همه انچه باید درباره عکاسی از محصول بدانید

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

همه انچه باید درباره عکاسی از محصول بدانید

عکاسی حرفه ای از محصول

اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، پس باید بدانید که شیوه و کیفیت عکاسی از محصول در تجارت آنلاین می‌تواند کسب‌وکار شما را رونق بدهد یا آن را از بین ببرد. در نظر داشته باشید تصاویر محصول یکی از مهم‌ترین عناصر سازنده یک سایت فروشگاهی آنلاین موفق هستند و باید جدی گرفته شوند!

شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین دغدغه خریداران محصولات و کاربران سایت عدم امکان دیدن و لمس محصولات پیش از اقدام به خرید است. همین موضوع ضرورت عکاسی از محصول با حفظ کیفیت تصاویر را به خوبی نشان می‌دهد..

محصولات شما چهره برند شما هستند. زمانی که مشتریان نمی‌توانند محصولات را از نزدیک ببینند، برای درک کیفیت محصولات به تصاویری که از آن‌ها در سایت آپلود کرده‌اید، اعتماد می‌کنند. بنابراین اهمیتی ندارد که کیفیت محصولات شما چقدر بالا باشد، تا زمانی که نتوانید تصاویر باکیفیتی از محصولات خود به نمایش بگذارید، شانس فروش شما بسیار پایین خواهد بود.

بد نیست بدانید طبق یک نظرسنجی از کاربران اینترنتی، حدود ۹۳% کاربران پیش از اقدام به خرید یک محصول، با مشاهده تصاویر آن تصمیم نهایی خود را می‌گیرند. با همه این تفاسیر و درک اهمیت بالای عکاسی باکیفیت از محصولات، باید به پاسخ این سوال پرداخت که برای عکاسی باکیفیت از محصولات توجه به چه نکاتی مهم است؟ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با بررسی ۱۰ نکته، به این سوال جواب دهیم

۱٫ عکس‌های باکیفیت محصولات را با سبک زندگی ترکیب کنید

شگرد های عکاسی

وقتی صحبت عکاسی از محصول برای تجارت الکترونیکی باشد، دو مدل کلی برای تصویر وجود دارد؛ عکس‌های صنعتی محصول و تصاویر سبک زندگی آن. در حالت ایده‌آل وب‌سایت شما باید برای هر محصولی که به کاربران ارائه می‌کنید، هر دو نوع تصاویر را شامل شود.تصاویر صنعتی معمولا محصول شما را به تنهایی در یک پس‌زمینه ساده و معمولا سفید نشان می‌دهد. شما باید چند مورد از این نوع تصاویر را از زوایای مختلف در سایت ارائه دهید تا تصویر کاملی از شکل محصول شما در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد.

شاید بپرسید ارائه تصویر از زوایای مختلف محصول چه اهمیتی دارد؟در نظر داشته باشید طبیعتا هنگام خرید آنلاین مصرف‌کنندگان نمی‌توانند کالا را در دست گرفته و پشت آن را تماشا یا بررسی کنند. ارائه تصاویر مناسب از هر زاویه محصول باعث می‌شود این محدودیت در خرید آنلاین به حداقل خود برسد. همچنین در صورتی که بتوانید در سایت خود این امکان را فراهم کنید که مخاطبان بتوانند تصاویر با کیفیت فوق‌العاده را بزرگنمایی کرده و جزییات آن را بررسی کنند، احساس برداشتن محصول و بازرسی دقیق آن قبل از خرید به کاربر القا خواهد شد.

از طرفی گرچه استفاده از یک پس‌زمینه سفید در تصاویر یک قانون و از واجبات نیست، اما وضوح و شفافیت بیشتری به تصاویر خواهد بخشید. فراموش نکنید رنگ سفید از نشت رنگ‌های دیگر و نمایش نادرست شکل ظاهری محصول جلوگیری خواهد کرد. پس در صورت امکان باید پس‌زمینه را کاملا پاک کنید تا تصاویر ظاهری واضح و تمیز داشته باشند.

یک ورق یا کاغذ سفید ساده می‌تواند زمینه‌ای مناسب با کیفیت استودیو را برایتان فراهم کند. علاوه‌براین استفاده از پس‌زمینه سفید ویرایش تصویر، کراپ یا بایگانی آن برای استفاده در تبلیغات و بازاریابی را راحت‌تر خواهد کرد.

همچنین رعایت این نکته که در همه محصولات از یک پس‌زمینه یکسان استفاده کنید، باعث می‌شود طرح‌بندی سایت و یکپارچگی آن حفظ شود.هرچند عکس‌های ساده محصول خیلی مهم هستند، اما نباید ۱۰۰% به آن‌ها وابسته باشید. عکس‌های سبک زندگی هم برای جلب‌توجه مخاطب و نمایش نحوه تعامل با محصولات شما به همان اندازه اهمیت دارند؛ چراکه تصاویر سبک زندگی می‌توانند پیوند عاطفی بیشتری ایجاد کنند.

بی‌شک یک لباس زیبا و خوشرنگ در پس زمینه سفید، به اندازه تصویر این لباس در تن یک دختر که در حال لذت از یک فنجان قهوه است، فریبنده نیست. به همین ترتیب محصولی از چادر کمپینگ در سبک زندگی می‌تواند به خوبی اطلاعات مختلفی مانند مانند اندازه نسبی چادر و زمین موردنظر را به مخاطب القا کند. اگر مصرف‌کننده‌ای قصد اردو داشته باشد، احتمالا دیدن تصویر این چادر وسط طبیعت یا منطقه کوهستانی و کنار چند وسیله دیگر، اطلاعات و احساس نزدیکی بیشتری به او خواهد داد نسبت به اینکه چادر را در یک زمینه سفید و بدون هیچ جزییات دیگری ببیند.

در مجموع عکاسی از سبک زندگی برای نام تجار شما بسیار عالی خواهد بود.نیازی نیست محصول موردنظر را همیشه در حال استفاده نشان دهید. برای مثال فرض کنید شما محصولات مراقبت از پوست ارگانیک می‌فروشید و مخاطبانتان زنان جوان طبیعت‌دوست هستند. برای چنین کسب‌وکاری هرچند تصاویر محصول با پس‌زمینه سفید ضروری هستند، اما باید بعضی تصاویر را با مواد گیاهان و آلی در پس‌زمینه قرار دهید. این شیوه عکاسی فرصتی عالی است که شما بتوانید بعضی مواد تشکیل‌دهنده محصولاتتان را با قرار دادن اطراف خود محصول به مخاطب نمایش دهید.

علاوه‌بر نکات ذکر شده، عکاسی سبک زندگی از محصولات به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد که بتوانند تصور کنند محصولات شما با سبک زندگی آن‌ها متناسب است یا خیر؟ تصاویر سبک زندگی همچنین برای استفاده مجدد در پست‌های رسانه‌های اجتماعی و سایر مطالب تبلیغاتی شما نیز بسیار مفید هستند!

۲٫ از نور طبیعی استفاده کنید

عکاسی از محصول

اگر برای عکاسی از محصول بودجه محدودی داشته و تجهیزات حرفه‌ای عکاسی ندارید، می‌توانید به جای تنظیم روشنایی فانتزی از نور طبیعی استفاده کنید. در واقع تمام نوری که نیاز دارید، درست بیرون پنجره شما و رایگان است! صبح زود و اواخر بعد از ظهر که زاویه تابش نور خورشید ملایم و غیرمستقیم است، بهترین زمان برای عکاسی با نور طبیعی خواهد بود.

در این بازه زمانی می‌توانید از سایه‌های شدید جلوگیری کنید.جالب است بدانید اگر می‌خواهید بیرون از فضای ساختمان و با نور طبیعی عکاسی کنید، روزهای کمی ابری بهتر از روزهای آفتابی روشن است. این شرایط آب‌وهوایی روشنایی نرمی ایجاد می کند که بسیاری از مردم با صدها دلار هزینه و تامین تجهیزات داخلی دنبال آن هستند.اگر نوری که از طریق پنجره وارد اتاق می‌شود، بیش از حد زیاد است، می‌توانید با انداختن کاغذ سفید یا پارچه‌ای کاملا تمیز روی پنجره، نور را پخش کنید.

اگر نور به اندازه کافی روشن نیست، استفاده از یک بازتابنده نور، گزینه مناسبی خواهد بود که نور را مانند یک کانون توجه به محصول هدایت خواهد کرد.در صورتی که امکان استفاده از نور طبیعی را ندارید، باید تجهیزات روشنایی برای خدمات عکاسی از محصول را تهیه کنید. توصیه ما استفاده از نورهای پایه‌هایی ثابت از سه نقطه است که باعث از بین بردن سایه‌های ناشی از تابش نور مستقیم می‌شود.

۳٫ یک دوربین باکیفیت داشته باشید

عکاسی حرفه ای

هرچند دوربین‌های گوشی‌های هوشمند بسیار پیشرفت کرده است، اما هنوز هم استفاده از یک دوربین باکیفیت مانند DSLR انتخاب ایده‌آلی خواهد بود. البته خود دوربین به اندازه لنز آن اهمیت ندارد.لنزهایی با زاویه دید عریض می‌توانند برای تصاویر سبک زندگی مفید باشند، اما برای عکاسی از محصول در محیط ساده و زمینه سفید اصلا کافی نیستند؛ چرا که گاهی اوقات تصویر را کمی بد و بی‌کیفیت می‌کنند.

همچنین اگر می‌خواهید عکس‌های مشابه را از فواصل مختلف بگیرید، یک لنز بزرگ‌نمایی خوب می‌تواند کاری کند که از تنظیم بیش از حد سه پایه بی‌نیاز شوید. در صورتی هم که محصولات شما بسیار کوچک هستند، می‌توانید از لنزهای ماکرو استفاده کنید.در نهایت اگر ناچار هستید برای عکاسی از محصول از دوربین‌های تلفن هوشمند استفاده کنید، می‌توانید فیلترهای از پیش تنظیم شده را به کار بگیرید. همچنین اگر به فلاش نیاز دارید، یک فلاش خارجی تهیه کرده و از فلاش‌ خود دوربین استفاده نکنید.

۴٫ برای ثبات بیشتر از سه پایه استفاده کنید

عکاسی

بی‌شک تصاویر تار به کارتان نخواهند آمد. اگر می‌خواهید تصاویر را بدون لرزش ثبت کنید، استفاده از سه پایه بهترین راه برای اطمینان از شفافیت، دقت و حفظ کیفیت عکس‌های محصول است.

تهیه یک سه پایه قطعا یک سرمایه‌گذاری ارزشمند است و یک عنصر اصلی در مجموعه ابزارهای هر عکاس حرفه‌ای محسوب می‌شود. دستان شما هرچقدر ثابت باشند، باز هم توانایی و پایداری ساده‌ترین سه پایهها را ندارد. اگر نمی‌توانید یک سه پایه برای عکاسی از محصول تهیه پیدا کنید، حداقل دوربین روی صندلی، یک دسته کتاب یا بعضی دیگر از سطوح بلند و بی‌حرکت ثابت کنید.

این شیوه برای استفاده از تلفن‌های هوشمند هم صدق می‌کند. سه پایه‌های مختلفی برای گوشی‌های هوشمند ساخته شده که می‌توانند برای بهبود عکس‌ها به شما کمک کنند .

۵٫ پیش از عکاسی، محصولات را آماده کنید

عکاسی محصول

هرچند این مرحله طبیعی‌ترین مرحله به نظر می‌رسد، اما گام مهمی در فرآیند عکاسی از محصول برای فروشگاه‌های اینترنتی است که نباید ساده از آن بگذرید. پیش از گرفتن هر عکسی اطمینان حاصل کنید که به طور کامل همه ابعاد و زوایای محصول را بررسی کرده‌اید. گرچه مواردی مثل لکه‌های کوچک و فرورفتگی پس از عکاسی قابل رفع است، اما چرا کار بیشتری برای خود بتراشید؟برای مثال اگر در فروشگاه خود لباس می‌فروشید، حتما آنها را اتو کنید و مطمئن شوید بدون چین‌وچروک هستند.

همچنین باید با استفاده از غلطک پرز یا دستمال مرطوب پرزها، گردوغبار و… را به طور کامل از سطح پارچه پاک کنید.فراموش نکنید نق های کوچک می‌توانند تفاوت زیادی در عکاسی با کیفیت HD ایجاد کنند. به ویژه وقتی این تنها تصویری است که مصرف‌کنندگان از محصولات شما می‌بینند. همچنین زمان عکس‌برداری باید برچسب‌ها یا برچسب‌های قیمت حذف یا پنهان شوند.محصولاتی که روی مانکن‌ها یا مدل‌ها قرار می‌گیرند، مانند لباس یا جواهرات، باید برای یک تناسب ایده‌آل سنجاق شوند تا بهتر بر تن مدل یا مانکن بنشینند. فقط در صاف و ثابت کردن لباس‌ها زیاده‌روی نکنید؛ زیرا متناسب بودن باید طبیعی به نظر برسد و گمراه‌کننده نباشد.

۶٫ رتوش، رتوش و رتوش!

بسیار کم اتفاق می‌افتد که عکس‌های محصول کاملا صاف و مستقیم جلو دوربین قرار بگیرند. به همین دلیل برای ایجاد زیبایی و تمیزی بیشتر در عکس، برخی از رتوش‌ها ضروری هستند.شما می‌توانید از فتوشاپ، لایت‌روم یا هر نرم‌افزار ویرایش تصویر دیگری برای روشن کردن پس‌زمینه، از بین بردن سایه‌ها، تنظیم رنگ و… محصول استفاده کنید.ممکن است بخواهید برای داشتن تصاویری کاملا واضح و ساده از محصول، در طول فرآیند رتوش پس‌زمینه‌ها را به طور کامل حذف کنید.

این کاری است که ۹۲٪ از دارندگان فروشگاه‌های اینترنتی انجام می‌دهند تا تصاویر محصول را بیش از حد تمیز نشان دهند.زمینه‌های شفاف باعث می‌شوند تصاویر شما برای استفاده مجدد در سایر موارد تبلیغاتی مانند بروشورها مناسب باشد. هرچند برش زدن و پاک کردن پس‌زمینه می‌تواند یک روند زمان‌بر و دشوار باشد، اما ارزش آن در طولانی مدت است. البته این کار برای اکثر عکاسان باتجربه یا رتوشر بسیار ساده است.

حتی اگر قصد دارید عکاسی از محصول را خودتان انجام دهید، رتوش بخشی از کار است که احتمالا ناچار باشید آن را به متخصصان بسپارید. یک رتوشر عکس حرفه‌ای می‌تواند همه کارها را انجام دهد، از ویرایش ساده تصاویر تا حذف مانکن‌ها از عکس محصول. همچنین یکی دیگر از ایده‌های خوب رتوش در مورد عکاسی از محصول برای فروشگاه اینترنتی، برش همه تصاویر در یک اندازه ثابت با حاشیه یکسان است. حین انجام هر ویرایش و رتوش روی تصاویر، فقط مطمئن باشید عکس‌ها را بیش از حد ویرایش نمی‌کنید.

شما نباید با تغییر رنگ، شکل یا بافت و ویژگی‌های کلیدی و هویتی محصول، مشتریان را گمراه کنید.تغییر دادن ویژگی‌های اصلی تصویر محصولات می‌تواند حس عدم اعتماد را به مشتری القا کرده و او را از تبدیل شدن به مشتری وفادار یا نوشتن نظر مثبت منصرف کند.

۷٫ قوانین هماهنگ و ثابتی برای تصاویر در نظر بگیرید

کمی برنامه‌ریزی پیش از شروع عکاسی از محصول می‌تواند بین کیفیت تصاویر سایت شما با رقبا تفاوت اساسی ایجاد کند. قبل گرفتن هر عکس باید دستورالعمل‌های بسیار خاصی برای همه موارد، از پس‌زمینه گرفته تا نور و حتی فاصله بین دوربین و محصول، ارائه دهید.قوانین موردنظر برای عکاسی باید تا حد ممکن مشخص و دقیق باشد تا اطمینان پیدا کنید تصاویر همه محصولات با هم و با کل سایت هماهنگی دارند.

با در نظر گرفتن چنین قوانینی می‌توانید اطمینان داشته باشید در هر زمان که محصولات دیگری به سایت اضافه شدند، عکس‌های تقریبا یکسانی از همه محصولات چه قدیمی‌ها و چه جدیدترها خواهید داشت.آیا می خواهید تصاویر محصول شما مربع، افقی یا عمودی باشد؟صرف نظر از آنچه انتخاب می‌کنید، مهم این است که ابعاد را برای همه تصاویر ثابت نگه دارید. اگر تصاویری یا اندازه یا شکل مختلف در سایت قرار دهید، صفحه محصول شما انسجام و یکپارچگی خود را از دست خواهد داد. به طور کلی قالب‌های مربعی برای عکس‌برداری از محصول برای سایت‌های فروشگاه اینترنتی مناسب‌تر هستند.حفظ یکپارچگی در کیفیت تصاویر درباره نور آن‌ها هم صدق می‌کند.

اگر برای عکس‌های محصول خود به نور طبیعی متکی هستید، باید توجه زیادی به شرایط آب‌وهوایی و زمان‌های عکاسی داشته باشید. دریافت روشنایی دقیقا یکسان در روزهای بعد ممکن است کمی دشوار باشد. اگر آفتاب خیلی سریع محو شد، کافی است شرایط نوری را یادداشت کنید تا دور بعدی عکس‌های محصول تا حد ممکن مشابه است. به همین ترتیب، اگر یک عکاس حرفه‌ای استخدام می‌کنید ، اطلاعات تماس او را نگه دارید. در صورتی که در آینده محصولات جدیدی را به فروشگاه آنلاین خود اضافه کردید، باید اولویت شما برای عکاسی همکاری با همان عکاس برای ثبت همان سبک عکس باشد.

۸٫ تاثیر عکس‌های ارسالی مشتریان را دست کم نگیرید

عکس طبیعت

پیش از این درباره ضرورت استفاده از تصاویر یکسان با پس‌زمینه سفید و عکس‌های مربوط به سبک زندگی در عکاسی از محصول برای فروشگاه اینترنتی گفتیم. نوع دیگری از عکس که اغلب نادیده گرفته می‌شود، عکس‌های گرفته شده توسط کاربران است. اگرچه شما نباید ۱۰۰% به این تصاویر اعتماد کنید، اما در صورت قرار دادن آن‌ها کنار تصاویر دیگر محصول در سایت، می‌توانید برای اعتمادبه‌نفس مشتریان بالقوه خود موثر باشید. مطالعات نشان داده تصاویر ارسالی مصرف‌کنندگان واقعی، بیشتر از عکس‌های استاندارد محصول برای مشتریان جدید و کاربران تازه‌وارد به سایت، قانع‌کننده هستند.

. اگر کاربری به اندازه کافی از محصول شما راضی باشد، مایل است عکسی را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارد و با این کار دیگر مشتریان احتمالی به کیفیت تصاویر شما اعتماد خواهند کرد. گرچه ممکن است این تصاویر به اندازه عکس‌های محصول در سایت باکیفیت نباشند، اما باعث افزایش نرخ تبدیل مخاطب به مشتری می‌شود.

برای تشویق مشتریان قبلی برای ارسال عکس‌های خود، سعی کنید در شبکه‌های اجتماعی خود کمپینی با هشتگ خاص اجرا کنید. به کاربران اطلاع دهید که می‌توانند نام تجاری شما را در تصاویر خود منشن کنند تا فرصتی برای دیده شدن در صفحه شما داشته باشند.اگر مشتری زیادی ندارید یا دنبال تصاویر با کیفیت بالاتر توسط کاربران هستید، ارائه محصولات رایگان یا تخفیف‌دار به عنوان جایزه برای بهترین و باکیفیت‌ترین تصاویر، تاکتیکی است که توسط بسیاری از مشاغل استفاده می‌شود.

۹٫ از اضافه کردن جزییات غیرضروری به تصاویر پرهیز کنید

جزییات غیر ضروری در تصاویر می‌تواند از اثربخشی آن‌ها کم کند. بنابراین اگر می‌خواهید سراغ عکس‌های سبک زندگی بروید، بهتر است کنار محصول موردنظر از محصولات سایر برندها، محصولات مشابه و… استفاده نکنید. برای مثال در عکس‌برداری از یک کرم لایه‌بردار به جای قرار دادن کرم‌های لایه‌بردار سایر برندها یا دیگر محصولات همان برند، بهتر است مواد اولیه ساخت کرم را کنار آن قرار دهید یا آن را در دست عکاسی کنید.در مجموع باید مطمئن شوید تصاویر شما نقطه کانونی هر عکسی است که ثبت می‌کنید و سایر اجزای تصویر چندان اهمیت نداشته و باعث حواسپرتی مخاطب نمی‌شود.برای مثال اگر می‌خواهید از یک لباس در تن مانکن عکاسی کنید، شلوار مدل نباید از برندی باشد که شما در سایت خود آن را ندارید. هیچ زمان اجازه ندهید تصاویر شما محصولات موجود در سایت‌های رقیب را تبلیغ کند.

۱۰٫ تصاویر را برای سئو بهینه کنید

اگر حجم تصاویر سایت شما بسیار بالا باشد و مدت زمان لازم برای نمایش آن خیلی طولانی شود، تقریبا می‌توان گفت شما هیچ شانسی برای دیده شدن نخواهید داشت. برای بهبود زمان بارگذاری تصاویر، حجم تصاویر را با حفظ کیفیت آن کم کنید. در صورتی که بارگیری تصاویر محصول شما بیش از دو ثانیه طول بکشد، احتمالا مشتریان ارزشمند خود را از دست خواهید داد. نامگذاری تصاویر با کلمات کلیدی نیز می‌تواند به افزایش رتبه SEO کمک کند. این کار به موتورهای جستجو کمک می‌کند تصاویر سایت شما را بخوانند و در طولانی مدت میزان بازدید سایت را افزایش دهند.

همچنین متن Alt به طور خارق‌العاده ای مهم است، نه فقط برای بهبود رتبه‌بندی SEO، بلکه برای کمک به افراد کم بینا. اطمینان پیدا کنید تمام عکس‌های محصول در سایت شما متن Alt داشته باشند.

سخن آخر

برای اینکه بتوانید مخاطبان، مشتریان و کاربران فعلی سایتتان را حفظ کرده و در طولانی مدت تعداد آن‌ها را افزایش دهید، باید کیفیت عکاسی محصول را همیشه به همان کیفیت اولیه نگه دارید و از افت آن در طولانی مدت جلوگیری کنید. اگر شما هم برای عکاسی از محصول نکته خاصی دارید، آن را با ما در میان بگذارید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو