بیگ دیتا یا کلان داده چیست و چه کاربردی دارد؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

بیگ دیتا یا کلان داده چیست و چه کاربردی دارد؟

بیگ دیتا

امروزه کاربرد داده‌ها در انجام فعالیت‌ها بسیار مهم و حیاتی بوده و آگاهی از روش‌های کارکردن با آن‌ها و محاسبه داده‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. داشتن مهارت و توانایی در زمینه محاسبه داده‌ها می‌تواند به میزان زیادی در زمینه رقابت با دیگر رقیبان موثر و کمک‌کننده باشد.

گاهی امکان دارد حجم داده‌ها آن‌قدر زیاد شود که محاسبه آن‌ها به راحتی امکان‌پذیر نباشد. به این داده‌ها، بیگ دیتا یا کلان داده می‌گویند؛ اما کلان داده یا بیگ دیتا چیست و چه کاربردی دارد؟ محسابه کلان داده‌ها چگونه انجام می‌شود؟

آیا محاسبه کلان داده‌ها نیازمند یادگیری مهارت خاصی است؟ و… در این مقاله ما شما را با کلان داده‌ها و کاربردهای آن‌ها آشنا می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره به شما توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بیگ دیتا یا کلان داده چیست؟

کلان داده یا بیگ دیتا، اصطلاحا به داده‌های بزرگی گفته می‌شود که از حد طبیعی وسیع‌تر و حجیم‌تر هستند و نمی‌توان با استفاده از روش‌های سنتی آن‌ها را محاسبه کرد یا محاسبه آن‌ها با استفاده از روش‌های سنتی بسیار مشکل محسوب می‌شود.

در واقع در محاسبه بیگ دیتا یا کلان داده، لازم است که ما از علم داده، علم تحلیل داده‌ها و یا یادگیری ماشین استفاده کنیم. استفاده و نگهداری از حجم زیاد داده برای انجام محاسبات احتمالی در آینده را می‌توان یک عمل بسیار پرهزینه و مشکل دانست.

بیگ دیتا یا کلان داده چه کاربردهایی دارد؟

بیگ دیتاها یا کلان داده‌ها بسیار مهم هستند و از طریق محاسبه صحیح و استخراج مناسب اطلاعات، می‌توانند بسیار کاربردی باشند و استفاده‌های مهمی از آن‌ها شود. از جمله کاربردها و مزایای بیگ دیتا یا کلان داده‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در زمینه آموزشی:

افراد در هر سنی به دنبال یادگیری یک مهارت جدید و خاص هستند که کاربرد زیادی برای آن‌ها داشته باشد. آموزش‌ها می‌توانند از روش‌های مختلفی همانند استفاده از امکانات آموزشی مدارس، امکانات آموزشی دانشگاهی، استفاده از مراکز علمی، ثبت نام در آموزشگاه‌های خصوصی، استفاده از مزایای آموزشی آنلاین و… انجام شوند. به علت حجم بالای محتوا در زمینه بیگ دیتا یا کلان داده‌ها، می‌توان با کمک یک سیستم آموزشی خوب و مناسب و یک ارزیابی صحیح، محتوای آموزشی خوبی را ایجاد کرد.

  • استفاده در زمینه تولید محتوای آموزشی:

در سراسر دنیا، همواره از محتواهای ویدیویی مانند سریال‌ها، فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی مورد استقبال عده کثیری از مردم قرار می‌گیرند و بسیار محبوب هستند. با استفاده از تجزیه و تحلیل صحیح و دقیق داده‌ها و استفاده از آن‌ها می‌توان سلیقه مخاطبین را بهتر شناسایی کرد و فیلم‌ها و محتواهای جذاب‌تری را برای مخاطبین تولید و به بازار وارد کرد.

  • کاربرد در زمینه مراقبت، بهداشت و سلامت:

بیگ دیتاها در زمینه‌های مختلفی از جمله حوزه پزشکی بسیار اهمیت و کاربرد دارند. با استفاده از بیگ دیتاها می‌توان اطلاعات مفید زیادی را در حوزه پزشکی استخراج کرد و از طریق تجزیه و تحلیل این داده‌های به دست آمده می‌توان به اطلاعات زیادی درباره تعداد کثیری از بیماران دست یافت.

از این اطلاعات می‌توان در زمینه مقابله با بیماری‌ها و پیشگیری از آن‌ها بهره گرفت و به این طریق، راه‌کارهای بسیار مناسب پزشکی را ارائه کرد و باعث پیشرفت چشمگیری در زمینه پزشکی و بیماری‌ها شد.

  • کاربرد در سیستم‌های پیشنهاد:

از جمله کاربردهای دیگر بیگ دیتا یا کلان داده‌ها می‌توان به ارائه محصولات پیشنهادی در سایت‌ها اشاره کرد. البته این مورد را می‌توان تنها یکی از موارد کاربرد کلان داده یا بیگ دیتا در زمینه ارائه پیشنهادات دانست و موارد مهم‌تری هم در این زمینه وجود دارند که در این مقاله به آن‌ها اشاره‌ای نشده است.

  • کاربرد بیگ دیتا در دیجیتال مارکتینگ:

از جمله کاربردهای مختلف بیگ دیتا یا کلان داده می‌توان به استفاده از آن در حوزه دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی اشاره کرد. در حوزه دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی می‌توان از طریق تجزیه و تحلیل حجم بالایی از داده‌ها، پردازش آن‌ها و در نهایت استفاده از آن‌ها موفق به اجرای کمپین‌هایی با بازدهی عالی شد. در نتیجه می‌توان تجزیه و تحلیل بیگ دیتا یا کلان داده را یکی از مهمترین موارد کاربرد در زمینه دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی دانست.

در چه سازمان‌ها یا نهادهایی از بیگ دیتا یا کلان داده‌ها استفاده می‌شود؟

برای داشتن یک کسب‌وکار مناسب و موفق لازم است که از تجزیه و تحلیل اطلاعاتی و داده‌ها استفاده کرد؛ اما تجزیه و تحلیل این داده‌ها یا اطلاعات می‌تواند یک کار بسیار مشکل و پرهزینه باشد. به دلیل سختی انجام این کار و هزینه‌بر بودن آن، بیشتر نهادها یا سازمان‌های بزرگ و مهم از تجزیه و تحلیل کلان داده‌ها یا بیگ دیتا استفاده می‌کنند.

از جمله مهمترین سازمان‌ها و نهادهایی که در زمینه فعالیت‌های خود از بیگ دیتا یا کلان داده‌ها فعالیت می‌کنند، می‌توان به آموزش و پرورش، بانک داری‌ها، مجموعه‌هایی که به کار تولید مشغول هستند، گروه پزشکی، سازمان‌های بزرگ دولتی، شرکت‌های تبلیغاتی و سایر سازمان‌های بزرگ اشاره کرد.

بیگ دیتا یا کلان داده چه ویژگی‌هایی دارد؟

همان‌طور که می‌دانید از بیگ دیتا یا کلان داده‌ها در زمینه‌های مهم مختلفی استفاده می‌شود. این استفاده گسترده را می‌توان به علت ویژگی‌های بیگ دیتا یا کلان داده‌ها دانست. از جمله بعضی از ویژگی‌های مهم بیگ دیتا یا کلان داده‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حجم بالای داده‌ها را پوشش می‌دهد

داده‌های سازمانی از منابع مختلفی مانند تراکنش‌های کاری، ویدیوهای مختلف، محتواهای موجود در شبکه‌های اجتماعی، تجهیزات صنعتی و…جمع آوری می‌شوند. نگهداری از این داده‌ها در زمان‌هایی گذشته کار مشکلی بود؛ اما با روی کار آمدن پلتفرم‌های مقرون به صرفه‌تر و ارزان قیمت‌تری مانند data lakes و hadoop این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است و می‌توان داده‌های مختلف را به روش‌های راحت‌تر و کم هزینه‌تری نسبت به قبل جمع آوری، ثبت و نگهداری کرد.

  • سرعت بالای استفاده از این داده‌ها

توزیع داده‌ها امروزه با ظهور کلان داده‌ها با سرعت بالاتری انجام می‌شود و می‌توان در زمان کوتاه‌تری از آن‌ها برای کسب‌وکار خود استفاده کرد. با استفاده از تگ‌های frid، امکان استفاده از معیارهای هوشمند برای بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌ها در طول مدت زمان کوتاه‌تری فراهم شده است که به کمک آن‌ها می‌توان با آمادگی بهتر و کامل‌تری به مقابله با مشکلات پرداخت.

  • تنوع داده‌های مورد استفاده در بیگ دیتا یا کلان داده‌

در زمینه استفاده از بیگ دیتا یا کلان داده‌ می‌توان داده‌ها را از روش‌های مختلف و متنوعی مانند یافته‌های عددی، بانک‌های اطلاعاتی قدیمی‌تر، ایمیل‌ها، سندهای مکتوب، ویدیوها، تراکنش‌های مالی، اطلاعات و داده‌های صوتی و… اشاره کرد. بیگ دیتا یا کلان داده امکان استفاده از تمامی این روش‌های جمع‌آوری داده را برای افراد فراهم می‌کنند.

  • پیچیدگی استفاده از داده‌های بیگ دیتا یا کلان داده‌

بیگ دیتاها یا کلان داده‌ها‌ اطلاعاتی هستند که به علت جمع‌آوری از منابع مختلف، بسیار پیچیده بوده و استفاده از آن‌ها کار مشکلی است. به همین دلیل نمی‌توان به راحتی آن‌ها را یکپارچه سازی و باهم سازگار کرد؛ در نتیجه استفاده از این داده‌ها کار راحتی نبوده و نیازمند مهارت و تجربه کافی در این زمینه است.

انواع روش‌های موجود برای تحلیل بیگ دیتا یا کلان داده‌ها

big data

برای استفاده از بیگ دیتاها یا کلان داده‌ها لازم است که ابتدا به بررسی و تجزیه و تحلیل آن‌ها بپردازید. از آن‌جایی که این مرحله را می‌توان یکی از مهمترین مراحل استفاده از بیگ دیتا یا کلان داده‌ به حساب آورد، لازم است که برای انجام این کار از روش‌های مطمئن و مناسب تحلیلی استفاده کرد. بعضی از روش‌های موجود برای تحلیل بیگ دیتاها یا کلان داده‌ها عبارتند از:

  • روش‌های توصیفی برای تحلیل بیگ دیتاها یا کلان داده‌ها

در این روش از داده‌های توصیفی یا تحلیلی مانند جدول‌ها، نمودارها و داده‌هایی از این قبیل برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و بررسی سیر رخدادها و وقایع گذشته استفاده می‌شود. این روش را می‌توان یک روش مقایسه‌ای بسیار مهم در زمینه تجزیه و تحلیل بیگ دیتا یا کلان داده‌ دانست.

  • روش تجویزی برای تحلیل بیگ دیتا یا کلان داده‌

روش تجویزی تجزیه و تحلیل داده‌ها در بیگ دیتاها یا کلان داده‌ها را می‌توان یکی از گران‌ترین و مهمترین روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها دانست. در این روش می‌توان ضمن بررسی و تجزیه و تحلیل رخدادهای گذشته به ارائه پیشنهادات مفیدی در زمینه رخدادهای آینده پرداخت.

  • روش پیش بینی برای تحلیل بیگ دیتا یا کلان داده‌

با استفاده مناسب از دیتاها و تجزیه و تحلیل صحیح آن‌ها می‌توان ضمن بهره گیری از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های حرفه‌ای تحلیل بیگ دیتاها یا کلان داده‌ها به پیش‌بینی حوادث آینده پرداخت. در نتیجه می‌توان تجزیه و تحلیل بیگ دیتاها یا کلان داده‌ها را یک راه حل مناسب برای پیش‌بینی حوادث آینده سازمان به حساب آورد.

  • روش تشخیصی برای تحلیل بیگ دیتا یا کلان داده

در روش تشخیصی برای تحلیل بیگ دیتاها یا کلان داده‌ها می‌توان برای ریشه‌یابی مسائل و مشکلات استفاده کرد. این داده‌های تشخیصی را می‌توان از طریق سیستم‌های هوش مصنوعی استخراج کرد و مورد استفاده قرار داد.

نتیجه گیری

بیگ دیتا یا کلان داده‌ را می‌توان داده‌هایی دانست که از حد معمول وسیع‌تر و حجیم‌تر هستند و با استفاده از آن‌ها می‌توان اطلاعات مختلفی را ثبت، نگهداری و تجزیه و تحلیل کرد. استفاده از بیگ دیتا یا کلان داده‌ می‌تواند کار مشکلی باشد و برای تجزیه و تحلیل آن به مهارت خاص و صرف هزینه‌های زیادی نیاز دارد؛ اما استفاده از آن‌ها می‌تواند در زمینه‌های زیادی کارآمد و مفید باشد.

در این مقاله از شبکه دانش فراپیام ما برای آشنایی بیشتر شما با کلان داده‌ها یا بیگ دیتاها اطلاعاتی را جمع‌آوری و ذکر کردیم که ضمن استفاده از آن‌ها می‌توانید به پیشرفت کار و فعالیت سازمان خود کمک زیادی کنید. البته لازم به ذکر است که تنها با خواندن یک مقاله نمی‌توان به مهارت و دانش کافی در زمینه استفاده از بیگ دیتا یا کلان داده‌ها رسید و انجام این کار به جمع آوری اطلاعات بیشتری نیاز دارد.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو