مالیات شرکت های ایرانی در خارج از کشور

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

مالیات شرکت های ایرانی در خارج از کشور

مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور

امروزه الگوهای مالیاتی در سراسر جهان اختلافات زیادی را بین کشورها به ویژه بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نشان می‌دهد. به ویژه، کشورهای پیشرفته که سهم بسیار بیشتری از تولید ملی خود را از مالیات نسبت به کشورهای در حال توسعه دریافت می‌کنند.

در مقابل، کشورهای در حال توسعه بیشتر به مالیات تجارت و همچنین مالیات بر مصرف متکی هستند. علاوه بر این، داده‌ها نشان می‌دهد که کشورهای توسعه یافته حتی پس از کنترل تفاوت‌های اساسی فعالیت اقتصادی، درآمد مالیاتی بسیار بالاتری از کشورهای در حال توسعه با وجود نرخ مالیات قانونی قابل مقایسه، جمع می‌کنند.

این ناهمگونی بین مالیاتی، در ظرفیت مالی تا حد زیادی توسط تفاوت در انطباق و کارایی مکانیسم‌های جمع آوری مالیات تعیین می‌شود که البته به نظر می‌رسد هردو این عوامل تحت تأثیر قدرت نهادهای سیاسی هستند. هر کشور با توجه به قوانین خود مالیات‌هایی را برای کشورهایی دیگر تعیین می‌کند.

مالیات شرکت چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات شرکت‌ها، مالیات بر سود یک شرکت است. این مالیات از درآمد عملیاتی یک شرکت پرداخت می‌شود که درآمد منهای هزینه کالاهای فروخته شده، هزینه‌های عمومی و اداری و فروش و بازاریابی، تحقیق و توسعه، استهلاک و سایر هزینه‌های عملیاتی را شامل می‌شود.

همچنین، نرخ مالیات شرکت‌ها به تفکیک کشورها متفاوت است، به طوری که برخی از کشورها به دلیل نرخ پایین آنها پناهگاه‌های مالیاتی محسوب می‌شوند.


همچنین بخوانید : مالیات شرکت های تازه تاسیس


ملاحظات خاص مالیاتی

موضوع اصلی مربوط به مالیات شرکت‌ها، مفهوم مالیات مضاعف است. شرکت‌های خاص از درآمد مشمول مالیات شرکت، مالیات می‌گیرند. اگر این درآمد خالص بین سهامداران توزیع شود، این افراد مجبور به پرداخت مالیات بر درآمد فردی از سود سهام دریافتی خواهند شد.

مالیات اشخاص حقوقی خارج از ایران

اشخاص حقوقی ایرانی مقیم خارج از کشور نسبت به درآمد مشمول مالیات حاصل از فعالیت سرمایه گذاری‌های خود در ایران یا فعالیت‌های انجام شده توسط آنها، مستقیما یا از طریق نمایندگی‌های ایران، با نرخ ثابت ۲۵٪ مالیات روبه‌رو می‌شوند.

بنابر قانون مالیاتی مستقیم کشورهای دیگر اروپایی و آسیایی، تمام شرکت‌های ایرانی بنا شده در خارج از کشور، موظف به پرداخت مالیات در کشور مقصد خواهند بود. که قابل توجه است که عدم توجه به قوانین مالیاتی، می‌تواند جریمه‌های خیلی سنگینی را برای شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور به‌همراه داشته باشد.

همچنین شرکت‌ها و دفاتر ایرانی دارای شعبات در کشورهای خارجی، باید طبق مقررات مالیاتی وضع شده طبق شرایط مالیاتی آن کشور اظهارنامه‌های مالیاتی را در زمان مشخص شده تکمیل و مالیات خود را پرداخت کند.

چگونگی پرداخت مالیات شرکت‌های ایرانی در کشورهای خارجی

با استناد به ماده ۱ قانون مالیاتی مستقیم برای هر شخص حقیقی و حقوقی ایرانی، در رابطه با پرداخت مالیات، بر تمامی درآمدهای آن شرکت، شخص یا اشخاصی که شرکت را راه‌اندازی و اداره می‌کنند برای درآمدهای ماهانه و یا سالانه خود موظف به پرداخت مالیات در ایران است.(برای درآمدهای حاصل از شعبات شرکت در ایران).

همچنین با استناد بر قانون ۲ اداره مالیاتی، موسسات دولتی، شهرداری، بنیادها و اداراتی که بودجه‌های آن توسط دولت تامین می‌شود، مشمول قانون مالیات و پرداخت‌های مالیاتی نبوده و نمی‌شوند.


همچنین بخوانید : تفاوت اشخاص حقیقی و حقوقی


قوانین و مقررات مالیاتی در ایران

قانون اصلی مالیات مستقیم در سال ۱۳۶۵ تصویب شد و آخرین بار در سال ۱۳۹۶ اصلاح شد. یکی دیگر از مقررات مهم مالیاتی در ایران قانون مالیات بر ارزش افزوده است که در سال ۱۳۸۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

لازم به ذکر است که اشخاص حقوقی ایرانی و خارجی مشمول مالیات برابر هستند. این بدان معنا است که سرمایه گذاران خارجی نیز می‌توانند از مشوق‌های مالیاتی و معافیت‌های ارائه شده به اتباع ایرانی استفاده کنند.

مالیات بر درآمد شرکت‌ها

مطابق با ماده ۱۰۵ قانون مالیات مستقیم، سود کل شرکت‌ها و سود حاصل از فعالیت‌های سودآورسایر اشخاص حقوقی، که از منابع مختلف در ایرانیان خارج از کشور حاصل می‌شود، ضررهای ناشی از منابع غیرمعاف و منهای معافیت‌های مقرر، با نرخ ثابت ۲۵٪ مشمول مالیات می‌شود. به استثنای مواردی که براساس این قانون نرخ جداگانه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

بر اساس مقررات، حتی در هنگام معافیت‌های مالیاتی، اشخاص حقوقی موظفند اظهارنامه‌های مالیاتی، ترازنامه و حساب سود و زیان خود را که توسط دفاتر حسابداری، دفاتر اسناد و سوابق بررسی می‌شود را همراه با لیستی حاوی هویت شرکا یا سهامداران، سرمایه گذاران یا تعداد سهام خود را به اداره مالیات ارائه نمایند.

شایان ذکر است که اگر این اسناد را در زمان مقرر تعیین شده توسط شرکت مالیات، به اداره مالیات ارائه نکنند، موجب محرومیت از معافیت‌های مالیاتی خواهد شد. همچنین شرکت‌های خارجی با توجه به درآمد مشمول مالیات حاصل از فعالیت سرمایه گذاری خود در ایران، فعالیت‌های انجام شده توسط آنها، مستقیما یا از طریق شعبه یا دفتر نمایندگی در ایران، به میزان ۲۵٪ مالیات دریافت می‌کنند.

آنها همچنین باید با توجه به سود دریافتی شرکت‌های خارجی از ایران برای اعطای مجوز و سایر حقوق، یا انتقال فناوری یا ارائه آموزش و کمک فنی و … مالیات پرداخت کنند.

آیا مجازات‌هایی برای فرار مالیاتی در نظر گرفته شده است؟

بله وجود دارد. مدیران شرکت‌های بدهکار یا مدیرانی که قوانین و الزامات مالیاتی را نقض کرده اند ممکن است به مدت سه سال مجاز به ثبت نام در انتخابات مجدد یا تأسیس شرکت‌های جدید نباشند. منع مشارکت مرتکبین جرایم مالیاتی در مشاغل خاص و صدور برخی از ابزارهای تجاری نیز در قانون پیش بینی شده است.

اعمالی مانند پنهان کردن درآمد واقعی، ایجاد اسناد غیرواقعی و جعلی، جلوگیری از دسترسی ماموران مالیاتبه اطلاعات مربوط به مالیات، انجام تجارت با نام افراد دیگر و استفاده از کارت‌های بازرگانی و کد اقتصادی آنها برای فرار از پرداخت مالیات و غیره جرایم مالیاتی محسوب می‌شود که می‌تواند منجر به حبس و جریمه نقدی برای مجرمان مالیاتی شود.

همچنین علاوه براقداماتی که سازمان امور مالیاتی می‌تواند برای جمع آوری مطالبات خود اتخاذ کند، دولت می‌تواند خروج بدهکاران مالیاتی از کشور را ممنوع کند. طبق قانون مالیاتی مستقیم در کشورها، اشخاص با بدهی‌های مالیاتی بالا قبل از تصفیه نمی‌توانند از کشور خارج شده و اگر بدهی‌ها از یک رقم تعیین شده بیشتر باشد، شرکت‌ها باید جرایم سنگینی را پرداخت کنند.

مزایای مالیاتبرای شرکتها

پرداخت مالیات شرکتی می‌تواند برای صاحبان مشاغل سود بیشتری نسبت به پرداخت مالیات اضافی بر درآمد فردی به‌همراه داشته باشد. اظهارنامه مالیاتی شرکت، بیمه پزشکی را برای خانواده‌ها و همچنین مزایای حاشیه‌ای، از جمله برنامه‌های بازنشستگی و اعتبارات با تاخیر، مالیات را کسر می‌کند.

برای یک شرکت آسان‌تر است که ضرر و زیان را نیز کاهش دهد. یک شرکت ممکن است کل میزان ضرر و زیان را کسر کند در حالی که یک مالک انفرادی قبل از کسر ضرر باید شواهد مربوط به قصد کسب سود را ارائه دهد.

سرانجام، سود کسب شده توسط یک شرکت ممکن است در شرکت باقی مانده باشد، که امکان برنامه ریزی مالیاتی و مزایای احتمالی مالیاتی آینده را فراهم می کند.

اگر شرکتی مالیات خود را در کشورهای اروپایی و آسیایی پرداخت نکند چه اتفاقی میافتد؟

حتی اگر توانایی پرداخت مالیات خود را ندارید، باید پرونده مالیاتی خود را ارائه دهید. اگر با تاخیر در ثبت پرونده، بیش از حد خسته شده اید، می‌توانید یک تهیه کننده مالیات برای تهیه حساب مالیاتی خود استخدام کنید. همچنین تعدادی مکان وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بتوانید پرداخت مالیات خود را به‌صورت رایگان انجام دهید، اگرچه بیشتر سازمان‌ها در کمک به افرادی که درآمد زیادی ندارند یا سالخورده هستند تخصص دارند.

برای بسیاری از افراد، ثبت مالیات یک روند ساده است و همچنین صرف نظر از وضعیت مالی شما به‌خاطر شرایط شرکت و نپرداختن مالیات، فرار از مالیات محسوب شده و در کشور مقصد برای شما پیامدهای قابل توجهی به دنبال خواهد داشت.

با توجه به این نکته، اگرتحت هرشرایطی نتوانید مالیات خود را پرداخت کنید، در اینجا نتایج احتمالی این نپرداختن برای شما توضیح داده شده است:

  1. شرکت و یا اول شخص حقوقی شرکت شما، بدهکار خواهدشد. که این بدهی بصورت روزشمار بیشتر خواهد شد.
  2. نپرداختن مالیات می‌تواند اعتبارو شایستگی شما را برای ادامه روند شرایط کاری زیرسوال ببرد.
  3. زندگی مالی شما ممکن است بعلت پیگیری حسابهای کردیت کارت شما برایتان بسیار سخت پیش برود.
  4. شمامجبورید وقت و هزینه بیشتری را صرف این دیرکرد مالیاتی کنید.

طبق قانون، هر شرکت ثبت شده در داخل ایران به پرداخت مالیات مکلف می‌شود که در صورت نپرداختن این میزان، متحمل جرایمی خواهد شد.

علاوه بر جریمه، محدودیت‌هایی نیز برای این شرکت‌ها در نظر گرفته می‌شود. شرکت‌هایی که ثبت آن‌ها در ایران بوده اما شعباتی در سایر کشورها دارند باید مالیات خود را به کشور ایران براساس اظهارنامه مالیاتی بپردازند.

این مقدار تنها مربوط به شرکت ایرانی نیست بلکه شرکت به درآمد شعبه خارج هم مالیات تعلق می‌گیرد. طبق ماده ۱۰۵ پس از حساب کردن جمع سود همه شعبات و کسر زیان‌ها مالیاتی به اندازه ۲۵% برای شرکت تعیین می‌شود.

اکر شرکت تنها در ایران ثبت شده و فعالیت آن در حال حاضر در خارج باشد هم باید مالیاتی بپردازد. نرم‌افزار حسابداری به مدیران حسابداری برای تعیین این میزان کمک می‌کنند.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو