استراتژی اقیانوس آبی در بازاریابی چیست؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

استراتژی اقیانوس آبی در بازاریابی چیست؟

استراتژی اقیانوس آبی

زندگی بشر روزبه‌روز در حال تغییر است. مردم دیگر با یک انتخاب سروکار ندارند و گزینه‌های زیادی در تهیه کالاهای مصرفی خود دارند. به همین دلیل است که همگام با تغییر کسب‌وکارها استراتژی‌های آن‌ها نیز در حل تغییر است. استراتژی اقیانوس آبی یکی از این استراتژی‌ها است.

استراتژی اقیانوس آبی فارغ از اینکه در حال فروش چه محصول یا خدمتی هستید می‌تواند به شما کمک کند. دبلیو چان کیم و رنه مابورنیا در سال ۲۰۰۵ با انتشار کتابی تحت عنوان استراتژی اقیانوس آبی تحول عظیمی در کسب‌وکارها و استراتژی‌های آن‌ها ایجاد کردند. این کتاب به ۴۳ زبان دنیا از جمله فارسی ترجمه شده است.

اما این استراتژی از چه سخن می‌گوید؟ برخی از اساتید استراتژی معتقدند که باید رقبا را زیر نظر گرفت و فعالیت آن‌ها را تحلیل کرد، اما نیازی نیست حتما مانند آن‌ها عمل کنیم. آن‌ها معتقدند باید به شکل متفاوتی در زمین‌های یکسان بازی کرد. اینجاست که استراتژی بازاریابی اقیانوس آبی وارد عرصه می‌شود؛تمایز ایجاد کنید تا سیر اقیانوس قرمز نشوید و وارد اقیانوس آبی شوید. به این دو نکته توجه کنید:

  • به جای به دنبال مشتری برای محصول خود گشتن، برای مشتریانتان محصول تولید کنید. برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید نیاز به یک واحد تحقیق و توسعه قوی دارید. این واحد بایستی با مطالعه بازار، گفتگو با مشتریان و شناخت دیدگاه‌های آن‌ها نیازهای پنهان آن‌ها را شناسایی کند. ب شناخت این نیازها و ساخت محصولی منطبق با این نیازها می‌توانید در کسب‌وکار خود تمایز ایجاد کنید.
  • این نکته نیز تقریبا از نکته قبل الهام گرفته شده است. از رویه‌های قدیمی پرهیز کنید. آن‌ها را بشناسید، از آن‌ها درس بگیرید ولی محدود به این رویه‌ها نباشید. رویه‌های خود را منطبق با نیاز مشتری تغییر دهید و سعی کنید همینکه نیاز آن‌ها به‌روز می‌شود، استراتژی‌های شما نیز به‌روز شود.

در این مقاله از شبکه دانش فراپیام قصد داریم، ابتدا به معرفی اینکه اقیانوس آبی چیست، سپس معرفی استراتژی اقیانوس آبی و در انتها به بیان سازوکار آن بپردازیم.

اقیانوس آبی چیست؟

اقیانوس آبی

اقیانوس آبی به ایجاد کردن بازراهای جدید و تصرف آن‌ها می‌گویند. مساله استراتژی اقیانوس آبی بیشتر بر روی ایجاد تمایز در رقابت و پیش رفتن همگام با نیاز‌های پنهان مشتریان است. زمانی که با ایجاد بازارهای جدید، عادات جدید و باورهای جدید دست به پیشروی در بازار می‌زنید، عملا دیگر رقابت معنایی ندارد و شما با این کار خود را از اقیانوس قرمز که زمینی است که همه در آن به یک شکل بازی می‌کنند جدا می‌کنید.

اقیانوس قرمز چیست؟

به تعریف زیر توجه کنید:

  • اقیانوس قرمز: جایی که قوانین رقابتی بازار مشخص است، صنعت‌ها شناخته شده‌اند و مرزهای بازار رقابتی از قبل تعیی شده است، اقیانوس قرمز نام دارد. به عبارت دیگر اقیانوس قرمز زمین بازی است که همه بازیگران آن به یک شکل بازی می‌کنند. در این حالت که همه یک کار می‌کنند طبیعتا سود و رشد شرکت‌ها نیز افت می‌کند.
  • اقیانوس آبی: به بخش‌هایی از بازار که در آن صنایعی وجود دارند که شناخته شده نیستند، مرزهای بازار رقابتی مشخض نیست و قوانین رقابتی هنوز به طور ثابت تعیین نشده، اقیانوس آبی می‌گویند. در واقع اقیانوس آبی زمین بازی است که در آن تنها یک بازیگر وجود دارد و او هرطور که دلش بخواهد و البته به شکل موثر و با پیش بردن قوانین استراتژی اقیانوس آبی در بازاریابی بازی می‌کند.

معمولا کسب‌وکارها دراقیانوس قرمز عادت دارند؛

  • اینکه رقابت بالا و سنگین در بازار وجود دارد را به عنوان یک اصل ناگزیر قبول کنند.
  • برای کاهش دادن قیمت در صدد کاهش هزینه برمی‌آیند.
  • هزینه‌های مربوط به نیروی منابع انسانی خود را کم کنند.
  • با سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش‌های آشنا و تکراری بازار سود خود را بالا ببرند.

همچنین بخوانید : بازاریابی b2b


استراتژی اقیانوس آبی چیست؟

استراتژی های بازاریابی

استراتژی اقیانوس آبی دارای چهارچوبی چهار مرحله‌ای است که ما در این بخش چهار مرحله را برایتان آورده‌ایم:

  1. حذف: اگر قانونی در صنعت شما وجود دارد که با حذف آن بیزینس مدل شما آسیب نمی‌بیند و اهداف کسب‌وکارتان به طور کامل زیر سوال نمی‌رود آن‌ها را حذف کنید. مثلا استارباکس این پیش‌فرض را که افراد پس از گرفتن قهوه آن را در راه میل می‌کنند نادیده گرفت.
  2. کاهش: همان‌طور که در مقدمه گفتیم از پیگیری رویه‌های قدیمی جلوگیری کنید و آن‌ها را حذف کنید. نتیجه این می‌شود که در روند‌های کسب‌وکارتان به صورت کاهشی عمل کرده‌اید و بخش‌های قدیمی آن را حذف کرده‌اید.
  3. افزایش: استانداردهای کسب‌وکار خود را مشخص کنید. همان طور که در بخش قبل روندهای پایین استاندارد را حذف کردید، در این بخش باید به فکر خلق روندهای بالاتر از حد استاندارد بپردازید. برای مثال می‌توانید تجربه‌هایی برای مشتریان خود ایجاد کنید که کاملا برای آن‌ها جدید باشد.
  4. خلق: حالا وقت آن فرار رسیده تا وارد اقیانوس آبی شوید. حالا باید قوانین بازی را تغییر داده و قوانین خود را ایجاد کنید و با تدوین استراتژی‌های اقیانوس آبی به صورت جدید وارد بازار غیررقابتی شوید.

چند کسب‌وکاری که استراتژی اقیانوس آبی را به کار گرفتند

در این بخش قصد داریم به معرفی چند نمونه از کسب‌وکارهایی که استراتژی اقیانوس آبی را به کار گرفته و به نتایج خوبی دست یافتند بپردازیم:

استارباکس

استارباکس به مشتریان خود این پیشنهاد را داد که قهوه خود را در محلی آرام/ف همرا با موسیقی لذت‌بخش میل کنند. به این ترتیب بود که بزرکترین برند کافه جهان اولین قدم‌های خود را در یافتن چایگاه چنین برند قدرمتندی برداشت.


همچنین بخوانید : نرخ بازگشت سرمایه ROI چیست؟


همان طور که ملاحظه می‌کنید نیازی نیست حتما قوانین بازی را به طور خارق‌العاده‌ای تغییر دهید. می‌توانید با شناخت مناسب نسبت به بازار اقدام به تغییر دادن قوانین بازی کنید و در سبک زندگی مشتری‌ها و مخاطبان خود تغییر ایجاد کنید تا لذت بیشتری از تجربه استفاده از برند شما ببرند.

آی تیونز

تا قبل از اینکه آی‌تیونز محصول خود را ارائه دهد، مشتری‌های آلبوم‌های موسیقی برای خرید موسیقی مورد علاقه‌شان باید حتما به فروشگاه‌های فروش این محصولات سر می‌زدند. اما امروزه و با ایجاد پلتفرم‌هایی مانند آی‌تیونز مشتریان علاوه بر اینکه می‌توانند آلبوم‌های مورد علاقه خود را تهیه کنند، قادر به این هستند که موسیقی مورد علاقه خود را به شکل تک‌آهنگ نیز بخرند. با این کار نه تنها از هنرمندان حایت صورت می‌گیرد، بلکه تجربه‌ای آسان و لذت‌بخش برای هنردوستان نیز به وجود می‌آید.

نتیجه‌گیری

نیازی نیست همیشه به یک شکل قوانین بازی را رعایت کنید. گاهی ریسک کرد،البته ریسک عاقلانه و فکرشده می‌تواند کمک بسایری به رشد کسبوکار شما بکند. اقیانوس آبی اقیانوسی از ایده‌ها است که شما می‌توانید به کمک آن به قوانین قدیمی بازی را حذف کنید، قوانین جدید به وجود بیاورید و ایده‌های نو خلق کنید.

از طرفی می‌توانید با ارائه تجربه مناسب و لذت‌بخش به مشتریان و مخاطبان خود تغییر در سبک زندگی آن‌ها ایجاد کنید و کسب‌وکار خود را به عنوان یک فرهنگ به آن‌ها عرضه کنید. پس با به کارگیری یک تیم تحقیق و توسعه قوی، نیاز‌های بازار را بشناسید، بخصوص بر روی نیازهای پنهان تمرکز کنید و با شناخت آن‌ها به سراغ بازارها و ایده‌های بکر و نو بروید.

از اینکه این مقاله وبلاگی را تا انتها مطالعه کردید نهایت تشکر را دارا هستیم. لطفا با ارائه نظرات و پیشنهادات خود ما را د ر بهتر کردن هرچه بیشتر مقاله‌هایمان یاری کنید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
2 دیدگاه ها
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
پرویز شاهقلی
پرویز شاهقلی
3 years ago

فوق العاده بود و کار بردی

تیم محتوای فراپیام
تیم محتوای فراپیام
3 years ago

خوشحالیم که مفید بود دوست عزیز

مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو