مهارت های مورد نیاز یک حسابدار موفق چیست؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

یک حسابدار موفق به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

مهارت های حسابدار موفق

حسابداری چیست و یک حسابدار موفق به چه تعداد از مهارت‌های مورد نیازدر حرفه‌ی خودنیاز دارد؟ اگر از کار با اعداد، حل مشکلات و تنظیم بیانیه‌ها و سوابق لذت می‌برید، ممکن است شغل رویایی خود را در دنیای حسابداری پیدا کنید.

اما رسیدن به یک مکان رویایی و البته حرفه‌ای در زمینه حسابداری، مستلزم داشتن مهارت‌های بسیار است که در این مقاله شما را با این مهارت‌ها بیشتر آشنا می‌کنیم. تا چندی پیش برای رسیدن به شغل حسابداری باید مدرک دانشگاهی آن را کسب می‌کردید.

اما امروزه مراکز معتبری هستند که به شما آموزش‌های لازم را حتی با کیفیت بالاتری ارائه می‌کنند. با دانستن چند مهارت ساده می‌توانید در هر شرکتی بهترین حسابدار باشید. برای تبدیل شدن به یک حسابدار موفق باید چند اصل مهم را بدانید.

پس اگر به این مهارت‌ها، با نگاهی نو و دیدگاهی خلاقانه‌ بنگرید، می‌توانیدبا تصمیم گیری‌های حرفه ای،جایگاه خود را در قلب تجارت پیدا کنید.

دنیای تجارت و حسابداری

حسابداری اغلب “زبان تجارت” نامیده می‌شود زیرا بسیاری از اطلاعاتی را که مالکان، مدیران و سرمایه گذاران برای ارزیابی و عملکرد مالی شرکت خود نیاز دارند را حسابداران در دنیای تجارت برای آن‌ها فراهم می‌کنند. بنابر نظریه‌ی موفق‌ترین سرمایه گذار جهان (دومین فرد ثروتمند دنیای تجارت)، وارن بافت، بهترین راه برای آمادگی و سرمایه گذاری، یادگیری تمام حساب‌های ممکن است.

امروزه هر چقدر شرکت‌ها گسترش یافته و بزرگ‌تر شوند، نیاز به بخش حسابداری همچنان ادامه دارد. اگرچه که شاید این تمرکز بر روی بخش حسابرسی ،مدیریت یا مالیات و امور مالی باشد، اما به احتمال زیاد شما در یکی از دو مسیر شغلی”فنی یا تجاری”، مسیر رو به رشد خود را آغاز خواهید کرد.

زمینههای حسابداری

حسابداری را می‌توان به دو بخش اصلی تقسیم کرد:

حسابداری مدیریت: که اطلاعات و تجزیه و تحلیل را در اختیار تصمیم گیرندگان داخل سازمان قرار می‌دهد تا به آنها در اداره شغل كمك كند.

حسابداری مالی: اطلاعات را در اختیار افراد و گروه‌های داخلی و خارجی سازمان قرار می‌دهد تا به آنها در ارزیابی عملکرد مالی شرکت کمک کند. به عبارت دیگرحسابداری مدیریت، به شما کمک می‌کند تا کسب و کار خود را ادامه دهید، در حالی که حسابداری مالی به شما می‌گوید چگونه در میدان تجارت کار کنید.

مهارت‌های مورد نیاز در حرفه‌ی حسابداری

در هر نقشی از حسابداری، از شما خواسته می‌شود که اعداد را برای افراد غیر حسابدار، چه مشتری و چه کارفرمای خود، توضیح دهید. این امر خصوصا در مورد حسابداران مالی که وظیفه آنها برقراری ارتباط مالی با دیگران در داخل سازمان یا شرکت برای بحث و کمک به تصمیم گیری است، صدق می‌کند.


همچنین بخوانید : اصول حسابداری


قابل درک است که مسیر‌هایی که شما برابرسیدن به یک جایگاه خوب در شغلتان باید طی کنید، بسیار گسترده است،  اما برای تبدیل شدن به یک حسابدار موفق و حرفه‌ای شما ملزم به داشتن مهارت‌های زیر هستید:

نوآوری : حسابداری از ابتدا، ابزاری ضروری برای تجارت بوده است و هیچ پروژه‌ای بدون کنترل دقیق و روش‌های اعمال شده بر روی اعداد، نباید از حیطه کاری شما خارج شود.

نوآوری لازم است زیرا با پیشرفت دنیای تجارت، الزامات حسابداری متناسب با آن نیز مورد نیاز است. اغلب، استخدام کنندگان به دنبال اشخاصی با ایده‌های تازه می‌گردند، که آماده تاثیرگذاری بر آینده‌ی جهان حسابداری است. شاید به این فکر کنید حسابداری صرفا کار با ارقام است و هیچ نیازی به خلاقیت ندارد، اما باید بدانید که این نظریه بسیار اشتباه است و در کنار حسابرسی اعداد و ارقام، شما نیاز به خلاقیت برای افزایش سرمایه شرکت و روند رو به رشد آن دارید.

درک کردن: دستیابی به نوآوری، نیازمند درک در زمینه‌ای است که در آن کار خواهید کرد. جذب اطلاعات و داده‌های جدید، مدیریت پروژه یا ملاقات با مشتریان جدید، ستون فقرات وظایف روزمره را در محیط کاری شما تشکیل می‌دهد.

بدین ترتیب، فهم سریع اطلاعات ضروری است و شما از طریق پرسیدن سوالات خوب و فکر شده، می‌توانید در کمترین زمان راه حل مناسبی را برای پیشبرد اهداف خود داشته باشید. این روش‌ها را می‌توانید با درک انواع مختلف حسابداری شروع کنید.

ارتباطات: بخشی از الزامات ویژه در هر صنعت، برقرار کردن ارتباطات با حسابداران و مدیران مالی شرکت‌های دیگر است. شما حسابداران باید اطلاعات پیچیده را به ساده‌ترین شکل ممکن منتقل کنید. خواه شما حسابدار یک شرکت دولتی باشید که به نمایندگی از یک تجارت بزرگ استخدام شده است یا عضوی از یک تیم کوچک که حسابداری داخلی را با استفاده از نرم افزار مالی انجام می‌دهد.

مهارت های حسابداری

احتمالا لازم است در کنار همکاران خود در هرسطح کار کنید. ارزیابی این مهارت‌ها زمانی شروع می شود که برای اولین نقش حسابداری خود اقدام می‌کنید.

آگاهی تجاری: شاید کمی تعجب آور باشد که مردم این مورد را فراموش می‌کنند، درحالیکه این مهارت‌ خاص اساسا شاخه ‌یا اصلی برای نشان دادن پشتکار شما است. پس نیاز به آگاهی تجاری قدمی بزرگ و بسیار مهم در روند داشتن اخلاقی حرفه ای در حیطه کاری شما است. درواقع داشتن آگاهی تجاری، نشان دهنده دانش شما در مورد چگونگی وضعیت محل فعالیت شما در بازار است.

اشتیاق: به‌ مانن دداشتن هر مهارتی، اشتیاق نیز یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های اصلی است که استخدام کنندگان به دنبال آن می‌گردند. توانایی داشتن انرژی مثبت و روحیه بخشیدن به تیم و داشتن اعتقاد قلبی به آنچه که برای آن کار می‌کنید بسیار مهم است. اشتیاق مسری است و داشتن این مهارت نشان دهنده‌ی آن است که شما مسر و ثابت قدم دریادگیری برایحرفه خود هستید.

ابتکار عمل: هم‌راستاترین و نزدی‌کترین گزینه با مهارت درک و اشتیاق، ابتکار عمل است. داشتن این مهارت ثابت می‌کند که شما می توانید به تنهایی کار کنید و همچنین یک متفکر مستقل هستید. این به نوبه خود، منجر به اعتماد بیشتر شما می‌شود. اگر تصمیم دارید در گام بعدی شغلی خود یک حسابدار مستقل یا یک حسابرس شوید، این مهارت در دنیای تجارت و حسابداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اعتبار- صداقت: همه‌ی ما شخصیت پردازی‌های خاص و تجاری خودمان را داریم که علاقه‌مند به نشان دادن آن‌ها در حرفه تجاری خود هستیم. بیشتر اوقات، دلیل انتخاب‌های ما به یک چیز برمی گردد: اعتماد.

صداقت، اعتماد و اعتبار، ارزی است که می‌توانید با آن معامله کنید. با داشتن اعتبار بیشتر فرصت‌های کاری برای شما بیشتر می‌شود. با داشتن مهارت حرفه‌ای اعتماد، شما می‌توانید فرصت‌های کاری بیشتری را برای آینده تجاری خود به ارمغان بیاورید.

انعطاف پذیری:کسب مهارت به کاشتن بذر پیوند و همبستگی، به‌طور قطع همیشه توصیه می‌شود. به مانند هرشغلی، شما از ابتدای مسیر در این شغل، خواهان پیشرفت هستید. اما همیشه قرار نیست یک مسیر آسان باشد. توانایی کارکردن در جهت‌های محدود یا منعطف بودن با نیازهای متعدد مشتریان و مثبت ماندن از طریق چالش‌ها چیزی است که  نباید برای شما تعجب آور باشد. انعطاف پذیری، تاب آوری و توانایی حفظ خونسردی و اعتماد از مهم‌ترین مهارت‌های یک حسابدار موفق است.

پایداری: اگرچه این موضوع ممکن است درنظر اول مرتبط نباشد، اما موضوعی است که باید قبل از شروع سفر شغلی خود مورد توجه قرار دهید. شاید یکی از مزایا و جنبه‌های جذاب حرفه‌ای در حسابداری، انعطاف پذیری باشد.

با این وجود مهم است که در اوایل کار خود یک پایه محکم ایجاد کنید. تغییر شغل‌های مالی و حسابداری هرساله می‌تواند یک ضرر باشد زیرا کارفرمایان در رزومه‌های شغلی به دنبال ثبات یک حسابدار ثابت قدم و حرفه‌ای هستند که در مسیر شغلی خود پایدار بوده و آینده نگری خوبی داشته باشد.  پس، اطمینان حاصل کنید که تعادل درستیرا در حرفه کاری خود پیدا کرده‌اید.

تجربه کاری بین المللی: وجود یا تمایل به گنجاندن تجربه کاری بین‌المللی، رشته دیگری را به مهارت‌های شما اضافه می‌کند. اگرچه این ممکن است چیزی نباشد که بلافاصله در رزومه شما وجود داشته و یا ثبت شود. اما با در دست داشتن مهارت‌هایی که از آن صحبت کردیم، به شما این امکان را می‌دهد که در رزومه‌های کاری آینده خود از آن استفاده کنید.

چنانکه امروزه بسیاری از مشاغل تجاری، در مراحل رشد سازمانی خود در آینده متمرکز شده‌اند و اغلب این امر به تجارت خارج از کشور مرتبطشان می‌کند.


همچنین بخوانید : پر درآمد ترین شاخه حسابداری


سخن آخر با حسابداران برای انتخاب نهایی

چرا حسابدار می‌شویم؟

حسابداری

در دنیای مدرن و سرمایه گذاری‌های کلان، امروزه مشاغل حسابداری نمی‌توانند به‌مانند کلیشه قدیمی، افرادی باشند که پشت انبوهی از دفترهای گرد و غبار نشسته‌اند. پس اگر هنوز مطمئن نیستید، برخی از دلایل مهم در مورد اینکه چرا باید حسابدار شوید متن آخر را بخوانید:

حوزه حسابداری محدود و کسل کننده نیست. حرفه ای‌ها در این زمینه تمام کارها را انجام می‌دهند، از تفسیر قانون مالیات، تا افشای فرار از پرداخت مالیات، تقلب‌ها و یا دورزدن‌های مالیاتی احتمالی شرکت‌ها به عنوان یک حسابدار، شما می‌توانید اطمینان داشته باشید که کار شما شامل حل مسئله‌های ابتکاری، تفکر، انتقادی پویا و فرصت‌های مداوم برای رشد خواهد بود.

به‌خاطر بسپارید که حسابداری یک رشته‌ی جذاب است، اما یک سری دلایل وجود دارد که باید به آن پرداخت:

  • حقوق بالا
  • تقاضای سرسام آور
  • رضایت شغلی بلند مدت

شما به‌عنوان یک حسابدار موفق می‌توانید با پشتکار خود، بخش‌های مختلف را تجربه کنید و بدانید که نیاز به حسابداران، یک نیاز جهانی است. بنابراین می‌توانید آینده کاری و شغلی خود را در هرکجای جهان تصور کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید.

هچنین شما می‌توانید برای شرکتی کارکنید که خدمات خود رابه طیف وسیعی از مشتریان ارائه می‌دهد یا در بخش خصوصی یک داروخانه مشغول باشید یا حتی مشاغل شخصی خود را اداره کنید.

تبدیل شدن به یک حسابدار موفق واجد شرایط، این امکان را،هم برای خود اشتغالی و اداره مشاغل شخصی شما فراهم می‌کند، و هم پیشرفتی است برای شغل شما بعنوان حسابرس مالی در یک شرکت تجاری بزرگ. انتخاب با شماست!

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو