چگونه اظهارنامه مالیاتی را اصلاح کنیم؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

چگونه اظهارنامه مالیاتی را اصلاح کنیم؟

اظهارنامه مالیاتی

یکی از مسائلی که اکثر افراد در گذر زمان با آن سروکار دارند و ذهن‌شان را مشغول کرده است این سوال است که چگونه اظهارنامه مالیاتی را اصلاح کنیم؟

به طور کلی ارائه اظهارنامه مالیاتی صحیح مبتنی بر مدارک مستند را باید یک تکلیف قانونی مهم مودیان مالیاتی سراسر کشور دانست. عدم ارائه یا عدم ارائه صحیح آن در مهلت مقرر قانونی، به معنی محروم شدن معافیت‌ها، بخشودگی‌های مالیاتی و پرداخت جرایم تصریح شده در قانون مالیات‌های مستقیم است.

لازم به ذکر است که برای تکمیل یا تصحیح اظهارنامه مالیاتی نیازی به مراجعه حضوری نیست و می‌توان به صورت اینترنتی در منزل این کار را انجام داد. بنابر توضیحاتی که در ابتدا داده شد متوجه شده‌اید که این مطلب حدودا در رابطه با چه موضوعاتی است و می‌توان پاسخ چه سوالاتی را از این مطلب بدست آورد. برای آشنایی بیشتر با موضوعات مرتبط با اظهارنامه، مالیات و … این مقاله را تا انتها بخوانید.

مالیات چیست؟

قبل از این که به موضوع اصلی مقاله بپردازیم بهتر است شما باید با چند اصطلاح و مسئله آشنا شوید یکی از این مسائل پیش‌نیاز، مالیات است. مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که همه یک جامعه در راستای استفاده و بهره‌برداری از امکانات و منابع یک کشور موظف هستند آن را پرداخت نمایند تا توانایی‌های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود.


بیشتر بخوانید : مالیات غیر مستقیم چیست؟


به‌طور کلی می‌توان گفت مالیات به مبلغی از درآمد یا سود کسب و کارهای مختلف می‌گویند که باید به دولت پرداخت شود. دلیل این کار این است که دولت ابزار اولیه را برای کسب درآمد کسب و کارهای مختلف فراهم می‌کند.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی مدرکی است که در آن تمام فعالیت‌های اقتصادی افراد حقوقی و حقیقی ثبت می‌شود و براساس این مدرک مالیات هر کسب و کاری مشخص می‌گردد.

لازم است بدانید که اکنون با راه‌اندازی سامانه سازمان امور مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی اینترنتی جایگزین چاپی شده است. زمان ارائه این اظهارنامه مالی الکترونیکی، ترازنامه، حساب سود و زیان و سررسید پرداخت مالیات اشخاص حقیقی، ۳ ماه پس از پایان سال مالیاتی و برای اشخاص حقوقی، ۴ ماه پس از پایان سال مالی آن‌ها خواهد بود.

اصطلاح اظهارنامه مالیاتی

به طور کلی انجام و پرداخت امور مالی به روش‌های درست و صحیح یکی از مهم‌ترین ارکان هر کسب و کار است. در ابتدا نیز اشاره کردیم که در هر سال با نزدیک شدن به زمان ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی سؤالات در رابطه با شیوه اصلاح اظهارنامه نیز مطرح می‌شود.

گاهی پیش می‌آید در اظهارنامه اشتباهاتی سهواً صورت گرفته باشد در این زمان اشخاص حقیقی و حقوقی باید اقدام به اصلاح آن جهت جلوگیری از جریمه‌های احتمالی کنند.

علت اهمیت اظهارنامه مالیاتی ارسال شده چیست؟

افراد ممکن است در هنگام تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی، برخی از نکات مثل مبلغ سود، زیان و یا ترازنامه را به اشتباه درج کنند. این مسئله بسیار مهم است زیرا باعث می‌شود که مالیات محاسبه شده با مبلغ مالیات واقعی تفاوت زیادی داشته باشد. این مغایرت و اشتباه در حساب باعث می‌شود تا افراد مشمول جریمه‌های مالیاتی مختلف بشوند.

امکان اصلاح اظهارنامه عملکرد، برای این که افراد بتوانند شفافیت مالیاتی خود را افزایش دهند وجود دارد. سازمان امور مالیاتی مانند هر سازمان دیگری که برای مسائل و مشکلات احتمالی قوانین و راه‌هایی را پیش‌بینی می‌کند، قوانینی را وضع می‌نماید و اجازه اصلاح در مهلت قانونی مقرر به افراد را می‌دهد.

مهلت اصلاح اظهارنامه‌های مالیاتی بر اساس ماده‌های قانونی

در رابطه با مهلت اصلاح اظهارنامه‌های مالیاتی، قانون‌گذار ماده و تبصره‌ای را به این امر اختصاص داده است. براساس ماده ۲۲۶ قانون مالیات‌های مستقیم به این امر می‌پردازد:

طبق ماده ۲۲۶افرادی که در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را اصلاح و به مراکز مربوطه ارائه نکنند پس از گذشت زمان مشخص شده میزان مالیات تصویب شده برای آن کسب و کار براساس همان اظهارنامه اولیه خواهد بود.


همچنین بخوانید : مالیات شرکت های تازه تاسیس


همچنین در این ماده چنین ذکر شده است که درصورتی که فردی اظهارنامه مالیاتی خود را با اطلاعات اشتباه ارائه داده باشد تا یک ماه زمان دارد تا اطلاعات مربوطه را اصلاح کند و اظهارنامه را مجددا ارائه دهد..

روش اصلاح اظهارنامه مالیاتی

گاهی پیش می‌آید که شما در زمان تنظیم اظهارنامه مالیاتی دچار اشتباهاتی بشوید و نیاز باشد که شما اظهارنامه را اصلاح نمایید. برای این کار باید به وب سایت مالیات کشور مراجعه کرده و در بخش اصلاح اظهارنامه مالیاتی اطلاعات خود را تصحیح کنید. درضمن مبلغ مالیات و عوارض به صورت سیستمی محاسبه می‌شود.

لازم است بدانید که اگر در بازه زمانی تعریف شده برای ارسال اظهارنامه چندین بار این مورد را ارسال کنید آخرین فرمی که ارسال کرده‌اید پذیرفته می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از دریافت کد رهگیری از سامانه، فرآیند ارسال اظهارنامه تکمیل و ارزش قانونی پیدا خواهد کرد.

صفر تا صد رسیدگی به اصلاح اظهارنامه مالیاتی

طبق یکی از بخش‌نامه‌های سازمان مالیات، ماموران مالیاتی رسیدگی‌کننده به اظهارنامه‌ها، با بررسی کامل دفاتر و اسناد و مدارک ارائه شده و بررسی میزان درآمد هر کسب و کار مالیات هر سازمان و کسب و کاری می‌کنند. سازمان امور مالیاتی از بخش‌ها و افراد گوناگونی تشکیل شده است که در ادامه توضیح خواهیم داد:

  1. مسئول رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی مرکب از یک نفر از معاونین مالیاتی اداره کل، نماینده دادستانی انتظامی مالیاتی، مسئول حراست اداره کل و رئیس امورمالیاتی است؛ که همواره در تلاش برای رسیدگی به پرونده‌ها هستند.
  2. ماموران مالیاتی رسیدگی‌کننده به پرونده افراد پس از بررسی کامل و تطبیق تمام نکات در صورت احراز اشتباه افراد و حسب درخواست فرد مبنی بر اصلاح امور مالیاتی مربوطه گزارش نمایند.
  3. رئیس اداره امور مالیاتی مربوطه موظف است با انجام بررسی‌های لازم و در صورت احراز اشتباه در تکمیل اظهارنامه توسط افراد، مراتب را جهت طرح در کمیته ارسال ‌نماید.
  4. ماموران رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی، با توجه به صورت جلسه‌ای که از کمیته مذکور به دست می‌آورد بر حسب مقررات تبصره ۲ ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به تعیین مالیات صحیح و درست و در پی تصحیح اظهارنامه مالیاتی دست به کار می‌شوند.

جرایم مرتبط با عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی

کلیه مودیان حقیقی یا حقوقی که مشمول قانون مالیات‌های مستقیم هستند، باید کارنامه مالی خود را در زمان مقرر و بر اساس فرمت و محتوای اعلامی سازمان امور مالیاتی وزارت اقتصاد و دارایی، تسلیم واحد مالیاتی مربوطه به محدوده اشتغال کرده تا از جرایم عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی، معاف شوند. عدم ارائه کارنامه مالی یا همان اظهارنامه مالیاتی در مورد مقرر، مشکلات متعددی برای مودیان، به ارمغان خواهد آورد که عبارت است از:

  1. عدم برخورداری از کلیه معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی قانونی و ابلاغیه‌های سازمان مالیاتی کشور .
  2. عدم دریافت معافیت مالیاتی سالانه مختص اشخاص حقیقی .
  3. عدم دریافت معافیت مالیاتی اشخاص حقوقی که از معافیت مالیاتی در طول برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی کشور برخوردار هستند.
  4. طبق اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم که فرودین ۱۳۹۵ ابلاغ شد، شرط برخورداری از معافیت مالیاتی با نرخ صفر، ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر اعلام شده است و لذا، در صورتی که مشمول مالیات مستقیم بوده بایستی اظهارنامه خود را در زمان قانونی تسلیم کند و این کار به هر دلیلی اگر انجام نشود از همه معافیت‌ها محروم می‌شوند.

همچنین بخوانید : حسابداری مالیاتی


نتیجه گیری

در رابطه با اصلاح اظهارنامه مالیاتی توضیحاتی داده شد. اگر می‌خواهید که معافیت‌های مالی شامل حال شما شود نباید تخلف مالیاتی داشته باشید و اگر حس می‌کنید در جایی از اظهارنامه اولیه خود دچار اشتباه شده‌اید اقدام به اصلاح آن نمایید تا بتوانید از معافیت‌های سالانه استفاده کنید. توجه داشته باشید که اظهارنامه مالیاتی را تا یک ماه پس از ارائه و تنها یک بار می‌توان اصلاح کرد.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو