حسابداری مدیریت به توسعه کسب و کار چه کمکی می کند؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

حسابداری مدیریت

شرکت‌‌ها می‌توانند برای گسترش کسب‌وکار خود روش‌های جدیدی پیدا کنند. این شرکت‌ها قادرند با نگرشی مثبت نسبت به حسابداری مدیریت برای تقویت کارکرد کسب‌وکار و افزایش درآمد و سوددهی از اجرای راهکارهایی در تمام سازمان حاصل شود.

استانداردهای مدیریت حسابداری مدرن روی موضوعاتی بیش از صورت سود و زیان تمرکز می‌کنند و در عوض تا عمق عملیات‌های مهم از جمله طراحی سیستم، تقویت روابط تجاری موثر در درون و بیرون سازمان، اجرای دقیق استراتژی عملکرد و ترغیب کارکنان جلو می‌روند. مدیرانی که با یک تیم حرفه‌ای حسابداری همکاری می‌کنند باید نگرش مشارکتی و میان واحدی را در پیش بگیرند تا به نتیجه موردنظر خود برسند.

به‌طورکلی می‌توان گفت که حسابدارها متخصص اندازه‌گیری شناسه کلیدی راندمان هستند به‌همین علت بسیار حائز اهمیت است که در تمام سازمان حضور داشته باشند تا این‌که در نقش خود محدود شوند. برای گسترش کسب‌وکار حسابداری نمی تواند یک بخش ساکت و منزوی از سازمان باشد لذا باید بسیار خلاق و فعال باشد.

۳ روش مؤثر حسابداری مدیریت در توسعه کسب‌وکار

  1. اندازه‌گیری عملکرد برای اجرای مؤثر استراتژی

توانایی راهکارهای حسابداری مدیریت همانند تجزیه‌وتحلیل سطح بالای استراتژی کسب‌وکار می‌تواند تهدیدهای بیرونی برای اجرای ایتراتژی را شناسایی کند.

در هر زمانی که یک شرکت، استراتژی یا هدف مشخص می‌کند، حسابداران مدیریت قادرند سیستمی را برنامه‌ریزی کنند که با اندازه‌گیری کارکرد واقعی توسط شاخص کلیدی عملکرد دستیابی به هدف را ممکن کنند. براساس این سیستم تمام کارکنان باید برای هدف‌های شرکت تلاش کنند و همدل باشند.

کلید اصلی اندازه‌گیری جنبه های متعدد راندمان کاری در یک سازمان مشخص کردن زیرساخت اصلی است که تمام افراد سازمان باید به ان پایبند باشند. در این صورت می‌توان به شکل مداوم سیستم را آزمایش کرد که شاخص اصلی راندمان کاری چه‌طور نتیجه را اندازه گیری می کند. این شاخص‌ها در حقیقیت انعکاس‌کننده ابعاد مخفی راندمان کاری سازمان هستند.

شاخص اصلی راندمان کاری باید طبق ویژگی های زیر ارزیابی شود:

  • تناسب

آیا راندمان کاری حداکثری روی شاخص می تواند هدف‌های شرکت را حاصل کند؟ نتیجه شاخص در مقایسه با هدف‌های واقعی سازمان تا چه اندازه درست است؟

  • حساسیت

تا چه اندازه های تصمیمات مدیریتی و روند کاری آن‌های روی این شاخص تاثیرگذار است؟

  • دقت

آیا شخص قادر است داده‌ها را بدون اشتباه گردآوری کند؟

  • سهولت

آیا شاخص می‌تواند با سیستم فعلی اندازه‌گیری شود؟

تمام تصمیمات یک کسب‌وکار، انتخابی میان هزینه و سود هستند و انتخاب شاخص اصلی راندمان کاری نیز تابع همین قانون است. مهم‌تر این که هیچ شاخصی به تنهایی نمی‌تواند کافی باشد بلکه باید تمام شاخص‌ها در مجموعه وجود داشته باشد و به استراتژی سازمان وصل باشد تا مطمئن شوید که اگر امروز تصمیماتی گرفته شود، فردا نتیجه موردنظر به دست می‌آید و در آینده نیز گسترش اهداف رخ می‌دهد.

  1. اندازه‌گیری عملکرد برای تشویق کارکنان

اندازه‌گیری راندمان کاری در سطح فردی هنگامی به یک سیستم پاداش وصل باشد، یک روش تاثیرگذار برای ترغیب کارکنان است. حسابدارها می توانند با تعیین روش‌های مناسب برای ارزیابی راندمان کاری کارکنان و پرداخت مناسب با پیشرفت هر سمت به شرکت‌ها کمک کنند تا به شکل مؤثری ترغیب کارکنان را اجرا نمایند.

البته پاداش مالی تنها هنگامی می‌تواند موجب بهتر شدن بازده و ترغیب کارکنان شود که ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • اهداف مشخص‌شده چالش‌برانگیز هستند ولی سخت و غیر ممکن نیستند.
  • شاخص اصلی راندمان کاری با سط کنترل سمت کارکنان هماهنگ است.
  • پاداش مالی از نظر فرهنگ جاری کارکنان به‌عنوان مسیری منصفانه محسوب می‌شود.
  • پاداش مالی از طریق کارکنانی با انگیزه‌های معنوی ترغیب می‌شوند نیز موردقبول است.

مهم‌ترین کلید یک سیستم مؤثر پاداش کارکنان این است که اطمینان حاصل کنید شاخص‌ها، پاداش‌ها و تصمیمات هم‌جهت هستند. کارکنان باید تنها برای نتیجه راندمان کاری که تحت کنترل آن‌ها است مسئول باشند. طبق اصل « قابل مهار بودن» مدیران نیز باید طبق نتایجی که مستقیما کنترل می‌کنند ارزیابی شوند.

نبود وجود توانایی کنترل، استرس ایجاد می‌کند برای این‌که مدیران احساس می‌کنند که طبق شاخصی ارزیابی می‌شوند که تحت کنترل آن‌ها نیست. با مواجهه با این استرس، مدیران باید در سطح سازمانی همکاری کنند که تحت کنترل آن‌ها نیست.


همچنین بخوانید : حقوق ماهانه یک حسابدار چقدر است؟


برای مقابله با این استرس، مدیران باید در سطح سازمانی همکاری کنند و با همتایان خود ارتباط مؤثری برقرار کنند تا مشکلات سازمانی که تحت کنترل آن‌ها نیستند حل شوند.

  1. توسعه روابط داخل و خارج سازمانی

وظیفه حسابداران مدیریت در یک سازمان به ایجاد ارتباط میان واحدها کمک می کند. برداشتن دیوارهای میان واحدهایی از جمله بازاریابی، اجرایی و مالی منجر به گسترش کسب‌وکار جدید می شود.

در صورتی که به حسابدارها همانند کارکنانی نگاه کنید که تنها در واحد حسابداری نیستند بلکه در واحدهایی از جمله بازاریابی نیز حضور دارند، در این صورت بازاریابی می‌تواند داده‌های مناسب را در زمان مناسب دریافت کند و حسابدارها نیز می‌توانند این داده ها را به اطلاعات مرتبط به تصمیم‌گیری تبدیل نمایند تا بازاریاب‌ها بدانند روی هر یک از محصولات، خدمات و یا مشتری تمرکز کنند.

تجزیه‌وتحلیل هزینه مشتریان محصولات و خدمات برای تصمیم‌گیری مؤثر الزامی است. به همین علت راهکارهای مدرن تعیین هزینه یا قیمت تمام‌شده به‌صورت روزافزونی استفاده می‌شوند تا دیدگاه مناسب توام با استراتژی حاصل شود و تصمیم‌های درستی گرفته شود.

حسابداری مدیریتی چیست

حسابداران مدیریت شاخص اصلی عملکرد برای ایجاد، ارزیابی و تقویت روابط بیرون سازمانی را نیز ایجاد می‌کنند که می‌تواند منجر به گسترش بیشتر کسب‌وکار شود. یک روش خوب، حسابرسی اجرایی فراهم‌کنندگان مواد و کالا در زنجیره تأمین است. آگاهی از این‌که شرکای تجاری کار خود را براساس توافق انجام می‌دهند اعتماد ایجاد می‌کند و روابط بین آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

روابط تجاری مؤثر به علت افزایش ریسک معمولاً نگرانی ایجاد می‌کند که دربرگیرنده ریسک عدم انجام تعهدات می‌شود که ممکن است ناشی از نبود توانایی یا سوء استفاده باشد.

از سوی دیگر فرصت‌های بسیاری نیز در این روابط وجود دارند برای‌که می‌توانند امتیاز رقابتی برای برند ایجاد کنند؛ اما پیشرفت هر رابطه تجاری به مدیریت رابطه بستگی دارد که دربرگیرنده اجرای کنترل‌های لازم همانند اندازه‌گیری شاخص‌های اصلی عملکرد است. اعتماد یکی از فاکتورهای موفقیت روابط تجاری مؤثر است و انواع زیادی روش‌های کنترلی وجود دارند تا این اعتماد ایجاد شود.

اشتراک‌گذاری اطلاعات موجودی مواد  و محصولات با تأمین‌کنندگان طرف قرارداد می‌تواند کمک کند تا زنجیره تأمین به صورت الکترونیکی و کنترل‌شده صورت گیرد و درعین حال اعتماد نیز به‌دست آید.

اهداف حسابداری مدیریت

اهداف مختلفی در ایجاد هر کدام از شاخه های حسابداری وجود دارد و هر یک از شاخه‌ها خود نیز هدف‌های تعیین شده ای را دنبال می کنند. اطلاع از اهداف حسابداری مدیریت، کمک می‌کند که اطلاعات مالی یک شرکت، سازمان و کسب‌وکار را ساده‌تر گردآوری شود. کمک به برنامه‌ریزی سازمان، کمک به تصمیم‌گیری درست سازمان، شناسایی موانع و مدیریت استراتژی رفع موانع سازمان و کمک به سودآوری سازمان همانند اهداف حسابداری هستند. در اداماه به برخی از اهداف حسابداری مدیریت اشاره می‌کنیم:

  • کمک به تصمیم‌گیری صحیح سازمان

اصلاعات مالی که به تیم مدیریت عرضه می‌شود تا تیم مدیریت بااستفاده از آن‌ها ‌تصمیم‌های مناسب را بگیرد، بسیار حائز اهمیت است. به همین علت این اطلاعات باید در زمان و زمان‌بندی مشخص تحویل تیم مدیریت داده شود. نمودارهای متعدد، پیش‌بینی‌ها و آنالیز اطلاعات مالی از جمله اطلاعاتی هستند که به مسئولان مربوطه برای اخذ بهترین تصمیمات کمک می‌کنند.

  • کمک به برنامه‌ریزی سازمان

یکی از مهم‌ترین اهداف حسابداری مدیریت، کمک به برنامه‌ریزی یک سازمان با استفاده از اطلاعات مالی آن است. آگاهی نداشتن تیم مدیریت نسبت به اطلاعات مالی می‌تواند گرفتن تصمیم‌های اشتباه و برنامه‌ریزی نامناسب را در پی داشته باشد که به‌دنبال این موارد یک سازمان دچار ضرر و مشکلات بسیاری در کسب‌وکار خود می‌شود. اطلاعات مالی از طریق حسابداری مدیریت و گاهی با کمک نرم افزار حسابداری جمع‌آوری و ارائه می‌شود و این اطلاعات باید دربرگیرنده پیش‌بینی‌های مالی، بودجه و جزئیات مرتبط با آن و آنالیز اطلاعات متعدد مالی باشد.

  • شناسایی موانع و مدیریت استراتژی رفع موانع سازمان

راه‌‌حل‌هایی که برای مدیریت استراتژی رفع موانع و تشخیص مشکلات یک کسب‌وکار ارائه می‌شود طبق اطلاعاتی است که از طریق سابداری مدیریت تهیه می‌شود. بهره‌مندی از این اطلاعات کمک می‌کند تا تشخیص مشکلات و محدودیت‌ها ساده‌تر باشد همچنین تکنیک‌های مناسب‌تری برای برطرف کردن این مشکلات ارائه گردد.

  • کمک به سودآوری سازمان

اگر اطلاعات مالی تهیه‌ شده از طریق تیم حسابداران مدیریت به‌درستی استفاده شود پیش‌بینی بحران‌ها و تأثیرات آن‌ها بر یک کسب‌وکار ساده‌تر بوده و به سودآوری سازمان کمک بسیاری می‌کند. یکی از مهم‌ترین مسائل یک سازمان افزایش میزان سوددهی یک شرکت است.

مزیت حسابداری مدیریت در کسب‌و‌کار

مزایای حسابداری مدیریت در کسب‌وکار شامل موارد زیر است:

  • برنامه‌ریزی

در حسابداری مدیریت، اطلاعات مالی و اطلاعات غیرمالی باید در فاصله‌های منظم به مدیریت تحویل داده و این گزارشات دربرگیرنده پیش‌بینی‌ها، بودجه‌ها و آنالیز اطلاعات مالی است. در نتیجه استخدام حسابدار مدیریت در برنامه‌ریزی‌های یک شرکت و فعالیت‌های آن بسیار کمک‌کننده است.

  • تصمیم‌سازی

با توجه به این‌که نمودارهای مختلف، پیش‌بینی‌ها و آنالیز در حسابداری مدیریت ارائه می‌شود، از اطلاعات ارائه شده برای تصمیم‌گیری‌های حیاتی استفاده می‌شود.

  • شناسایی نشانه‌های اولیه مشکلات

برای ممانعت از محدودیت‌ها و زیان‌های آینده از این کار کمک گرفته می‌شود.

  • مدیریت استراتژیک

در حسابداری مدیریت، هیچ قانونی تنظیم نمی‌شود، به همین دلیل حسابداری مدیریت می‌تواند زمینه‌هایی را انتخاب کند که نیاز به آنالیز، تحقیق و در نتیجه طراحی استراتژی بیشتری دارند.

  • کاربرد حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت کاربردهای بسیاری دارد. امروزه این شاخه از حسابداری روزبه‌روز بیشتر از قبل در حال گسترش است و در بسیاری از واحدهای اقتصادی متوسط و بزرگ استفاده می‌شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین کاربردهای حسابداری مدیریت اشاره می‌کنیم:

  • مدیریت استراتژیک بحران‌های احتمالی
  • شناسایی مشکلات مرتبط با کسب‌و‌کار
  • برنامه‌ریزی درست
  • کمک به مدیران در تصمیم‌گیری درست
  • پیش‌بینی و سودآوری

توسعه مهارت‌های حسابداری مدیریت

مدیریت در حسابداری

ابزارها و راهکارهای تصمیم‌گیری استراتژی به‌سرعت تغییر می‌کنند و سریع قدیمی و غیر مؤثر می‌شوند. پس باید روی مهارت‌های تفکر منطقی، تفکر سریع، تفکر ایده محور، کاربردپذیری، انعطاف‌پذیری و سرعت عمل تمرکز شود.

با توجه به این‌که تصمیم‌گیری استراتژی، داده محور است، مدیران باید به سادگی با داده کار کنند، بتوانند ایده زیرساخت داده را درک کنند، بتوانند داده را بخوانند و اطلاعات لازم را استخراج کنند. مدیران و رهبران باید بتوانند از ابزاری مانند نقشه استراتژی استفاده کنند تا اعتماد‌به‌نفس در اقدامات کلیدی را افزایش دهند.

نقشه استراتژی تمام فرضیات در رابطه با نیازهای اجرایی استراتژی را نمایش می‌دهد و هر قدم لازم با توجه به اهداف محصولات، خدمات و سوددهی ترسیم می‌شود. امروزه، در دنیای داده محور تکنیک‌های حسابداری مدیریت مالکان کسب‌وکار را به مقصدی برای سود و زیان کوتاه‌مدت هدایت می‌کند تا تصمیم‌های استراتژیک آگاهانه گرفته شوند.

حسابدارها کاری بیش‌تر از ثبت تراکنش‌ها انجام می‌دهند. از راهکار‌های حسابداری مدیریت استفاده کرده یعنی در طراحی استراتژی سازمان، اندازه‌گیری شاخص‌های اصلی عملکرد، ترغیب کارکنان و ایجاد روابط تجاری مؤثر مشارکت می‌کنند تا منابع توسعه‌های جدید را پیدا کنند.

نتیجه‌گیری

حسابداری مدیریت برای توسعه‌ کسب‌وکار می‌تواند برای اجرای مؤثر استراتژی‌ها کارکرد کارکنان خود را اندازه‌گیری کند؛ همچنین می‌تواند کارکنان خود را برای داشتن عملکردی درست ‌ترغیب کند.

حسابداری مدیریت می‌تواند روابط داخل و خارج سازمان را گسترش دهد. حسابدارهای متخصص و حرفه‌ای شاخص‌های کلیدی عملکرد کارکنان را اندازه‌گیری می‌کنند و آن‌ها را برای داشتن عملکردی درست برای موفقیت و پیشرفت شرکت ترغیب می‌کنند؛ علاوه‌بر این می توانند با استفاده از برنامه‌ریزی درست و به ‌موقع تکنیک‌های مؤثر را به‌کار بگیرند.

بیشتر بخوانید :


 

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو