز می‌شود.

همچنین بخوانید : مدیریت فرایند‌های کسب و کار (BPM) چیست؟

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو